Det er så greit at vi har staten Israel som vi kan kritisere nor og ned.
På den måten får vi utløp for århundreders Europisk jødehat, pakket inn som en rasjonell rettferdig humanistisk meningsytring som ytre sett er fri for all rasisme!
Våre foreldre/besteforeldre var drevet av skyldfølelse for at de lot nazistene drepe 6 mill jøder. Derfor støttet de oprettelsen av Israel og så gjennom fingrene med urettferdigheter staten Israel begikk, mens de i det stille forbannet Hitler for at han ikke klarte å ta livet av alle sammen. Hadde han klart det ville jo "problemet" vært løst. Hvorfor landene i Europa støttet opprettelsen av Israel? For at jødene skulle flytte dit selvsagt, slik at Europa skulle bli kvitt "jødeproblemet"!
Vi som er etterkrigsgenerasjonen har ikke den samme skyldfølelsen for uryddelsesleirene, vi kritiserer Israel på en måte som er grensende til rasisme, mens vi nekter skolebarn å lære om Holocost ( UK )! Våre barn vil, når de blir store, gå tilbake til den "gode gamle" jødehetsen. Før 2050 skal man kanskje ikke se bort fra at jøder igjen må gå med gul stjerne på jakka i visse land i Europa! I motsetning til oss husker jødene/Irael historien, de tar vare på den og de er jævlig klare på at når det kommer til stykket har de ingen andre å stole på enn seg selv!
De kjemper med ryggen mot veggen! Selv om de for tiden er militært overlegne står de med ryggen mot veggen, klemt mellom havet og særdeles aggresive motstandere. Hadde det ikke vært for at både Russland og Kina har sine egne "muslimproblem", og fordi begge landene vet at disse grupperingene i Midt Østen gjerne biter hånden som forer dem, ville de ha gitt dem våpen nok til å utslette Israel. Men i og med at både Kina og Russland vet at slike våpen vil bli brukt mot dem selv senere er de noe tilbakeholdne, for å si det pent. De andre muslimske landene i området har også erfaringer med at palestinere betyr trøbbel og er derfor store i kjeften, men når det kommer til stykket håper disse også at Israel skal gjøre "grovarbeidet" for dem!
Konfliktene i dette området er så mange og så innfloket i hverandre at de nok ikke lar seg løse. Som jeg tidligere har skrevet: Flytt ut alle jødene og overlat landet til palestinerne og se: Det bllir uansett ikke fred!
Når man ser dagens SU ere demonstrere "fredelig" med raketter, steiner og brennende søppel blir jeg noe nedstemt. Disse ungdommene hvis moderparti sitter i regjering er helt på linje med Ung Hirden på 40 tallet. Man kan bli nedstemt av mindre.
Jeg sier ikke at Israels handlinger er moralsk riktige, fornuftige, kloke eller proposjonale i forhold til angrepene. For det er de nok objektivt sett ikke. Men jeg forstår dem faktisk godt, - historien tatt i betraktning! Og hadde jeg vært jøde og bodd i Israel ville jeg antakelig ha støttet regjeringen.
Konflikten i Midt Østen vil nok fortsette i noen generasjoner til, såfremt ingen bruker atomvåpen.