Har Crown noen venner i HiFi Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, Er vel en god del proffe lydfirmaer som ikke engang kan konkurrere mot antall Itecher sammenlignet med deg, Bjørn Erik! HEADROOM og meget fin lyd hos deg, det kan jeg skrive under på! ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hunsbedt hvordan ser bassresponsen din ut i den råe rommet ditt, har du noen ferdig kalibrerte basskurver som du kunne ha lagt ut og hvor høyt deler du av bassen ?
    Du kan ikke kopiere oppsette som er på Hunsbedt sitt oppsett og over på ditt. Det er kalibrert i forhold til hans rom og hvordan lyden oppfører seg i hans rom.
    Nja det var vel aldri planen min heller, jeg spurte da det er morsomt å se hvordan de råe subbene kontakter med rommet.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hunsbedt hvordan ser bassresponsen din ut i den råe rommet ditt, har du noen ferdig kalibrerte basskurver som du kunne ha lagt ut og hvor høyt deler du av bassen ?
    Jeg har lovet å komme tilbake til dette, og tok i dag en uhøytidelig test av hvor høyt subbene kan spille før forvrenging. Benytter samme fremgangsmåte som Midas og flere andre har brukt, fremgangsmåte klippet fra Midas tråd på AVForum:

    "Jeg setter MV slik at jeg får 85dBC volum i lytteposisjon når jeg kjører -30dB subcal pinknoise fra REW. Dette er da referanse dialognivå. Så sveiper jeg bare forløpende på -30dB, -25dB, -20dB, -15dB, -10dB i REW. Over dette må du justere opp på MV, +5, +10 (for ikke å få klipping internt i REW). Klarer du MV+10 på sveipet klarer du maksimalt subnivå fra LFE-sporet på film."

    Er veldig klar over at måleresultatet viser svakheter, som dippen ved rett over 30Hz. Er nok rommet som gjør dette. Ellers kan det nevnes at mitt rom er relativt stort, 32kvadrat. I tillegg har jeg temmelig mye demping, ca 5kubikkmeter med akustikkplater og absorbenter. I tillegg til at LMS Ultra er en ueffektiv og tungdreven høyttaler, kommer dempingen, som sluker særdeles mye watt. Alt i alt føles nok ikke rommet overdempet. Alle seks subbene blir drevet av en stk Crown Itech 6000. Denne er på ca 2x3000W. Subbene er satt opp i to grupper på 3 og 3. Hver sub er koplet i paralellt (to spoler) på 1 Ohm, og koplet i sammen med de to andre i serie slik at hver kanal får en belastning på 3 Ohm.
    Subbene deles på 80Hz, der tar 15" i BigMiles over.

    Målingene er slik: nederste kurve -30dB, og så -25, -20, -15, -10, så +5dB MV, +10dbMV, +15dB MV. På den øverste målingen er det tydelige komprimeringer, men merket ingen ulyder. Det var da veldig høyt (nesten 130 dB ved 11 Hz...) og hele bygningen ristet, til og med betonggulvet...

    Her er bilde (ingen Smoothing):

    Max SPL LMS Ultra REW.jpg


    Kan til slutt nevne at LMS Ultra kommer i løpet av våren til å bli skiftet ut (levert tilbake til Anders 1234 på Karmøy) med fire eller seks 18" Beyma subber. Disse vil trenge mindre effekt og vil være letter å integrere mot mine BigMiles.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Herregud.. 130db på 11hz. Hvordan føles det?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hunsbedt hvordan ser bassresponsen din ut i den råe rommet ditt, har du noen ferdig kalibrerte basskurver som du kunne ha lagt ut og hvor høyt deler du av bassen ?
    Jeg har lovet å komme tilbake til dette, og tok i dag en uhøytidelig test av hvor høyt subbene kan spille før forvrenging. Benytter samme fremgangsmåte som Midas og flere andre har brukt, fremgangsmåte klippet fra Midas tråd på AVForum:

    "Jeg setter MV slik at jeg får 85dBC volum i lytteposisjon når jeg kjører -30dB subcal pinknoise fra REW. Dette er da referanse dialognivå. Så sveiper jeg bare forløpende på -30dB, -25dB, -20dB, -15dB, -10dB i REW. Over dette må du justere opp på MV, +5, +10 (for ikke å få klipping internt i REW). Klarer du MV+10 på sveipet klarer du maksimalt subnivå fra LFE-sporet på film."

    Er veldig klar over at måleresultatet viser svakheter, som dippen ved rett over 30Hz. Er nok rommet som gjør dette. Ellers kan det nevnes at mitt rom er relativt stort, 32kvadrat. I tillegg har jeg temmelig mye demping, ca 5kubikkmeter med akustikkplater og absorbenter. I tillegg til at LMS Ultra er en ueffektiv og tungdreven høyttaler, kommer dempingen, som sluker særdeles mye watt. Alt i alt føles nok ikke rommet overdempet. Alle seks subbene blir drevet av en stk Crown Itech 6000. Denne er på ca 2x3000W. Subbene er satt opp i to grupper på 3 og 3. Hver sub er koplet i paralellt (to spoler) på 1 Ohm, og koplet i sammen med de to andre i serie slik at hver kanal får en belastning på 3 Ohm.
    Subbene deles på 80Hz, der tar 15" i BigMiles over.

    Målingene er slik: nederste kurve -30dB, og så -25, -20, -15, -10, så +5dB MV, +10dbMV, +15dB MV. På den øverste målingen er det tydelige komprimeringer, men merket ingen ulyder. Det var da veldig høyt (nesten 130 dB ved 11 Hz...) og hele bygningen ristet, til og med betonggulvet...

    Her er bilde (ingen Smoothing):

    Vis vedlegget 366374

    Kan til slutt nevne at LMS Ultra kommer i løpet av våren til å bli skiftet ut (levert tilbake til Anders 1234 på Karmøy) med fire eller seks 18" Beyma subber. Disse vil trenge mindre effekt og vil være letter å integrere mot mine BigMiles.
    Takk så mye, ser knallbra ut. Tipper det er noen innvoller som for kjørt seg på 130db. Må jo være ett sykt trykk på indreøre der... :) Regner med du hadde hørselvern ..
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Takk så mye, ser knallbra ut. Tipper det er noen innvoller som for kjørt seg på 130db. Må jo være ett sykt trykk på indreøre der... :) Regner med du hadde hørselvern ..
    Hadde ikke det, men turte absolutt ikke være i rommet med mer enn dette for lengre enn de sekundene testen tar. Det føles faktisk verre ut på kroppen enn det er for øra, men spesielt bra er det nok absolutt ikke.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Takk så mye, ser knallbra ut. Tipper det er noen innvoller som for kjørt seg på 130db. Må jo være ett sykt trykk på indreøre der... :) Regner med du hadde hørselvern ..
    Hadde ikke det, men turte absolutt ikke være i rommet med mer enn dette for lengre enn de sekundene testen tar. Det føles faktisk verre ut på kroppen enn det er for øra, men spesielt bra er det nok absolutt ikke.
    Er det ett shelf filter som ligger i bunnen der og har du satt dette i Crown ampen ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan bruke DSP`en i Crown best mulig i ett subsystem i kombinasjon med en miniDSP 88A med Dirac.

    miniDSP`en har 8 analoge inn/ut og en av de korrigerer subwoofersignalet fra prosessoren (LFE Sporet) (Audyssey er helt avskrudd og ikke i bruk)

    Jeg tenker da å splitte signalet i to og kopler de opp mot min XTI 2002 amp og dermed står jeg fritt for å korrigere de 2 subtårnene uavhengig av hverandre, subbene står symmetrisk i rommet og med lik avstand til sweetspotten. Jeg tenker da å la DSP`en i Crown ampen korrigere ihverfall for det venstre tårnet som har en -8db dipp en plass mellom 30-40hz. Høyre subtårn har ikke denne dippen og jeg tenker det er den verste å få has på. Kjører så level justering med SPL måling i REW og justerer subbtårnene likt i volum.
    Så lar jeg Dirac overta showet og kjører sveip der Dirac ser den justerte kurven og finkorrigerigerer kurven ytterligere og setter delay ifht resten av surrerundt oppsettet.

    Høres dette ut som en god plan eller er det andre ting å ta hensyn til, kom gjerne med innspill!
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Takk så mye, ser knallbra ut. Tipper det er noen innvoller som for kjørt seg på 130db. Må jo være ett sykt trykk på indreøre der... :) Regner med du hadde hørselvern ..
    Hadde ikke det, men turte absolutt ikke være i rommet med mer enn dette for lengre enn de sekundene testen tar. Det føles faktisk verre ut på kroppen enn det er for øra, men spesielt bra er det nok absolutt ikke.
    Er det ett shelf filter som ligger i bunnen der og har du satt dette i Crown ampen ?
    Her er et screenshot av DSPen i forsterkeren som har subbene. Jeg har lite kunnskap om filtrene og innstillingene som er gjort her, men dette er satt opp slik for å passe mine subber i mitt rom:

    Subber Speaker prosessing.jpg
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan bruke DSP`en i Crown best mulig i ett subsystem i kombinasjon med en miniDSP 88A med Dirac.

    miniDSP`en har 8 analoge inn/ut og en av de korrigerer subwoofersignalet fra prosessoren (LFE Sporet) (Audyssey er helt avskrudd og ikke i bruk)

    Jeg tenker da å splitte signalet i to og kopler de opp mot min XTI 2002 amp og dermed står jeg fritt for å korrigere de 2 subtårnene uavhengig av hverandre, subbene står symmetrisk i rommet og med lik avstand til sweetspotten. Jeg tenker da å la DSP`en i Crown ampen korrigere ihverfall for det venstre tårnet som har en -8db dipp en plass mellom 30-40hz. Høyre subtårn har ikke denne dippen og jeg tenker det er den verste å få has på. Kjører så level justering med SPL måling i REW og justerer subbtårnene likt i volum.
    Så lar jeg Dirac overta showet og kjører sveip der Dirac ser den justerte kurven og finkorrigerigerer kurven ytterligere og setter delay ifht resten av surrerundt oppsettet.

    Høres dette ut som en god plan eller er det andre ting å ta hensyn til, kom gjerne med innspill!
    Har som tidligere nevnt ikke så mye tips å komme med, men hva er fordelen med å bruke Dirac på toppen av DSP-innstillingene på Crownampen? Ja, jeg ser jo nå at du tenker å bruke Dirac til delay istedenfor Audyssey...
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Her er et screenshot av DSPen i forsterkeren som har subbene. Jeg har lite kunnskap om filtrene og innstillingene som er gjort her, men dette er satt opp slik for å passe mine subber i mitt rom:
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...enner-i-hifi-norge-5.html#AvhUzEw0XyYxe5KW.99
    Takk for innspill, er ikke alt jeg heller skjønner av filtre og innstillinger heller men det begynner å komme seg. Jeg tror jeg setter opp Crown ampen og subbene sånn noenlunde og lurer retep til å ta seg en tur og hjelper meg... :)

    En fordel med å bruke DSP i Crown ampen slik jeg ser det er at jeg for justert subbene uavhengig av hverandre da responsen er som sagt veldig ulik i området rundt 30-40hz mest sannsynlig pga at ene tårnet blir stående mot yttervegge og rommet har åpen løsning opp til 2-etasje.
    Hadde responsen vært noenlunde helt lik hadde jeg lett latt Dirac justere alt inn..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer gjerne en tur jeg å ser hva vi kan få ut av dette. Husk at -8 db ved 30hz krever veeeeldig mye forstetketkraft. Og siden dette mest sannsynligvis er romrelatert. Så vil du be det ene tårnet til å jobbe enormt mye mer en det andre på akkurat den frekvensen. Er det pga av en kansellering så vil du ikke ha andre valg enn å flytte på enten sweetspot eller subber. Da en EQ med +8 db vil trigge frekvensen enda mer slik at dippen faktisk blir større...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som vet om en god løsning på å fjerne/kutte viftestøyen fra iTech?
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    I en XTi 6002 satte jeg i en større (120x120?) stillegående vifte v.h.a et adapter/overgang. Det funker helt fint.

    Å fjerne viften er ikke en opsjon, da ryker'n.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Utfordringen ligger i at iTech bruker annen type enn vanlig, i f.eks CTS og CTI er det std vifte men mener hele kretsen er annerledes på iTech og MacroTech,

    slik ser MAcroTech ut, regner med iTech er lignende:

     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    470
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Er det en eldre modell kanskje?
    Jeg kjenner ikke iTech så det er godt mulig. På bilde under er en iTech og der er det i hvertfall en vanlig tre-pins kontakt på printen som i XTi.
    Så er det en mindre vifte ved strømforsyningen.

    5pq7f8.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Den overfor var en MacroTech og den støyet voldsomt men ser jo at iTechen overfor er heeeelt annerledes selv om jeg trodde de var ganske like. Da er det kanskje håp for viftebytte i iTech? Org iTech vifter lager i hvert fall også voldsomt med lyd
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Knotete å bytte vifte på Itechen iom at den er koblet til dsp prosessoren som regulerer vifta. Jeg vurderte det en gang i tiden, men fant ut at det er en mye mer kronglete jobb enn på en xti.

    Itechen min ser ihvertfall slik ut inni:

    20140605_192253.jpg
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Er det en eldre modell kanskje?
    Jeg kjenner ikke iTech så det er godt mulig. På bilde under er en iTech og der er det i hvertfall en vanlig tre-pins kontakt på printen som i XTi.
    Så er det en mindre vifte ved strømforsyningen.
    Macro-Tech er en eldre modell. "Macro-Tech i" skal være samme som I-tech men uten dsp.


    -Tim
     

    Full Lyd

    Medlem
    Ble medlem
    20.09.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Har lyst til å bygge om ett par macro tech 2400 selv. Så håper dere finner ut av det. Leter selv etter løsning, så skal si i fra selv om jeg finner en.

    Så lurer jeg på en ting.

    Har selv 4 crown xti4000 og er egentlig veldig fornøyd med de. Genialt verktøy til den prisen. Men er det skryte watt ?
    Når jeg bruker de brokoblet på mine 4645C (2242h) 18" så går de tom for krefter. De går i peak og vrenger. Hører det når jeg ser på film.
    Disse er vell oppgitt til 2400w i 8ohm, men det er i 1Khz i noen ms ?

    Nå har jeg byttet til Hypex DS 8.0 og disse orker ganske mye mer, men de er bare 530w i 8ohm, men det er nok 20hz - 20Khz.

    Men at xti 4000 skal være svakere enn den er vell litt rart ? De tilsvarer jo ikke 530w brokoblet en gang virker det som.

    Jeg har egen 16A kurs til 2 xti4000 så tror ikke jeg mangler strøm.

    Men det virker som de orker mye på musikk, Men er når det er film med alt under 30hz de ikke henger med.
    Har også lest en gang at de ikke har så mye krefter under 30hz, Noen som har hørt om det før ?
    Er jo flere som bruker de på sub her ? Men har ikke dere merket noe ?

    Eller er det jeg som gjør noe galt ?
     
    Sist redigert:

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Har du prøvd å kjøre uten brokobling?

    Det med manglende trøkk under 30Hz er relativt velkjent på Mk1 serien. Tror det er noen limitere som slår inn litt for tidlig. Skal være fikset på mk2 slik jeg har forstått.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst til å bygge om ett par macro tech 2400 selv. Så håper dere finner ut av det. Leter selv etter løsning, så skal si i fra selv om jeg finner en.

    Så lurer jeg på en ting.

    Har selv 4 crown xti4000 og er egentlig veldig fornøyd med de. Genialt verktøy til den prisen. Men er det skryte watt ?
    Når jeg bruker de brokoblet på mine 4645C (2242h) 18" så går de tom for krefter. De går i peak og vrenger. Hører det når jeg ser på film.
    Disse er vell oppgitt til 2400w i 8ohm, men det er i 1Khz i noen ms ?

    Nå har jeg byttet til Hypex DS 8.0 og disse orker ganske mye mer, men de er bare 530w i 8ohm, men det er nok 20hz - 20Khz.

    Men at xti 4000 skal være svakere enn den er vell litt rart ? De tilsvarer jo ikke 530w brokoblet en gang virker det som.

    Jeg har egen 16A kurs til 2 xti4000 så tror ikke jeg mangler strøm.

    Men det virker som de orker mye på musikk, Men er når det er film med alt under 30hz de ikke henger med.
    Har også lest en gang at de ikke har så mye krefter under 30hz, Noen som har hørt om det før ?
    Er jo flere som bruker de på sub her ? Men har ikke dere merket noe ?

    Eller er det jeg som gjør noe galt ?
    Et utklipp fra en post i et annet forum:

    "You are indeed underpowered, you can work with the XTi 4002, it will be reliable, but you wouldn't utilize your subs to their full potential so that depends on how much low end you need.

    What do you usually play through your rig? Dj? live? What kind of live music? Indoor or outdoor?

    When you daisy chain 2 similar speakers, you're connecting them in parallel thus halving their impedance. It's not recommended to do that if you go below 8 ohms in bridge mode or below 4 ohms in stereo/parallel mono modes on current Crown amps, there's no reason to anyway.

    I'm guessing you wanted to daisy chain them in bridge mode to maximize the amps output, that would put you at 4 ohms, like I said, not recommended.

    On top of that, despite the XTi being a great amp, it doesn't excel on sub duty. You could either buy another XTi and connect them in bridge mode, one XTi per 818 or get a proper sub duty amp such as the itech HD 12000 or if used is an option for you the itech 8000 is just as powerful."


    Med litt søking på nett finner du flere slike poster ang XTi, være seg mk1 eller mk2 utgaven.
    Jeg har selv vært på søken etter en amp til mine sub'er og kikket litt på XTi selv, helt til jeg så post etter post fra folk som er mindre fornøyd med XTi til sub bruk.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har lyst til å bygge om ett par macro tech 2400 selv. Så håper dere finner ut av det. Leter selv etter løsning, så skal si i fra selv om jeg finner en.

    Så lurer jeg på en ting.

    Har selv 4 crown xti4000 og er egentlig veldig fornøyd med de. Genialt verktøy til den prisen. Men er det skryte watt ?
    Når jeg bruker de brokoblet på mine 4645C (2242h) 18" så går de tom for krefter. De går i peak og vrenger. Hører det når jeg ser på film.
    Disse er vell oppgitt til 2400w i 8ohm, men det er i 1Khz i noen ms ?

    Nå har jeg byttet til Hypex DS 8.0 og disse orker ganske mye mer, men de er bare 530w i 8ohm, men det er nok 20hz - 20Khz.

    Men at xti 4000 skal være svakere enn den er vell litt rart ? De tilsvarer jo ikke 530w brokoblet en gang virker det som.

    Jeg har egen 16A kurs til 2 xti4000 så tror ikke jeg mangler strøm.

    Men det virker som de orker mye på musikk, Men er når det er film med alt under 30hz de ikke henger med.
    Har også lest en gang at de ikke har så mye krefter under 30hz, Noen som har hørt om det før ?
    Er jo flere som bruker de på sub her ? Men har ikke dere merket noe ?

    Eller er det jeg som gjør noe galt ?
    Subene dine leverer ikke noe særlig lyd under 27 til 28 Hz! Har også JBL 4645c hjemme.
    Hos meg og hos Retep har xti 2002 aldri gått tom for krefter. Kjører ikke brokoblet og med dsp av.

    Data-Bass
    Data-Bass

    Hvis du ser på målingene, er det ikke rart at du opplever å mangle trøkk på film under 30 Hz :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Subene dine leverer ikke noe særlig lyd under 27 til 28 Hz! Har også JBL 4645c hjemme.
    Hos meg og hos Retep har xti 2002 aldri gått tom for krefter. Kjører ikke brokoblet og med dsp av.

    Data-Bass
    Data-Bass

    Hvis du ser på målingene, er det ikke rart at du opplever å mangle trøkk på film under 30 Hz :)
    Godt poeng John_Harald dette er jo bass og ikke sub bass! Men noe er det jo siden han (og mange andre) merker forskjell når han bytter ut amp'en.
    Men da er det 2 ting som må gjøres, ny amp og nye sub'er for at de store subsoniske frekvensene skal kunne få utfolde seg fritt i filmene ;)
     

    Full Lyd

    Medlem
    Ble medlem
    20.09.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Jeg har prøvde å ikke brokoble de også. Da altså en kanal på hver 18. Da orker de mindre.

    Med jbl sin ambefalte eq på disse subbene 6 db på 20hz eller er det 22 hz? 1.92 i Q.
    Går disse i ett rom helt greit ned til 22hz og vell så det. Ikke noe problemer med selv 18 hz i mitt rom. Men ned mot 16 er det ikke mye igjen.
    Vet selv at disse er mer Bass enn akuratt sub. Men ned til 20 er ikke noe problem.

    Altså subbene orker det jo helt greit med Hypex Ds 8.0 men ikke med xti 4000.
    Det virket også som de bare hadde vært glad i mer watt. Derfor jeg vil ha macrotec 2400 eller noe.

    Har selv to svs pc ultra 13 og disse savner jeg ikke noe serlig når jeg har Hypexen på jblene.

    Har også lest andre steder at de blir litt svake til sub Bruk. Så da er det nok noe i det.

    Men dere mener det kan være vært å prøve de som henter xti 4002 da?
    Disse koster jo ikke så mye.

    Takk for svar i hvertfall :) Da er det ikke bare jeg som har merker det.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvde å ikke brokoble de også. Da altså en kanal på hver 18. Da orker de mindre.

    Med jbl sin ambefalte eq på disse subbene 6 db på 20hz eller er det 22 hz? 1.92 i Q.
    Går disse i ett rom helt greit ned til 22hz og vell så det. Ikke noe problemer med selv 18 hz i mitt rom. Men ned mot 16 er det ikke mye igjen.
    Vet selv at disse er mer Bass enn akuratt sub. Men ned til 20 er ikke noe problem.

    Altså subbene orker det jo helt greit med Hypex Ds 8.0 men ikke med xti 4000.
    Det virket også som de bare hadde vært glad i mer watt. Derfor jeg vil ha macrotec 2400 eller noe.

    Har selv to svs pc ultra 13 og disse savner jeg ikke noe serlig når jeg har Hypexen på jblene.

    Har også lest andre steder at de blir litt svake til sub Bruk. Så da er det nok noe i det.

    Men dere mener det kan være vært å prøve de som henter xti 4002 da?
    Disse koster jo ikke så mye.

    Takk for svar i hvertfall :) Da er det ikke bare jeg som har merker det.
    Jeg ville nok ikke ha gått for XTi 4002 heller basert på hva Admin i Crown sitt eget forum sier: "despite the XTi being a great amp, it doesn't excel on sub duty". Der er det snakk om XTi 4002.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    I-Tech er konge til sub bruk i hvert fall etter mine erfaringer. Bruker 3 stykker på PA riggen og de leverer så det holder synes jeg. Har også brukt den på hifi anlegget.
    XTI og I-Tech kan egentlig ikke sammenlignes når det kommer til kontroll en gang.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    I-Tech er konge til sub bruk i hvert fall etter mine erfaringer. Bruker 3 stykker på PA riggen og de leverer så det holder synes jeg. Har også brukt den på hifi anlegget.
    XTI og I-Tech kan egentlig ikke sammenlignes når det kommer til kontroll en gang.
    +1
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kjempefornöyd med CTS både til sub og midbass/mellomtone. Bruker CTS2000 på basshorn med 21", og CTS1200 på bassen i JBL M2 klone. Ennå basshornet er meget effektivt, har jeg ikke opplevd makan til kontroll med andre forsterkere i forhold til CTS
     

    Full Lyd

    Medlem
    Ble medlem
    20.09.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Ok.
    Men hadde vært fint å kunne bygge om viftene på en macro tech 2400.
    Noen som har erfaringer med de?
    Disse gir seg vell ikke så lett?
    Koster ikke veldig mye for en lenger heller :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Subene dine leverer ikke noe særlig lyd under 27 til 28 Hz! Har også JBL 4645c hjemme.
    Hos meg og hos Retep har xti 2002 aldri gått tom for krefter. Kjører ikke brokoblet og med dsp av.

    Data-Bass
    Data-Bass

    Hvis du ser på målingene, er det ikke rart at du opplever å mangle trøkk på film under 30 Hz :)
    Dersom det er subene du har hatt tidligere så er vell ikke det 4645C men 4645B og med uorginale element?

    Det er for øvrig ingen tvil om at 4645B/C ikke fungerer særlig under 20hz men over det leverer de bra så det er nok forsterkeren som er problemet.

    Kjapp måling hos meg med 4645B med høypassfilter på 20hz og LP lift i bunn under 50hz, bruker akkurat her Pascal forsterkere men normalt brukes Crown CTS:
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vurderer en ny amp på TAD 1601B elementene mine, 15" følsomhet 97 db

    Ser det ligger noen cts 600 på brukten- vil den ampen være stor nok eller bør jeg kjøpe en større.

    Basselementene skal spille Fra 650 hz og ned, hvordan lyder Crown såpass høyt opp
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    CTS er greit opp til rundt 1KHz.

    Tror 600 modellen er nok. Jeg kjører 1200 på 98dB følsomhet, og ligger langt unna maks selv om vinduene holder på å riste løs.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pass på at de på ebukta er 110v om de er i USA!

    Vurderte den CTS600, men det ble en billigere QSC på meg.
    QSC ampen spiller fint til min bruk opp 450hz.
    Crown CTS600 er vesentlig dyrere ny enn min QSC. Jeg tror den vil gjøre seg bra på TADene dine trosse!

    JoHoo her inne mener jeg har CTS600 på JBL M2 klonene sine.
    Han har oppskrift på bytte vifter så den blir stille.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja, er litt usikker på hvor gode Crown er opp mot 5-700hz, aner ikke jeg, at de er bra på nedre frekvenser tviler jeg ikke et sekund på.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    På m2 kloner spiller de vel opp til 800 eller mer.
    Når jeg hørte Johoo sine kloner med cts hadde jeg fra min ringe erfaring ikke noe å utsette.

    H
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn