Hammershaugs hifi-loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Stilig hifi-loft. Takk for en fin tråd med godstemning 8)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis till "nya" lenestoler! Kunde tänkt mig ett par Relling själv, bara sänd mig en PM om du skal kvitta dig med de :rolleyes:

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelig lytteplass det der ser det ut til. Kan tenke meg det låter bra der også :)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hyggelige meldinger på 2. juledag!
    Kan melde om godlyd på loftet. Den nye RIAA-en, ny pickup og litt rørrulling tok lydgjengivelsen til et nytt nivå. Bytte av inngangsrør(12AX7) fra JJ Black Sable til Psvane og driverrør fra EL34 til NOS Brimar 6L6 var det som skulle til for å fjerne hardheten i mellomtonen. Nå spiller det både varmt og oppløst, med en herlig fylde i bassområdet. Har aldri spilt så bra som nå, og jeg føler at jeg er i mål.

Godt nytt år, forresten! Håper dere fikk tid til litt musikk i jula.

Slowmo

Medlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Godt nytt år @hammershaug! Hyggelig at Brimar rørene falt i smak :) Her er oppussingsperioden noenlunde over, så det har da blitt noen runder i jula...

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Godt nytt år @hammershaug! Hyggelig at Brimar rørene falt i smak :) Her er oppussingsperioden noenlunde over, så det har da blitt noen runder i jula...
    Godt nytt år til deg! Brimar rørene får du aldri tilbake;)
    Håper vinylplatene dine ikke sugde til seg for mye byggestøv. Vinyl og støv er en uheldig kombinasjon, har jeg hørt.

Slowmo

Medlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Ikke et fliselim korn kom seg inn til anlegg eller plater her :) Hermetisk lukket med flere lag plast tapet møysommelig til parketten. Nedslagsfeltet var uansett et stykke unna så alt er vel.

Hyggelig å høre at du er i mål. Da blir det uansett uaktuelt å teste et par Valvo, Siemens eller Miniwatt 12AX7/ECC83 rør da skjønner jeg ;)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    900 kroner for Velvet-boksen hos Amazon. Det er mye for pengene! Utgitt på Sundazed, så dette er garantert bra saker.

Includes the rare mono versions of the VU s first three albums, the superior mono version of Nico s Chelsea Girl (featuring Reed, Cale & Morrison) and a definitive edition of the band s unfinished fourth album!
    81zK98+aoOL._SL1500_.jpg

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig å høre at du er i mål. Da blir det uansett uaktuelt å teste et par Valvo, Siemens eller Miniwatt 12AX7/ECC83 rør da skjønner jeg ;)
    Å nei, på ingen måte;) Alltid morsomt å teste rør. Skal forresten handle litt rør snart, men januar leves på sparebluss, med tre biler på service... Gode 845 rør koster litt.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

Må bare blåse ut litt steam før hverdagen trenger seg på. Den nye Damnation-mixen til Steve Wilson er god og pressingen er upåklagelig. Skulle hatt Klipsch Cornwall nå.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Klassiske tegn på tidlig stadium av en sinnslidelse: Flere eksemplarer av DSOTM og hvite hansker.

MEN, det må sies, den siste utgaven er den beste jeg har hørt. Har aldri hørt en Mint 1st pressing.
    Mastering-geniet Bernie Grundman(og Guthrie) der altså.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en tidlig 1973-pressing som jeg synes (innbiller meg at) låter enda bedre, men den repressen låter veldig bra. Egentlig så bra at det ikke er Moen grunn til å jakte på noe annet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Smurfeland
    ^Har en pressing av DSOTM fra 2012 tror jeg det er, som jeg syns låter veldig bra. Mener du at den nyeste som er ute i butikkene nå er bedre enn den også? For jeg trodde de var identiske.

Edit: spørsmålet var til Hammershaug.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er 2012-pressingen det er snakk om.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har 2012 utgaven. Den er presset hos Rainbo... Trenger ikke si mer.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en tidlig 1973-pressing som jeg synes (innbiller meg at) låter enda bedre, men den repressen låter veldig bra. Egentlig så bra at det ikke er Moen grunn til å jakte på noe annet.
    Skulle likt å sammenlignet, men nå er jeg ærlig talt lei DSOTM for en stund. Har hørt den noen ganger[emoji6]

Må også anbefale Piper At the Gates of Dawn, også 2016, Grundman/Guthrie/Plante. Et must i en vinylsamling.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror at den som selges på bl.a. PK nå er nyere? Men, har tatt feil før.
    40th anniversary edition kom jo i 2013, på EMI i europa. Den er nok fin den. Ellers så kom det en britisk repress på Harvest i 2015.

Jeg har også en US/Can utgave på Harvest fra 2012. Presset hos Rainbo med tilhørende knitring. Styr unna den.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det går unna. Husker jeg var på Rilla Platebar i Lillehammer med en kompis i 1982. Han kjøpte 1+9+8+2 med Status Quo. Vi var fascinert over tittelen. Summen var vel årene de hadde holdt på, og vi syntes 20 år var lenge! De ga seg vel akkurat nå?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror at den som selges på bl.a. PK nå er nyere? Men, har tatt feil før.
    40th anniversary edition kom jo i 2013, på EMI i europa. Den er nok fin den. Ellers så kom det en britisk repress på Harvest i 2015.

Jeg har også en US/Can utgave på Harvest fra 2012. Presset hos Rainbo med tilhørende knitring. Styr unna den.

Mulig den jeg mener er fra 2011, syns det stod det på PK sine sider når jeg sjekket i natt. Min pressing låter iallfall fint i mine ører, så jeg slår meg til ro med det. ;D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.752
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^Har en pressing av DSOTM fra 2012 tror jeg det er, som jeg syns låter veldig bra. Mener du at den nyeste som er ute i butikkene nå er bedre enn den også? For jeg trodde de var identiske.

De siste utgivelsene av DSOTM, The Wall og WYWH er de samme digitale remasters (fra de analoge tapene) som kom ut i 2011. Dette er også bekreftet fra plateselskapet.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

De siste utgivelsene av DSOTM, The Wall og WYWH er de samme digitale remasters (fra de analoge tapene) som kom ut i 2011. Dette er også bekreftet fra plateselskapet.
    Mener bestemt å ha lest at Bernie & Co lagde ny master til 2016, men fra de høyoppløste digitale filene fra 2011, som igjen er lagde fra mastertapene.

Det viktigste for min del var å få en støyfri pressing(Optimal). Den forrige jeg kjøpte, Harvest US/Can fra 2011, støyer mye.(Rainbo)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    FWIW:

Vinyl is quiet but not deep pitch black. If you bought a few of this campaign releases from the first few bars of Breathe, you will recognize BG remastered signature: deep velvelt bass, overwhelming details, big soundstage but nothing done over the board, a very polished and polite presentation.

Owners of the 30th anniversary will soon noticed that the high frequencies are back to their normal level on this pressing. This will become obvious on the intro of Time where your listening seat is not inside the clock and bells anymore! The sound is grainy in places (Time solo).

Great gig in the sky, wow! Piano and grinding Hammond that you can clearly follow from start to the end. Very detailed. Have you noticed how much of Rick Wright organ work has been standing from these remastered?

Funny thing with Money, details from Roger bass seems to surface out more upfront. Selfnote for next pass...

Us and them, the killer chorus part is neutral and it seems that the bass note are clearly sustained. Sax part is not buried as much in the mix as it is used to. Clearer than other version, not sure yet.

Brain damage and eclipse. Once again the listening seat has shifted, female vocal clearer. Nice.

This is a very good version of the album and probably with an overall better tonal balance than the 30th. Full of details as BG knows how to have them standing out from the mix. The overall feeling: more etheral than the 30th and as mentioned, very polished and polite version. Not your super audiophile demo test vinyl but a version that easily flows through from start to the end.

In comparision, the 30th (and the folklore surrounding it) is a more rock solid version but sibiliance at places could annoy some lissssssteners. I also feel that the guitar work of David G is more in your face than on the BG version. Like you sitting next to the amp tubes. Money solo grooves a lot on there! Any colour you like seems a tad punchier and more convincing than BG.

If you are looking for a casual copy of DSOTM then you can safely get the BG version. If you are looking for the ultimate version then you will have to consider other options.

http://forums.stevehoffman.tv/threads/new-pink-floyd-vinyl-reissues.523332/page-394#post-15324412

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.752
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ref den tråden. Her virker det i hovedsak å være snakk om US-pressingene fra 2011/2012 og 2016.
    The Wall (2012) er trolig samme pressing for både US og Europa. Mht DSOTM og WYWH så er det ikke de samme som de europeiske, og det kan ligge betydelige forskjeller i det, selv om master er den samme.

Uansett - i fjor fikk jeg The Garden til å gjøre en henvendelse mot plateselskapet. Spørsmålet var direkte om det var ulike masters og følgelig ulik lydkvalitet på disse, og de svarte tilbake at 2016-utgavene var re-press av 2011/2012 - og ikke re-issue, og således skulle være like.
    Når et slikt svar kommer fra de som har egeninteresse i å selge mest mulig, så er det jo god grunn til å tro at det stemmer.

Men - allikevel, om noen her inne på en eller annen måte kan verifisere at de opplever at de er bedre lyd på de nye 2016-utgavene enn 2011/2012 utgavene så er det jo et "åpent" spørsmål om evt årsak til det.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo bekreftet at 2016-utgavene er lagd med en ny remaster:

«We can confirm that these vinyl reissues do use brand new remasters from the original analogue tapes, but they are not cut directly from analogue.»

Pink Floyd vinyl mastering confirmed | superdeluxeedition

Skal ta en grundig sammenligning av de to jeg har, men som nevnt tidligere så er det nok kvaliteten på selve pressingene som skiller mest.

EDIT: en annen morsom ting med DSOTM 2016 er strukturen på omslaget. Nesten som å ta på fløyel.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.752
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nå håper jeg på ingen måte å bli oppfattet som kverulerende - for det er langt fra meningen:). Kun et bidrag i forhold til å verifisere om det er de samme masters (for TW, DSOTM og WYWH) eller ikke.
    Det du likner til er i forhold til 2016-utgaver av PF-katalogen generelt - og ja her er det snakk om nye re-issues basert på ny remastring.
    Mht TW, DSOTM og WYWH så ble denne nye remastringen allerede gjort i 2011/2012 (om jeg da ikke har oppfattet dette helt feil), mens resten av katalogen nå er utgitt etter samme "behandling". Unntaket er Division Bell, som ble utgitt i remastred utgave i 2014.

Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke oppfattet deg som kverulerende i det hele tatt:)

Etter å ha lest flere hundre sider i tråden hos Hoffman og kikket på utgavene i Discogs er jeg ganske sikker på at Bernie gjorde en ny remaster i 2016. Den som ble gjort i 2011/12 er fra Doug Sax. Bernie har ikke rørt DSOTM tidligere, såvidt jeg kan skjønne.

Your call[emoji3]

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.752
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ikke godt å si dette. Fasit finnes jo, men...
    Jeg har prøvd å grave litt videre i dette - og det er pokker ikke lett å finne noe som på sett og vis dokumenterer, eller verifiserer det ene eller det andre. Kom over denne kommentaren fra én som mente å besitte "fasit":
    The 2016 vinyls are the same 2011 (James Guthrie) remastering but this time the vinyl is cut by Bernie Grundman. Those released in 2011 were done by Doug Sax.
    Plausibelt?

Det som virker å være sikkert er at det i hvert fall for WYWH i US-versjon er snakk om akkurat samme pressing som i 2011.
    Utgivelse ............................................................... Europe ................................................ US
    Nov 4 2016 Dark Side of the Moon 2016 .............Bernie Grundman/Rec Indstry......Bernie Grundman/Rec Indstry
    Oct 14 2016 Wish You Were Here 2016...............Bernie Grundman/Optimal ...........Doug Sax TML 2011/RTI repress

Her var også 2011 EU-versjonen presset av Optimal i Tyskland, og jeg har et klart inntrykk av at den er bedre enn US-pressingen. Det er i hvert fall mange som gir uttrykk for at US-versjonene (både 2011 og 2016) ikke er bra.

Husker forøvrig hvor mye både synsing, meninger og forsøk på å dokumentere fra flere som påberopte seg "å vite" når det gjaldt de 2 ulike versjonene av Waters Amused to Death som kom ut for et par år tilbake. Det ble hardnakket hevdet at det dreide seg om alt fra ulike pressinger, mixinger osv, der det tilslutt viste seg å være akkurat samme vinylen i 2 ulike innpakninger:)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ikke godt å si dette. Fasit finnes jo, men...
    Jeg begynner å bli litt usikker på om det finnes en fasit. I hvertfall pr. i dag. Jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg på hva som har skjedd med denne utgivelsen.
    Det som støtter troen min på at dette er en ny remaster er bl.a. denne kommentaren:

I’m convinced the latest DSOTM is remastered. Wywh, in the US, is not, it’s the same 2011, hence the lack of Bernie Grundman’s credit on the hype sticker. If BG is credited, as on the DSOTM and UK/Europe reissues, it’s a remaster. I own three copies of DSOTM now and each one is different. 1978 Japan Pro-use, 2011 reissue and 2016 reissue. I’d say the 2016 is the best although the Pro-Use is no slouch, but sonically they are very different.
    http://www.superdeluxeedition.com/news/pink-floyd-vinyl-mastering-confirmed/#comment-1329009

Samt at Discogs sier:
    Remastered By – Bernie Grundman, James Guthrie, Joel Plante.
    https://www.discogs.com/Pink-Floyd-The-Dark-Side-Of-The-Moon/release/9287809

Men kanskje er sannheten et sted midt i mellom?:
    Based on the 2011 analog sourced remasters- Re-done, cut digitally at 96 where applicable.
    New Pink Floyd vinyl reissues | Page 529 | Steve Hoffman Music Forums

Re-done. Altså bearbeidet. Uansett, det synes å være konsensus i favør av Bernie Grundmans remaster/cut ift 2011 remaster til Doug Sax. Skal sette meg ned i ro og mak en dag og kjøre en duell mellom disse to.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

Skal si det er hett på loftet om dagen. Rørforsterker er fint om vinteren, men på en varm dag er 320W ekstravarme i meste laget i et lite rom.

Uansett, det er verdt å svette litt når musikken er god. Lost At Sea er avsindig bra. Glenn Phillips var gitarist i Hampton Grease Band, og dette er solodebuten. Fantastisk gitarspill i grenselandet mellom progrock, psykedelisk rock og jazz.

Plata har jeg lånt av en venn, men denne bør eies. Ser at orginalen i fin stand koster mindre enn den nye deluxe-utgaven... Noen som har den?

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

Vinyl er et slit. Mye styr og mange skuffelser. Hakk og sår, dårlige pressinger, knitring... Synlig og usynlig slitasje, ultralydsvasking, nye innersleeves o.s.v.

Så er det de gylne øyeblikkene hvor bitene faller på plass og musikken kan få flyte fritt uten distraksjoner av noe slag. Pur glede.
    I kveld var en slik kveld. En Mint japansk pressing av Little Feat - Dixie Chicken.

Tenk om alle pressinger hadde hatt en slik kvalitet!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

15 timers arbeidsdag, duskregn og grått. Da er det godt å komme hjem og finne en pakke i postkassen, og sjangle opp loftstrappen.

«Songs: Ohia - Live at WOBC October 12, 1994» et til nå uutgitt opptak fra Oberlin College, der Jason Molina, millenniumsskiftets viktigste låtskriver imho, blir intervjuet, spiller tidlige versjoner av senere utgitte låter og uutgitte låter.

Albumet som er utgitt i 600 eks. i følge med Erin Osmons biografi «Riding With The Ghost», er utsolgt og vil ikke bli re-presset. Pressingen er forresten helt støyfri og opptaket er nakent og nært, men dessverre noe overstyrt. Dette er lo-fi men likevel hi-fi.

Eieglede.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn