Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Synd at vi har mistet forhandler her i Norge. Harbeth hadde fortjent å selge i bøtter og spann her hjemme.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette må sjekkes med Roald i Bergen ved første anledning. Han handler vel litt med brukt også fremdeles ?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Spennende, men det står ikke en pøkk om Harbeth på hjemmesiden til rennaisannse audio. Vel uansett så er det kanongode nyheter både for oss som vet hva Harbeth er og for de som fremdeles har noe godt i vente :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det var meget gode nyheter, men det bør nok "ut i det ganske land" Får håpe det blir litt blest om det iogmed at han er den eneste i Norge som fører Harbeth.
    Får håpe han tar inn matchende stativer! Mulig jeg slår på tråden snart for en Harbeth prat.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    snakkede akkurat med Roald og han har bekreftet at han er forhandler i Norge for Harbeth
    Det var godt nytt. Tar en skål på det.
    -og enda en god grunn til å stikke innom neste gang jeg er i Bergen

Sist redigert:

Designeren

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Hei Harbeth frender!
    Det er riktig at Renaissance Audio nå er Harbeth forhandler i Norge. Det vil dukke opp informasjon på hjemmesiden i neste uke. Det er selvsagt helt på sin plass at Harbeth er å finne også i Norge. Det er fantastisk musikalske høyttalere, som presenterer musikk på en organisk og levende måte - med en tonalitet og tilstedeværelse som er sjelden. De låter særdeles naturlig!
    Jeg jobber med å finne passende stativer til dem. Tar gjerne imot tips/ønsker ;-)
    Ha en fin helg!
    Mvh.
    Roald.

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.555
    Torget vurderinger
    3
    Vi ønsker Svært gode og svært billige stativer

roy

Designeren

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Takk for råd vedr. stativ. Skal se om jeg kan ta noen nye bilder å legge ut i neste uke.

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Har sett igjennom det meste av tråden - når det gjelder plassering fra bakvegg ser det ut fra bilder som avstanden ofte er stor...
    Noen som kan si noe rundt dette...
    Liker i hvertfall av plasseringsmessige grunner å ha htt nær bakvegg.....

Erik

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg antar at grunnen i all hovedsak til den store avstanden til veggen er at flesteparten her inne bruker Shl5 som liker litt avstand fra veggen bak ( Det er en ganske røsslig høyttaler ) . Tviler på at en høyttalere som Monitor 30.1og P3esr trenger samme avstand.
    Når man bruker kasseprinsippet som Alan gjør med Harbeth så er det desverre ikke bare å slenge de fra seg der de er penest. Man vil selvsagt få et dugelig resultat, men vil man at de skal spille optimalt bør man jobbe endel med plassering. Monitor 30.1 og P3esr er nok likevel de enkleste av de alle.

Nyhetene som for mange vil være av den glade sorten er at Harbeth nå kommer i ett par high gloss finisher.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    var innom Roald igår og hørte på c7es3, har også hørt dem før hos Ivarlo og synes de er riktig gode. Hvordan er SHL5 i forhold til dem? Noen som har hatt begge 2?

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har kikket litt på dette forum og synes det er litt vanskelig å skjelle imellom objektiv og veldig sterk subjektiv vurderinger der inne. Det vil ofte hente på produsent syne forumer :)

Men jeg bor rett ved siden av Roald sin butikk og har vært derinne å høre på 7ES3 et par gang og synes de er fantastiske. Kanskje de blir min siste utvei før jeg går igang med noe diy horns da jeg vil gjerne prøve å innvolvere meg litt mindre med hifi. Det kunne være interessant å høre her om noen har sammenlignet SHL5 med 7ES3 og kan fortelle litt om forskellen. Har fått litt innput fra Ivarlo som var nyttig men kunne være fint med innput fra flere.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har kikket litt på dette forum og synes det er litt vanskelig å skjelle imellom objektiv og veldig sterk subjektiv vurderinger der inne. Det vil ofte hente på produsent syne forumer :)

Men jeg bor rett ved siden av Roald sin butikk og har vært derinne å høre på 7ES3 et par gang og synes de er fantastiske. Kanskje de blir min siste utvei før jeg går igang med noe diy horns da jeg vil gjerne prøve å innvolvere meg litt mindre med hifi. Det kunne være interessant å høre her om noen har sammenlignet SHL5 med 7ES3 og kan fortelle litt om forskellen. Har fått litt innput fra Ivarlo som var nyttig men kunne være fint med innput fra flere.
    SHL5 har selvsagt mer bass. SHL5 føles/høres mer dynamiske, gøye, og livlige ut. 7ES3 er litt tørrere, mindre kasselyd, strammere, og litt mer nøytrale i lyden.
    Jeg har hatt alle modellene, og har M40.1 nå.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Fikk prøvet 7ES3 og synes de er rigtig fine, har stor lyst til å prøve SHL5 nå. Har tro på at de kommer til å passe fint til meg.

Brian M

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    23
    Er der nogen der ved hvad det er for nogle standere de små P3ESR står på på Hagtos billede? De er da cool :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    M40.1 på brukten.
    Nei. Solgt? Tenkte meg det ja.
    Synd de ble lagt ut nå, siden det er for tidlig for meg. Ikke akkurat sånt som man kan stue vekk i en krok inntil videre.
    Men hvem vet, når Hagto ikke finner roen kan det tenkes at andre ikke gjør det heller. Som med mine SHL5. Harbeth er ikke optimalt for alle, heldigvis :)
    - 5.1-oppsett med 40.1 i front og SHL5 bak kunne vært noe.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    M40.1 på brukten.
    Nei. Solgt? Tenkte meg det ja.
    Synd de ble lagt ut nå, siden det er for tidlig for meg. Ikke akkurat sånt som man kan stue vekk i en krok inntil videre.
    Men hvem vet, når Hagto ikke finner roen kan det tenkes at andre ikke gjør det heller. Som med mine SHL5. Harbeth er ikke optimalt for alle, heldigvis :)
    - 5.1-oppsett med 40.1 i front og SHL5 bak kunne vært noe.

De havnet hos en annen mangeårig entusiast, og har en følelse av at der blir de lenge. Dette med tanke på hvor lenge de Harbeth som han nå bytter ut har vært i hans eie.
    De ble heller ikke byttet ut av meg fordi jeg ikke fant roen med dem. Men det ser ut til at jeg gjør en del grep i livssituasjonen min framover som gjorde det nødvendig :cool:

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Lurer litt på hvor jeg skal poste dette, men jeg velger Harbeth-tråden da jeg tror det helt essensielle her er hvordan Harbeth'ene mine formidler denne opplevelsen til meg.

Saken er at jeg nå sitter her fullstendig trollbundet av Jethro Tull's mesterstykke Thick As A Brick.

Med den nye 40 års 24/96 jubileumsutgaven, formidlet til meg fra en SB Touch via en hicappet Naim Supernait og ut av mine kjære SHL5 kommer altså en så fengslende musikkopplevelse at jeg bare måtte få skrevet det ned umiddelbart.
    Det sprudler av detaljer og det er en innsikt og livefølelse som jeg aldri før har opplevd med dette albumet.

Jeg storkoser meg med litt god amarone i glasset og Ian i praktslag rett foran meg ;)

Takk kjære Ian og kjære Alan (og litt ære også til Steven) for at det er mulig med så storslåtte musikkopplevelser selv i denne kompresjonens tidsalder.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Flott å høre Liothles. Harbeth er et merke man blir ganske glad i, eller også litt forelsket muligens?
    Voksne høyttalere for et voksent publikum.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen av dere Harbeth eiere som har C7 og bruker sub.
    Erfaringer, synspunkter og forslag mottas med takk.
    Skal brukes i et rom på ca 15 m2, så størrelsen har litt å si.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke C7 men bruker sub på mine SHL5 i et rom på ca 30 m2
    Syns absolutt en god sub bidrar positivt i lydbildet og det er faktisk endel musikk som har mye informasjon der nede. Hør f.eks på James Blake sin Limit to your love.
    Mitt beste forslag er å kjøpe en kvalitetssub og ikke minst jobbe mye med plassering og lytteposisjon til du har et nogenlunde homogent forløp fra 100Hz og ned.
    Små endringer i plasseringen kan gjøre store forskjeller i lytteposisjon så man må prøve seg frem til beste resultat.

Sist redigert:

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tilbakemeld.
    Hvilke merker/typer bør jeg evt. vurdere?
    Bruker 300 b monoblokker og rør hele veien.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Hagto skrev:
    Maxwell sier i tillegg at Norge skal ikke være dyrere enn de andre land i Skandinavia. Så hvis den svenske forhandleren har bedre veildende priser så vil han gi samme pris.
    Jeg har også undret meg lidt over deres priser, sånn generelt
    f.eks. MJ acoustic ref 200 som ser ut til å passe fint sammen med ht som harbeth. Pris hos Maxwell er i henhold til deres hjemmeside 13.990.- eller omkring 14k. Den kan kjøpes i UK og andre EU lander til ca. NOK 6500.

Men jeg håper jeg for mulighet snart til å høre SHL5, spennende ht.
    Hører ikke hjemme i Harbeth tråden utenom hvis noen med Harbeth kikker etter sub :)
    Jeg var hos Maxwell i Stavanger , og nå koster subben 17k , men den hyggelige selgeren sa at mye av deres utstyr var dobbelt så dyrt som feks England fordi de fikk dem bygget om for norsk strøm ?? Aldri hørt sånn sprøyt i mitt liv !
    Jeg spurte også om de hadde SE versjonen av P3es , hvorpå han svarte at alle Harbeth de hadde var SE selv om de ikke var merket slik . De fikk dem spesial lagde med oppgradert internkabling som i jubileumsutgavene , derfor var de endel dyrere .
    Ja ,ja ikke vet jeg , virket litt humbug hele butikken .

Et spørsmål til slutt :)
    Hvilket stativ fungerer best til Harbeth 30.1 ?
    Liker veldig godt utseende på Skylan 4p 24 , hvor kan disse kjøpes , noen som vet ?

mvh
    Eirik

edit: det var Ref1 sub jeg så til 17k

Sist redigert:

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    dyrt shuko plugg!
    men spenningen i UK er 230 V +10%/−6%, 50hz så den er ok. Ingen endringer der

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn