Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vil bare sende et takk til verten som åpnet hjemmet sitt til fremmede mennesker. En takk til Jason som frisket opp engelsken min.
    Da håper jeg på en innvitasjon til årets Kongsberg jazz festival!

mvh
    Thomas

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Bare hyggelig å kunne holde åpent hus for trivelige folk som Thomas og Jason :)

Vi hadde noen riktig trivelige timer med musikk og prat i "Naimbies"-klubben. Foreløpig bare oss tre som er medlemmer men det er sikkert flere kandidater der ute som kan bli med etterhvert.

Naim og Harbeth er iallefall merker som passer godt sammen og frembringer et lydbilde som iallefall undertegnede digger. Forøvrig artig og interessant og teste ut NDAC med XPS også (takk til Thomas). Den ga lyden et løft på flere parametre som f.eks mikrodynamikk og organisk klang. Faktisk måtte vi flytte litt på høyttalerne for å tilpasse den endrede lydsignaturen, men da låt det også bra :)

Vi avsluttet med å spille litt på Audio Innovation S500 rørforsterker, med analogutgangen på Touch som kilde, og jammen var det ikke likandes lyd med det oppsettet også, selv om noen egenskaper fra Naim utstyret kanskje gikk litt tapt. 20 rørwatt er tydeligvis brukandes det også i et rom på ca 30 kvm.

Takk til Thomas for flotte bilder og gode tips ang høyttaleroppsett, og en takk til Jason som lot meg smake på flere engelske øltyper som jeg aldri hadde hørt om før ;)

Men nå er jeg spent på rapport fra Thomas sin test i dag? Hvordan låter denne LineMagnetic forsterkeren på dine Harbeth?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis du husker sånn ca hva jeg sa når du koblet opp Audio innovation forsterkeren på Harbeth så kan jeg vel likegjerne bare gjenta det med Line Magnetic og Harbeth her hjemme. Det låter like bra her og det er til en viss grad skuffende selvsagt med tanke på alle pengene man putter inn i denne rare, men givende hobby'en.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    ^ Det underbygger jo forsåvidt Mr. Alan Shaw's betraktninger ang forsterkere og at Harbeth nok ikke er veldig kresne på hva som forer de med de få wattene de trenger :)
    Men en god kilde blir jo aldri feil, og du bruker vel ndac/xps på LM også eller har du kanskje andre planer siden den skal brukes i anlegg nr.2 hvis jeg forstod deg rett?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Joda, jeg bruker Ndac/Xps2 som kilde. Koblet først opp på Harbeth, så over på Rega og tilbake på Harbeth igjen.
    Det som hadde vært artig var å kjøpt en Burndykabel for å kunne koblet Supercap på Superline riiaen for å høre hvordan det ville vært. Det er nemlig en meget habil combo som hvisstnok er vanskelig å slå.
    Jeg sikler faktisk litt på den intergrerte Trafomatiken på børsen. 2x45 KlA som iflg omtaler låter meget musikalsk og flott.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ikkje forundre meg om Music Angel også hadde gjort ein knalljobb på Harbeth,feks modellen med 845 utgrør,som kan kjøpes brukt til ca 6k.
    Evnt xd800,kt88 push pull,til kun 3-4k på brukten.

Kanskje mest trøkk med kt88?

Trafomatic er sikkert knallbra det også.
    Veldig flotte bilder av Harbethoppsett i tråden.

Mvh.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hagto audio leverer stands designet for Harbeth for de av dere som leter etter det?

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det ER gode nyheter Hagto. Det frister å "investere" i et sett med p3esr til anlegg nr 2, men må bli ferdig med kjellerrom nr2 først.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hagto audio leverer stands designet for Harbeth for de av dere som leter etter det?
    Høres bra ut Hagto.
    Jeg er på leting etter stands til mine M30.1, og hadde lyst til å teste Foundation. Siden de ser sinnsykt bra ut.
    Du kunne ikke tenke deg å importere dem også kanskje? ;)
    Etter hva jeg forsto finnes det ikke europeisk distribusjon nå.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Alltid hjelpsomme, engasjerte og ærlige Alan Shaw.
    Som vanlig ( mitt inntrykk ) så var det en utstilling uten å demonstrere kvaliteten til Harbeth.
    Av de 3 nye finishene som ble vist frem så falt jeg nok mest for gun grey metalic. Men ingenting slår likevel ebony finishen på de som E.I.A skal selge.

L

lasse5214

Gjest
    Hei

Dette var en kul tråd. Har vært inne på å prøve Harbeth.
    Hvilken skulle svinge bra i 15 kvm rom?
    Jazz og klassisk (stort sett)
    2 x 125w Conrad Johnson transistor forsterker.
    Mvh
    Lasse :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har Shl5 i et rom på 17. Begge på børsen bør gjøre det godt i rommet ditt, men med 125w holder jeg en knapp på de minste da den har bittelitt lavere følsomhet. Jeg har 32w på mine fra en leben cs600

L

lasse5214

Gjest
    Ser 2 forskjellig som ligger til salgs på sentralen nå.
    Er noen av disse aktuelle i mitt tilfelle?
    Mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ESR kan være morsomme, de..et krav er jo da at de må spille mer realistisk enn visse dansker på CJ- kun øra dine kan finne ut av det, Lasse- størrelsen er definitivt opp min gate..hehe..og det spiller- som Griff sier- rimelig konge på Naim..som er mye strammere enn CJ dine..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg spiller ikke lengre på Naim forsterker. Naim kilde, men Leben cs600 på voldsomme 32w. Funker som en kule.

P3esr spiller overbevisende på Jazz, klassisk, vokal, piano osv osv.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg pleier ikke å anbefale å kjøpe uhørt, men det er vanskelig å tråkke feil med Harbeth til jazz og klassisk. Les deg opp på Harbeth forumet og bruk youtube flittig før du evt tar en avgjørelse.

L

lasse5214

Gjest
    Står muligens litt mellom Harbeth 30 og Dynaudio focus 160.
    Mulig at dette er litt overkill på 15 kvm.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Overkill? Så små som de er? ALDRI! Derimot er størrelsene helt perfekt- både på Harbies og Dynaudio..jeg ville holdt en knapp på danskene..de lyver nemlig aldri- viser heller hva du EGENTLIG hører på.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg stoler ikke på folk som sier de aldri lyver.

Jeg har hørt mange gode Dynaudio høyttalere, men de hadde en ting til felles alle sammen..Høy pris.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ville gått for Harbeth. Har selv C7 i et rom på 15m2. Til det meste av musikk på normalt nivå er dette høyt som vokser over tid.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kvalitet koster, Griff. Hva legger du i "høy pris"? ESRer er jo ikke akkurat rimelige, men i riktig sett låter de femomenalt. Dynaudio har høyttalere i 90% av verdens studioer- dett er en grunn til det:cool:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Alt over contour 5,4 i kvalitet er good shit. Selvsagt får man god lyd i rimeligere Dynaudio, men jeg synes Harbeth sine er mer musikk til tilsvarende prisede konstruksjoner fra Dynaudio.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på hva en vektlegger. Jeg foretrekker små allroundere-for meg er alle høyttalere fysisk større enn mine Sonus Fabere uaktuelle til personlig bruk. Harbies er litt mer musikalsk spesialiserte. , men herlig engelske uansett. De merkene som tør å vise det, er det ikke veldig mange igjen av nå..

Auuu

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Antall liker
    42
    Hei har verken Dynaudio eller Harbeth men har hørt mye på begge merkene.Meget gode begge men mine neste høyttalere blir Harbeth 30i.Hørte på de hos en kompis i sverige nylig og de er helt magiske.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man først har hørt harbeth skikkelig satt opp er det vanskelig å ville ha noe annet...
    Jeg synes, som rimelig er i en vennetråd, at alle harbethene har sine sterke sider. Det er bare snakk om hvilket bruksområde man har behov for.
    Men for min del er P3 litt for langt unna full-range til at det fungerer på alt av musikk.
    Jeg trenger anlegg som spiser absolutt alt.

Dynaudio er absolutt flotte saker, som gjør det meste bra. Men den mellomtonen er det bare Harbeth som spikrer. Synes jeg.
    Men det er nå bare mine ører.

Jeg har spilt med SHL5 på 15m2 uten store problemer, men litt basstiltak må man beregne. Mine M30.1 har jeg også kjørt i dette rommet, og det fungerer veldig bra bare med generelle akustiske tiltak. De nye M30.1 er virkelig et smykke på sitt vis.

E

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Leik: Er du sikker på at du vil prate mellomtone? Da har jeg et par italienske knock-out-tips til deg...hehe

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Auditor: Mellomtonen i Harbeth er av elektrostatisk kvalitet pga kasseprinsippet. Allan Shaw mener et og annet om lagring av energi fra elementer og da hovedsaklig at det er en uting. For å få til tilsvarende kvaliteter må man enten bruke samme prinsipp som Harbeth eller bruke elektrostater.
    Det er ikke uten grunn til at Quad får mye skryt for mellomtonen. Den er skvær åpen og realistisk.
    Jeg sier ikke al alle andre er pure rapi og at de kan møkas holen i vold, men Mellomtonen til Harbeth "is something special"

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.898
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ......For å få til tilsvarende kvaliteter må man enten bruke samme prinsipp som Harbeth eller bruke elektrostater.
    Det er ikke uten grunn til at Quad får mye skryt for mellomtonen......
    Tror sannelig at jeg må si meg enig der :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt enig der, men,,holder meg til Maestro Serblins eksempler om den saken- uten at Harbeth får den minste negativ herfra, vel og merke..

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Leik: Er du sikker på at du vil prate mellomtone? Da har jeg et par italienske knock-out-tips til deg...hehe
    Snakker gjerne om det...
    Det finnes vel forskjellige opplevelser av ekte mellomtone vil jeg tro, siden du nevner Serblin, hehe.

For meg er Harbeths mellomtonenøytralitet noe eget, som jeg ikke har hørt hos noen italienere så langt.
    Men som sagt, opplevelser varierer, også her.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det kan virke som mine og SHL5s veier må skilles nå.
    Musikkrommet mitt er "omdisponert" og SHL5 passer rett og slett ikke noe sted lenger.

Coming to a børs near you.

Håper noen andre kan få like stor glede av dem som jeg har hatt.

E

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Det var trist leik. Ikke så mange Harbeth-eiere som må gå den tunge veien du går nå. Føler virkelig med deg.
    ;)
    Hva skal du velge som erstattere?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn