Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.893
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aldri før har det vel vært så mange Harbeth på børsen samtidig.
    Vet ikke helt sikkert hvordan jeg skal tolke det.

Men en ting vet jeg: at musikkinteresserte hifientusiaster bør kjenne sin besøkelsestid.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Leik: Nettopp- poenget er opplevelser. Engelskmenn og italienere er akkurat like gode på det der..følelser!! Du har ikke vurdert ESRer, da?

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Joda. M30.1 har jeg, så følelser og opplevelser blir det nok av.

Det blir bare for dumt å ha shl5 stående ubrukt, hvis noen kan bruke dem til det de kan best;
    musikk. Ikke stå i en eske.
    Erstattere i tillegg til M30.1 blir noen sabla gode høretelefoner til å matche min Leben.

Det er ikke så lett å tolke hvorfor det er så mye Harbeth til salgs akkurat nå.
    Jeg ventet leeenge på at et par skulle dukke opp, mens nå er det nesten alle modellene tilgjengelig.
    Siden Harbeth ikke går ut på dato, ender jeg på at det er tilfeldigheter.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Leik: Nettopp- poenget er opplevelser. Engelskmenn og italienere er akkurat like gode på det der..følelser!! Du har ikke vurdert ESRer, da?
    Helt enig. Hvis ikke følelsene kommer fram kan det være det samme.
    Jeg er vel litt patetisk [sic] sånn.
    Jeg har hatt ESR tidligere, så hvis jeg skal noe sted nå er det M40.1.
    Men da må kidsa flytte ut først, så jeg kan få et rom igjen. Vi får se.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmmmm... Harbeth..... Hadde det ikke vært for at jeg har veddet (for) mye penger med kjærring og unger at jeg ikke skal bytte høyttalere så.... :D

EDIT: ...og DÆSKEN de var tøffe i Tiger Ebony også!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.893
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De er smellvakre i tiger ebony, noe av det fineste fra Harbeth syns jeg.
    Jeg fablet en stund om å skaffe flere SHL5 for å bruke til kringlyd, men der tror jeg grensa hadde blitt nådd hos oss også.
    Og de måtte nok vært i halvgammel kirsebær som matchet mine ....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er vel favorittfinishen på Shl5 og 30.1. Den er skikkelig lekker i dagslys.

Kjøp noe flott til fruen så glemmer hun veddemålet.

ps Roda: Because you deserve it ;)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Tiger Ebony var virkelig flott. Venter et par shl5 i kirsebær i slutten av måneden, med skylan stativer. Blir spennende å se hvordan de er i forhold til mine sonus faber signum med iron & wood stativ og marmorfot. Disse er fantastiske småhøyttalere, men måtte prøve Harbeth etter all omtalen. Litt bekymret for boom i bassen, men det kan man alltids fikse. Harbethene går rett inn i eksisterende anlegg med yba intégré dt og modda Lenco l75 s16 med denon 103r. Og sonos for de late dagene.

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vurderer å kjøpe meg et par Harbeth-høyttalere tii stuen. Er usikker på hva som vil passe best av M30(.1) og P3esr. De skal spille sammen med en Densen-forsterker og en eller annen form for digital avspilling. Ettersom heimen styres av to barn under tre år er det absolutt et alternativ å plassere høyttalerne i en bokhylle. Stuen er for øvrig l-formen og ca 45m2 - med en åpning inn til 15m2 kjøkken. Målet er å ha et oppsett som spiller ok innenfor gitte rammer - det er uaktuelt å innrede en "hifi-stue" og dermed være redd for riper og velting. Jeg vurderer i det lengste stativer, men tror ikke det er forenlig med løpende og krabbende småbarn.

I dag bruker jeg noen tilårskomne B&W 600, og de spiller jo musikk de også. Litt mer liv og rytme til pop/rock er målet.

Så, kjære Harbeth-menighet, hva ville dere valgt?

Salvatore

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på hvor tunge og stabile stativene er, Salvatore. Samt hvordan far lærer opp ungene:cool:

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Samt hvordan far lærer opp ungene:cool:
    Jeg vet, men det hender jo man har besøk av en liten skokk med andres barn også, og da er det kjipt å være streng og nervøs for utstyret.

Er det verdt å betale ekstra for M30 når de må plasseres i bokhylle?

Salvaatore

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    P3esr vil spille bedre med gode arbeidsbetingelser enn det M30 vil under dårlige. Selvom p3esr er "rimelige" høyttalere så gjør de de tingene den er best på langt bedre enn dyrere høyttalere.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Blir spennende å høre hvordan den friske Yba-mellomtonen matcher Harbeth. Integre'en er knallgod

Tiger Ebony var virkelig flott. Venter et par shl5 i kirsebær i slutten av måneden, med skylan stativer. Blir spennende å se hvordan de er i forhold til mine sonus faber signum med iron & wood stativ og marmorfot. Disse er fantastiske småhøyttalere, men måtte prøve Harbeth etter all omtalen. Litt bekymret for boom i bassen, men det kan man alltids fikse. Harbethene går rett inn i eksisterende anlegg med yba intégré dt og modda Lenco l75 s16 med denon 103r. Og sonos for de late dagene.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Ut fra det jeg har lest meg til, som jo overhodet ikke trenger å stemme, så tror jeg intégré dt og Harbeth rett og slett må funke. Det spiller fortreffelig på signum, men de liker nok best relativt få instrumenter å forholde seg til. Intégré er så til de grader bedre, etter min smak, enn audiolab q&p som jeg hadde tidligere. Og spesielt mellomtone og diskant er fantastisk. Jeg har en rel r505 som hjelper signumene helt i bunn. Spørs om det er behov med Harbethene. Intégré blir forøvrig nesten uansett da riiatrinnet er fortreffelig og jeg liker hele konseptet med en boks. Mulig jeg øker med en Leben cs 600 & Leben phono hvis jeg får et bedre rom.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å kjøpe meg et par Harbeth-høyttalere tii stuen. Er usikker på hva som vil passe best av M30(.1) og P3esr. De skal spille sammen med en Densen-forsterker og en eller annen form for digital avspilling. Ettersom heimen styres av to barn under tre år er det absolutt et alternativ å plassere høyttalerne i en bokhylle. Stuen er for øvrig l-formen og ca 45m2 - med en åpning inn til 15m2 kjøkken. Målet er å ha et oppsett som spiller ok innenfor gitte rammer - det er uaktuelt å innrede en "hifi-stue" og dermed være redd for riper og velting. Jeg vurderer i det lengste stativer, men tror ikke det er forenlig med løpende og krabbende småbarn.

I dag bruker jeg noen tilårskomne B&W 600, og de spiller jo musikk de også. Litt mer liv og rytme til pop/rock er målet.

Så, kjære Harbeth-menighet, hva ville dere valgt?

Salvatore
    Jeg har nå hatt stativere og småbarn i mange år, uten at det har blitt problemer av det.
    En mulighet er kanskje å ha stativer stående helt inntil vegg, og så flytte dem ut på gulvet hvis man vil lytte skikkelig. Det har jeg gjort tidligere, og synes det fungerte bra.
    Jeg har vært streng med opplæring av de små selvfølgelig.

Med hensyn til valg av modell vil jeg si at bokhylleplassering kanskje ikke fungerer optimalt på noen harbether. Heller ikke P3. Så med permanent plassering på vegg er det vanskelig å si. Siden Harbeth er designet for løs plassering, vil du sikkert oppleve litt boom uansett modell, også P3.
    Både P3 og M30.1 er selvfølgelig veldig bra høyttalere, til litt forskjellig bruk/romstørrelse.
    Jeg tenker at alle modellene i utgangspunktet er like bra, like perfeksjonerte konstruksjoner, og prisforskjellene har mer direkte med størrelsen/antall drivere å gjøre.
    Jeg har et par M30.1, og synes de er ganske perfekte til min stue på ca 20.
    Jeg var, og er ennå, litt usikker på om jeg skulle beholde M30.1 eller SHL5. Men nå ble det slik foreløpig.

Så ville jeg også sagt at 45+15 er et ganske stort volum å fylle for stativhøyttalerene generelt.
    Nå sier jeg ikke dette fordi jeg tilfeldigvis skal selge mine SHL5, helt ærlig.
    Men jeg ville kanskje vurdert størrelsen opp så mye som mulig. Så M30.1 ja.
    Men du trenger en voksen bokhylle.
    Her er det vel litt snakk om andres mening i husstanden også, jfr. hifi-stue.
    Hva som er akseptabelt av kassestørrelser varierer.
    Jeg er glad for at SHL5 ble mer en bare godkjent, både mht. størrelse og utseende.

E

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Salvatore: Da peller du fram de beskyttelsesgrindene du brukte da barna var små- og "gjerder inn" anlegget- sistersen gjorde det, og det funka. Så når nummer tre nå kommer der i huset, vil onkel her ha gjerda! (Hu har Monitor Audio/Yamaha-sett) Ungene kan være passe ville av seg, men de veit å være forsiktige- og begge to elsker musikk! KAN DET BLI BEDRE?:cool:

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Gjennomført oppsett:D Drømmer selv om et par Harbeth P3ESR men er litt usikker på finish. Cherry eller Rosewood?

Med tanke på Furutech panelene mine og gulvet burde jeg kanskje hatt de i cherry men syntes kanskje
    rosewood er enda penere. Kjøper jeg først Harbeth kommer jeg nok til å ha de lenge så det er viktig for meg at jeg velger de som er penest:)
    Hva syntes ekstertene? Cherry eller Rosewood?

Mvh
    Andreas

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Med prisene på M30 modellene på bruktbørsen så ville jeg gått for en av de og gitt blaffen i finish.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Tiger Ebony er også utrolig lekkert. Men vet ikke om alle modellene kan leveres i den?

Begriper ikke at Leik's SHL5 i denne flotte finishen fortsatt ligger ute for salg..... her bør musikkelskere definitivt kjenne sin besøkelsestid

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Tiger Ebony er også utrolig lekkert. Men vet ikke om alle modellene kan leveres i den?

Begriper ikke at Leik's SHL5 i denne flotte finishen fortsatt ligger ute for salg..... her bør musikkelskere definitivt kjenne sin besøkelsestid
    Ja, Tiger Ebony er drit fet men finnes vel ikke som finish valg for P3esr lenger?

Mvh
    Andreas

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vet jeg, hadde kanskje trodd at det skulle være større interesse.
    Men det er jo sommer, og jeg har god tid.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vet jeg, hadde kanskje trodd at det skulle være større interesse.
    Men det er jo sommer, og jeg har god tid.

Hvorfor skal du selge høyttalerne dine egentlig?

Mvh
    Andreas
    Det er rett og slett kun fordi det ikke er plass til dem noe sted hjemme. Ikke mer enn det.
    Og da er det like greit å legge de pengene i noe annet enn nedpakket i to esker.
    Det er noe med faser i livet og alt det der.
    Men jeg blir ikke lei meg om de blir værende...

Jeg burde vel strengt tatt hatt litt mer is i magen med nyinnkjøp også, når jeg ser på bruktbørsen pr idag.
    Men det er sånt som er umulig å vite.

Jeg kunne sikkert vurdert å selge m30.1 også, men siden de allerede var godt dekket med M30 til salgs allerede, ble det SHL5 som ble lagt ut.
    Hvis det er noen som er interessert i M30.1 i stedet, får dere heller rope ut?
    Tiger Ebony de også, tilstand som nye.

E

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Da er endelig super hl5 koblet opp på skylan stativ og spiller i stuen. Og som de spiller. På en yba intégré dt med modifisert Lenco og denon dl 103r. Det er de mest vektløse høyttalere jeg har hørt. Alt leveres med et fantastisk overskudd og et vell av overtoner. Virkelig imponert så langt. De som kjøper de som ligger ute på bruktbørsen har noe å se frem til.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.893
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Da er endelig super hl5 koblet opp på skylan stativ og spiller i stuen. Og som de spiller. På en yba intégré dt med modifisert Lenco og denon dl 103r. Det er de mest vektløse høyttalere jeg har hørt. Alt leveres med et fantastisk overskudd og et vell av overtoner. Virkelig imponert så langt. De som kjøper de som ligger ute på bruktbørsen har noe å se frem til.
    Vi forstår deg.
    Gratulerer!

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med flotte høyttalere, fry
    Noen legendariske lekkerbiskner du har skaffet deg der ;)

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Ikke overdreven respons på SHL5.

Så jeg la ut M30.1 også nå, for å se om det er større interesse for dem.
    Jeg har ikke helt brukt for to par.

E

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Merkelige greier leik.
    For meg er det totalt uforståelig at du ikke blir av med disse supre høyttalerne !!!???
    Folk burde stått i kø hvis de visste hvilken musikkglede disse boksene formidler :)

Når du sammenligner de to modellene du har, hva vil du si er hovedforskjellene?

E

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Ser det er en kar som ønsker å kjøpe et par shl5 nå. Smart fyr etter min mening.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg måtte jo koble opp igjen SHL5 for å se hva som var forskjellene.
    Bortsett fra selvfølgelig bassrespons?
    Ingen tvil om at begge er veldig veldig bra, etter mitt øre og min smak. Jeg har sluttet å interessere meg for høyttalere for å si det sånn.
    Det som står igjen nå for min del er Compact7 og M40.1

Kanskje M30.1 er litt mer presis, mens SHL5 er mer romantisk?
    Nå mener jeg ikke at SHL5 er upresis og unaturlig, eller M30.1 tørr og teknisk; absolutt ikke.
    Det er små forskjeller innenfor Harbeth-universet.
    De har vært sitt bruksområde og hver sin optimale romstørrelse.
    Begge med den samme musikaliteten.
    Men M30.1 er naturlig nok litt mer modernisert teknisk sett.

Merkelige greier leik.
    For meg er det totalt uforståelig at du ikke blir av med disse supre høyttalerne !!!
    Folk burde stått i kø hvis de visste hvilken musikkglede disse boksene formidler :)

Når du sammenligner de to modellene du har, hva vil du si er hovedforskjellene?

E

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn