Digitale avspillere Har DACer til CD-signal egentlig blitt bedre de siste 30 åra?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Et helt unødvendig, kunstig og noe barnslig skille. Jeg har det jeg har fordi jeg liker måten det reproduserer musikken. Hvordan den ble laget vet jeg ingenting om og er heller ikke generelt det minste interessert i. Jeg tipper det er tilfelle for de aller, aller fleste som lytter på musikk, enten de eier et stereoanlegg eller ei.
    Nøkkelordet er å sette folk i bås. Mye brukt taktikk innen haifai, direkte eller indirekte.

    Men det er kanskje ikke så ofte du ser ordbruken i denne settingen, der de som ønsker musikken avspilt (reprodusert) uten å legge til allverdens forvrengning, støy og ulmskheter, er det som defineres som det rette. ;)
    (Aka indirekte så oppfattes de andre, som mener noe annet, at de er på bærtur/har ikke peiling, etc etc)

    Mange her inne har flere tiårs erfaring med å fyre opp under en sånn splittelse og sette en motpart i bås.
    Det skaper naturlig nok splittelse, opphetede diskusjoner og som kjent kriger på en større arena.
    Her inne de to første kategoriene vanligst da.(y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.607
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    0
    Vi andre som lytter på musikken, ønsker jo å få den avspilt (reprodusert) slik den ble laget.
    Bloody Well Right 👍
    Tester 4 forskjellige pressinger av den låta nå...... og de er ikke like..........men en av de er direkte vondt å lytte til :unsure:
    Hvilken pressing er det som sliter? Hvorfor er det slik? To be continued......
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.810
    Torget vurderinger
    2
    Derfor muligens bedre treffsikkerhet i slike råd enn de som bare «stoler på ørene».
    Livet er ikke så langt som man innbiller seg at det skal vare, når man er i yngre år, men jeg har fortsatt stor moro av å be folk gjøre noe veldig enkelt, når de sitter i sin sweetspot.

    Lytt til et spor du kjenner godt.
    Løft hendene opp bak hvert øre.
    Vri litt på hendene, som om du forsøker å fange lyden fra høyttalerne og la denne reflektere fra håndflatene inn i øret.
    Merk deg hva som skjer når du gjør dette.

    Forestill deg at noe tilsvarende skjer når hodet ditt er bittelitt ute av posisjon mellom to lytteprøver.
    Og uansett - reflektér gjerne over hva dette betyr med tanke på rommets akustikk.

    Det er ganske slående forskjeller som oppstår, kun ved bruk av et par håndflater.

    :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.570
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er mye læring i å bruke effektpedaler. Jeg har selv lagt ned mine timer for å få den lyden man ønsker.

    Men, jeg mener at eksempelet ditt slår beina under argumentasjonen din. Det er absolutt ingen (med trykk på ingen) profesjonelle musikere som gjør det slik du beskriver over. Det er rørforsterkere som er gullstandarden når det gjelder gitar (fender deluxe reverb er sannsynligvis verdens mest brukte forsterker av profesjonelle), rett og slett fordi de låter så uendelig mye bedre. Eq og kanskje spesiellt vreng er altså noe man gjør naturlig i rørforsterkeren, og det er kun amatører som bruker vrengbokser slik du beskriver.

    Du beskriver altså en NOS-dac som en kryddersaus, men det er omvendt. Det er du som legger til en kryddersaus via EQ og Vreng for å simulere "ekte vare".
    Ingen?

    Kul dings, forresten.
    Quad Cortex’s biggest USP has to be the Neural Capture feature. Powered by AI, capturing your own amps and pedals is blindingly fast, remarkably simple and above all else, delivers great accuracy. The Quad Cortex guides you through the process on screen every step of the way, ensuring the correct connections are made and appropriate levels are set.

    Similar to Kemper’s profiling, Neural Capture sends and receives a test tone through the target amp or overdrive pedal. We tested it on the Orange Dark Terror and were stunned by the speed and accuracy with which the Neural Capture was created.
    Men, for all del, det jeg beskrev var fra mine egne lytteforsøk med å «fete opp» lyden via en kombinasjon av effektpedaler (f eks analog Carl Martin compressor/limiter og diverse DSP). Og jeg er så definitivt amatør udi musikkbransjen.

    For å høre hva en Vox AC30 gjør med et signal kan man høre vokalen på the Buggles’ gamle «Video Killed the Radio Star». Gimmicken der er at han plugget mikrofonen i gitarforsterkeren og brukte den som effektboks. Ikke helt hifi, men det ble jo en hit.

    Edit: Fortsatt viktig å skille mellom avspilling og innspilling. Jeg tenker effekter og farging i innspillingskjeden er en naturlig del av musikkproduksjonen, enten det skjer i en sliten stomp box på pedalbrettet eller en digital DAW plugin i studio. Avspillingen er derimot ikke helt stedet for krydring og farging for min del. Det ville ikke falt meg inn å sette en Carl Martin-pedal mellom DAC og effektforsterker i anlegget hjemme.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.530
    Antall liker
    8.090
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nøkkelordet er å sette folk i bås. Mye brukt taktikk innen haifai, direkte eller indirekte.

    Men det er kanskje ikke så ofte du ser ordbruken i denne settingen, der de som ønsker musikken avspilt (reprodusert) uten å legge til allverdens forvrengning, støy og ulmskheter, er det som defineres som det rette.

    Men hva er lissom poenget og greia med å måtte definere noe som det rette, og dermed det andre som det gale? Hva man liker av musikk og og hvordan den reproduseres er fundamentalt fullstendig subjektivt og å forsøke å definere hva som er riktig eller galt blir like teit som å definere hvilken sjokolade er den beste, hvilken vin er den beste, etc, etc ad nauseam.

    Hva så om jeg foretrekker lyden av rør og den forvrengningen de uvegerlig tilfører? Med hvilken autoritet kan du eller noen fortelle meg at lyden jeg foretrekker er feil? Og hvorfor i allverden skulle jeg være påkrevd å bry meg det aller minste om valgene artisten og/eller produsenten har gjort rundt lyden på et gitt album? Jeg har tross alt betalt for musikken og det er per definisjon min musikk nå.

    Mener du faktisk at det er påkrevd at jeg reproduserer musikken på en måte som er suboptimal i mine ører fordi....hva?

    Dette gjelder selvsagt begge sider av "som artisten mente det" (🙄🙄🙄) / "som jeg vil ha det" diskusjonen. Å forsøke å prakke sin egen, fullstendig subjektive, oppfatning på den andre siden er akkurat like idiotisk uansett hvor man står.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.060
    Antall liker
    2.521
    Senke skuldrene og skru lyd til man syns det låter bra. Streben etter å få det til å låte "slik det var ment" er bare håløst. Jeg spiller på utstyr med langt bedre høyttalerlelementer og forsterker enn hva vi finner i dagens smartelefoner og earbuds takk!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Hva betyr HiFi igjen, sånn egentlig?
    Jeg husker en gammel brosjyre fra Acoustic Research, mine på den tiden foretrukne høyttalere. Der var det et bilde av van Goghs "Solsikker", og i teksten var det poengtert at å gjengi et foto av dette maleriet ikke er et spørsmål om realisme til gjengivelse av blomstene, men til kunstnerens opplevelse av blomstene. Det er da overførbart til høyttalerfabrikkens oppgave.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.530
    Antall liker
    8.090
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva betyr HiFi igjen, sånn egentlig?

    Det var nå voldsomt retorisk da. Vi er vel noe helt grassat innenfor hva High Fidelity ble definert som da begrepet begynte å bli brukt av pusherne på 50-tallet nesten uansett hva slags utstyr vi spiller på i dag. En del klokkeradioer og sånn faller sikkert utenfor, men det er jo ikke akkurat det vi snakker om.

    Det føles litt som om de som argumenterer for "as the artist intended (™Tidal)" også kunne tenke seg å argumentere for at man burde ha kassert all billedkunst da daguerrotypen kom, eller at kun en innspilling som slavisk følger komponistens notering til punkt og prikke er akseptabel, siden enhver injeksjon av subjektiv kunstnerisk tolkning er forkastelig.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    Hva betyr HiFi igjen, sånn egentlig?
    umbrella term, hva man ønsker. f.eks er der flere dusin pronomen i verden som alle betyr ca. kvinne eller mann :LOL:
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.812
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Subjektivt det være. Vi skal ha oss frabedt objektive kriterier, ikke sant?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Subjektivt det være. Vi skal ha oss frabedt objektive kriterier, ikke sant?

    Legg gjerne objektive kriterier i det om det gir deg noe; jeg responderte utelukkende til det du spurte om.
    Det eksisterer en mengde objektive, målbare kriterier der ute, men selve begrepet inneholder ikke noen slike i dagens virkelighet, ettersom det mest objektive vi har i sakens anledning, er 70-tallets DIN 45500. Den skaper ikke så mange hindringer i 2024.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For å høre hva en Vox AC30 gjør med et signal kan man høre vokalen på the Buggles’ gamle «Video Killed the Radio Star». Gimmicken der er at han plugget mikrofonen i gitarforsterkeren og brukte den som effektboks. Ikke helt hifi, men det ble jo en hit.
    Tja, hvorfor skulle ikke det være hifi, det var da tross alt slik artisten ville ha det. :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vedr. bruk av DI boks i studio - joa, det er ikke uvanlig, og som gammel bassist er jeg ikke ukjent med akkurat det. Men jeg tror ikke
    det finnes så veldig mange gitarister av typen som baserer lyden sin veldig på effekter som bruker den fremgangsmåten. Det gir
    liksom ikke den helt rette feelingen å spille med et tørt signal da.

    Det er forskjell på Martin Taylor og Steve Lukather.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.570
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, hvorfor skulle ikke det være hifi, det var da tross alt slik artisten ville ha det. :)
    Det er veldig lofi, og det var det han ville ha.
    Both the male and female voices differ to give a tonal and historical contrast.[22] When Langan was interviewed in December 2011, he believed the male vocal was recorded through either a dynamic Shure SM57, SM58, Sennheiser MD 421, or STC 4038 ribbon microphone, and that four or five takes had to be done.[8] The male voice echoes the song's theme in the tone of the music, initially limited in bandwidth to give a "telephone" effect typical of early broadcasts, and uses a Mid-Atlantic accent resembling that of British singers in the 1950s and '60s.[22] The Vox AC30 amplifier was used to achieve the telephone effect, and Gary Langan says he was trying to make it "loud without cutting your head off", in others words make the voice sound soft. Gary Langan and Trevor Horn also tried using a bullhorn, but they found it too harsh. Langan later compressed and EQ'd the male vocals, and he said that doing the compression for old-style vocal parts was a "real skill".[8] The female vocals are panned in the left and right audio channels,[8] and sound more modern and have a New York accent.[22]
    Da tenker jeg det blir nokså feil med en tenkt avspillingskjede hvor den vokalen «låter bra».
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det låter vel pr. definisjon bra, eller hifi, om det låter sånn han ville det skulle låte. :)

    Men for all del, jeg skjønner hvor du vil. :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Men hva er lissom poenget og greia med å måtte definere noe som det rette, og dermed det andre som det gale? Hva man liker av musikk og og hvordan den reproduseres er fundamentalt fullstendig subjektivt og å forsøke å definere hva som er riktig eller galt blir like teit som å definere hvilken sjokolade er den beste, hvilken vin er den beste, etc, etc ad nauseam.

    Hva så om jeg foretrekker lyden av rør og den forvrengningen de uvegerlig tilfører? Med hvilken autoritet kan du eller noen fortelle meg at lyden jeg foretrekker er feil? Og hvorfor i allverden skulle jeg være påkrevd å bry meg det aller minste om valgene artisten og/eller produsenten har gjort rundt lyden på et gitt album? Jeg har tross alt betalt for musikken og det er per definisjon min musikk nå.

    Mener du faktisk at det er påkrevd at jeg reproduserer musikken på en måte som er suboptimal i mine ører fordi....hva?

    Dette gjelder selvsagt begge sider av "som artisten mente det" (🙄🙄🙄) / "som jeg vil ha det" diskusjonen. Å forsøke å prakke sin egen, fullstendig subjektive, oppfatning på den andre siden er akkurat like idiotisk uansett hvor man står.
    Ja, vi er nok alle enige i at det å sette folk i bås er barnslig, dumt og skaper splittelse.
    Du kunne indikert det med eks tommel opp på innlegget.

    Men av en eller annen grunn så argumenterer du imot påstander eller spørsmål som ikke er stilt.
    Det fremstår som du følte du måtte ut å forsvare dine valg og preferanser, dette til tross for at hverken jeg eller noen andre har utfordret de?
    Du innfører eks begrepet "som artisten mente det" i argumentasjonen, vel vitende om at det røsker i følelser hos folket her inne og skaper engasjement.

    Det er nettopp det som er poenget mitt. Det å skape en motpart og sette folk i bås skaper jo engasjement, men også en splittelse.
    Kanskje en sånn splittelse er naturlig, og tilnærmet en konstant her inne?:unsure:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.570
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det låter vel pr. definisjon bra, eller hifi, om det låter sånn han ville det skulle låte. :)

    Men for all del, jeg skjønner hvor du vil. :)
    Ja, du gjør nok det. Men jeg mener jo at «hifi» og «låter bra» ikke nødvendigvis er synonymer. Jeg har en del innspillinger som er ganske hissige i toppen. De ble tydeligvis eq’et for avspillingskjeder og/eller studiomonitorer med for lite diskant, eller av godt voksne mastering engineers med begynnende hørselstap. Om de innspillingene «låter bra» vet jeg at jeg har skrudd meg bort i avspillingskjeden. Ser ikke poenget med å bruke en NOS DAC med avrullet frekvensgang øverst for å få dem til å «låte bra», selv om de helt sikkert vil låte bedre gjennom en slik.

    Hvis avspillingskjeden begynner å legge en bestemt farging på alt som går gjennom den er man nok over i re-mastering heller enn avspilling, egentlig.
    1712169597430.png
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du gjør nok det. Men jeg mener jo at »hifi» og «låter bra» ikke nødvendigvis er synonymer. Jeg har en del innspillinger som er ganske hissige i toppen. De ble tydeligvis eq’et for avspillingskjeder og/eller med studiomonitorer med for lite diskant, eller av godt voksne mastering engineers med begynnende hørselstap. Om de innspillingene «låter bra» vet jeg at jeg har skrudd meg bort i avspillingskjeden.

    Hvis avspillingskjeden begynner å legge en bestemt farging på alt som går gjennom den er man nok over i re-mastering heller enn avspilling, egentlig.
    Vis vedlegget 1012165
    Ender fort opp med å høres ut som man spiller alt igjennom en Boss HM2 til slutt med alle steg som skal ha mye gain over alt. Kan jo hende at Kari Bremnes høres tøffere ut da, mer dødmetall rett og slett! Kanskje det ikke er så dumt allikevel?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, du gjør nok det. Men jeg mener jo at «hifi» og «låter bra» ikke nødvendigvis er synonymer. Jeg har en del innspillinger som er ganske hissige i toppen. De ble tydeligvis eq’et for avspillingskjeder og/eller studiomonitorer med for lite diskant, eller av godt voksne mastering engineers med begynnende hørselstap. Om de innspillingene «låter bra» vet jeg at jeg har skrudd meg bort i avspillingskjeden. Ser ikke poenget med å bruke en NOS DAC med avrullet frekvensgang øverst for å få dem til å «låte bra», selv om de helt sikkert vil låte bedre gjennom en slik.

    Hvis avspillingskjeden begynner å legge en bestemt farging på alt som går gjennom den er man nok over i re-mastering heller enn avspilling, egentlig.
    Vis vedlegget 1012165
    Vedr. det uthevede så tror jeg du har helt rett. Men hva med "slik artisten/produsenten ville det"? ;) Mange opptak låter som de gjør pga. begrensninger i både utstyr, kompetanse og hørsel hos de involverte. Ingen grunn til å ha noen religiøs respekt for noe av det, som enkelte synes å ha.

    Jeg tar heller en dose piffi-krydder enn å la være å høre på en del slike innspillinger, men jeg foretrekker krydderet i form av eq så jeg kan slå av og på etter ønske. Jeg har ikke vært borti noen NOS dac som gjør så mye med lyden, men så har jeg heller ikke like mye erfaring som mange andre her inne. I mine ører handler det mer om liv og engasjement, samme gjelder rørforsterkere, enn behagelig eq-kurve. De som kan tilstrekkelig mye klarer kanskje å skru seg til det samme resultatet, jeg klarer det imidlertid ikke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.812
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Street Fighting Man. Kassegitar, leketrommesett og en kjip kassettopptaker.
    Jeg vil ha en annen lyd på det er ikke hifi.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.959
    Antall liker
    2.216
    Et problem med min Topping D70 (solgt for lenge siden), var dens varhet for innstrålt støy. Den satte i gang å pipe om den var for nær diverse elektronikk.
    Jeg har hatt myyye hifi innom oppgjennom årene, men ikke mange som var såpass dårlig skjermet. Mulig dette er bedre på nyere modeller.
    Kan jo f.eks hende at du hadde elektronikk som pøste ut støy i uante mengder. Som f.eks en av Spec (uten spec) sine forsterkere som i laben til Stereophile sendte ut så mye luftbåren støy at den jamma ut en FM radio i rommet. Det er ganske eksepsjonelt, men ikke helt uventet. Hi-end vettu. Den er selvfølgelig CE merket - som snaut er verdt limet det er festa med.

    D70 har jeg og benyttet i mange settinger både her og på Sørlandet. Lånt den ut etc. Har aldri opplevt noe slikt. Og har ikke hørt om noen andre brukere med din erfaring. Sjekk Toppings venner.

    EDIT: Kan jo rett og slett også være at den var defekt. Lite som tyder på at D70 i utgangspunktet er dårlig skjerma. Jeg regner med at du informerte kjøper at den hadde denne svakheten.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Street Fighting man. Kassegitar, leketrommesett og en kjip kassettopptaker.
    Jeg vil ha en annen lyd på det er ikke hifi.
    Det har jeg ikke sagt eller ment, men jeg mener jo at når artisten ville det slik får vi jo respektere det og spille av faenskapet på noe nøytralt som gir en virkelighetstro gjengivelse. Vi driver da med hifi og ikke myfi. :sneaky:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Naturtro gjengivelse ,,, rainbow studios med jan erik kongshaug
    Ett av de best renomerte studios ever ,, bare lytt på noen av produksjonene
    så forstår man ,, utterly clean recordings"

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo f.eks hende at du hadde elektronikk som pøste ut støy i uante mengder. Som f.eks en av Spec (uten spec) sine forsterkere som i laben til Stereophile sendte ut så mye luftbåren støy at den jamma ut en FM radio i rommet. Det er ganske eksepsjonelt, men ikke helt uventet. Hi-end vettu. Den er selvfølgelig CE merket - som snaut er verdt limet det er festa med.

    D70 har jeg og benyttet i mange settinger både her og på Sørlandet. Lånt den ut etc. Har aldri opplevt noe slikt. Og har ikke hørt om noen andre brukere med din erfaring. Sjekk Toppings venner.

    EDIT: Kan jo rett og slett også være at den var defekt. Lite som tyder på at D70 i utgangspunktet er dårlig skjerma. Jeg regner med at du informerte kjøper at den hadde denne svakheten.
    Rettelse, det var D90, jeg som roter litt med huet, som vanlig...
    Kanskje var den defekt i den form at den plukket opp innstrålt støy fra Spec-forsterkeren, ikke godt å si.
    Ikke bare ble kjøper informert, jeg skrev det til og med i en artikkel, så hele Norge kunne lese det. I tillegg gir jeg konsekvent kjøper retten til retur innen en uke etter mottak, uansett årsak. Jeg skal utelukkende ha fornøyde kjøpere.

    Fra bloggen:
    Om jeg setter Topping D90 inn i mitt mest benyttede oppsett, og lar den ta plassen fra APL, er det første jeg merker meg at den er i overkant mottakelig for innstrålt støy. Den setter i gang å pipe, så jeg er nødt til å finne en egnet plassering et stykke unna router og andre mulige støykilder før den roer seg og blir taus
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Rettelse, det var D90, jeg som roter litt med huet, som vanlig...
    Kanskje var den defekt i den form at den plukket opp innstrålt støy fra Spec-forsterkeren, ikke godt å si.
    Ikke bare ble kjøper informert, jeg skrev det til og med i en artikkel, så hele Norge kunne lese det. I tillegg gir jeg konsekvent kjøper retten til retur innen en uke etter mottak, uansett årsak. Jeg skal utelukkende ha fornøyde kjøpere.

    Fra bloggen:

    En switching amplifier sender ut støy ,,mere eller mindre , baåde med og uten smps

    Vi som hadde tunere og de første cd spillerne fikk merke det ,,, om arrangering og ny plassering av støy komponenten

    At utstyr har nett jord er av enda større betydning som at dacer og faktisk har støy

    I tilleg har man interferens problemet ,,, switching frekvensene , dac vs switch amplifier , smps
    og på samme forsynings linje
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.810
    Torget vurderinger
    2
    Naturtro gjengivelse ,,, rainbow studios med jan erik kongshaug
    Ett av de best renomerte studios ever ,, bare lytt på noen av produksjonene
    så forstår man ,, utterly clean recordings"

    Dette er vel ikke riktig. Kongshaugs mikrofonplassering og klangetterarbeid lagde en «sound» som er god, men langt fra naturtro.
    Jeg har brukt Rainbow ved flere anledninger og hatt moro av musikere som oppgitt måtte ta pause fordi det var så vanskelig å stå/spille helt fast plassert i forhold til mikrofon(e). Flyttet du deg en cm ble det feil.

    Kongshaugs mikrofonbruk «hørte» ting et menneskeøre ikke kan og avslørte et gjengivelsesregister som ga instrumentene mer innhold enn hva en publikummer vil høre fra det i en sal. Det var tiltrekkende og «nytt», men ikke naturtro.
    Og Kongshaugs klang-algoritmer (for å bruke det ordet) var ren manipulasjon av opptakene, uten relevans til studioakustikken.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje var den defekt i den form at den plukket opp innstrålt støy fra Spec-forsterkeren, ikke godt å si.
    FM-nettet går på MHz området, så med en Spec så må man faktisk søke for sending av radiofrekvens innenfor det området den sender støy om man vil følge lovverket og unngå bot om den forstyrrer noen andre:

    Mest sannsynlig så vil man blankt få et nei. Radioamatører bruker forøvrig åpne frekvenser, som ikke er regulerte i lovverket.


    Det er også satt noen grenseverdier for stråling innenfor endel frekvenser om man oppholder seg i nærheten av sendere:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Dette er vel ikke riktig. Kongshaugs mikrofonplassering og klangetterarbeid lagde en «sound» som er god, men mangt fra naturtro.
    Jeg har brukt Rainbow ved flere anledninger og hatt moro av musikere som oppgitt måtte ta pause fordi det var så vanskelig å stå/spille helt fast plassert i forhold til mikrofon(e). Flyttet du deg en cm ble det feil.

    Kongshaugs mikrofonbeuk «hørte» ting et menneskeøre ikke kan og avslørte et gjengivelsesregister som ga instrumentene mer innhold enn hva en publikummer vil høre fra det i en sal. Det var tiltrekkende og «nytt», men ikke naturtro.
    Og Kongshaugs klang-algoritmer (for å bruke det ordet) var ren manipulasjon av opptakene, uten relevans til studioakustikken.
    Tror det er litt sånn elsk/hat over mye av det som har kommet fra Rainbow.
    Husker vi hørte på Bodil Niska i et av de mer vellykkede oppsettene i Fidelitys storstue, der vi oppdaget at saxofonen hennes fremsto på størrelse med en søppelcontainer. Naturtro? Neppe. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    FM-nettet går på MHz området, så med en Spec så må man faktisk søke for sending av radiofrekvens innenfor det området den sender støy om man vil følge lovverket og unngå bot om den forstyrrer noen andre:

    Mest sannsynlig så vil man blankt få et nei. Radioamatører bruker forøvrig åpne frekvenser, som ikke er regulerte i lovverket.


    Det er også satt noen grenseverdier for stråling innenfor endel frekvenser om man oppholder seg i nærheten av sendere:
    Da gjelder vel det samme for tyristorstyrte dimmere og denslags? Switchmode power supply har det med å spre en del skit omkring seg, så kan man debattere ad nauseum hvor dumt det er. Nå unngår jeg switch mode for tiden, nå går det kun i trafoer og tilliggende herligheter.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Da gjelder vel det samme for tyristorstyrte dimmere og denslags? Switchmode power supply har det med å spre en del skit omkring seg, så kan man debattere ad nauseum hvor dumt det er. Nå unngår jeg switch mode for tiden, nå går det kun i trafoer og tilliggende herligheter.
    Tja, si det. Det skal ihvertfall være et filter som stopper slikt om den er CE-godkjent. Skjerming for utgående støy er ikke bare igjennom strømnettet, det er også luftbåren støy som er minst like viktig å ta hensyn til så man ikke sitter der og hører på en jammer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn