Digitale avspillere Har DACer til CD-signal egentlig blitt bedre de siste 30 åra?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tja,, slengt sammen var jo noe nedlatende karakteristikk, men tonen er jo stadig mer aggressiv her inne, så det overrasker ikke.

    Psu er satt sammen etter oppskrift fra Doede Douma og Lundahl chokene er også koblet slik de er etter tlf samtale med Per Lundahl (verdi på bleeder resistorene bla).

    Bygge, lytte, lese osv...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Na_x
    Du går bare kåle på med dine utlegninger.

    God påske til alle, teoriskaller og kabeidioter.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    På hvilken måte? Får ikke Topping sine nok strøm mener du?

    Ser også at det mangler vesentlig skjerming imellom trafoer og elektronikk.. Også er det ikke all verden av store kondiser for å ta ripple der heller, så Topping sin PSU ender nok opp med å være bedre allikevel der man slipper 50Hz støy fra både ripple og trafoer og rett inn på elektronikken som faktisk lager lyden. Hva er SNR på den saken der da?
    Et problem med min Topping D70 (solgt for lenge siden), var dens varhet for innstrålt støy. Den satte i gang å pipe om den var for nær diverse elektronikk.
    Jeg har hatt myyye hifi innom oppgjennom årene, men ikke mange som var såpass dårlig skjermet. Mulig dette er bedre på nyere modeller.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    .. Finne ut av ripple før og etter load er også VELDIG grunnleggende praksis, det heter kvalitets sjekk. Uten noen form for kvalitets sjekk så aner man rett og slett ikke hvordan dette oppfører seg, krypstrømmer og andre støykilder man ikke er klar over er alltid morsomme greier.
    ..
    Grunnleggende.

    Men er ikke slike egenskaper det den gjengen kaller sjel, varme, musikalitet, menneskelighet (aka det uperfekte, sjarmen, godheten) i reproduksjon av musikk.
    Og mener man noe annet, ja da innehar/verdsetter man jo underforstått de motsatte egenskapene.

    Ingen bør være overrasket av at det blir opphetede diskusjoner. :cool:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Et problem med min Topping D70 (solgt for lenge siden), var dens varhet for innstrålt støy. Den satte i gang å pipe om den var for nær diverse elektronikk.
    Jeg har hatt myyye hifi innom oppgjennom årene, men ikke mange som var såpass dårlig skjermet. Mulig dette er bedre på nyere modeller.
    Dårlig skjerming kan det også være på utstyr den sto ved siden av, i tillegg til at den sikkert også var dårlig skjermet selv. Innstrålt og utstrålt støy fikser jo gjerne skjerm seg av. Plastikk chassier og alu etc. Skjermer ikke like godt som godt gammeldags jern og støpegods er også ofte brukt der det er viktig med god skjerming. Avstand er jo også en "skjerm" i seg selv.
    At ting er billige, slik som Topping er betyr ikke at den er dårlig. Tvert imot, så har de faktisk mye å bevise og de har kommet langt der bare på kort tid de siste årene. Forbedring er det sikkert alltids, og som du nevner så passer det ikke nødvendigvis for alles smak eller sære anlegg med diverse kriterier for at det skal bli smakfull lyd. Jeg innehar ingen Topping selv, kommer sikkert ikke til å kjøpe det heller; men liker hvor bra de får til produktene sine så enhver kan kjøpe de og fortsatt ha råd til både høyttalere og andre bokser som til slutt skal drive høyttalerne uten å ta opp et forbrukslån som kan gå til et hus.

    Bare basert på det bildet som jeg kommenterte, så er det ofte brukt en liten plate av jern som en skillevegg for å hindre lekkasje fra trafo til elektronikken som står i nærheten. Koster ikke all verden, hjelper veldig mye.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Apropos målinger - kan være greit å sjekke blodtrykket av og til før det tar helt av . Ble nesten litt satt ut av å skumlese siste sidene her. Mvh musikkelsker som er vanskelig å putte i bås. (Ja, jeg måler blodtrykket - det er under kontroll). 😉


    beurer-oevrearm-blodtrykksmaaler-bm-53.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vært hos kiropraktor i det siste. Tok noen målinger og måtte ta på nytt gangen etter. Puls hhv. 49 og 51. Var visst i laveste laget fikk jeg beskjed om. Mann 50.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Tja,, slengt sammen var jo noe nedlatende karakteristikk, men tonen er jo stadig mer aggressiv her inne, så det overrasker ikke.
    Ja du kan så si - de fornekter seg ikke de som alltid vet alt og best. Tipper det er ganske vanlige, hyggelige dog gråhårete (eller skalla) typer som oss andre så snart de er utenfor forumet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Wow, klarer du å se sjelen (og varmen) ut fra bildene også? Virkelig imponerende.
    Nope, ser støy/forvrengning++. (Noe det jo er)
    Det er hva folk hører det som, som er det spesielle.

    For om det er slik at alle ledd i avspillingskjeden gjerne skal legge ting til og forvrenge det som kjøres igjennom, hvordan kan det fortsatt kalles High Fidelity? :unsure:

    Eks fra Wikipedia:
    "Ideally, high-fidelity equipment has inaudible noise and distortion, and a flat (neutral, uncolored) frequency response within the human hearing range."
    https://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Vil nok tro at med alderen så kommer en viss form for raffinering eller ønske om en viss klasse på ting.
    Man hører gjerne at "livet er for kort til å drikke billig vin", mens tidligere så pælma de samme gjerne inn på hva som helst bare det inneholdt alkohol.
    Hva man liker endres helt naturlig med årene. :cool:
    Og plutselig finner man ut at man bare har 10 gode år igjen …Som min gode venn med Alzheimer sier , jeg kaster ikke bort tiden på liter med middelmådig whisky.. gi meg heller en liten god en mens jeg kan huske og nyte smaken.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nope, ser støy/forvrengning++. (Noe det jo er)
    Det er hva folk hører det som, som er det spesielle.

    For om det er slik at alle ledd i avspillingskjeden gjerne skal legge ting til og forvrenge det som kjøres igjennom, hvordan kan det fortsatt kalles High Fidelity? :unsure:

    Eks fra Wikipedia:
    "Ideally, high-fidelity equipment has inaudible noise and distortion, and a flat (neutral, uncolored) frequency response within the human hearing range."
    https://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity
    Men hva faen har dette med meg å gjøre? Kan du vise til et sted der jeg har sagt at jeg hører sjelen og varmen? Og om jeg har sagt det, så liker jeg likevel det jeg hører, og er ikke nevneverdig opptatt av hvorfor, eller hvordan, det er sånn. Har ikke lyst til å bruke tid og energi på slikt. Finnes andre morsommere sysler for min del. Plager meg lite om du kan se det på en graf, eller på rynkene til kona di, eller hvor det måtte være. Du får kose deg med det.

    Om det kan kalles high fidelity? Se, det bryr jeg meg heller ikke noe om. Jeg hører på musikk, og setter sammen det anlegget som gir meg mest glede. Om det er søppel, forvrengning, ikke high fidelity eller støy i dine øyne, betyr fint lite for meg. Du må gjerne fortsette med high fidelity.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har nå tid til lese gjennom tråder som omhandler det da, samt å hisse deg voldsomt opp over noe du ikke er nevneverdig opptatt av.
    Åh, det hender at jeg av og til har litt tid å slå ihjel, og klikker meg litt inn her og der her inne (Innrømmer at jeg knapt nok har lest 10% av denne tråden). Jeg antar at det krever langt større investering av tid og energi for å forstå hva dette eksistensielle underet high fidelity er enn hva jeg gjør. Du skjønner, jeg har sluttet med high fidelity for en god stund siden.

    Jeg har såvisst ikke hisset meg opp. Det du så var faktisk meg på mitt mest høflige og vennligsinnede.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    3
    Ojojoj denne tråden er frustrerende!
    Hvis noen uttafor «andedammen» hadde lest denne tråden, så hadde de nok tenkt at vi er en gjeng med bøttekotter som egentlig har samme interesse!
    Og der tar de skremmende feil!🤣
    Noen liker nemlig å høre på musikk, mens andre liker å måle lyd for så å fortelle at musikklyttere ikke har skjønt noen ting!!!
    For en fantastisk «andedam» vi driver og plasker rundt i !!
    Ha en strålende helg i musikkens tegn!!
    😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Noen liker nemlig å høre på musikk, mens andre liker å måle lyd for så å fortelle at musikklyttere ikke har skjønt noen ting!!!
    Når jeg treffer en som har god greie på musikk tar jeg i mot tips og informasjon med glede. Blir ikke irritert om han retter på ting jeg tror jeg vet engang. Klart setter han på Neil Young...
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg treffer en som har god greie på musikk tar jeg i mot tips og informasjon med glede. Blir ikke irritert om han retter på ting jeg tror jeg vet engang. Klart setter han på Neil Young...
    ..... og Carnegie Hall 1970 via Topping D90 Le og Topping A90 Discrete......?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen liker nemlig å høre på musikk, mens andre liker å måle lyd for så å fortelle at musikklyttere ikke har skjønt noen ting!!!
    Er det sånn? Mitt inntrykk er snarere at enkelte ser ut til å bruke musikk som metode for å lytte etter «forskjeller» mellom dingser de ikke forstår og som de stadig bytter ut i håp om at noe magisk skal inntreffe, og at enkelte andre foretrekker å skaffe seg dingser som bare fungerer som de skal for så å lytte til musikken uforstyrret av tekniske nevroser.

    Men det er mulig at mitt inntrykk er helt feil. ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Er det sånn? Mitt inntrykk er snarere at enkelte ser ut til å bruke musikk som metode for å lytte etter «forskjeller» mellom dingser de ikke forstår og som de stadig bytter ut i håp om at noe magisk skal inntreffe, og at enkelte andre foretrekker å skaffe seg dingser som bare fungerer som de skal for så å lytte til musikken uforstyrret av tekniske nevroser.

    Men det er mulig at mitt inntrykk er helt feil. ;)
    Synes vi skal respektere en hvers innfallsvinkel til vår hobby; det er plass til oss alle! :)
    Ting tyder på at vi mennesker opplever musikk på svært forskjellig vis, og det er dermed å anse som helt normalt. Noen liker Elvis, andre Pavarotti eller Dio. Noen liker høy lyd, andre liker forsiktig volum, noen av oss fokuserer på opplevelsen av ekte klanger, andre på kontroll og frekvensområde, også videre....
    Det jeg tror vi kan si noe om, er at en viss del av oss liker analoge medier (spolebånd, platespillere) bedre enn digitale kilder, og at denne gruppen tenderer også til å like NOS DAC'er bedre enn de som måler perfekt.
    Tror ikke at noen er mer opptatt av å lese kurver enn å lytte til musikk, like lite som jeg tror at noen av oss innbiller oss at måling er bortkastet tid. Alle som produserer hifi måler selvsagt, men det er nok en viss forskjell på hvilke verdier de sikter seg inn på. Og til det siste er jeg nysgjerrig på en ting, og la oss benytte den mest beryktede produsenten som eksempel. For dess høyere opp i hierarkiet vi komme hos Audio Note, jo mer får man ut av disse overprisede boksene, men hva skjer egentlig med målingene av de typiske hifi-verdiene? Blir de bedre og bedre hifimessig, eller blir de verre og verre? Hva er det egentlig som skaper den subjektive opplevelsen av et enda bedre produkt, om vi benytter målingene som forklaringsmodell?
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.574
    Torget vurderinger
    3
    Synes vi skal respektere en hvers innfallsvinkel til vår hobby; det er plass til oss alle! :)
    Ting tyder på at vi mennesker opplever musikk på svært forskjellig vis, og det er dermed å anse som helt normalt. Noen liker Elvis, andre Pavarotti eller Dio. Noen liker høy lyd, andre liker forsiktig volum, noen av oss fokuserer på opplevelsen av ekte klanger, andre på kontroll og frekvensområde, også videre....
    Det jeg tror vi kan si noe om, er at en viss del av oss liker analoge medier (spolebånd, platespillere) bedre enn digitale kilder, og at denne gruppen tenderer også til å like NOS DAC'er bedre enn de som måler perfekt.
    Tror ikke at noen er mer opptatt av å lese kurver enn å lytte til musikk, like lite som jeg tror at noen av oss innbiller oss at måling er bortkastet tid. Alle som produserer hifi måler selvsagt, men det er nok en viss forskjell på hvilke verdier de sikter seg inn på. Og til det siste er jeg nysgjerrig på en ting, og la oss benytte den mest beryktede produsenten som eksempel. For dess høyere opp i hierarkiet vi komme hos Audio Note, jo mer får man ut av disse overprisede boksene, men hva skjer egentlig med målingene av de typiske hifi-verdiene? Blir de bedre og bedre hifimessig, eller blir de verre og verre? Hva er det egentlig som skaper den subjektive opplevelsen av et enda bedre produkt, om vi benytter målingene som forklaringsmodell?
    Helt enig Håkon!
    Og vi kan alle bli flinkere til å respektere ulike innfallsvinkler til vår fine men sære hobby, og glede oss over andres vei til lykke i egen stue!!😊
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Og vi kan alle bli flinkere til å respektere ulike innfallsvinkler til vår fine men sære hobby, og glede oss over andres vei lykke i egen stue!!😊
    Det er jo et kjent triks å snakke om å vise respekt, men ikke utøve det selv. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    ..
    Og til det siste er jeg nysgjerrig på en ting, og la oss benytte den mest beryktede produsenten som eksempel. For dess høyere opp i hierarkiet vi komme hos Audio Note, jo mer får man ut av disse overprisede boksene, men hva skjer egentlig med målingene av de typiske hifi-verdiene?
    Hva er det du får mere og mere ut av i disse boksene, etter som man beveger seg oppover i (pris)hierarkivet?:unsure:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    For dess høyere opp i hierarkiet vi komme hos Audio Note, jo mer får man ut av disse overprisede boksene, men hva skjer egentlig med målingene av de typiske hifi-verdiene? Blir de bedre og bedre hifimessig, eller blir de verre og verre? Hva er det egentlig som skaper den subjektive opplevelsen av et enda bedre produkt, om vi benytter målingene som forklaringsmodell?
    Det er jo akkurat det som er interessant!
    Noen produsenter får mer nøyaktighet/presisjon oppover i prisklassene, men andre produsenter blir bare særere jo dyrere de blir og gir kanskje imponerende lyd til å begynne med i butikken men fører kanskje lett til lyttetretthet og enkelte lar seg heller styre av pris på at dyrere = bedre uansett (selv om det i realiteten kan være identisk utstyr).

    Det er jo her kranglingen starter da, fordi noen har gode ører og andre dårlige ører. Man kan ikke alltid stole på andres ører, derfor er det fint med et "3.parts vitne" som innebærer diverse målinger som ikke bryr seg om hverken pris eller ører og meninger og kan peke direkte på hva som egentlig er problemet med lyden og i rett retning på tiltak til forbedring. Så reagerer jo de med dårlige ører fordi det går på de som person og stolthet eller noe.

    Har tidligere fått flere tips her inne, og enkelte er helt på bærtur med anbefalinger. Da er det jo gjerne de som stoler blindt på de dårlige ørene som skiller seg negativt ut, det er gjerne de som har mest fokus på strøm og kabler og de har for mye skylapper og ikke nødvendigvis så bred kompetanse på lytting som de selv hevder.

    Men igjen så er det jo et fåtall som har gode ører og kommer med gode tips og har god erfaring og kompetanse med et brekt spekter av lytting på både musikk og utstyr.
    Det er ofte her problemet ligger, valg av musikk. Hører man kun på Kari Bremnes og ingenting på Wintersun, da har man en hifi som bare kan spille av Kari og Mari og kan vel kalles direkte sær i smak.. Det må være et kjedelig liv.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.761
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klarer ikke å se noen motsetning her, @Håkon_Rognlien:
    noen av oss fokuserer på opplevelsen av ekte klanger, andre på kontroll og frekvensområde
    Funny dat.
    Har for egen del null sammenfall mellom vinyl- og NOS DAC-glede. Funny dat too.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det egentlig som skaper den subjektive opplevelsen av et enda bedre produkt, om vi benytter målingene som forklaringsmodell?
    Det er vel det som heter psykoakustikk, å forstå sammenhengen mellom fysiske lydbølger og subjektivt opplevd lyd. Deretter starter psykologien med alle dens forventningsbias og andre mekanismer før man har en bevisst oppfatning av kvalitet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Og til det siste er jeg nysgjerrig på en ting, og la oss benytte den mest beryktede produsenten som eksempel. For dess høyere opp i hierarkiet vi komme hos Audio Note, jo mer får man ut av disse overprisede boksene, men hva skjer egentlig med målingene av de typiske hifi-verdiene? Blir de bedre og bedre hifimessig, eller blir de verre og verre?
    Audio Note har en fantastisk forretningsidé hvis man vil suge pæng ut av folk. Hvis du putter en sånn passe middelmådig dac-chip i samtlige DAC’er dem har(…unnskyld), men variere på kvaliten på low-noise strømforsyninger, kvaliten på komponentene i utgangstrinnet osv, så vil det den subjektive oppfattelse av SINAD bedres på de digitale boksene du har brukt mest ressurser på, du kommer enda nærmere musikken, for å si det sånn. Og det tar Audio Note seg godt betalt for.

    Som en analogi kan vi si at det at vinylstandarden ble 33 1/3, som den gang da standarden ble fastsatt og følgelig et kompromiss med fysisk størrelse på discen, lagringskapasitet og lydkvalitet, det ble til en lykksalighet for dagens HiFi pushere som har et ønske om at folk legger store mengder penger igjen i butikken. Fordi, jo mer innsats og penger du legger i et imperfekt vinylmedie, jo bedre kommer du rundt de tekniske begrensningene, du får mindre vreng på innerrillene, for å si det litt enkelt.

    Motsatt;
    desto høyere teknisk kvalitet på standarden i utgangspunktet, jo mindre penger trenger du å legge i det for å oppnå fremragende lydkvalitet. Det ser vi på dagens digital. En rimelig Topping Dac med state-of-the-art D/A chipset, spiller nok fletta av en Mark Levinson 30.5/31 digital kombo som kostet flere hundre tusen på 90-tallet. Selv med 16/bit 44.1Khz som kilde. Forer vi Topping DAC’en med high-rez data, så er det nok knock-out vil jeg tro.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et rent hypotetisk eksempel: La oss si at noen allerede har høyttalere med denne frekvensgangen.

    1711196363037.jpeg


    Deretter får vedkommende det for seg å finlytte etter forskjeller mellom DAC’er med og uten utgangsfilter.

    1711196066643.png


    Bombe: Vedkommende opplever at NOS-DAC’en «låter best» og begynner å legge ut om dette på nett med stor selvtillit, med referanse til egne ører og egen lyttekompetanse.

    Hvor befinner utgangsfilteret seg i denne avspillingskjeden? Rent hypotetisk, selvsagt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn