Hammershaugs hifi-loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, nei ikke akkurat det, men ikke akkurat innstegsalbum til Molinas univers.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

Regnbyge på regnbyge farer forbi mens Jackson Browne står for soundtracket til en vaskedag på loftet.

Kjøpte tørkestativ på IKEA i går for en slikk og ingenting. Blir bare testtørking nå den første tiden. Siden, når stativet er innkjørt kommer jeg til å foreta noen kritiske tørke-sessions. Mulig det også blir en duell mellom denne lille biologiske rakkeren og det store plastikkstativet jeg brukte før.

På litt sikt kommer jeg nok til å driste meg til litt modifisering. Har planer om klippe av fingrene på noen bomullshansker og lirke disse over rundstokkene som vinylen hviler på. Er overbevist om at dette vil en umiddelbar effekt. Kan konas ullvanter fungere bedre mon tro..? Hva med jording? Bør stativet jordes? Hmm. Hifi er ikke enkelt dere.

Neste mod blir en massiv eikeplate under stativet. Denne skal selvsagt stå på tre nøye tilpassede sorbothane-puter. Da tror jeg er i mål.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Du glemte en kompresser, til at generere en anelse overtrykk, så du kan holde miljøet støv fri.
    Tillegg bonus er at du skaber et garanterer virus fri miljø ;)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

Arvet en haug med LP- og singleplater av min søsters arbeidskollega på Steiner'n og har hendene fulle med Spin Clean, ultralydsvask, gransking av deadwax og ajourføring på Discogs.

Mye skit, en del ok og noen riktig fine utgivelser; også var det denne klassikeren da. Abbey Road. 1969 UK (PCS 7088) med et perfekt laminert cover og orginal innersleeve.
    Vinylen derimot så jævlig ut... Matt grå og full av støv og sand?!

Den verste møkka forsvant under springen på kjøkkenet og etter en grundig Spin Clean og ultralydsvask var glansen tilbake.

Så til det morsomste med denne tullete hobbyen; å senke nåla ned og vente på de første tonene med skrekkblandet fryd... Boom! For en lyd! Dynamikk. Varm og organisk gjengivelse som gruser den pistrete CD-utgaven med voldsom margin. Klart, det er litt knitring her og der. I stille partier merkes det godt, men ellers, og med en slik lydkvalitet undertrykkes dette uten å irritere nevneverdig.

Måtte bare spontant dele musikkgleden.

Tilbake til arbeidet.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Smurfeland
    ^Har en arvet vinylutgave av Abbey Road jeg også, og den låter deilig bra. For ikke å snakke om at det er en klassiker av en plate. Er sånt som dette hobbyen handler om IMO.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer så meget, tror nok du vil bli godt fornøyd med den der så snart du har den oppe å spille. :)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det ble Ace. Holder på å montere arm nå, men det ble bråstopp. Sliter med å få armbasen langt nok ut til 10" Jelco. 240mm skal det være fra spindel til tonearm pivot, og da vil jo armbordet henge nesten i løse luften... Har lagt ut en post på vennetråden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.212
    Torget vurderinger
    23
    Nottinghamskogen? Eller Ormtjernkampen Nasjonalpark :D

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Forøvrig imponert over hvor solid og ujålete dette er. Virker å være bygd for å vare.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Gull:) Pleier å foretrekke svart, men så kom jeg til å tenke på de som skal arve samlingen når jeg forlater denne jord. Verdt mer!

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3

Fredag og vinyl i postkassa! Kanadisk orginalpress på Mushroom Records fra 1975 - uberørt av menneskehender.

Nesten fælt å ta av krympeplasten, men blir nok et møte med søstrene Wilson utpå kvelden. Har den på CD, men forventer et tettere møte i kveld.

God helg, folkens!

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Fersk video behind-the-scenes hos McIntosh. «Behind the blue: The making of McIntosh's iconic amplifiers»
    Må innrømme at jeg leker med tanken om en Big Mac!

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hifi-loftet ble stille

IMG_0099.jpg

Den 29. september mistet jeg min kjære Hanne etter 30 år. Hun var på tur til fjells med skolen, høstferien stod for døren, vår datter skulle komme hjem fra optikerstudier i Kongsberg, vi skulle en liten tur utenlands med vår sønn før vi alle skulle samles på hytta. Vi gledet oss til ferie!

Så stoppet bare hjertet hennes opp. 46 år. Verden raste vekk under mine føtter. Tanken på å aldri få tatt farvel. Ungenes sjokk og sorg. Gråt og fortvilelse. Mørke og savn. Stillhet.

Musikk, vinyl og hifi virket, og virker fortsatt helt ubetydelig og uinteressant. En dag vil vel livet normalisere seg, men aldri bli det samme. Det vet jeg.

Grunnen til at jeg deler denne ufattelig vonde opplevelsen er at jeg vil dere skal stoppe litt opp, bruke litt ekstra tid på de kjære dere har rundt dere. Gi klemmer, del ut komplimenter og vær romslige og tilstede. Dropp den dyre pickupen, kjøp heller en blomst! Livet er skjørt, og heldigvis vet vi ikke hva som venter rundt neste sving.

Trøsten min nå er to flotte unger, en god familie og mange gode venner. Og 30 år med gode minner! Vi delte bildemeldinger bare minutter før tragedien. Det er godt å tenke på. Vi fikk også sett nok en bra konsert med Motorpsycho på Hamar, bare ei uke før hun døde. Det gjør også godt. Bildet over er fra Opeth i Oslo i 2009. Dundrende torden og skybrudd. Et herlig minne.

Håper jeg finner tilbake til musikken etter hvert. Den har vært med meg hele livet og er god medisin for så mangt.

Peace out.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.212
    Torget vurderinger
    23
    Huff og huff da... Ord blir floskler. Kondolerer.

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.422
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    Ufattelig trist, og det finnes nok ingen ord som kan beskrive et slikt tap. Mine dypeste kondolanser og tanker til deg og familien.

Tom Egil

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.064
    Sted
    Langesund
    Ja, livet er skjørt og til tider vanskelig å forstå, kondolerer

Tor

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Har fulgt tråden din fra kulissene - den har helt til nå vært engsjerende, spennende og morsom lesning.

Kondolerer så mye!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ubeskrivelig trist! Kondolerer. Ord blir fattige. :(

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.745
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kondolerer så mye.
    Veldig trist å høre om slikt.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Helt jävlig läsning hammershaug. Varma tankar i en tung tid från mig.

Per

joneinar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    227
    Kondolerer så masse.

Du har så rett. Det er veldig lett å bli for oppslukt av hobbyene våre (kjenner meg veldig godt igjen der) og glemme hva som virkelig betyr noe for oss. Vi tar det dagligdagse for gitt, for vi tror det vil være sånn for alltid. Veldig trist er det å få virkelighetens brutalitet sånn i fleisen. Husk på at henne vil for alltid leve videre i minnene og barna dine. Vær heller ikke redd for å vise følelser, skikkelige menn gråter iblant de også.

2

2xJ

Gjest
    Sterk deling !! Og takk for at du setter ord på det. Vi tar for gitt at vi har det så bra som vi har det.

Mine beste tanker til deg

/JR

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn