Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Lykke til! Godt valg.
    Takk oes, du vurderer ikke å selge et av dine par da? :)

    I kveld pakkes mine SHL5 ned i sine respektive esker og settes tilbake i boden igjen. Det har vært utrolig kjekt å lytte på dem sammen med min rørforsterker med usle 20W. SHL5 har en nerve og tilstedeværelse som ikke Epos helt klarer å matche men dem er for store for vår leilighet. Ikke verre en at jeg henter dem fram igjen når savnet blir for stort.

    Harbeth.jpg


    Jeg er fortsatt interessert i å komme i kontakt med noen som vurderer å selge sine C7ES3, evnt M30.1.

    Mvh
    BB
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    BB- Jeg har nettopp kjøpt C7ES3 i Tiger Ebony finish. De er 3 år + gamle. Den ene er mottatt og er godt ivaretatt av forrige eier, den andre har Posten foreløpig rotet bort, men jeg håper på et positivt utfall.
    Uansett, jeg aner ikke om jeg vil like dem så utfallet av dette eierskapet kan slå flere veier. Ett av utfallene kan være at jeg selger dem igjen, et annet at jeg kjøper SHL5 + som kanskje er den jeg tror er mitt hjerte nærmest.... basert på lesning og kun det.

    Så er det sagt :)

    En annen ting, hva gjør jeg med stativer i prøveperioden? Er det verdt å lage noen Tontraeger look alikes, eller holder det med krakker?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    BB- Jeg har nettopp kjøpt C7ES3 i Tiger Ebony finish. De er 3 år + gamle. Den ene er mottatt og er godt ivaretatt av forrige eier, den andre har Posten foreløpig rotet bort, men jeg håper på et positivt utfall.
    Uansett, jeg aner ikke om jeg vil like dem så utfallet av dette eierskapet kan slå flere veier. Ett av utfallene kan være at jeg selger dem igjen, et annet at jeg kjøper SHL5 + som kanskje er den jeg tror er mitt hjerte nærmest.... basert på lesning og kun det.

    Så er det sagt :)

    En annen ting, hva gjør jeg med stativer i prøveperioden? Er det verdt å lage noen Tontraeger look alikes, eller holder det med krakker?
    Det var veldig kjedelig å lese at posten har rotet det til for deg og jeg håper virkelig du mottar den siste i like god stand som den første! Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt Oddvar krakk fra Ikea og benyttet den i en testperiode. Den er litt for bred for C7 men det kan du kanskje leve med for en periode. Evnt kan du smale inn bena da dem er 30x30cm:

    ODDVAR Krakk - IKEA

    Hvis du spanderer på deg Soundcare spikes så får du økt høyden med noen centimeter også.

    Det blir spennende å følge med på hva du syntes når du har fått begge og testet dem ut.

    Mvh
    BB
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for input angående stativ, tror kanskje Ivar skal være trinn 1, så får det heller balle på seg dersom jeg liker det jeg hører.
    Jeg skal holde forumet orientert med utviklingen i saken(e) :)

    BB- Jeg har nettopp kjøpt C7ES3 i Tiger Ebony finish. De er 3 år + gamle. Den ene er mottatt og er godt ivaretatt av forrige eier, den andre har Posten foreløpig rotet bort, men jeg håper på et positivt utfall.
    Uansett, jeg aner ikke om jeg vil like dem så utfallet av dette eierskapet kan slå flere veier. Ett av utfallene kan være at jeg selger dem igjen, et annet at jeg kjøper SHL5 + som kanskje er den jeg tror er mitt hjerte nærmest.... basert på lesning og kun det.

    Så er det sagt :)

    En annen ting, hva gjør jeg med stativer i prøveperioden? Er det verdt å lage noen Tontraeger look alikes, eller holder det med krakker?
    Det var veldig kjedelig å lese at posten har rotet det til for deg og jeg håper virkelig du mottar den siste i like god stand som den første! Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt Oddvar krakk fra Ikea og benyttet den i en testperiode. Den er litt for bred for C7 men det kan du kanskje leve med for en periode. Evnt kan du smale inn bena da dem er 30x30cm:

    ODDVAR Krakk - IKEA

    Hvis du spanderer på deg Soundcare spikes så får du økt høyden med noen centimeter også.

    Det blir spennende å følge med på hva du syntes når du har fått begge og testet dem ut.

    Mvh
    BB
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er luksusproblem, Stover.
    Hvis du ikke liker dem kan du sende dem hit så bytter vi med mine Spendor SP3/1R2 i valnøtt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Som nevnt lenger ned, begge høyttalerne er nå mottatt. De stod en kort periode på Ivar krakker kona hadde stående, men er nå pakket bort pga overnattingsgjester.
    De ble flyttet frem og tilbake, sideveis, toe in, rett frem osv. De responderer relativt likt som øvrige høyttalere i mitt rom, men særlig avstand til bakvegg var esensiellt. Basert på den korte tiden jeg fikk lyttet, jeg liker dem :) Skal prøve å ikke gå i utålmodighets fella denne gangen, men gi det tid.

    Jeg leser på Harbeth siden at de kan plasseres med frontbaffelen direkte mot lytteposisjon, en uvant plassering for min del, men det fungerte godt. Siste plassering før jeg pakket bort var denne, med 1,5m til sidevegg, ca 2m mellom dem og 40cm til bakvegg. Hvilke erfaringer har dere andre mht plassering og toe in? Joda, jeg skal lese meg opp :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Harbeth C7ES-3 kjøpt, hørt, solgt og gikk nettopp ut gjennom døren :)

    Høyttalere er kompromisser, man får ikke alt. Jeg tenker at en sammenligning med vårt siste bilkjøp kan passe.
    Hva er behovet, hva bruker vi bil til primært? Kjøpte derfor en e- Golf som dekker 80 % av behovet og tar vare på dieselbilen for lengre, tyngre og glattere oppgaver.
    For min musikksmak, mitt lyttemønster er Harbeth et godt kompromiss. Det finnes masse musikk der ute som jeg aldri kommer til å lytte til fordi det er ikke meg.

    C7 har magien jeg har lest om, dimensjonalitet og musikken presenteres på besnærende vis. Bassen er mer enn nok for mitt behov.
    Ble selvfølgelig litt i full fart dette, men hørt nok til at jeg vil gå videre med Harbeth. Planen er å finne ut hvilken modell som passer best for meg, kan hende blir det nettopp C7, dessuten en annen finish enn TE :)

    S
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Her gikk det unna! Forstår ikke helt at det hastet så mye med å bytte ut C7ES-3 i tiger ebony på grunn av fargen når du var fornøyd med lyden - men du har sikkert dine grunner. Jeg har et par i tiger ebony til kinoen, og et par i eucalyptus på hytta. Begge like flotte og vellydende. Lykke til med å falle til ro med et godt valg. Mine kommer ikke for salg:)

    Harbeth C7ES-3 kjøpt, hørt, solgt og gikk nettopp ut gjennom døren :)

    Høyttalere er kompromisser, man får ikke alt. Jeg tenker at en sammenligning med vårt siste bilkjøp kan passe.
    Hva er behovet, hva bruker vi bil til primært? Kjøpte derfor en e- Golf som dekker 80 % av behovet og tar vare på dieselbilen for lengre, tyngre og glattere oppgaver.
    For min musikksmak, mitt lyttemønster er Harbeth et godt kompromiss. Det finnes masse musikk der ute som jeg aldri kommer til å lytte til fordi det er ikke meg.

    C7 har magien jeg har lest om, dimensjonalitet og musikken presenteres på besnærende vis. Bassen er mer enn nok for mitt behov.
    Ble selvfølgelig litt i full fart dette, men hørt nok til at jeg vil gå videre med Harbeth. Planen er å finne ut hvilken modell som passer best for meg, kan hende blir det nettopp C7, dessuten en annen finish enn TE :)

    S
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    826
    Sted
    Bergen
    Harbeth på krakker fra ikea er vel som å kjøre Aston Martin på trillebårhjul...:(spikes og plasseringen av disse er også veldig viktig imo.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Disse Aston Martinene er ikke så kresne på dekkene, heldigvis. Jeg har laget alle mine stativer selv. I tre, med filt mot gulvet og annet enkelt dempemateriale mot høyttaler. Låter forykende - og ett av stativparene ser ok ut, også;)

    Harbeth på krakker fra ikea er vel som å kjøre Aston Martin på trillebårhjul...:(spikes og plasseringen av disse er også veldig viktig imo.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    786
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert Crosswind! Men Tonträger er jo forholdsvis dyrt da....

    Det fungerte overaskende bra med Oddvar krakker (uten sitteplate) til den nette sum av 188,- til mine SHL5
    Tonträger ville kostet meg 10600,-

    :rolleyes:

    IMG_2226 (3).jpg
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Stativer er hinsides overpriset. Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte mine C7ES-3 brukt med stativer inkludert, ville de nok stått på noe annet (les: billigere) enn Skylan SKY-4P20 :rolleyes:
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Vel, jeg oppnådde det jeg ville, fikk høre Harbeth i hjemlige omgivelser og det gav mersmak. Jeg trenger ikke høre mer for å konkludere med at jeg ønsker meg Harbeth i en eller annen størrelse, i det minste som et alternativ til mine eksisterende høyttalere. Basert på tilbakemeldinger jeg har fått om C7, har de fungert mer enn fint i mitt rom.

    Krakken er nok langt fra optimalt, men igjen, jeg oppnådde det jeg ville ved å gjøre det enkelt. Jeg hadde på forhånd kjøpt inn materialer for å lage noe stødig og åpent, men følte ikke behovet for å kunne evaluere.

    Jeg kan ende opp med enten C7 (igjen), M30.1 eller SHL5+ når jeg får lyttet til dem. Har også funnet at for meg er det lysere finish ala Cherry eller Eukalyptus som er Harbeth, så hvorfor sitte på et par jeg ikke skal ha og som andre kan ha glede av :) Smaken er som baken.........

    Crosswind- Estetisk sett en perle og sikkert musikkmessig også :)

    S
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Det kommer vel kanskje ikke som noen stor overraskelse at det er jeg som har kjøpt Stover sine C7ES-3. Så fort jeg så annonsen her på forumet tok jeg kontakt og i går gikk handelen i orden. I dag ble dem levert av en hyggelig Nimber sjåfør og jeg etter en rask sjekk har jeg nå meldt tilbake på Nimber at dem er mottatt i samme skikk som beskrevet slik at han får betalingen sin.

    Slik ser dem altså ut der dem står å venter på å "tine". Jeg modifiserte raskt mine Oddvar stativ i går kveld slik at dem har nøyaktig samme bredde som C7. Deretter satte jeg på noen enkle gummiben men disse skal bort. Jeg kommer etterhvert til å lage noen andre stativer med bedre finish men disse får duge frem til da. Tonträger sine er vakre og jeg har full forståelse for dem som betaler for slike skulpturer men dem blir høye for vår stue.

    Gleder meg stort til å komme hjem fra jobb og lytte på dem og samtidig benytter jeg anledningen til å takke Stover for en hyggelig handel - Takk!

    Harbeth 5.jpg


    Harbeth 1.jpg


    Harbeth 2.jpg


    Harbeth 3.jpg


    Her står dem i kroken hvor jeg setter høyttalerne tilbake etter en lyttesesjon. Med en ivrig Jack Russel så kan jeg ikke ha dem stående midt i gangsonen. Noe særlig dypere en disse går ikke uten at dem stikker ut i døråpningen til gangen.

    Harbeth 4.jpg


    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    En liten rapport etter noen timer med musikk jeg kjenner godt;

    Jeg akkurat så fornøyd som det jeg håpet jeg skulle bli! Den magiske Harbeth mellomtonen var der med en eneste gang og det hadde jeg også forventet. Det jeg også håpet på var at de skulle ha noen av de kvalitetene som jeg liker hos SHL5 og det har dem. Bassen går ikke fullt så dypt og diskanten i C7 er ikke like crisp som SHL5 med sin superdiskant og heller ikke som Epos ES14 med sin metalldome. I motsetning til Epos ES14 så liker C7 toe-in mot lytteposisjonen og med det så forsvinner ikke C7 i lydbildet på samme måte som det Epos ES14 gjør. C7 har på sin side mer fylde i mellomregisteret og en del mer bass sammenliknet med Eposene.

    Jeg liker også finishen på dem men savner Harbeth logoen i front. Jeg vet at disse bare er limt og at dem såvidt henger fast i tøyet men jeg tenkte jeg kunne skrive en mail til Harbeth og forhøre meg om det er mulig å få kjøpe to logoer av dem.. med mindre noen tidligere eiere av mine C7 sitter å ruger på dem, send meg isåfall gjerne en PM.

    Tilbake til musikken - over og ut!

    -BB-
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Testa ut nærfeltslytting med mine C7ES-3 i kveld. Det skulle jeg ikke ha gjort, for det låter så bra at det er fristende bare å ha de stående slik :) Ikke akkurat så praktisk oppsett midt i stua da, men du verden for et stereoperspektiv! Omtrent som hodetelefoner, men helt uten den velkjente øretrettheten :)

    near_field_listening.jpg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Chalshus- pent uttrykk. Er det fremdeles M30.1 som gir musikk til den nye og større stuen?

    S
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.329
    Antall liker
    3.853
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hei og takk.

    Ja, det er det. Litt mindre bass, men det spiller bra. Skulle dog gjerne hørt SHL5 eller 40.1. Stuen er 45kvm.

    Var forøvrig innom en kamerat og hentet noen Royd Squire i går. Bittesmå gulvstående, men for en betagende lydsignatur. Nå frister et enda mer å prøve andre og større Royd-høyttalere.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for nyttig input :) og bekrefter kanskje det jeg allerede har lest, hørt og tildels opplevd. Det er ikke nødvendigvis gitt hvilken Harbeth modell som spiller bra ved en gitt romstørrelse, men mere dens signatur, med unntak selvfølgelig. Dette med bass avhenger mye av tilnærmingen til musikken etter min mening. Følger med i spenning.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Tiden flyr virkelig avgårde når man koser seg i selskap med Harbeth!

    Mine Harbeth C7es3 overrasker meg stadig vekk med sin troverdige tilnærming og nærhet som igjen gjør at jeg graver stadig dypere ned i mitt digitale musikkbibliotek. Ofte befinner jeg meg ganske langt inne i sjangere jeg tidligere har gitt liten tid, mye takket være flotte "Hva lytter du på.." tråder her inne på dette eminente sosiale medium. Jeg har også forsket en del på plassering og må innrømme at jeg ikke helt har klart å finne en fast plassering som fungerer til alt. På moderne, dynamisk musikk så foretrekker jeg dem lengre fra hverandre og med minimal toe-in mens på vokal/jazz/soft så føler jeg det passer bedre med mye toe-in og tettere sammen. Tynnveggete kabinetter stående på pinglete ben fra Ikea er gjør det heldigvis veldige enkelt å gli frem og tilbake på vårt eikegulv uten å lage skraper.

    C7 stående på min versjon av Oddvar har en total høyde 94cm og sittende rak i ryggen i sofaen blir da diskanten en liten smule for lav. De fleste stativ til C7 har omtrent samme høyde som selve høyttaleren som er 52cm som igjen gjør at den totale høyden godt over meteren. En ting er at diskanten blir plassert for høyt og en annen ting er at jeg ikke liker utseendet av stativ og kabinett med samme høyde. Ihvertfall ikke når kabinettet er såpass stort som C7. Resultatet ble derfor at jeg kontaktet en hyggelig håndtverker og etter en litt diskusjon frem og tilbake ble vi enige om design og materiale og dermed er julegaven til meg selv i boks. Her er noen bilder av prosessen fra: https://www.facebook.com/hunsbedttrebygg/











    Ha en fredfull jul!

    Mvh
    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Selvgjort er velgjort. Vakkert utført arbeide. Sikkert en av de beste stativkonstruksjonene for Harbeth.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Dette er kjempeflott ut. hilsen en annen C7 venn.:rolleyes:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Beslutningsvegring.

    Ærede forsamling,

    Livet er fullt av vanskelig valg og dette er nok ikke en av dem. Allikevel befinner jeg meg nå i en situasjon hvor jeg nå velger å fremlegge mitt lille problem for dere:

    Hvilken farge skal mine ny stativ få?

    Før dere alle hiver dere på tastaturet og skriver: sort så les dette:

    Mine Harbeth C7es3 har Tiger Ebony finish som er relativt mørk brun med sorte striper. Dagens midlertidige Oddvar stativ er matt sort. Vårt gulv er norsk "standard" silkematt eik. Vår kjøkkenbenk er matt vokset eik. Forsterkeren står på en teak benk så her er det en miks av mye. Under ser dere noen av mine valg:

    Nederst er en prøve med sort Herdins ekte beis. Den ene enden av denne er i tillegg lakket med halvmatt beislakk (mørkeste delen). Den midterste prøven er med Bistrotlakk (mørk eik, halvmatt). Den lyse prøven er ubehandla eik. I tillegg kan jeg også velge en voks som da mer eller mindre matcher kjøkkenbenken vår:

    Beisprøver1.jpg


    Beisprøver2.jpg


    Og her er noen dårlige mobilbilder av høyttalerne slik dem står i dag hvor dere kan se noe av gulvet og også teak benken:

    Harbeth3.jpg


    Harbeth1.jpg


    Så da spør jeg; hva mener dere?

    På forhånd takk!

    Mvh
    -BB-
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.357
    Antall liker
    3.513
    Torget vurderinger
    49
    Virkelig flott håndtverk:)
    Selv er jeg svak for Danish oil, liker den gyldne matte finishen, uten og kamuflere det flotte treverket.
    Litt mer usikker i ditt tilfelle siden du har Tiger Ebony, teak og lakkert eik som skal matche, tror jeg hadde gått for den som matchet høyttalerne best:)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enig, utrolig flotte stativ BB.
    Den mørkeste finishen vil etter min mening i størst grad bli endel av høyttaleren, men vil også avvike mest fra det øvrige. Allikevel, sort er tidløst og ofte enklest å integrere. Den mellomste en slags "look a like" høyttaleren, men som allikevel ikke er lik noe av det øvrige. Den lyseste passer gulv og møbler for øvrig, men vil etter min mening gjøre høyttaler og stativ til "2 deler".
    Lykke til :)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Hva med brunsort beis, altså nesten sort? Jeg vurderer det til mine 40.2 i eucalyptus når jeg omsider for somlet meg til å lage litt finere stativer enn de midlertidige jeg bruker nå. Tror det også fungerer bra til tiger ebony. Se bilder av Tonträger-stativer til Harbeth. Fantastisk flotte stativer du har fått laget, forresten.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.187
    Antall liker
    15.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nydelige stativer blir det uansett BB, men tror JEG hadde valgt det mørkeste alternativet. Syns det fremhever høyttaleren best noe som vel må være poenget....?
    Støttes. De andre trefargene som ligner - men ikke helt - blir mer krasj enn knall. 8)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg kom over denne på Harbeth forumet, skrevet av Alan Shaw, overraskende på en positiv måte og en innstilling absolutt verdt å vende seg mot.

    If you have Harbeth xxx and, having read this thread, are itching to change to the Harbeth yyy, then perhaps a better and more fulfilling use of your money would be to donate it to a housing project for homeless or disabled people, ex-offenders needing mentoring back into society or any one of a million worthwhile causes. Worrying over whether you should trade-in your xxx for yyy shouldn't even be on your agenda. Honestly, that's how I see it.

    Is one 'better' than the other? Maybe or maybe not. One is perhaps more cute, simply because of its size. One is quite a bit more expensive to make though and is more complex and time consuming, which is reflected in the price difference.

    Live and let live. Be happy with whatever you have! Enjoy the music!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn