Jeg vurderer å kjøpe meg et par Harbeth-høyttalere tii stuen. Er usikker på hva som vil passe best av M30(.1) og P3esr. De skal spille sammen med en Densen-forsterker og en eller annen form for digital avspilling. Ettersom heimen styres av to barn under tre år er det absolutt et alternativ å plassere høyttalerne i en bokhylle. Stuen er for øvrig l-formen og ca 45m2 - med en åpning inn til 15m2 kjøkken. Målet er å ha et oppsett som spiller ok innenfor gitte rammer - det er uaktuelt å innrede en "hifi-stue" og dermed være redd for riper og velting. Jeg vurderer i det lengste stativer, men tror ikke det er forenlig med løpende og krabbende småbarn.
I dag bruker jeg noen tilårskomne B&W 600, og de spiller jo musikk de også. Litt mer liv og rytme til pop/rock er målet.
Så, kjære Harbeth-menighet, hva ville dere valgt?
Salvatore
Jeg har nå hatt stativere og småbarn i mange år, uten at det har blitt problemer av det.
En mulighet er kanskje å ha stativer stående helt inntil vegg, og så flytte dem ut på gulvet hvis man vil lytte skikkelig. Det har jeg gjort tidligere, og synes det fungerte bra.
Jeg har vært streng med opplæring av de små selvfølgelig.
Med hensyn til valg av modell vil jeg si at bokhylleplassering kanskje ikke fungerer optimalt på noen harbether. Heller ikke P3. Så med permanent plassering på vegg er det vanskelig å si. Siden Harbeth er designet for løs plassering, vil du sikkert oppleve litt boom uansett modell, også P3.
Både P3 og M30.1 er selvfølgelig veldig bra høyttalere, til litt forskjellig bruk/romstørrelse.
Jeg tenker at alle modellene i utgangspunktet er like bra, like perfeksjonerte konstruksjoner, og prisforskjellene har mer direkte med størrelsen/antall drivere å gjøre.
Jeg har et par M30.1, og synes de er ganske perfekte til min stue på ca 20.
Jeg var, og er ennå, litt usikker på om jeg skulle beholde M30.1 eller SHL5. Men nå ble det slik foreløpig.
Så ville jeg også sagt at 45+15 er et ganske stort volum å fylle for stativhøyttalerene generelt.
Nå sier jeg ikke dette fordi jeg tilfeldigvis skal selge mine SHL5, helt ærlig.
Men jeg ville kanskje vurdert størrelsen opp så mye som mulig. Så M30.1 ja.
Men du trenger en voksen bokhylle.
Her er det vel litt snakk om andres mening i husstanden også, jfr. hifi-stue.
Hva som er akseptabelt av kassestørrelser varierer.
Jeg er glad for at SHL5 ble mer en bare godkjent, både mht. størrelse og utseende.
E