Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Takker!

Klart kaffe kan kokes:)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Gratulasjoner herfra også ivarlo. Store og flotte HT.
    Hvordan er 40.1 og drive sammenlignet med 7'ern synes du?

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Takker.

De er merkbart tyngre å drive enn 7ern, må gi et par ekstra knepp på volumkontrollen.
    Ingen problem å drive dem med Counterpoint 100 Watteren min. Var redd det skulle bli problemer med DPA 300B monoblokkene, men det gikk faktisk greit.
    16? Watt i parallell single ended med WE 300B rør, låter nydelig..:)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva skjer med 7'erene? Jeg prøver å få Loevhagen til å komme seg inn i gjengen med å kjøpe enten 7'ern eller Monitor 30.1
    Disse må jo være midt i blinken for et flertall av medlemmene på sentralen ( de skjønner det bare ikke selv ;) )

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer en masse Ivar! Glad du ble fornøyd. Synes det var spesiellt hyggelig å selge dem til en entusiast som deg, når jeg først hadde bestemt meg.
    Lykke til, du vil få mange hyggelige stunder framover!

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Hva skjer med 7'erene? Jeg prøver å få Loevhagen til å komme seg inn i gjengen med å kjøpe enten 7'ern eller Monitor 30.1
    Disse må jo være midt i blinken for et flertall av medlemmene på sentralen ( de skjønner det bare ikke selv ;) )
    7erne blir nok lagt ut for salg etterhvert...:rolleyes:

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer en masse Ivar! Glad du ble fornøyd. Synes det var spesiellt hyggelig å selge dem til en entusiast som deg, når jeg først hadde bestemt meg.
    Lykke til, du vil få mange hyggelige stunder framover!
    Takker Torry!

Disse skal jeg ha lenge, det er helt sikkert!

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Bra det er liv i harbeth-tråden igjen.

Jeg vil gjerne utvide harbethsamlingen med et par P3ESR, til det lille lytterommet.

Bare nevner det her i tilfelle noen ikke følger så nøye med på torget...

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Bestillte Sound Anchor stativer til 30.1 , likte utseende .
    Snakket først med butikk i Sverige ,de hadde bare inne 3 post stand , og de skulle han ha over 9000,- for + frakt toll og moms .
    Direkte fra Sound Anchor kostet et 4 post stand 700usd + frakt og moms , tipper(håper) det blir noen lapper billigere .

Har nok endel timer igjen før Harbethene er innspillte ,men det begynner definnetivt å løsne , spiller friere nå enn når jeg koblet dem opp .
    Er også meget fornøyd med at det er single wiring og ikke biwiring, mye enklere , takk Alan :)

sa.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.430
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer , og for et fantastisk rom ,der var det mye snadder :)
    Helt enig. Dette er et av de tøffeste rommene jeg har sett på lenge! Utrolig mye spennende utstyr.
    Gratulerer med flotte høyttalere.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis Ivarlo. Dette må være stort.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Da er nok mine høyttalere brennt inn og vell så det :)
    Eneste som vil forandre seg ved mer innbrenning er det som sitter mellom ørene , iflg Harbeth .
    Lurer på hva som gjør at enkelte høyttalermerker sies å trenge flere 100 timers innspilling for å låte opptimalt , lang tilpassningstid for bruker ? :D

Klippet og limt fra Harbeth Q & A

16. Do I need to 'burn-in' my Harbeths?

No: the only component part of a Harbeth loudspeaker that can change as a result of the exercise known as 'burning-in' is the resin-doped cloth suspension that centres the neck of the cone in the magnetic field - sometimes called the 'spider'. Under the microscope, once the resin has been worked, it crazes into millions of small interconnected islands. This process is irreversible and takes only a few hours - or less, with bass heavy music played rather louder than normal. After that, the drive unit can be considered fully aged, and the resonant frequency has settled at its final value and will stay at that value.The ferrofluid used in Harbeth tweeters will become appropriately viscous after a few minutes operation. Neither the coils, resistors, capacitors, cables no any other part of a Harbeth speaker has any short-term ageing mechanism.

As discussed in Designer's Notebook Chapter 7, "When one hears reports of a loudspeaker 'needing an extended burn-in period, maybe hundreds of hours' this has little or nothing to do with the ageing process of the drive units but of the listener attempting to reprogram his fight-or-flight response. At the top of the design specification of all and every Harbeth speaker is that it must not be fatiguing to listen to hence, by implication it must not have an over-vivid phantom image".See also the User Guide section.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Da var Sound Anchor stativene i hus ,det ble litt finere enn Solid Steel standene .
    Er veldig fornøyd med fit and finnish på disse stativene , superhøy kvalitet .
    Likte ikke lyden med de små blåe putene som fulgte med så de tok jeg av , bruker i stedenfor 3stk fo.G-53F mellom ht og stativ.

Vedlegg

Sist redigert:

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, det ble riktig så lekkert :)
    Hva endte stativene på i pris hjem til deg?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Ja, det lurer jeg også på. Må få ordnet meg stativer snart skjønner jeg..
    Ble ikke billig, men får trøste meg med at det er en engangs innvestering .......
    700usd for stativene og 449usd i frakt med DHL , regner med det snart popper inn en regning fra statan med toll/moms.
    Tok ca en uke fra bestilling til jeg hadde stativene på døra , og kundebehandlinge fra Sound Anchor var helt topp .
    De var også veldig godt pakket med fastskrudd kryssfinerplate i bunn .
    Skulle jeg gjort noe anderledes ville jeg bestillt de litt lavere, jeg bestillte 24" kunne vært et par tommer lavere ,men allt i allt er jeg fornøyd .

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Kan kanskje skrive ned ett par ord, men venter på ett par ting som vil ytterligere løfte ting et hakk her.
    Det tar litt tid med optimalisering og justering før alt sitter som det skal.
    Mener selv at jeg har fått til bassen. Målte høyden fra gulvet og opp til midten av 8"eren og ganget med 1.27. Hos meg ble det 95 cm fra front av baffel og til veggen bak. Da satt den som en kule!
    Mener også at jeg har fått til innsynet og åpenheten v å vinkle de lett innover. Perspektiv er viktig for meg og føler at det er på plass også.
    Nærmere beskrivelser vil komme om litt.

Thomas
    Holder på å lese meg gjennom tråden , mange lekre Harbeth anlegg her inne :)
    Kom over denne som var litt interesant , den skal prøves ut i helgen .

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ja, Soundgarden har slått på stortrommen med rabattene. Vi prater flere promille i avslag.
    Openframe er definitivt det beste alternativet, men har lest litt rundt på O'store nettet og tror at mye kan være gjort hvis man klarer å eliminere stativet med cones/puter så er kanskje ikke matrialvalget/open/solid noe tema lengre?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min personlige mening:
    Fire massive frikantede rør passer best til Harbeth - utseendemessig.
    Hva som funker best lydmessing, har jeg ingen formeninger om.

Må si at jeg har litt sansen for noen av disse høytalene fra Harbeth- utseendemessig. Har aldri fått hørt på dem. Men noe må det være når dyktige musikere faller for dem ;)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Syns kanskje Sound Anchor som EIA har kjøpt er de fineste stativene. Skylan blir litt for massive ved at firkantsøylene er litt for brede.
    Men lydmessig er jeg ganske teoretisk overbevist om at openframe er en bedre løsning. Dette pga Harbeths kabinettkonstruksjon med "syngende" flater. Bunnplaten vibrerer selvfølgelig også og da tror jeg openframe gir best arbeidsvilkår for dette prinsippet.
    Men har ikke sammenlignet selv så jeg er åpen for revurdering ;)

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.255
    Torget vurderinger
    10
    Syns kanskje Sound Anchor som EIA har kjøpt er de fineste stativene. Skylan blir litt for massive ved at firkantsøylene er litt for brede.
    Men lydmessig er jeg ganske teoretisk overbevist om at openframe er en bedre løsning. Dette pga Harbeths kabinettkonstruksjon med "syngende" flater. Bunnplaten vibrerer selvfølgelig også og da tror jeg openframe gir best arbeidsvilkår for dette prinsippet.
    Men har ikke sammenlignet selv så jeg er åpen for revurdering ;)
    Skylan av idag har smalere søyler enn tidligere.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Skylan blir litt for massive ved at firkantsøylene er litt for brede.
    Mulig men etter og ha følgt Harbeth i mange år har jeg det intrykket att Skylan er de som får best score der ute

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Utseendemessig eller lyd? Mitt inntrykk er at folk sliter med fyllingsgraden og avstemmingen av bassen med fyllte/halvfyllte stativer.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Sound Anchor har hull under høyttaleren, men de er massive og tunge så høyttalerne står nok mer i spenn enn de tynne/lette open frame stativene , høyttalerne "synger" nok mer med de , så lydmessig er nok de best.
    Skylan ble jeg frarådet å kjøpe pga mdf topp platen som visstnok ikke var så bra for lyden, men dette var somsagt et råd , og dermed ikke noen fasit.
    Liotheles, veldig fine stativer du la ut bilde av, har du link ?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt å lese om stativer til Harbeth her, fra brukere som har prøvd.
    Stands and mounting discussion

Delte meninger, som ventet, og forskjellige erfaringer. Eller smak og behag, om man vil.
    Skylan er fremdeles populært, og foretrukket av mange. Tøffest er de i hvert fall :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Litt å lese om stativer til Harbeth her, fra brukere som har prøvd.
    Stands and mounting discussion

Delte meninger, som ventet, og forskjellige erfaringer. Eller smak og behag, om man vil.
    Skylan er fremdeles populært, og foretrukket av mange. Tøffest er de i hvert fall :)
    enig, de var førstevalget mitt også , kun basert på at de var tøffest :D

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Sound Anchor har hull under høyttaleren, men de er massive og tunge så høyttalerne står nok mer i spenn enn de tynne/lette open frame stativene , høyttalerne "synger" nok mer med de , så lydmessig er nok de best.
    Skylan ble jeg frarådet å kjøpe pga mdf topp platen som visstnok ikke var så bra for lyden, men dette var somsagt et råd , og dermed ikke noen fasit.
    Liotheles, veldig fine stativer du la ut bilde av, har du link ?
    Jeg har prøvd litt forskjellige stativer til SHL5 og endte på Something Solid XF, som Liotheles viste bilde av.
    Something Solid XF Speaker Stands Hi Fi Racks
    Synes absolutt det funker bedre (lydmessig) uten plate på toppen av stativet.
    Og selvfølgelig er det de som kler Harbeth aller aller best ;-)

I min søken etter et par P3ESR til anlegg nr. to, ser det ut som jeg kan ryke på en liten smell med et par M30.1...
    Regner med du er fornøyd med dine E.I.A.? Ser iallefall slik ut.
    Har kun hørt M30 før, men M30.1 kan vel ikke være så mye dårligere den?

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har sammenlignet Hardbeth med Spendor Classic serien?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    I min søken etter et par P3ESR til anlegg nr. to, ser det ut som jeg kan ryke på en liten smell med et par M30.1...
    Regner med du er fornøyd med dine E.I.A.? Ser iallefall slik ut.
    Har kun hørt M30 før, men M30.1 kan vel ikke være så mye dårligere den?
    Er veldig fornøyd med mine ja , fungerer overaskene bra med en Naim Xs .
    Åpent ,engasjerende og detaljert . Nydelig på all akustisk musikk og vokal .
    Kan rocke , men er skarpt kuttet av i den dypeste bassen ,så selv om jeg ikke har noe umiddelbart behov for det vil nok se meg om etter en sub etterhvert .

Hadde Gower76 innom her i går han likte også veldig godt det han hørte , han har selv Spendor Classic Sp2/3 R2 , så får kanskje til en sammenligning en gang . Vi testet ProAc D2 opp mot Harbeth'ene ,og selv om de spiller veldig annerledes er det umulig å si at den ene er bedre ,de spillet veldig bra begge to.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Har de forhandler som sender til Norge da Leik?
    Det er vel bare å skrive med spørsmål om de vil sende.
    Det er flere som forhandler dem ser jeg, så noen burde vel gidde?
    Jeg har en bekjent der borte som hjelper meg, blir litt enklere da.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn