Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Skal ha meg en stativhøyttaler , og det står mellom den nye 30.1 eller ProAc D2 .
    Har hatt veldig mye ProAc og liker lyden i de ,men har også hatt 7es3 som hadde noe unikt ved seg som ikke glemmes så lett.
    Ikke så enkelt å sammenligne når Maxwell bare hadde 7es3 inne , og Lyric Hifi ligger 50mil fra Stavanger .
    Har lest mye på nettet bla et par linker her inne om den nye 30.1 , og det virker som A.S. Har truffet veldig riktig med voicinga .
    Heller foreløpig litt på Harbeth 30.1 i Ebony , den er utrolig lekker :)
    The new version of Alan Shaw’s Harbeth Monitor 30.1, which I am reviewing now, is the best compact two-way speaker system I have ever heard, regardless of design type, cost, or complexity.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    renaissanceaudio i Bergen fører dem også, du kan prøve å snakke med ham.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    RenaissanceAudio har fortsatt ingen info om Harbeth på sine hjemmesider til tross for at de den 5.januar i denne tråden skrev at info ville bli lagt ut på hjemmesiden uken etter:
    Renaissance Audio

Og Harbeth på sin hånd opplyser ingenting om RenaissanceAudio på sine "Where to buy" sider. Der er det PS Audio i Danmark som er oppført som norsk forhandler:
    Harbeth UK

Er dette bare et resultat av surr og sommel med oppdatering av websider eller hva ligger bak dette?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Det vil jeg tro. Jeg snakket med Roald for noen få dager siden og da hadde han Compact 7ES3 i butikken og ventet inn Monitor 30.1

Roy

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Det vil jeg tro. Jeg snakket med Roald for noen få dager siden og da hadde han Compact 7ES3 i butikken og ventet inn Monitor 30.1

Roy
    Sendte en ping til moderskipet så får vi forhåpentlig høre hva den offisielle Harbeth policy'n er for norsk distribusjon.......

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tilbakemeld.
    Hvilke merker/typer bør jeg evt. vurdere?
    Bruker 300 b monoblokker og rør hele veien.
    Jeg har ikke testet mange sub'er så jeg kan ikke si så mye om hva du bør vurdere, men ville kanskje prøvd noen kvalitetssub'er fra merker som REL, Velodyne, Rythmik eller MJ Acoustics.
    Ville også anbefalt å teste høynivå inngang på sub med signal tappet fra HT-terminaler (REL har egen kabel for dette) slik at du får med forsterkerens signatur på bassen også til sub'n.
    Det betyr at du lar HT dine spille bass som før men at sub bidrar nederst der hvor de ruller av (ca 60Hz?). Test og prøv deg frem med nivå, delefrekvens og faseinstillinger.
    Å innføre en sub i stereooppsettet er litt jobb, og du må regne med mye prøving og feiling før det (som regel) faller på plass.
    Lykke til!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du får lage en "hjemme hos" reportasje hos noen som har Harbeth. Det ville vært spennende Roy ( synes jeg selvsagt ;) )

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Du får lage en "hjemme hos" reportasje hos noen som har Harbeth. Det ville vært spennende Roy ( synes jeg selvsagt ;) )
    Det er bare for Harbeth-eiere å sende meg en PM det, så skal jeg nok komme på besøk. Fint om det ikke er altfor langt unna sentrale Østlandsområdet.

Roy

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Sendte en mail til Harbeth ,og ble i dag kontaktet av Peter på P.S. Audio .
    Jeg valgte og handle direkte med ham da han virket veldig service innstillt ,og forsto hva jeg var ute etter når det gjaldt finnish.
    Ønsket Ebony , men har sett endel veldig stripete versjoner som ikke er det jeg er ute etter . Det er vinterferie i Danmark også så de blir nok ikke sendt før i neste uke , men det blir jo spennende :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    En gratulasjon er på sin plass til E.I.A. Bilder regner jeg med å se når de har ankommet!

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Hadde jo vært ideelt med en Harbeth forhandler i nærområdet , siden det nå ikke er det enda, og Harbeth selv henviser meg til PS Audio i Danmark ønsker jeg og dele min erfaring med det. Peter hos PS Audio har følgt meg opp fra første kontakt og har vært både kunnskapsrik og service innstilt . I går pakket han til og med opp den ene høyttalerne og tok bilde av den, som han sendte til meg for at jeg skulle være sikker på at den var slik jeg ønsket ,ikke mange som hadde gjort det . I dag hadde vi en lenger samtale om stands til Harbeth , vi var enige om at Skylan var veldig fine ,men han mente jeg kunne komme billigere og lydmessig bedre ut av med andre stands , lærerikt . Så kommer i første omgang til å prøve med de stands jeg allerede har, Solid Steel og Custom Design til høyttalerne er godt innspilt . Jeg har jo også bestilt et par ProAc D2 pga penger til overs på en byttehandel . PS Audio har jo også ProAc , så jeg måtte jo spørre Peter hva han mente (Seff uten å si jeg hadde bestilt dem :) ) , han sa ikke noe negativt om noen av dem ,men han foretrakk selv den mere behagelige lyden i Harbeth til den musikken han spillte, men som han sa han var 56år og kanskje det var derfor :D
    Er veldig positivt overrasket over den gode kommunikasjon og service jeg opplevde av Peter hos PS Audio, så jeg har ingen problem med og anbefale andre å ta kontakt , Danskene kan service !

Hadde jeg bodd nærmere Bergen hadde jeg selvfølgelig tatt turen til Renaissance Audio , og fått lyttet til høyttalerne først .

Høyttalerne blir sendt i morgen og jeg gleder meg veldig :)

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis EIA. Dette blir spennende. Som mangeårig Proac eier og de siste par som Harbeth eier blir det artig å høre om inntrykkene dine etterhvert.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Høyttalerne ble sendt fra Danmark på fredag ,og allerede i dag var de på døren , det var utrolig raskt .
    Første inntrykket er lovende selv om de er noe dempet , trenger nok noen timer for å løsne helt .
    Har tro på at dette blir veldig bra :)

Vedlegg

Slinger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    De var flotte,men ble overrasket over hvor mørke de var,oppleves kansje som sorte i dempet belysning.
    Ganske morsomt dette,for jeg vurderte jo Harbeth opp mot Proac før jeg kjøpte D Two....

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    De er veldig mørke ja ,og oppleves som sorte i dempet belysning .

Hørte du på Harbeth og Proac før du bestillte D2 ?
    Jeg har også et par D2 på vei og er veldig spennt på hvordan de er i forhold til hverandre .
    Planen er og beholde begge to , jeg er inne i en engelsk monitor periode :D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Lekre høyttalere E.I.A
    Du får rapportere om dine inntrykk om noen timer når du har fått massert de litt. Du bør kanskje også eksperimentere litt med underlaget da de spiller med kassen.
    Og grattis igjen!

Slinger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    De er veldig mørke ja ,og oppleves som sorte i dempet belysning .

Hørte du på Harbeth og Proac før du bestillte D2 ?
    Jeg har også et par D2 på vei og er veldig spennt på hvordan de er i forhold til hverandre .
    Planen er og beholde begge to , jeg er inne i en engelsk monitor periode :D
    Nei,brydde meg ikke om det siden det ikke fantes norsk forhandler på den tiden.
    Ønsket ikke å måtte forholde meg til en Dansk importør.
    Jeg var også litt bekymret for om Harbeth ble for mørke/innesluttede i mellomtonen.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Lekre høyttalere E.I.A
    Du får rapportere om dine inntrykk om noen timer når du har fått massert de litt. Du bør kanskje også eksperimentere litt med underlaget da de spiller med kassen.
    Og grattis igjen!
    Takk takk :)
    Tror jeg går for open frame stativ , har tro på at det får frem det beste i høyttalerne .

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hoisann, det der er vel klassikeren selv, SHL5, i butikken hos Roald.
    Veldig kjekt å se. Takk for video.

Og de høyttalerne var smellvakre, E.I.A., i mørk brunt med grå front. Stiligste kombinasjonen har sett, tror jeg.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    det er 7es3 hos Roald, ikke SHL5. Men i følge ham så er flere modeller på vej inn.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nydelig utseende på høyttaler og stativ, men jeg får ikke sett videoen da jeg sitter på fjellet med tregt mobilt bredbånd. Ser nå at jeg savner litt estetikk hjemme. Det blir ikke helt det samme med ikea krakker..Liker godt det massive utseende på de i videoen, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det beste alternativet lydmessig med mindre man unngår kontakt mellom stativ og høyttaler.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åh, du har fått større barn, ivarlo!
    Så det var der de havnet. Det må man si var et godkjent hjem :)
    Gratulerer!

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    15
    Du må hoste opp bedre bilde enn det der ivarlo

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Takker:)

Ja, M40.1 har kommet hjem. Det har vært planen hele tiden, helt fra jeg leste om dem og hørte dem på Horten-messa for noen år siden.
    Nå er planen fullført, og det er bare å sette seg ned og nyte musikken.

IMG_0838.jpg

IMG_0841.jpg

IMG_0843.jpg

Jammen er de store, men så snart en setter på musikken blir de faktisk helt borte!

C7ES3 blir bare smågutten i forhold...

IMG_0848.jpg

Veldig fornøyd:):):)

Sist redigert:

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    big Like Ivarlo

gratulerer, kaffe på kannen? :cool:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Gratulerer , og for et fantastisk rom ,der var det mye snadder :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn