har det faktisk skjedd saa mye?

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Tott skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
erato skrev:
lars_erik skrev:
Når man glorifiserer dette slik, er det kanskje viktig å vite HVILKEN CD-spiller man sammenligner med.
En til 10k,20k,100k?
Mente du hvilken, eller mente du hvor dyr? Nå er jeg forvirret. Eller sier prisen alt vi trenger å vite om kvaliteten?
Forvirret, eller i kranglehumør?
Pris har selvsagt mye å si for kvalitet.

Som sagt før, den dagen noen kan bevise at pc-basert avspilling gir BEDRE LYD enn min dCS Puccini, konverterer jeg KANSKJE.
Bare å koble til en pc til Puccini, bruke Foobar og Wasapi så vil lyden bli lik den du får ved å spille av sølvplater direkte
Nå har ikke jeg noe Pucchini (så den kjenner jeg ikke), men jeg har selv jobbet med PC(mac/pc)/DAC løsninger og med intern DAC i dagens kilde uten å kunne oppleve annet enn et flott brukergrensesnitt. Lyden blir meget bra den og kan være tilfredsstillende inntil man sammenligner.

Anonym, siden du kjenner dcs Pucchini, får man tilsvarene lydkvalitet ved direkte tilknytning fra PC m/lydkort til Pucchini eller krever dette U-Clock.

mvh.
Jeg kjenner ikke Puccini men dCS har alltid fått god omtale i Stereophile så jeg antar de er såpass godt konstruerte at det ikke er noe hørbar forskjell på digitale inn signaler.

Det argumentet med at lyden er bra inntil man sammenligner kjøper jeg ikke.
Det er vel slik med alle som holder på med audio at man hele tiden strekker seg etter noe som er "bedre", annerledes etc, det er noe av hobbien for meg i så fall. Selv har jeg et meget avslappet forhold til audio/hifi og komponenter, konstruksjoner etc. Transistor(A/AB/D...), SET, OTL er alle flotte konstruksjoner på hver sin måte. Vinyl, CD/SACD, PC/DAC er alle gode kilder osv. Har selv opplevd oppsett i mange ulike varianter som spiller meget tilfredstillende. Med det mener jeg et system som kan gi meg en opplevelse/historie. Siden det her diskuteres hva som er best av PC/DAC vs CD drivverk/DAC har jeg personlig i mitt system ikke klart å oppnå de samme kvaliteter via PC som via CD. Om det er meg som ikke gjør dette riktig eller om det er teknisk slik, skal ikke jeg svare for.

Derfor var det av interesse for egen del å vite litt mer om hvilke sammenligninger andre har gjort. Tror uten å vite helt sikkert at veldig mange velger PC løsning grunnet brukervennlighet/økonomiske grunner og ikke 100% kun lyd.

mvh.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.088
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et kort svar:
Jeg har gått over til harddiskavspilling fordi brukervennligheten er mye bedre, samtidig som avspillingskvaliteten er minst like god som med cd-spiller.
mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
Et kort svar:
Jeg har gått over til harddiskavspilling fordi brukervennligheten er mye bedre, samtidig som avspillingskvaliteten er minst like god som med cd-spiller.
mvh
+1

En annen ting er det at hvis en har pc basert avspilling er det ikke store spranget over til eq eller korreksjon for å øke ytelsen.

P

Parelius

Gjest
Anonym skrev:
tkr skrev:
Et kort svar:
mvh
+1

En annen ting er det at hvis en har pc basert avspilling er det ikke store spranget over til eq eller korreksjon for å øke ytelsen.
Nemlig!

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
Et kort svar:
mvh
Der kunne vært litt mer lærerikt om du kunne dele meg oss andre hvilket PC basert system du benytter og ikke bare komme med påstander. Litt vaskelig å tolke hva for sammenligninger du har gjennomført for å komme frem til en slik konklusjon.

mvh.

P

Parelius

Gjest
Tott skrev:
tkr skrev:
Et kort svar:
mvh
Der kunne vært litt mer lærerikt om du kunne dele meg oss andre hvilket PC basert system du benytter og ikke bare komme med påstander. Litt vaskelig å tolke hva for sammenligninger du har gjennomført for å komme frem til en slik konklusjon.

mvh.
Du finner vel noe her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11845.0.html

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Tott skrev:
tkr skrev:
Et kort svar:
mvh

mvh.
Ja, hadde vært interessant å vite HVILKE cd-spillere du sammenligner med når du hevder at lyden blir minst like god.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Tott skrev:
tkr skrev:
Et kort svar:
mvh

mvh.
Ved å bruke ASIO eller WASAPI er en pc bitperfect og tilsvarer et cd drivverk lydmessig. Hvilken pc og hvilket avspillerprogram er underordnet.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.088
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Tott skrev:
tkr skrev:
Et kort svar:
mvh

mvh.
Ja, hadde vært interessant å vite HVILKE cd-spillere du sammenligner med når du hevder at lyden blir minst like god.
EmmLabs CDSD/EmmLabs Dac 6 e Se

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ok. Ikke noe å si på kvaliteten der :)
Vurderer selv å kjøpe meg en U-clock. Både for oppgraderingen, og muligheten for USB.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
lars_erik skrev:
Tott skrev:
tkr skrev:
Et kort svar:
mvh

mvh.
EmmLabs CDSD/EmmLabs Dac 6 e Se

mvh
Takk for info tkr.

mvh.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.088
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Vurderer selv å kjøpe meg en U-clock. Både for oppgraderingen, og muligheten for USB.
Jeg hadde ihvertfall forsøkt pc-avspilling. Med et skikkelig I/o interface, har du i tillegg muligheten til a bruke digital eq, digitalle delefiltre, og DSP.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
lars_erik skrev:
Jeg hadde ihvertfall forsøkt pc-avspilling. Med et skikkelig I/o interface, har du i tillegg muligheten til a bruke digital eq, digitalle delefiltre, og DSP.

mvh
Er veldig skeptisk til å begynne å tukle med lyden. Blir på en måte surround-tanken om igjen. Enhver korrigering vil vel også forringe?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.088
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:

mvh
Er veldig skeptisk til å begynne å tukle med lyden. Blir på en måte surround-tanken om igjen. Enhver korrigering vil vel også forringe?
Den lyden du er interessert i, er den lyden som treffer ørene dine i lytteposisjon. Hvis du kan måle/lytte deg til hva som er mest riktig der, korrigeret for rommet, mener jeg personlig at du får et bedre utgangspunkt ift. det som måtte befinne seg på cd/harddisken. Det er iallfall adskillig mer effektivt enn å bytte kabler.
mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Jeg opplever iallfall fordelene med DSP som større enn ulempene.

T

timc

Gjest
Om tuklingen med signalet skjer akustisk eller elektrisk er vel ikke så viktig? Tukling blir det uansett. Ideen med en DSP er å korrigere for den akustiske tuklingen.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Fidelity hadde en test av Copland romkorreksjon for et par år siden. Ikke positivt på high-end.
Lyd og Bilde var derimot entusiastisk. Men på mye billigere utstyr. Der ligger vel dilemmaet?
Akustikk-tiltak blir derimot noe annet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
Fidelity hadde en test av Copland romkorreksjon for et par år siden. Ikke positivt på high-end.
Samme blad har skrevet meget positivt om Audiolense og med Audiolense slipper en unna en ekstra AD/DA konvertering.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
Samme blad har skrevet meget positivt om Audiolense og med Audiolense slipper en unna en ekstra AD/DA konvertering.
Stemmer det. Bør vel ta meg tid til å sjekke ut det.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.262
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
Lyd og Bilde var derimot entusiastisk. Men på mye billigere utstyr. Der ligger vel dilemmaet?
Akustikk-tiltak blir derimot noe annet.
Copland er rimelig langt fra hva som er i fremste linje hva angår romkorreksjon.....her har man ingen kontroll på hva som blir korrigert og man blir påtvunget en ekstra AD/DA kovertering.

Mvh
OMF

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
tkr skrev:
lars_erik skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:

mvh
Den lyden du er interessert i, er den lyden som treffer ørene dine i lytteposisjon. Hvis du kan måle/lytte deg til hva som er mest riktig der, korrigeret for rommet, mener jeg personlig at du får et bedre utgangspunkt ift. det som måtte befinne seg på cd/harddisken. Det er iallfall adskillig mer effektivt enn å bytte kabler.
mvh

Hvorfor må kabler alltid bringes inn i enhver diskusjon? Hva feiler det folk på dette forumet?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
audionut skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:

mvh
mvh

Hvorfor må kabler alltid bringes inn i enhver diskusjon? Hva feiler det folk på dette forumet?
Hva feiler det deg som flyr i taket for nesten ingenting?

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Anonym skrev:
audionut skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:

mvh
mvh

Slapp nå av, gutten min. Flyr i taket er vel en overdrivelse. Jeg stiller et relevant spørsmål, slik forumet har utviklet seg i det siste. Hvorfor må folk alltid blande inn kabler i enhver diskusjon, uansett om det dreier som seg romakustikk, høyttalere, cd-spillere, hvasomhelst.

Har du ikke sett de samme tendensene? Er du blind? Er du dum? Er du døv? Hva feiler det deg og enkelte andre på dette forumet? Har dere for mye fritid?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
audionut skrev:
Anonym skrev:
audionut skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:

mvh
mvh

Slapp nå av, gutten min. Flyr i taket er vel en overdrivelse. Jeg stiller et relevant spørsmål, slik forumet har utviklet seg i det siste. Hvorfor må folk alltid blande inn kabler i enhver diskusjon, uansett om det dreier som seg romakustikk, høyttalere, cd-spillere, hvasomhelst.

Har du ikke sett de samme tendensene? Er du blind? Er du dum? Er du døv? Hva feiler det deg og enkelte andre på dette forumet? Har dere for mye fritid?
Relevant spørsmål? Du bommer på poenget og henger deg opp i en setning.

Jeg er dum og har altfor mye fritid, godt vi har deg med litt vett her på forumet.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Anonym skrev:
audionut skrev:
Anonym skrev:
audionut skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:
tkr skrev:
lars_erik skrev:

mvh
mvh

Relevant spørsmål? Du bommer på poenget og henger deg opp i en setning.

Jeg er dum og har altfor mye fritid, godt vi har deg med litt vett her på forumet.

Ja, det er godt dere har meg. 8)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Var ikke du innom Drillo-tråden for en stund siden?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.649
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Mener moderatorne fikk det travelt der.....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.088
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
audionut skrev:
Anonym skrev:
audionut skrev:

1) Nei, men jeg må bruke lesebriller.
2) Det spørs hvem du spør.
3) Nei, ikke helt enda.
4) Ingenting som ikke en god flaske vin kan fikse.
5) Nei.

Bruker gode kabler, jeg. (Cardas Golden Reference)

Men poenget mitt var at digital eq er en veldig effektiv måte å korrigere lyden i lytteposisjon mens man ikke kan hevde det samme om kabler. Regner med (og håper) at du er enig i det utsagnet.

Har absolutt ikke noe ønske om å diskutere kabler i denne tråden. Eller i noen annen tråd, for den saks skyld.

mvh

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Siden kabler og den delen av systemet er inne på banen synes jeg personlig at det er viktig før man gjør en sammenligning at man sørger for at man har full kontroll på kilden før sammenligningen starter. Da tenker jeg på rack, underlag(resonanskontroll) siden dette dreier seg om en bevegelig enhet i systemet. Med andre ord, gi begge kilder helt optimale forhold før man gjennomfører sammenligningen.

Adiolense har jeg faktisk fått demostrert opp til flere ganger(i andres system og eget). I korte trekk opplevde jeg økt kontroll i nedre frekvenser men der stoppet de positive inntrykkene. Korrigering av øvre/mid frekvenser føler jeg var en degradering. Nå begynner det å bli en stund siden dette ble gjennomført, kanskje noe har endret seg.

mvh.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.262
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiolense, DEQX og andre XO/EQ/DRC systemer er veldig kraftige verktøy og de kan på mange måter totalt endre lyden i et oppsett. Dette gir muligheter samtidig som utfordringene tårner seg opp....

En av utfordringene med å korrigere er at mange av karakteristikkene til et oppsett er feilene det gjør. En gjenganger når folk hører virkelig supre oppsett er at man ikke ble så imponert - man ble nesten litt skuffet over mangelen på imponatoreffekter. Når man innfører romkorreksjons så merker de fleste en positiv effekt ved å rette ut bassen - nettopp fordi denne i de fleste ukoorigerte anlegg er så til de grader ujevn at de positive effektene langt overgår å miste den festkulen man likte så godt eller slankheten i et området som gjorde at strengene på bassgitaren kom ekstra godt frem!

Problemet er når man begynner å korrigere lengre opp. Hvis man retter ut den dippen i presensområdet som gir stemmer en litt behagelig og varm klang, hvis man fjerne englestøvet som gir ekstra luft, osv osv....så fjerner man en del av de karateristikkene man kanskje har vendt seg til og liker.....

Og det er her jeg kanskje har et litt "kontroversiellt" standpunkt for fremdrift i eget anlegg....."Man kan ikke nødvendigvis stole på egen hørsel for å avgjøre hva som er best lyd"...

Hvordan det....først og fremst 2 forhold:

La oss si at i mitt nåværende oppsett så har jeg en komponenet som på en gitt karakteristikk yter -3, den har jeg matchet med en annen komponent som har +2 på samme egenskap. Det optimale er selvsagt å ha komponeter som yter 0. Hvis jeg da "oppgraderer" den første komponenten til et "bedre" komponenet som faktisk yter 0 - vil totalresulatet mitt bli +2....som jeg trolig vil oppfatte som dårligere enn mitt nåværende oppsett som yter -1.

I tillegg til det overnevnte så er vi veldig adaptive når vi lytter. Jeg har reist mye rundt og hørt mange oppsett - og veldig mange gode oppsett. Når man setter seg ned i stolen hos noen og hører på oppsettet så er det høytaler, lytterom og lytteposisjonene som avgjør inntrykket. Jeg er 100% sikker på at hvis man blir satt inn i en tilfeldig stue med bind for øynene - så kan man si ganske mye om hvordan akustikken er, man kan si litt om hvor langt fra høytalerne man sitter og man kan sikkert si litt om man hører horn, elektrostater osv, men man har ikke sjans til å si noe om hva slags utstyr det spilles på. High End oppsett som feks de til pedal, Endre Askeland, Roysen, kjoenik, theStig eller mitt eget for den saks skyld - låter dramatisk forskjellig.
Likefullt vil jeg tro at vi alle sitter på "det beste". Og da må man spørre seg....har vi så forskjellige preferanser, eller er vi tilvennt den lyden vi har hjemme...... jeg tror det siste...

Og basert på disse to forholdene så blir min fremgangsmåte for å få best mulig lyd todelt:
1) Lytte på flest mulig anlegg for å finne ut hvilken miks av akustikk, lytteposisjon og høytalerprinisipp jeg foretrekker (Dette er preferanser)
2) Velge komponenter basert på specs som leverer best på overnevnte preferanser(Dette er objektiv kvalitet)

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Tott skrev:
Adiolense har jeg faktisk fått demostrert opp til flere ganger(i andres system og eget). I korte trekk opplevde jeg økt kontroll i nedre frekvenser men der stoppet de positive inntrykkene. Korrigering av øvre/mid frekvenser føler jeg var en degradering. Nå begynner det å bli en stund siden dette ble gjennomført, kanskje noe har endret seg.
mvh.
Audiolense korrigerer for mye av rombidraget, kanskje for mye for enkeltes preferanser. Har forståelse for at det ikke faller i smak hos alle.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tott skrev:
Siden kabler og den delen av systemet er inne på banen synes jeg personlig at det er viktig før man gjør en sammenligning at man sørger for at man har full kontroll på kilden før sammenligningen starter. Da tenker jeg på rack, underlag(resonanskontroll) siden dette dreier seg om en bevegelig enhet i systemet. Med andre ord, gi begge kilder helt optimale forhold før man gjennomfører sammenligningen.

mvh.
Det fine med å spille av fra harddisk er at man slipper å tenke på dette med vibrasjoner fra kilde. Nå skal det vel sies at jeg personlig er usikker på hvor mye slikt betyr, men mener selv at det låt ørlite renere da jeg en gang byttet føtter til Vibrapods under en Marantz SA-11 SACD spiller. Jeg har sammenlignet avspilling fra harddisk med CD/DVD som drivverk noen ganger og har alltid opplevd at det låter ørlige renere og klarere med førstnevnte. Jeg tror dette kan med at man beveger seg vekk ifra drivverk problematikken. Men det er jo helt vesentlig at du når du sammenligner så bruker du samme DAC til begge deler. Eller kan jo grunnen til at du har foretrukket CD spiller være så enkelt som at du liker bedre dens lydsignatur enn DACene du har prøvd. Min tips er at du prøver flere DACer som du kobler til PCen. Viktig at du også bruker Wasapi/Asio og skrur av volumutjevning og EQ i programmet. Kan anbefale J.River Media Center.

Anågende lydkorreksjon, så er det nok ganske vesentlige forskjeller på ulike løsninger. Min opplevelse av Audiolense pr. dags dato er ganske lik din. Dvs. jeg synes egentlig ikke bassen alltid har vært så veldig god heller, men det er nå uansett der der jeg hatt minst å utsette på. Med andre korreksjoner har jeg erfart veldig bra lyd i forhold til mine preferanser. Når det gjelder dette med forringelse av korreksjon/EQ, så er det vel så enkelt som at det som betyr noe er om man liker lyden bedre etter utført korreksjon eller ikke. Synes man det låter bedre med EQ enn uten, så er det egentlig uvesentlig om den forringer på noe som helst måte eller ikke.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Takk for informative svar folkens. Da blir det en ny runde med testing denne høsten.

mvh.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Tott skrev:

mvh.
Anågende lydkorreksjon, så er det nok ganske vesentlige forskjeller på ulike løsninger. Min opplevelse av Audiolense pr. dags dato er ganske lik din. Dvs. jeg synes egentlig ikke bassen alltid har vært så veldig god heller, men det er nå uansett der der jeg hatt minst å utsette på. Med andre korreksjoner har jeg erfart veldig bra lyd i forhold til mine preferanser. Når det gjelder dette med forringelse av korreksjon/EQ, så er det vel så enkelt som at det som betyr noe er om man liker lyden bedre etter utført korreksjon eller ikke. Synes man det låter bedre med EQ enn uten, så er det egentlig uvesentlig om den forringer på noe som helst måte eller ikke.
Kan det være at du synes det blir for mye korreksjon når målingene er utført i sweetspot?

Har jeg forstått deg rett så har du likt DEQX baserte løsninger og der måles vel en og en høyttaler i rommet on axis?

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
tkr skrev:
Men poenget mitt var at digital eq er en veldig effektiv måte å korrigere lyden i lytteposisjon mens man ikke kan hevde det samme om kabler. Regner med (og håper) at du er enig i det utsagnet.

mvh

Jeg er ikke uenig i at romkorreksjon, eq, akustiske tiltak og andre komponenter utgjør en langt større forskjell enn kabler. Jeg personlig hører ikke all verdens forskjell på kabler.
Jeg skjønner imidlertid ikke behovet for å proklamere at "dette betyr mer enn kabler" uansett hva man snakker om. Jeg har vært fraværende på Hi-Fi Sentralen de siste årene, men gjorde comeback for noen måneder siden. Registerer at stemningen her inne har endret seg mye i det siste, det er liksom kabelsnakk i enhver tråd.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Audiolense, DEQX og andre XO/EQ/DRC systemer er veldig kraftige verktøy og de kan på mange måter totalt endre lyden i et oppsett. Dette gir muligheter samtidig som utfordringene tårner seg opp....

En av utfordringene med å korrigere er at mange av karakteristikkene til et oppsett er feilene det gjør. En gjenganger når folk hører virkelig supre oppsett er at man ikke ble så imponert - man ble nesten litt skuffet over mangelen på imponatoreffekter. Når man innfører romkorreksjons så merker de fleste en positiv effekt ved å rette ut bassen - nettopp fordi denne i de fleste ukoorigerte anlegg er så til de grader ujevn at de positive effektene langt overgår å miste den festkulen man likte så godt eller slankheten i et området som gjorde at strengene på bassgitaren kom ekstra godt frem!

Problemet er når man begynner å korrigere lengre opp. Hvis man retter ut den dippen i presensområdet som gir stemmer en litt behagelig og varm klang, hvis man fjerne englestøvet som gir ekstra luft, osv osv....så fjerner man en del av de karateristikkene man kanskje har vendt seg til og liker.....

Og det er her jeg kanskje har et litt "kontroversiellt" standpunkt for fremdrift i eget anlegg....."Man kan ikke nødvendigvis stole på egen hørsel for å avgjøre hva som er best lyd"...

La oss si at i mitt nåværende oppsett så har jeg en komponenet som på en gitt karakteristikk yter -3, den har jeg matchet med en annen komponent som har +2 på samme egenskap. Det optimale er selvsagt å ha komponeter som yter 0. Hvis jeg da "oppgraderer" den første komponenten til et "bedre" komponenet som faktisk yter 0 - vil totalresulatet mitt bli +2....som jeg trolig vil oppfatte som dårligere enn mitt nåværende oppsett som yter -1.

I tillegg til det overnevnte så er vi veldig adaptive når vi lytter. Jeg har reist mye rundt og hørt mange oppsett - og veldig mange gode oppsett. Når man setter seg ned i stolen hos noen og hører på oppsettet så er det høytaler, lytterom og lytteposisjonene som avgjør inntrykket. Jeg er 100% sikker på at hvis man blir satt inn i en tilfeldig stue med bind for øynene - så kan man si ganske mye om hvordan akustikken er, man kan si litt om hvor langt fra høytalerne man sitter og man kan sikkert si litt om man hører horn, elektrostater osv, men man har ikke sjans til å si noe om hva slags utstyr det spilles på. High End oppsett som feks de til pedal, Endre Askeland, Roysen, kjoenik, theStig eller mitt eget for den saks skyld - låter dramatisk forskjellig.
Likefullt vil jeg tro at vi alle sitter på "det beste". Og da må man spørre seg....har vi så forskjellige preferanser, eller er vi tilvennt den lyden vi har hjemme...... jeg tror det siste...

Og basert på disse to forholdene så blir min fremgangsmåte for å få best mulig lyd todelt:
1) Lytte på flest mulig anlegg for å finne ut hvilken miks av akustikk, lytteposisjon og høytalerprinisipp jeg foretrekker (Dette er preferanser)
2) Velge komponenter basert på specs som leverer best på overnevnte preferanser(Dette er objektiv kvalitet)

Mvh
OMF
Om man ikke kan stole på egne ører, hvem/hva skal da være bestemmende faktor for et system. Føler ikke det er riktig å overlate vurderingen til et stykke software m/målinger av eks frekvenskurve. Meg bekjent har musikk veldig lite med flat frekvenskurve å gjøre. Jeg har opplevd systemer som er korrigert mtp rom akustikk og digital EQ. For å si det litt stygt har jeg aldri opplevd et mer distansert forhold til musikken. Mange imponerende lyder, men hvor ble det av budskapet/innlevelsen/historien/evnen til å koble hjernen på musikken.

Om man ønsker seg en referanse så er det enkelt, live uten forsterkning. Jeg har hørt hornsystemer, elektrostater osv spille fantastisk på mange måter så mye handler om preferanser, helt enig.

Med en eq innfallsvinkel til musikk så virker det som at man kan sette sammen et ("linjært") system og kan deretter digitalt styre hvordan et system man ønsker (ved å dra i de riktige spaker), er det virkelig så enkelt. Det må jo bety drepen for alle som legger masse enerig i utvikling av vinyl, picups, riia, forforsterkere, forsterkere osv så lenge man kan gjenskape deres egenskaper digitalt før signalet blir konvertert/forsterket.

Det hadde vært helt topp om jeg kunne hatt et system som kunne reprodusere en system basert på SET, OTL, HORN, ELEKTROSTAT, DYNAMISK etter som hvilket humør jeg var i og uten å måtte ha flere systemer.

Om noen har et slikt system og har lyst til å kjøre en liten demo hadde jeg satt stor pris på det.

Beklager folkens, dette ble noe utenfor trådens innhold.

mvh.

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Ja det har skjedd så mye og enda mere!

Om en ikke hører forskjell på en 20 år gammel og en ny cd-spiller fra ett oppegående merke til samme pris(dvs omregnet \ inflasjonen), så kan man jo bruke sine penger på andre ting? Du trenger jo ikke kjøpe deg ny cd spiller så lenge din virker, om du ikke hører at en ny tilsvarende er bedre! Hvis du ikke har samboer eller barn som hører det da!
Om spørsmålet ditt er om cd spillere gennerelt har blitt bedre, i de aller fleste pris og kvalitetsnivåer ?, så er svaret JA UTVILSOMT.

De er faktisk blitt så bra at jeg nesten kunne kjøpt en high end cd spiler selv. Hvis jeg hadde kjøpt cd plater og ikke hatt hauger med vinyl alså! (Jeg spiller cd er når jeg vasker opp, støvsuger eller gjør havearbeid).

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.088
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tott skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Om man ikke kan stole på egne ører, hvem/hva skal da være bestemmende faktor for et system. Føler ikke det er riktig å overlate vurderingen til et stykke software m/målinger av eks frekvenskurve. Meg bekjent har musikk veldig lite med flat frekvenskurve å gjøre. Jeg har opplevd systemer som er korrigert mtp rom akustikk og digital EQ. For å si det litt stygt har jeg aldri opplevd et mer distansert forhold til musikken. Mange imponerende lyder, men hvor ble det av budskapet/innlevelsen/historien/evnen til å koble hjernen på musikken.

Om man ønsker seg en referanse så er det enkelt, live uten forsterkning. Jeg har hørt hornsystemer, elektrostater osv spille fantastisk på mange måter så mye handler om preferanser, helt enig.

Med en eq innfallsvinkel til musikk så virker det som at man kan sette sammen et ("linjært") system og kan deretter digitalt styre hvordan et system man ønsker (ved å dra i de riktige spaker), er det virkelig så enkelt. Det må jo bety drepen for alle som legger masse enerig i utvikling av vinyl, picups, riia, forforsterkere, forsterkere osv så lenge man kan gjenskape deres egenskaper digitalt før signalet blir konvertert/forsterket.

Det hadde vært helt topp om jeg kunne hatt et system som kunne reprodusere en system basert på SET, OTL, HORN, ELEKTROSTAT, DYNAMISK etter som hvilket humør jeg var i og uten å måtte ha flere systemer.

Om noen har et slikt system og har lyst til å kjøre en liten demo hadde jeg satt stor pris på det.

mvh.
-Hvor i verden bor du?

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Vinyldust skrev:
Ja det har skjedd så mye og enda mere!

Om en ikke hører forskjell på en 20 år gammel og en ny cd-spiller fra ett oppegående merke til samme pris(dvs omregnet \ inflasjonen), så kan man jo bruke sine penger på andre ting? Du trenger jo ikke kjøpe deg ny cd spiller så lenge din virker, om du ikke hører at en ny tilsvarende er bedre! Hvis du ikke har samboer eller barn som hører det da!
Om spørsmålet ditt er om cd spillere gennerelt har blitt bedre, i de aller fleste pris og kvalitetsnivåer ?, så er svaret JA UTVILSOMT.

De er faktisk blitt så bra at jeg nesten kunne kjøpt en high end cd spiler selv. Hvis jeg hadde kjøpt cd plater og ikke hatt hauger med vinyl alså! (Jeg spiller cd er når jeg vasker opp, støvsuger eller gjør havearbeid).
Ha-ha. Du er velkommen til å høre min 20 år gamle om du er på disse kanter. Ta gjerne med en fersking til sammenligning 8)

Mvh. RS

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.262
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tott skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Om man ikke kan stole på egne ører, hvem/hva skal da være bestemmende faktor for et system. Føler ikke det er riktig å overlate vurderingen til et stykke software m/målinger av eks frekvenskurve.
Vel – problemet er at egne ører er så adaptive – altså at man venner seg til lyden hjemme. Det finnes uttallige eksempler på dette hvor gjestelyttere har avslørt at mellomtonene er defekt og ikke spiller, at den ene diskanten ikke virker, at det spilles i motfase, med høyre og venstre snudd osv osv osv.
Jeg sier ikke at hørselen er noe dårlig verktøy – men dersom man aldri kalibrerer hørselen så blir den ikke noe godt instrument. Med dette mener jeg at hvis man ikke har et bevisst og til en hvis grad nøkternt forhold til hørselen så er den ikke spesiellt nyttig. Hvordan kan man ”kalibrere” hørselen....vel trinn 1 er å komme seg ut og høre andre oppsett – da vil man kunne finne ut litt hvordan andre systemer låter. Neste trinnet er å gå mer grundig til verks og knytte teori opp i mot subjektive lytteinntrykk. Hvordan låter et rom med RT30 på 0,3 kontra et på 0,7, hvordan låter en flat frekvensrespons, kontra en som stiger 10dB, hvordan låter en kul på 5 db ved 100Hz...hvordan låter det hvis du flytter den til 150Hz, hvordan låter en rom med mye absorbsjon, hvordan låter et rom med mye diffusjon, hva skjer med lydbildet hvis man løfter presensområdet 2dB..osv osv osv..
Hørselen er så mangt.....hvis man stort sett sitter hjemme i stua og spiller på sitt grisedyre anlegg og aldri titter på teori og spesifikasjon og heller aldri er åpen for å lytte på andre oppsett med et åpent sinn så er hørselen i mine øyne omtrent verdiløs som evalueringskriterie for god lyd. Hvis man derimot har lang erfaring med å jobbe med lydm har lyttet til mange forksjellige oppsett og gjort en del øvelser som svarer på spørsmålene ovenfor – så tror nok jeg i mange tilfeller at hørselen overgår måleinstrumentene.....det fine med folkene i den siste kategorien er at de kan ”bevise” det de hører i målingenene...og da er vi i grunn i mål....
Tott skrev:
Meg bekjent har musikk veldig lite med flat frekvenskurve å gjøre.
Nei musikken er ikke flat, men det er jo en fordel at formidlingen er rettferdig mot kilden synes nå jeg.....
Tott skrev:
Jeg har opplevd systemer som er korrigert mtp rom akustikk og digital EQ. For å si det litt stygt har jeg aldri opplevd et mer distansert forhold til musikken. Mange imponerende lyder, men hvor ble det av budskapet/innlevelsen/historien/evnen til å koble hjernen på musikken.
Her kunne det vært spennende og gravd litt dypere.....mitt inntrykk er motsatt – jeg har aldri kommet nærmere musikken eller kilden enn håndfull gode systemer hvor romkorreksjon var en veldig viktig del. I oppsett med store avvikk er det alltid skremmende åpenbart at man hører på et stereoanlegg.....illusjonen av å virkelig være tilstedet er fraværende.
Det interessant er om vi har så ulike preferanser eller om vi bare har hørt det verste av hverandres verden!

Tott skrev:
Dessverre er ikke virkeligheten festet på kilden. Virkeligheten låter gjerne bra, men hvordan skal man benytte det som referanse.....
Dynamikken er ofte fantastisk live..., men så er CD/LP/SACD eller hva du foretrekker ofte komprimert slik at dette ikke er med. Klangen, frekvensresponsen og slik avhenger minst like mye av hvor det spiller og hvor du står i lokalet. Klangen fra den samme gitaren er dramatisk forskjellig fra en intimkonsert hvor man ikke bruker forsterker, til en nattklubb med nærmicet PA anlegg eller hva med en kirkekonsert. Hva er referansen....første rad, bakerste rad....?
Jeg mener preferanser er viktig på ting som ikke har et fasitsvar....hvor mye etterklang skal man ha i rommet har ikke noe faistsvar, hvordan strålingsmønsteret til høytaleren skal være har ikke noe fasistsvar, hvordan høytalerne skal plasseres i rommet og i forhold til lytteposisjon har ikke noe fasitsvar – her er preferanser viktig!
Å forsterke et elektrisk signal 10 ganger har et helt klart fasitsvar, det samme gjelder å overføre et singal fra A til B....og så lenge vi har et fasitsvar, ser jeg ingen grunn til å gjøre dette mer komplisert med å problematisere rundt de komponentene også!
Tott skrev:
Vel....her virker det på meg som om du tror at en komponenet har en ”konstant ytelse”. Altså at feks når du kobler på et par Audio Physics høytalere til oppsettet – så hører du det Joachim Gerrard hørte når han utviklet høytaleren – og å tilføre til piffikrydder eller salt er å besudle mesterverket. Problemet er at du har knapt noen anelse om hva denne høytalerne spilte som hos Gerrard. Tenk bare samme høytalere i et stort umøblert rom, kontra et som er lite og tett møblert, hva om du driver den med gammel rørutstyr eller med Siste EVO linjen til Krell....Det er så godt som umulig for deg å finne ut hva som er den ”objektive målemessige” ytelsen. Noen egenskaper skinner selvsgat igjennom, men helheten får man ikke. Elektronikk og akustikk farger lyden på samme måten som feks oppbygging av delefilter....og når man kun hører helheten – så er det umulig å beskrive de enkelte delene av summen....
Romkorreksjon – fjerner all denne støyen....forvrengningen som oppstår fordi omgivelsene ikke er perfekt....Den tar Toyotaen fra Jæger og plasserer den på en Formel 1 bane....ikke noe mer å skylde på – bare ytelsen igjen!

Tott skrev:

mvh.
Vel...med romkorreksjon er det ikke noe problem å legge til ulike kurver, men jeg synes noe av sjarmen med musikk er at den skal være autentisk....det betyr for meg at er innspillingen lys så låter det lyst.....

Mvh
OMF

Topp Bunn