Digitale avspillere Har DACer til CD-signal egentlig blitt bedre de siste 30 åra?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjør de to settingene da?
    Står eksakt ingen ting om det i hele dataarket. I Application Note er pin #17 SC vist som koblet til signaljord.
    1711045567336.png


    DIY’ere på diverse fora som har prøvd mener «sound quality mode» låter som en ca 1 dB eq-dip i mellombassen for å få det hele til å låte litt mer punchy.

    Edit: Den chip’en brukes i Topping E70 Velvet. Ikke et ord om to forskjellige moduser der heller.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    DIY’ere på diverse fora som har prøvd mener «sound quality mode» låter som en ca 1 dB eq-dip i mellombassen for å få det hele til å låte litt mer punchy.
    Jeg tipper at de eneste som vet dette er AKM. Mitt forslag er derfor like dårlig som alle andre sine gjetninger. Men jeg ser det ikke som helt umulig at de setter chipen i "measurement mode" og sender den til Amir som gir full score, så får kanskje andre "sound quality" mode. Altså i samme gate som Volkswagen sine dieselmotorer - hvem vet (AKM)?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er nok bare for å bytte mellom minimum phase og linear phase digitalt filter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper at de eneste som vet dette er AKM. Mitt forslag er derfor like dårlig som alle andre sine gjetninger. Men jeg ser det ikke som helt umulig at de setter chipen i "measurement mode" og sender den til Amir som gir full score, så får kanskje andre "sound quality" mode. Altså i samme gate som Volkswagen sine dieselmotorer - hvem vet (AKM)?
    Ikke godt å si, men i databladet sier de jo at den kun oppfyller oppgitt spec i default «measurement mode». Det er også det som er vist i applikasjonsnoten.

    Det er forøvrig tre andre registre som setter hvilke utgangsfiltre som brukes i den.
    1711047751042.png

    Ser ut til å være samme utvalg filtre som i min RME ADI-2 Pro FS (AKG AK4493 chip). Den har tydeligvis også en slik «Sound Quality Mode», men heller ingen forklaring i databladet på hva den gjør, eller noe hint om det i manualen for ADI-2. Jeg tipper den pin’en er ettertrykkelig jordet en gang for alle.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Her er i alle fall filtrene som kan velges av bruker fra meny. En fin blanding for enhver smak fra brickwall (typisk lineært FIR) til NOS (superslow) og alt i mellom.
    1711048441768.png
    1711048441768.png
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jo, men....
    Vet i det hele tatt noen av oss om disse kurvene representerer noen opplevd forskjell i formidlingen av musikk? Har noen satt seg ned og hørt på dette her?
    Har et irriterende antall ganger forsøkt å høre forskjell på filtre i en rekke DAC'er, hver gang er det tett på umulig å være sikker, det er innenfor det jeg vil påstå er umulig med bind for øya.
    Men med enkelte NOS DAC'er er det relativt greit å høre forskjellene. Det er noe der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jo, men....
    Vet i det hele tatt noen av oss om disse kurvene representerer noen opplevd forskjell i formidlingen av musikk? Har noen satt seg ned og hørt på dette her?
    Har et irriterende antall ganger forsøkt å høre forskjell på filtre i en rekke DAC'er, hver gang er det tett på umulig å være sikker, det er innenfor det jeg vil påstå er umulig med bind for øya.
    Men med enkelte NOS DAC'er er det relativt greit å høre forskjellene. Det er noe der.
    Ja, jeg har gjort eksakt det. Prøvd meg gjennom samtlige filtre i en AK4493, med DAC’en koblet til JBL-høyttalere med 15’’ basser og doble kompresjonsdrivere i horn. Det eneste jeg kan si at jeg nokså sikkert opplevde som forskjellig fra de andre var «NOS»-filteret, som var litt blassere i toppen. Så jeg gikk tilbake til default, low dispersion short delay, og der kommer den til å bli stående. Ser ingen grunn til å prøve det samme flere ganger og forvente et annet resultat.

    1711051161632.png
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har gjort eksakt det. Prøvd meg gjennom samtlige filtre i en AK4493, med DAC’en koblet til JBL-høyttalere med 15’’ basser og doble kompresjonsdrivere i horn. Det eneste jeg kan si at jeg nokså sikkert opplevde som forskjellig fra de andre var «NOS»-filteret, som var litt blassere i toppen. Så jeg gikk tilbake til default, low dispersion short delay, og der kommer den til å bli stående. Ser ingen grunn til å prøve det samme flere ganger og forvente et annet resultat.

    Vis vedlegget 1008027
    Siden du beskriver det som et "NOS" (i hermetegn) filter; er det da et reelt Non OverSampling og filterløst signal, eller er det en frekvensmessig etterligning?
    AK 4493 er tross alt en moderne chip i bruk bl.a. av Topping. Det ligner vel ikke nevneverdig på f.eks Philips TDA1541 eller Analog Devices 1865N, eller en reell fjerning av oversampling av signalet, inkludert fjerning av filter i det store og hele?

    MERK: Jeg har absolutt respekt for at det kan passe bedre med presisjon og målemessig korrekthet i mange oppsett, jeg er bare nysgjerrig på om dette er basert på reelle opplevelser, eller teorier. Og Asbjørn, både du og jeg vet at vi har hatt diskusjoner tidligere, der du eksplisitt har uttalt at du ikke vil kaste bort tiden med å lytte på komponenter med elendige måleresultater. Derfor undrer jeg på om den nevnte lytteseansen din relaterer seg til ekte Non OverSampling, eller en etterligning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det står «digital filter bypass» og «super slow roll-off» i databladet, og det oppfører seg deretter med aliasing, ultrasonisk støy, avvik i frekvensgang og det hele, så RME kaller det et NOS i manualen og menyene, selv om det strengt tatt ikke heter det i databladet. Walks like a duck, …

    1711053184962.png


    Ellers er det veldig få aktuelle kandidater for å teste ut en seks- eller tolvkanals NOS DAC i hjemmeanlegget his meg. Minimum fase ut av DEQX’ene får holde.
    1711053493182.png
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det står «digital filter bypass» og «super slow roll-off» i databladet, og det oppfører seg deretter med aliasing, ultrasonisk støy, avvik i frekvensgang og det hele, så RME kaller det et NOS i manualen og menyene, selv om det strengt tatt ikke heter det i databladet. Walks like a duck, …
    Nja, det er her jeg er usikker, da. Om det virkelig "walks like a duck".
    Dessuten, og dette tror jeg egentlig er viktigere enn både NOS-fantaster (meg) og måletilhengere (deg) hardnakket hevder, forskjellene i analogkretsene på f.eks. en Topping og en brutal DAC som f.eks. Mola Mola, PS Aaudio eller Audio Note, er nok av større betydning enn alskens filtrering, oversampling et al.
    Av og til må man bare innse at det kan lønne seg å legge litt energi i strømforsyning, likeretting og utganger. God lyd kommer ikke helt av seg selv. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sant. Holder på å bygge strømforsyninger til Bifrôst-forsterkerne nå, doble Connex SMPS300REh pr side. Maskinerer ihvertfall ut en del aluminiumsspon av det som skal bli kabinetter til dem. Får se om det blir forsterkere av det også etterhvert, men flat frekvensgang til 100 kHz og null komma nada % THD+N bør i så fall matche de aller fleste av dagens beste DAC’er mht ytelse.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Bygger både en ANK (AN klone) og har bestilt ett Soekris R2R kort. Soekris (bra score på ASR) er litt artig da det har mulighet for å tappe utgangssignal direkte fra R2R nettverket, eller å la det passere gjennom OP-amp buffere. Jeg ser fra selvbyggerne at de foretrekker lydkvaliteten fra signal som ikke passerer gjennom OP-ampene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og der kan du lage dine egne digitale filter (som jeg har gjort en haug med ganger).
    Soekris dacene gjør det ikke så veldig bra objektivt sett målemessig BTW.
    Jeg har testet utgang både direkte fra r-2r nettverket (ubufret) og gjennom opamper som du sier. Ubalansert foretrakk jeg ubufret men skal du kjøre XLR så må det gjennom et analogt trinn.
    Ja det er målemessige forskjeller også som jeg målte selv.
    Jepp, har hatt endel AN dacer også gjennom årene og en Topping i stue anlegget (var vel den første i Norge (tror jeg)) som skaffet meg en topping dac (dx7s))
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    det jeg stusser på er hvorfor desse lovprisede NOS dacene med middelmådig teknisk data ofte koster flerfoldig ganger mer, hvor mange dyre deler er nødvendig for litt svung på signalet. er det ikke mulig å gjøre tilsvarende rimelig eller er det faktisk forventningsbias som regjerer?
    audionote har en fifth element/force dac med en inngang til over $150.000 :ROFLMAO:
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    er det ikke mulig å gjøre tilsvarende rimelig eller er det faktisk forventningsbias som regjerer?
    audionote har en fifth element/force dac med en inngang til over $150.000 :ROFLMAO:
    Du er inne på noe vesentlig her, prisene på noen av high-end NOS er bare tullete, men enkelte har relativt påkostede linjetrinn med tilhørende strømforsyning og rør - det drar nok prisen opp endel. Forventningsbias eller realitet? Det vet jeg ikke men har tenkt å prøve konseptet
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.078
    Antall liker
    33.801
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    De dac,ene jeg har / har hatt med valg av filter - så foretrekker jeg alltid det som måler best. Ser ikke poenget med å farge signalet i en kilde. Målet bør vel være å komme nærmest mulig masteren ? Mola Mola har droppet disse mulighetene på min Tambaqui DAC- noe jeg synes er helt på sin plass.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan også være verdt å huske at mange NOS DAC’er inneholder en Philips TDA1541, TDA1543, eller Analog Devices AD1865. Dette er ikke state of the art devices, akkurat. TDA1543 var økonomiversjonen fra 1980-tallets boomboxer, men er såpass enkel at den også ble en DIY-favoritt.

    Mye av forklaringen på «låter bedre» i direkte sammenligningstest ligger nok rett her:

    1711093752395.png


    1 dB mer nivå opp til ca 3 kHz, deretter avrulling og ned 2 dB ved 20 kHz. Joda, den forskjellen kan nok selv jeg høre.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Her er frekvensrespons til AN 2.1 som benytter Analog Devices, vi ser at vi i det store og hele holder oss innenfor 0.25 db som er typisk en dekade bedre enn alle høyttalere. Min personlige konklusjon er derfor at dette er bra nok. Innvendingen fra Atkinson på DAC er hovedsaklig jitternivået

    1711096468289.png
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Nja, det er her jeg er usikker, da. Om det virkelig "walks like a duck".
    Dessuten, og dette tror jeg egentlig er viktigere enn både NOS-fantaster (meg) og måletilhengere (deg) hardnakket hevder, forskjellene i analogkretsene på f.eks. en Topping og en brutal DAC som f.eks. Mola Mola, PS Aaudio eller Audio Note, er nok av større betydning enn alskens filtrering, oversampling et al.
    Av og til må man bare innse at det kan lønne seg å legge litt energi i strømforsyning, likeretting og utganger. God lyd kommer ikke helt av seg selv. :)
    Enig i at analog krets er viktigere enn hvilken chip om brukes, frem til du mister det helt.
    Den analoge kretsen består også av shaping av frekvensrespons, chippen alene betyr svært lite om impedansen ut av DAC er "lettpåvirkelig". Problemet med noen av de merkene du ramser opp der, er at de er såpass sære at de trenger rette arbeidsforhold for å høres gode ut og en pre som er spesielt tilpasset dette. Klart at de "høres" bedre ut med analoge kretser med ekstra gain, og kanskje lett forvrengning/komprimering de rette stedene i frekvenskurven i bassområdet, og alt løst ved å bruke god gammeldags passiv elektronikk. Dette blir akkurat det samme som å bytte signalkabel på RCA med forskjellige verdier, eller justere pre med EQ. Hvorfor ikke bare fikse slikt i pre, istedet for å småtweake på både DAC, pre og effekt trinn, sleng inn dårlig designete innganger og utganger på hvert trinn med sære impedanser i tillegg så har man det gående..
    Strøm og slikt er bare uvesentlig her, det koster ikke all verden uansett å gjøre det ordentlig. Topping har faktisk løst "strømproblemene" de andre har laget seg, det er slikt det blir lett målbar støy av, som Topping rett og slett ikke har.

    Hvorfor skal man hele tiden bytte både DAC, kabler, pre eller effektrinn for å kun EQ lyden? Er det ikke enklere å få signalet uendret hele veien og heller ratte en EQ med flere punkter til egen smak et sted istedet for 7 forskjellige steder med få punkter? Resultatet ender jo opp klin likt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er frekvensrespons til AN 2.1 som benytter Analog Devices, vi ser at vi i det store og hele holder oss innenfor 0.25 db som er typisk en dekade bedre enn alle høyttalere. Min personlige konklusjon er derfor at dette er bra nok. Innvendingen fra Atkinson på DAC er jiternivået
    Jeg ser også at bølgeform og impulsrespons ut av den er klin lik «NOS»-filteret i AK4493.

    Jeg blir heller ikke imponert av dette, 19+20 kHz ved 0 dB FS, 100 kOhm last:

    1711097620000.jpeg

    50 Hz sinus ved 0 dB FS:
    1711098087956.jpeg


    Hørbart? Så definitivt. Det er en Ibanez TS9 Tube Screamer i signalveien også, men da er vi over i musikkproduksjon, ikke musikkgjengivelse.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    hm står at utgangsimp. stiger til 15kohm ved 20hz
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser også at bølgeform og impulsrespons ut av den er klin lik «NOS»-filteret i AK4493.

    Jeg blir heller ikke imponert av dette, 19+20 kHz ved 0 dB FS, 100 kOhm last:

    Vis vedlegget 1008145
    Hørbart? Så definitivt. Det er en Ibanez TS9 Tube Screamer i signalveien også, men da er vi over i musikkproduksjon, ikke musikkgjengivelse.
    3-4 tuuuube screamers i serie er jo rett og slett beintøft!

    Det er slik PSaudio lager utstyret sitt i utgangspunktet, tar gerne en ferdig krets og setter en ferdig fast fixed tube screamer foran de tuner EQ med og gir ikke bruker tilgang til EQn såklart, fordi de reklamerer jo imot EQ fordi EQ er "dumt" såklart og kundene vil heller ikke ha det, fordi PS sier EQ er dumme og at de stjeler lyden.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt utrolig hva dere klarer å høre ut fra bilder/målinger. Der har vi de virkelige gullørene🙌
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    3-4 tuuuube screamers i serie er jo rett og slett beintøft!

    Det er slik PSaudio lager utstyret sitt i utgangspunktet, tar gerne en ferdig krets og setter en ferdig fast fixed tube screamer foran de tuner EQ med og gir ikke bruker tilgang til EQn såklart, fordi de reklamerer jo imot EQ fordi EQ er "dumt" såklart og kundene vil heller ikke ha det, fordi PS sier EQ er dumme og at de stjeler lyden.
    Jeg har nok tuklet mer med ulike kombinasjoner av effektpedaler og instrumentforsterkere for gitar enn for hifi. Det er derfor jeg bruker en RME ADI-2 Pro, siden jeg behøver de analoge inngangene for å ta imot det signalet og sende det videre til effektforsterkerne. Det er interessant hvordan man kan «varme opp» lyden og få en billig gitar til å låte «dyrere» med litt mild kompresjon, eq og vreng. Ja, det låter bedre ut av høyttalerne, men det er jo ikke slik den låter, egentlig. Jeg vil helst ikke ha den kryddersausen på alt annet som skal gjengis.

    Og, ja, det er litt interessant å prøve å forstå psykoakustikken som ligger mellom de fysiske lydbølgene og opplevelsen. Det er da man kanskje kan begynne å forstå hvordan bestemte avvik i frekvensgang eller bestemte forvrengningsspektra vil oppleves. Nettsider for musikkproduksjon er en bra guide til det, med tips og råd for hvordan skape en bestemt sound. Et gammelt forsøk fra min egen side vedlagt.
     

    Vedlegg

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg blir heller ikke imponert av dette, 19+20 kHz ved 0 dB FS, 100 kOhm last:
    Neida, jeg er heller ikke imponert over dette, spesielt ikke når vi ser det i forhold til moderne sigma delta DAC. Det vi ser på grafen er vel intermodulasjons spektrum tenker jeg. Det jeg imidlertid spør meg er hvor hørbart dette er i et systemperspektiv på min stereo, rent objektivt måler jo denne AN DAC bedre enn platespillere, som av mange oppleves som bedre enn DAC.

    Som eksempel på målbart/hørbart så har jeg på hjemmebane flere forsterkere, blant annet (NCore, Sugden transistor klasse A, Triode no feedback rør DIY). Målemessig ut av høyttaler ser jeg ikke ekstra THD forvrengning når jeg bruker disse omverandre i området 250 hz- 20 kHz (REW). Men opplevd lydkvalitet i mine ører er: 1-Triode; 2 transistor klasse A; sisteplass til NCore 250W. Nå er det jo slik at hobby er musikklytting med ørene og ikke avlesing av måledata med øynene. Bruker derfor Triodeforsterkeren for mellomtone/diskant, selger Sugden og beholder NCore for bass. Jeg kommer til å kjøre samme prosess når jeg har bygga DAC-er, jeg beholder de som ørene liker best.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok tuklet mer med ulike kombinasjoner av effektpedaler og instrumentforsterkere for gitar enn for hifi. Det er derfor jeg bruker en RME ADI-2 Pro, siden jeg behøver de analoge inngangene for å ta imot det signalet og sende det videre til effektforsterkerne. Det er interessant hvordan man kan «varme opp» lyden og få en billig gitar til å låte «dyrere» med litt mild kompresjon, eq og vreng. Ja, det låter bedre ut av høyttalerne, men det er jo ikke slik den låter, egentlig. Jeg vil helst ikke ha den kryddersausen på alt annet som skal gjengis.
    Det er jo en nyttig øvelse å faktisk lære seg litt så man klarer å spille litt gitar, for å kunne skru litt på forsterkeren på EQ og bytte til annen gitar for å se at amp må skrus litt på igjen. Endre på pedaler for å få lyden man ønsker.

    Veldig likt hifi på mange måter. De fleste som spiller inn i studio idag har clean DI på signalet og legger heller på effekter som tube screamer gir i etterkant på master istedet. En renere signalvei inn gir mer dynamikk å leke seg med i etterkant og også større muligheter. En Boss HM-2 skrudd till max (slik den skal brukes), gir ikke mye valgmuligheter i etterkant.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Psu til nos dac. Spiser Topping til frokost
    På hvilken måte? Får ikke Topping sine nok strøm mener du?

    Ser også at det mangler vesentlig skjerming imellom trafoer og elektronikk.. Også er det ikke all verden av store kondiser for å ta ripple der heller, så Topping sin PSU ender nok opp med å være bedre allikevel der man slipper 50Hz støy fra både ripple og trafoer og rett inn på elektronikken som faktisk lager lyden. Hva er SNR på den saken der da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo en nyttig øvelse å faktisk lære seg litt så man klarer å spille litt gitar, for å kunne skru litt på forsterkeren på EQ og bytte til annen gitar for å se at amp må skrus litt på igjen. Endre på pedaler for å få lyden man ønsker.

    Veldig likt hifi på mange måter. De fleste som spiller inn i studio idag har clean DI på signalet og legger heller på effekter som tube screamer gir i etterkant på master istedet. En renere signalvei inn gir mer dynamikk å leke seg med i etterkant og også større muligheter. En Boss HM-2 skrudd till max (slik den skal brukes), gir ikke mye valgmuligheter i etterkant.
    Et konkret hifi-eksempel hos meg er opplevelsen av «punch» og «dynamikk». Høyttalerne mine er bygget med massiv kapasitet i mellombassen, 2x12’’+1x10’’+1x6,5’’ pr side, alle med ~100 dB følsomhet og forsøksvis konstant spredningsmønster fra bass til diskant. Det gir en «varm» lyd med mengder av «kropp» og «fyldighet», bredt «holografisk» stereoperspektiv fra vegg til vegg, men ikke like mye «punch», «impact», eller hva man vil kalle det. Det var litt overraskende for meg, gitt mengden av rå slagkraft som faktisk er tilgjengelig. Det låter like uanstrengt ved 110 dB som ved 70 dB, og bør teoretisk sett greie 130 dB om man noensinne skulle få det for seg å forsøke.

    En kontrast er de andre høyttalerne mine, JBL 9350 «high output/high impact» med kompresjonsdrivere og horn. De har også ~100 dB følsomhet, kapasitet til 130 dB, går ikke dypere enn 50 Hz, men har en frekvensgang på aksen som tilter litt oppover i øverste oktav. En annen observasjon var nevnte websider om lydproduksjon og tipsene der for å få mer «punch», ofte en dip i mellomtonen og et lite løft nederst og øverst.

    Så jeg har gradvis justert litt på de parametriske eq-profilene, i steg på en halv dB eller så opp eller ned, og tilsvarende sidelengs med å flytte hvert pådrag noen Hz opp eller ned. Dette har blitt gjort «på øremål» over ganske lang tid heller enn ut fra responsmålinger i rommet, så det er selvsagt mulig at jeg har skrudd meg helt bort her, men det låter jo ikke så verst.

    Dette er profilen som var aktiv i går kveld, hvor alt under ca 200 Hz må forstås som romkorreksjon for stående bølger, mens det over er mer justering av tonalitet for kombinasjonen høyttaler/rom/psykoakustikk/preferanse. På ett spor hoppet jeg nærmest ut av stolen på et anslag, så dynamikken begynner også å låte riktig.

    1711108220256.png


    Heller fikle her hvor jeg både ser og hører hva jeg gjør enn å betale absurde summer for å bytte svarte bokser med ukjent transferfunksjon. Men det er nå meg. :)
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    husker "dynamikken" til klipsch alle pratet om, ja når de spilte 3-5db høyere oppover i frekvens osv er det ikke rart de skilte seg ut.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    På hvilken måte? Får ikke Topping sine nok strøm mener du?

    Ser også at det mangler vesentlig skjerming imellom trafoer og elektronikk.. Også er det ikke all verden av store kondiser for å ta ripple der heller, så Topping sin PSU ender nok opp med å være bedre allikevel der man slipper 50Hz støy fra både ripple og trafoer og rett inn på elektronikken som faktisk lager lyden. Hva er SNR på den saken der da?
    Du får bygge noe selv og ikke bare lese teori.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Du får bygge noe selv og ikke bare lese teori.
    Har jo byggd noe selv også, basert på både teori og praksis og i tillegg forbedret kretser basert på teori og sjekket at det ble som forventet med målinger på oscilloscope etterpå.
    Tror du bør lese litt mer teori, for å skjønne hvordan elektronikk fungerer.. Å skjønne hvordan man måler elektronikk er også en del av det praktiske og henger tungt sammen med teorien. At det er noe hjemmemekk var jo ikke noe tvil akkurat, jeg ville blitt skuffet om jeg hadde kjøpt noe slikt og betalt for mye for det. Så regner med dette er noe du har slengt sammen selv basert på en oppskrift funnet på internett og bare krysset fingra for at det fungerte etterpå? Det er fullt mulig å forbedre det du har lagd der, og skjerming av trafo er bare en start.. Finne ut av ripple før og etter load er også VELDIG grunnleggende praksis, det heter kvalitets sjekk. Uten noen form for kvalitets sjekk så aner man rett og slett ikke hvordan dette oppfører seg, krypstrømmer og andre støykilder man ikke er klar over er alltid morsomme greier.

    Å bare tro at man kan klaske sammen noe selv og tro det er bedre enn noe kommersielt som selges i tusentalls er jo en interessant tanke, uten å skjønne den grunnleggende teorien bak hvordan det fungerer engang.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Nå passer det kanskje å peke på 👇 høyre ende av signaturen min.
    Kabelfanatikerne her inne har litt tungt for det, å forstå at man må faktisk klare å skjønne noe matte og teori for å omsette det til praksis for å både feilsøke eller konstruere selv en liten krets. Det hadde bare vært så mye enklere om de hadde hatt en snev av grunnleggende kompetanse på elektronikk, lotto tipping er tydeligvis det som fungerer best i den leiren.

    De tror tydeligvis at man bare slenger sammen noen motstander, spoler og kondensatorer i en haug og bruker øret til å tune lyden for at det skal bli bra når man skal lage en forsterker. For målinger er jo tydeligvis uhørt! Teori er også uhørt! At ting starter å brenne eller eksplodere ved feil verdier på komponentene tenker de jo ikke noe på akkurat.. At det er vanlig å konstruere kretser på papiret først og regne på verdier først, det skjønner de ingenting av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn