Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

medlem215396

Gjest
    Hvor stort er rommet ditt Alshus? Opplever du at HT/ Rom størrelse er på plass?
    Flotte høyttalere, virkelig.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Takk. Stua er omtent 27 m2. Og høyttalerne passer godt størrelsesmessig. Tror nok også at SHL5 hadde fungert i rommet. M40 blir for store. De spiller med en herlig klang og foten går ustanselig.

M

medlem215396

Gjest
    Takk så mye. En god beskrivelse det der, og nyttig. Er temmelig sikker på at jeg skal prøve Harbeth.
    Skal få hørt dem først, så langt det lar seg gjøre.

Takk. Stua er omtent 27 m2. Og høyttalerne passer godt størrelsesmessig. Tror nok også at SHL5 hadde fungert i rommet. M40 blir for store. De spiller med en herlig klang og foten går ustanselig.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags stativer bruker du, Medlem?

Noen som har prøvd sandfylte kontra «tomme» stativer?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.601
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine stativer ja.
    Noe liknende kunne jeg tenke meg å prøve å bygge til mine Spendor Classic

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.017
    Sted
    Sørlandet
    :)Hei Starter det nye året med "nye" høyttalere P3esr. Smått er gått virker det som da de passer bedre enn sHL5 her i min kjellerstue.:)
    Gratulerer så mye. Så dem lå på Torget og at dem forsvant relativt fort. Spiller dem greit i kjellerstua?

Mvh
    BB

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    :)Hei Starter det nye året med "nye" høyttalere P3esr. Smått er gått virker det som da de passer bedre enn sHL5 her i min kjellerstue.:)
    Gratulerer så mye. Så dem lå på Torget og at dem forsvant relativt fort. Spiller dem greit i kjellerstua?

Mvh
    BB
    Hei takk.Ja måtte bare slå til.De låter bedre enn forventet det er som om syngedamene sitter inne i høyttalerne:) Helt utrolig fine på musikk som Ry Cooder,Joni Mitchell ol. med en fin fylde for å vere så små.Spiller på en gammel Marantz som har en veldig fin synergi med Harbeth om en ikke spiller altfor høyt.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Rega Jupiter med billigste sort Hama signalledning inn i Edison 60 2x18 watts rørsak. Det spiller flott og mer enn høyt nok. God kaffe også.

Lurer på å selge Devialeten og gå for en integrert rørforsterker med ekstern riaa?

M30.1 blir.

Vedlegg

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Ser lekkert ut Chalshus. Morro å høre at du er fornøyd med Harbethene.
    Godt foto som alltid.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Se gjerne innlegg 131 i denne tråden om høyttaleres klangbalanse hvor jeg skriver litt om voicing av Harbeth, hvorfor jeg liker dem så godt, og litt om kompromisset mitt: Burmester B50, hvis av interesse:

http://www.hifisentralen.no/forumet...-om-klang-og-musikalitet-i-ha-yttalere-7.html

Dette kan hugges i stein for min del:

ikke slitsom øvre mellomtone og naturlig fylde i grunntoneområdet (nedre mellomtone) er mest avgjørende for naturlig gjengivelse etter min mening

• Liker
    Reaksjoner: oes

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    I den grad noen har lagt merke til diverse Finn-annonser med Harbeth-høyttalere til langt over markedspris så er det verdt å nevne at temaet er blitt tatt opp på Harbeths eget brukerforum som modereres aktivt av produsenten. Det foreligger intet samarbeid:

http://www.harbeth.co.uk/usergroup/...beths-Is-a-warning-in-place&p=38721#post38721

fra innlegg nr 2 i tråden:

{Moderator's comment: We have no connection, technical or commercial, with this vendor. Proceed with due caution.}

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har testet Tonträger-stativer på sine Harbeth?

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    De virker spesielt anbefalt av harbeth, virker det som. Tror det har med håndtverket å gjøre da de er utrolig flotte. Vurderte de til m30.1 en periode. Det eneste er at de ikke lar seg justere såvidt jeg vet, dvs at du må legge noe under bena for å stabilisere/vatre opp. Mulig det er endret. Er det hagto som importerer, eller er det rett fra produsent?

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Hiver meg inn i denne tråden med er par eldre Harbeth shl5 i rosewood.

IMG_20160204_094010.jpg

Hva foretrekker dere når det kommer til vinkling på disse?
    Holder nå på å prøve ut litt, og har foreløpig fått best resultat med toe-in slik at senter krysser ca en halvmeter bak hodet og at jeg kan se litt av siden på høyttalerne.

Får også spørre om erfaringer om stativer.
    Er det verdt å prøve noen lette, åpne varianter kontra disse tunge stativene?

Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hadde et par shl5 på skylan stativ. Det spilte fabelaktig. Litt mindre toe in enn det du beskriver, men oppfattet ikke de som spesielt kilne der. Fantastiske formidlere jeg tar meg i å savne fra tid til annen.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hiver meg inn i denne tråden med er par eldre Harbeth shl5 i rosewood.

Vis vedlegget 363827

Hva foretrekker dere når det kommer til vinkling på disse?
    Holder nå på å prøve ut litt, og har foreløpig fått best resultat med toe-in slik at senter krysser ca en halvmeter bak hodet og at jeg kan se litt av siden på høyttalerne.

Får også spørre om erfaringer om stativer.
    Er det verdt å prøve noen lette, åpne varianter kontra disse tunge stativene?
    Flotte yosh, lekkert med rosewood;)
    Funker bra med Trafomatiic' n...?
    Grattis!

gismo

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.601
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det må jeg si, yosh81. Det der var pent, ja.
    Og jeg vet at det låter bra, så den er grei.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Superflotte Yosh81!

@Fry: Du har helt rett, de lar seg ikke vatre opp så her må man finne alternative løsninger i tilfelle skjeve gulv. Tiltaler meg veldig med de trestativene så jeg gleder meg virkelig til de kommer. Jeg har bestilt av Hagto.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    10
    Man finner alltid en løsning. Helt enig, det er de desidert fineste stativene til Harbeth. Etter min mening. Kult at Hagto tar de inn. Kan man spørre hvilken finish du har bestilt, og som passer med eukalyptus? Et videre spent på opplevde forskjeller mellom m40.1 og M40.2. Har på følelsen at du ender opp med et klassesystem uansett. Det er forøvrig noe spesielt å få akkurat den finishen man ønsker. Øker eiergleden betraktelig.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Ja, jeg er så absolutt fornøyd med hvordan disse ser ut. Virkelig pene kreasjoner.
    Når det kommer til hvordan det låter, har jeg litt utprøving å gjøre.
    Jeg har en veldig varm og behagelig lyd her nå, mellomtonen er uttrolig god.
    Men med utstyret jeg har, blir det nesten for varmt igjen på mye musikk.
    Så det spørs ikke om jeg må prøve en mer nøytral og frempå dac i oppsettet.
    Litt uvant å måtte kjempe mot for mye varm lyd... Det har alltid vært motsatt hos meg.
    Kan ikke skjønne helt hva dem har brukt, de som sier at disse høyttalerne er for frempå og skrikete.
    Må ha vært total mismatch..

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja, jeg er så absolutt fornøyd med hvordan disse ser ut. Virkelig pene kreasjoner.
    Litt uvant å måtte kjempe mot for mye varm lyd... Det har alltid vært motsatt hos meg.
    Kan ikke skjønne helt hva dem har brukt, de som sier at disse høyttalerne er for frempå og skrikete.
    Kjærligheten til varm deilig lyd kommer med alderen det yosh.....bare la det gå et par tiår..:cool::cool:

gismo

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Kjærligheten for varm lyd har vært der lenge den, Gismo.
    Men bittelitt mer definisjon i toppen hadde gjort seg her hos meg nå.
    Matching av komponenter er viktig vet du. :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Man finner alltid en løsning. Helt enig, det er de desidert fineste stativene til Harbeth. Etter min mening. Kult at Hagto tar de inn. Kan man spørre hvilken finish du har bestilt, og som passer med eukalyptus? Et videre spent på opplevde forskjeller mellom m40.1 og M40.2. Har på følelsen at du ender opp med et klassesystem uansett. Det er forøvrig noe spesielt å få akkurat den finishen man ønsker. Øker eiergleden betraktelig.
    Har valgt sorte stativer. I og med at dette er heltre og høyttalerne finér så tror jeg det skal godt gjøres å treffe helt fargemessig. Derfor har jeg konkludert at det er like greit å gå for klar konstrast.

Når jeg får 40.2 og har spilt de inn så får jeg invitere Harbeth-folket her i tråden på en lytteseansen. Jeg har ikke fått noen dato for leveranse ennå men regner med at både høyttalere og stativer kommer i løpet av våren. Var innom en kar med SHL5 i eucalyptus forrige helg og etter å ha sett de var jeg ikke et sekund i tvil om hvilken finish jeg skulle velge.

• Liker

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Hei, og gratulerer med fantastisk flotte ht i nydelig rosewood.

Jeg tror INGEN mener at Shl5 er skrikete. Det gjør i hvert fall ikke jeg. De låter varmt, naturlig og behagelig, om enn med mindre punch i bassen enn lillebror C7ES3. Det eneste virkelige ankepunktet jeg har mot SHL5 er en anelse heving høyt oppe i diskanten (tror 5-10khz), slik jeg oppfatter som "fe-tryllestav-støv" i en disney-film. Mange mener noe annet enn meg, mens atter andre opplever det slik jeg gjør det. Vikigst: ingen Harbeth er skrikete i den kritiske øvre mellomtonen (1-2khz) hvor nesten alle andre ht faller fullstendig gjennom. Vi som har oppfatet dette er heldige som får nyte naturlig musikkgjengivelse i stua.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer, Fosse!

Dette blir bare heeeelt rått. Mine drømmehøyttalere i drømmeutførelsen eucalyptus på flotte Tonträger-stativer. Skulle gjerne slengt meg med på bestillingen, men investeringskomiteen sa nei i denne omgang. Har heldigvis C7ES3 i samme utførelse, det er vel en ganske god erstatning.

Lykke til! Gleder meg til å høre dem hos deg!

Har valgt sorte stativer. I og med at dette er heltre og høyttalerne finér så tror jeg det skal godt gjøres å treffe helt fargemessig. Derfor har jeg konkludert at det er like greit å gå for klar konstrast.

Når jeg får 40.2 og har spilt de inn så får jeg invitere Harbeth-folket her i tråden på en lytteseansen. Jeg har ikke fått noen dato for leveranse ennå men regner med at både høyttalere og stativer kommer i løpet av våren. Var innom en kar med SHL5 i eucalyptus forrige helg og etter å ha sett de var jeg ikke et sekund i tvil om hvilken finish jeg skulle velge.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Døren er alltid åpen for deg oes! Det skyldes ikke utelukkende at du stiller med risbrød, men det er klart, det hjelper ;)

• Liker

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    He he, da skal jeg fortsette med det.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    image.jpeg

Det stemmer at jeg har fått rettighetene til å selge Tontraeger stativene i Norge. Det er de flotteste stativene jeg til nå har sett til Harbeth. I Tyskland koster alle unntatt de til M40.2 1000 Euro, til M40.2 koster de 1200 Euro.
    Dette er med tysk moms på 19%. Med norsk moms på 25% og frakt vil prisene hos meg bli henholdsvis kr 10600 og kr 12600.
    På bildet ser dere Eva-Maria som produserer stativene til venstre for meg. Til høyre en tysk Harbeth forhandler som også selger Tontraeger.
    Det er riktig at det ikke er høydejustering på beina. På toppen av hvert ben er det en liten grop som danner et lite vakuum som gjør at høyttalerne henger fast.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Nå ble ventetiden enda vanskeligere. Dæven, de var fine i kirsebær!

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Nå ble ventetiden enda vanskeligere. Dæven, de var fine i kirsebær!
    Hold deg til kontrasten mellom Eucalyptus og Sort:) (er mitt tips og det jeg ville gått for)

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Hagto: har du noen bilder av 40.2 i eucalyptus på Tonträger? Legg dem gjerne ut her

Det stemmer at jeg har fått rettighetene til å selge Tontraeger stativene i Norge. Det er de flotteste stativene jeg til nå har sett til Harbeth. I Tyskland koster alle unntatt de til M40.2 1000 Euro, til M40.2 koster de 1200 Euro.
    Dette er med tysk moms på 19%. Med norsk moms på 25% og frakt vil prisene hos meg bli henholdsvis kr 10600 og kr 12600.
    På bildet ser dere Eva-Maria som produserer stativene til venstre for meg. Til høyre en tysk Harbeth forhandler som også selger Tontraeger.
    Det er riktig at det ikke er høydejustering på beina. På toppen av hvert ben er det en liten grop som danner et lite vakuum som gjør at høyttalerne henger fast.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn