Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Takk folkens :)
    Har hatt disse i snart 4 uker nå, og er veldig fornøyd så langt.
    Var litt uvant med så lyst tre til og begynne med, men har begynt og like det.

Takk til Hagto også for kjempeservice og kjapp levering.
    Harbeth og Harbeth fan i Norge har vært heldige som har fått en entusiastisk og seriøs forhandler.

Skal bruke litt tid på og finne en god forsterker og dac til disse som jeg kan leve lenge med.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    75
    Ser lekkert ut,gratulerer- blir mye god lyd i julen nå.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Veldig flott, EIA. Jeg liker dem best i lyst tre, samme som jeg har på hytta. De drives av en 2x50w Arcam Solo Movie (alt i ett boks). Det låter ufattelig bra (referansen min hjemme er Burmester Topline komponenter og høyttalere). Ser at Arcam er i ferd med å lansere oppdatert Solo: den som heter Music er nå kraftigere, har SACD og nettverksspiller integrert. Må være ideell til Harbeth C7ES3, gitt at lydkvaliteten er opprettholdt fra 10 år tilbake. God jul med fine musikkopplevelser!

ps. Karbonpukker: er det svidde soyapukker (burgere) fra grillsesongen? :rolleyes:

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Har ett par c7es3 som jeg låner da eieren er utenlands på jobb ut året.Må si att jeg liker denne bedre enn shl5 som jeg har solgt for en stund siden.Det var diskantene i shl som var problemet for min del.Den nye pluss har jeg ikke hørt.
    C7 overrasker med en serdeles naturlig og likanes lyd og den spiller godt med forsterkere som Arcam a32,Hegel h160, Electrocomp.eci5 men kanskje allerbest med en rimelig Marantz pm 5005 utrolig men sant.Selvsagt finns det bedre forsterkere der ute,men det er ett stort pluss for Harbeth att de låter så godt med rimrlige men gode forsterkere.Altså med Harbeth kan man spare inn mye på forsterkersiden og likevel få svært fin lyd som også oes er inne på;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.604
    Torget vurderinger
    27
    Men sett et par gode Graaf GM20 foran C7ES3 og det spiller forrykende. Passet ikke for mitt bruk, men det låt knall.

M

medlem215396

Gjest
    Men sett et par gode Graaf GM20 foran C7ES3 og det spiller forrykende. Passet ikke for mitt bruk, men det låt knall.
    Er det mulig å utdype det litt? Er bare veldig nysgjerrig på hva som er hva :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.604
    Torget vurderinger
    27
    Jeg hadde lenge 2 stk Graaf GM20 monokoblet. Sammen med Hovland HP-100 var det veldig god match med Harbeth C7ES3.
    Jeg hadde imidlertid dette i TV-stua og konkluderte med at jeg ville ha utstyr som er mer stabilt og ikke trenger samme omsorg, tilsyn og stell som det 2 stk OTL er avhengige av. Gikk derfor for noe enklere, Accuphase.

M

medlem215396

Gjest
    EDIT: Beklager, leste svaret grundig nå. Takk for innspillet, nå forstår jeg.

Jeg hadde lenge 2 stk Graaf GM20 monokoblet. Sammen med Hovland HP-100 var det veldig god match med Harbeth C7ES3.
    Jeg hadde imidlertid dette i TV-stua og konkluderte med at jeg ville ha utstyr som er mer stabilt og ikke trenger samme omsorg, tilsyn og stell som det 2 stk OTL er avhengige av. Gikk derfor for noe enklere, Accuphase.

Sist redigert av en moderator:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.604
    Torget vurderinger
    27
    Litt usikker på om jeg følger deg helt. Jeg har ikke snakket om annet enn at Graaf GM20 er utmerket match med C7ES3.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Har ett par c7es3 som jeg låner da eieren er utenlands på jobb ut året.Må si att jeg liker denne bedre enn shl5 som jeg har solgt for en stund siden.Det var diskantene i shl som var problemet for min del.Den nye pluss har jeg ikke hørt.
    C7 overrasker med en serdeles naturlig og likanes lyd og den spiller godt med forsterkere som Arcam a32,Hegel h160, Electrocomp.eci5 men kanskje allerbest med en rimelig Marantz pm 5005 utrolig men sant.Selvsagt finns det bedre forsterkere der ute,men det er ett stort pluss for Harbeth att de låter så godt med rimrlige men gode forsterkere.Altså med Harbeth kan man spare inn mye på forsterkersiden og likevel få svært fin lyd som også oes er inne på;D
    Jeg ble heller aldri helt fortrolig med diskanten på SHL5. Litt spiss og slitsom for mine ører. C7ES3 passet meg bedre, sånn sett. Jeg synes imidlertid disse hadde svakheter i bassen, især i forhold til størrelsen, noe jeg håper det er greit å hevde selv i en vennetråd. Ellers enig i at C7ES3 er musikalske høyttalere som er lette å like.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.377
    Torget vurderinger
    75
    Ikke enig i at diskanten på SHL5 er skarp eller slitsom, jeg vil si behagelig og silkemyk.
    trolig har dette med forsterkervalg å gjøre, Jeg har en vintage Accuphase som er 40 år gammel, det er klart den ikke er verdens mest oppløste eller krystallklare i toppen, men med mine ører matcher den SHL5 meget godt.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Enig med trosse1. SHL5 har en bedre oppløst diskant enn C7ES3 og i tillegg andre kvaliteter som overgår denne med klar margin.
    Tror ellers Harbeth ville priset disse anderledes........ dessverre for alle som hadde håpet på en "free lunch" ;)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Har du forsøkt "billige" forsterkere på dine C7ES3, Fosse?
    Hva var i tilfelle forskjellen opp til dyrere alternativer?

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Da jeg hadde shl5 ble de brukt med Marantz pm 5004.Låt overraskende bra men toppen ble spiss.Så over til Accuphase 203 vintage fra 78.Veldig lik lyd som på den rimelige Marantz muligens litt dypere lydbilde,men samme spisse topp.Så over til er Rega ElexR.Beste lyd hittil,en meget fin forsterker med god dynamikk men det blir slitsomt i diskanten.Så over til en Arcam a32.en meget god forsterker.Samme her også.
    Nå har jeg i alle år hatt problemer med aludiskanter så jeg ser ikke bort fra at det er jeg som er problemet,men har man dette problemet met skarp topp er det som regel i høyttaleren det ligger.
    Jeg har i ettertid lyttet til Shl5 på et ganske flott ConradJohnson anlegg og synes å kjenne igjen problemet her også.
    Høyttaleren er god men passer ikke for alle.Den nye pluss modellen har noen endringer men har ikke hørt denne.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    C7ES3 og SHL5 har til felles en fantastisk mellomtone. Jeg synes C7 er mer rocka og morsommere med mer punch. Dette er smak og behag. Når de gjelder diskant, så mener jeg at det ikke er snakk om forsterkermatching. Har spilt begge (i tillegg til P3ESR og M30.1) på oppløst og kraftig transistorforsterker (Burmester 956mk2). Det var helt klart at SHL5 som eneste Harbeth hadde en heving i nivå høyt i diskanten (jeg har gjettet rundt 10 KHz). Dette faller i smak hos noen og ikke hos andre. Greit at man er klar over dette. For meg blir det slitsomt og irriterende. Godt mulig at fenomenet reduseres med enkelte typer forsterkere, men det blir litt tilfeldig EQ, og trolig en unødvendig dyr og komplisert måte å tune på.

Enig med trosse1. SHL5 har en bedre oppløst diskant enn C7ES3 og i tillegg andre kvaliteter som overgår denne med klar margin.
    Tror ellers Harbeth ville priset disse anderledes........ dessverre for alle som hadde håpet på en "free lunch" ;)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    10
    Har aldri ansett shl5 som plagsomme i diskanten. Tvert i mot vil jeg si. Bløtt og mykt med en touch tryllestøv som tilfører en viss glassaktighet som gjør all musikk lytteverdig. Anser faktisk at m30.1 har en større heving rundt 8-10khz. Oppleves slik i hvert fall uten at det blir plagsomt på noen måte. Ellers har jeg aldri skjønt at et materiale høres slik og slik ut, og at man har en kategorisk mening basert på dette.

M

medlem215396

Gjest
    Mine erfaringer tilsier at en spiss topp er en kombinasjon av høyttalerdesign, systembalanse, men ikke minst rommets akustikk ift høyttalerdesignet eller generellt. Å skylde på høyttaleren alene blir litt for enkelt, beviset finner en i at erfaringene vi leser her er ulike.
    Når man har forsøkt en rekke komponenter i kjeden og symptomet er det samme eller kun gir mindre endringer, så er det noe som peker mot rommet/ HT design i mine øyne.

I mitt rom vil antakelig en SHL5 bli spiss i toppen og jeg må gjøre enda mer med rommets etterklang osv.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Er det plass til flere som kan leke i sandkassa?

Fare for at jeg ender opp med noen småsaker snart. Tror Harbeth er det jeg leter etter. Har dog aldri hørt noe fra H ennå.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.953
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mine erfaringer tilsier at en spiss topp er en kombinasjon av høyttalerdesign, systembalanse, men ikke minst rommets akustikk ift høyttalerdesignet eller generellt. Å skylde på høyttaleren alene blir litt for enkelt, beviset finner en i at erfaringene vi leser her er ulike.
    Når man har forsøkt en rekke komponenter i kjeden og symptomet er det samme eller kun gir mindre endringer, så er det noe som peker mot rommet/ HT design i mine øyne.

I mitt rom vil antakelig en SHL5 bli spiss i toppen og jeg må gjøre enda mer med rommets etterklang osv.
    Min erfaring er at SHL5 klinger godt med kraftig forsterker i et godt dempet rom. Eller i et tradisjonelt møblert rom med gardiner, tepper og møbler. Slikt er ikke en selvfølge lengre, trender i innredning gjør desverre forholdene vanskelige i vanlige stuer. Vegg-til-vegg-teppe og Chesterfield-møbler kunne jeg tenke meg, men det blir vel med drømmen......

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.604
    Torget vurderinger
    27
    Er det plass til flere som kan leke i sandkassa?

Fare for at jeg ender opp med noen småsaker snart. Tror Harbeth er det jeg leter etter. Har dog aldri hørt noe fra H ennå.
    Kom på besøk en dag så snurrer vi plater, brygger kaffe og drikker det vi måtte finne for godt.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.604
    Torget vurderinger
    27
    Har du forsøkt "billige" forsterkere på dine C7ES3, Fosse?
    Hva var i tilfelle forskjellen opp til dyrere alternativer?
    Har ikke testet mye på disse. Graafene og den lille 20 watts klasse A Accuphase jeg bruker nå. Begge deler funker utmerket.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Flere som har vært på romhjulsdemo hos Hallvar siden det plutselig er så mye Harbeth på brukten? :D

To SHL5 ute nesten samtidig er ikke akkurat hverdagskost..

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.263
    Sted
    Sørlandet
    Jeg sitter på gjerdet og venter på ett par vakre P3ESR. Har kun hørt Harbeth en gang og likte det jeg hørte dengang.

Mvh
    BB

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Flere som har vært på romhjulsdemo hos Hallvar siden det plutselig er så mye Harbeth på brukten? :D

Hei da jeg hadde shl5 var jeg på nippet til å kjøpe en amr am777 som jeg ser du har.Denne skal vere serdeles god på Harbeth (iflg.Audioaktøren)som igjen låter ganske likt som Spendor(iallefall noen mod).Hvordan liker du Amr'en kan du si litt om den?sikkert flere Harbeth eiere som har vurdert denne godsaken?:)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    10
    Betyr at to stk har framifrå musikkopplevelser i vente. Shl5 er nydelige høyttalere.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30

Hei da jeg hadde shl5 var jeg på nippet til å kjøpe en amr am777 som jeg ser du har.Denne skal vere serdeles god på Harbeth (iflg.Audioaktøren)som igjen låter ganske likt som Spendor(iallefall noen mod).Hvordan liker du Amr'en kan du si litt om den?sikkert flere Harbeth eiere som har vurdert denne godsaken?:)
    Jeg har prøvd mye forskjellige høytalere i kombinasjon med mange forskjellige forsterkere.

Aldri før har jeg opplevd en slik synergi som med AMR på Spendor. Det hørtes umiddelbart, og spiller ekstremt vanedannende. Ingenting stikker seg merkverdig ut, hverken positivt eller negativt. Det spiller bare med en musikalsk helhet jeg falt helt pladask for. Merk at disse inntrykkene er med en Wyred 4 Sound DSDse dac. De 60 wattene holder også lenge til mine høyttalere, Og jeg spiller av og til formidabelt høyt.

Av negative punkter må jeg nevne:
    -Treeg volumjustering (positivt for oss som alltid jager på volumet, og må slutte med dette.)
    -Den innebygde dacen er kun ok. Forskjellen mellom den integrerte og W4S er mildt sagt svær. Ble fort litt flatt og umusikalsk med den innebygde dacen. Men nå er visst mine høyttalere veldig kresne på kilde..

Det verste er at jeg må selge denne om jeg får napp på en DP-777 SE jeg snuser litt på. :S

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    I går kveld i Växjö i Småland. Det var første gang jeg så Harbeth i virkeligheten. Har kun lest om modellene... Og nå spiller M30.1 i stua.

Det spiller musikk, på en naturlig måte.
    Michel Petrucciani får lov til å åpne festen med Piano Solo. Jeg har kommet hjem.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.966
    Torget vurderinger
    23
    Petrucciano var enestående - på mange måter. Regner med du har både solodobbeltalbumet og dobbeltduoalbumet med Eddy Louiss? De to beste utgivelsene hans noensinne.

mp1.jpg
    mp2.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.966
    Torget vurderinger
    23
    Bedre du komme, høle - spise flied lice!! :D

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    10
    I går kveld i Växjö i Småland. Det var første gang jeg så Harbeth i virkeligheten. Har kun lest om modellene... Og nå spiller M30.1 i stua.

Det spiller musikk, på en naturlig måte.
    Michel Petrucciani får lov til å åpne festen med Piano Solo. Jeg har kommet hjem.
    Gratulerer så mye med fantastiske formidlere!! M30.1 og full kvote borger for fine kvelder.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, Alshus. Får komme meg innom en dag.

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Godt nytt År til alle Harbeth eiere og importøren i Lyngdal:)
    Happy New Year 2016 hd wallpaper 1.jpg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk Kondis, og Godt Nytt År til alle Harbeth venner!

PS. Hadde en meget vellykket lyttekveld sammen med seks hifivenner på de nye SHL5+ i går kveld. Det ble en lang kveld og de ble prøvd ut på alt av musikk, kammerkor, barnekor, symfoni, jazz, vokal, heavy metal, osv
    Tilbakemeldingene var udelt positive og noen gav uttrykk for at dette var langt over forventning.....Gøy!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn