HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende HCS, spennende! Venter utolmodig på utpakkingen. God helg forresten

Takk TT, god helg til deg og. Dragen skal på julemarked på Maihaugen i morra med muttern så da skal jeg pakke ut.Bare noe småtteri forsåvidt, men tror det vil hjelpe på dette rare som heter "sort bakgrunn" :). Ikveld blir en rolig kveld tror jeg, fortsatt litt jetlag... :eek:

• Liker
    Reaksjoner: TT.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var en tung pakke...Men er det ikke slik hifi skal være ? Tungt .. :)

20161125_191410.jpg

Når jeg ser en ny kabel diskusjon er jeg glad jeg har funnet løsningen på dette... :cool:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.090
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Vælkømmen himat :)
    Håper du har hadt en fin tur!

O
    Turen har vært fin,men brukt godt med cash har jeg funnet ut... ;).. Men en lever bare en gang... Lekre de nye høyttalerne dine, spent på om rommet spiller på lag. Har sett folk nevnt at Cremona var mer enn nok, men det kan hende disse er enklere å få til hos deg ? :)
    Virker sånn,tester litt høytspilling i morgen;)

O

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sover du enda? Komme deg opp og fortsette utpakkingen nå vettu! Strømfilter greier fra DAC pusheren?

• Liker

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Karmana. Han drøyer bare for å få flere innlegg I tråden sin ??????

8

8x12_TOM

Gjest
    Vælkømmen himat :)
    Håper du har hadt en fin tur!

O
    Turen har vært fin,men brukt godt med cash har jeg funnet ut... ;).. Men en lever bare en gang... Lekre de nye høyttalerne dine, spent på om rommet spiller på lag. Har sett folk nevnt at Cremona var mer enn nok, men det kan hende disse er enklere å få til hos deg ? :)
    Virker sånn,tester litt høytspilling i morgen;)

O
    Går det ann å spille høyt med de høyttalerne da:confused:....;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lite drøying her, men en har da et liv... Det var to pakker... Den ene inne holdt dette

rør1.jpg

Over 50 år gamle NOS rør. Håvard rapporterer at dacen respnderer på bytte så da tester jeg litt . Har et sett til på inngang, men har lyst til å se om disse gamle gjør noe bra.

I den andre pakken...Ja "kjære venn", som gismo ville ha sagt, du har rett Karmana...

filter.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Filteret ser slik ut på baksiden.

filter2.jpg

Hatt Isotek et par stk før som kostet gull, det gjør ikke dette. Spent på om dette ville gjøre noen forskjell. Det er bare en måte å finne ut. Ellers har det en litt artig mulighet. Enkelt forklart ifra konstruktøren her : " I did not write any user manual because it is very easy to set it up. There is one master big on/off switch on rear side of filter. This will activate stand/by mode. If you will push the front chrome switch AC filter is activated (white led is on). But this do not mean that power is on all outlets. Every outlet has its own dedicated switch with I-0-II position placed underneath. Zero position means no power for outlet. Positions I and II – here starts some experimentation and testing. It is phase switching. Not every audio device (or another elect.devices) has the same primary winding connection. So you need to test which position (I o II) is better sounding for you  Switches are placed as near to front panel as possible so you can flip the switches with finger."

filter3.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser at Lagga har tatt noen fete bilder av anlegget og lagt ut i tråden sin. Kommer nok til å stjele et par.. Trivelig at de likte det de fikk høre. Work in progress, men jeg koser meg med det. Skal teste ut en kabel snart og, som har gull i seg..Ja, hvorfor ikke..Er det noen forskjell jeg kan like så er det jo bare bra, hvis ikke VET jeg. I motsetning til å tro basert på andres antagelser... :cool:

Nå ut å lytte litt... Rapport kommer vel etterhvert hvordan ting fungerer her.. :). Får la litt ny prog følge meg..

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.399
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Jeg måtte låne et av hans bilder... for jeg rett og slett lurte på hva de 2 hullene i mellomtone elementet er? skal det være slik eller er det en optisk illusjon ?
    Ellers var det bælfeite bilder av et passe voksent anlegg :)

IMG_5624.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.000
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Sier takk jeg....

Det er ikke hull i elementet, men to tråder som er festet i membranet,
    ses litt bedre her.

Lowther.JPG

Fra baksiden

Coil.jpg

/ Morten

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.399
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Regnet egentli med at det var dette ja, men syns det så litt "mye" ut bare :)

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.913
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, her skal visst strøm renses. Men hva med kropp, etter all den maten du har stappet i deg?;):cool:

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Strømfilter, hva skal en si om de ? Har hatt et par, fabrikat Isotek. Ikke all verden å hoppe i taket over, enda de kostet godt med penger. Strømskinner har jeg prøvd, tja.. Svære trafoer har og vært innom, men de MÅ stå i et annet rom. Ellers hører en fort litt during. Den grommeste kjøpte jeg av Martin Viktorin . En 5 kw sak som jeg prøvde å dra i gang på en 10Amp kurs..:p. Det fungerte, innimellom..Ble solgt til en hyggelig kar ifra Østfold..

filter.jpg

Hva skal en si om dette filteret sålangt hos meg ? Det koster ikke stort, er tungt som juling, ingen støt og innbyr til stille tillit. Det som kort kan sies er at det på mange måter gjør utklingingen i diskanten tydeligere, så bruken er litt et tveegget sverd. Fordi det får frem tydeligere, mindre støy. Og da blir kvalitet på opptak enda viktigere. Så det krever litt av meg dette filteret, men det liker jeg. Få mer, og nyt det.Så kommer tilbake, men foreløpig er dette bang for the bucks så det holder, Isotek gå å jogg..:cool:

X-cell hadde spørsmål om noen tråder som var synlige. Tok et bilde av et reserve element jeg har liggende fra Lowther..

lowther.jpg

Så den tynne tråden fra terminalen på tilkoblingen på elementene ser slik ut. Enkelte ganger er det den eneste terminalen som er på høyttalerne, hvis elementene blir brukt slik de opprinnelig var ment, som fulltoner. Får en til å gruble litt på høyttaler kabler og iallefall at en må ha min 2,5 kvadrat :)

lowther2.jpg

Slik ser de ut helt close, limt i elementet. Det er når en ser de slik en ser det er håndverk og ikke masseproduksjon ifra et eller annet sterilt lokale. Fordeler og ulemper med det.men uansett en bøtte med sjarm..:)

Synes lyden ikveld har vært litt både og. Men hørt mye ræl skal sant sies. Det nærmer seg jul og Dragen ville høre julesanger. Som den snille taffate dotten jeg er har jeg spilt det og. Det rare er at på tross av at lyden har vært litt så der, har jeg blitt emosjonelt berørt. Dette er jo det vakre med musikken , det å føle sjelen , kjenne hjerteslag og la intellekt og kjedelige tanker fly vekk. Dette blir første jul uten pappa, og på mange måter var det å høre en bunch tacky julesanger noe som vekket savnet i meg. I fjor feiret han her. Å miste en god venn er som å miste en stein i livets grunnmur..Men en forelder er som en bærevegg..Uerstattelig ifht det opprinnelige bygget...

I livet blir det som vi deler her som små streif. noen ganger av lykke, andre ganger irritasjon. Men alt så menneskelig og levende. For de døde kan intet si, intet angre , intet ville forstå. Kanskje vi kan , forstå , noen ganger angre og kanskje ikke bare "si" her inne ?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og lassemann... Hvor blir det av deg da ?? Venter spent her.. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trist å lese om din far. Husket da farfar døde, det var en tydelig sterk opplevelse for den ellers tøffe pappa baluba. Jeg gruer meg til det er min tur, for selv om jeg ikke tenker på det og har både friske og aktive foreldre så er de faktisk 80 år gamle. Tviler på at jeg er like fysisk sterk og aktiv som åttiåring, men det bekymrer jeg meg mindre for enn det å miste mine egne foreldre. Burde kanskje tenke litt mer på baluba junior for en dag blir det også hans lodd å oppleve det.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kabler ja.. Skal en tro på det som sies om magi, eller ikke ? Hmm.. Tja. Uansett Black "fuckings" Friday og jeg røk på et par til halv pris. Om ikke noe annet for å bytte ut mine gamle DIY strømkabler. Er vel mest kosmetisk, men wtf, det er helt ok. Uansett greit å få litt mer farge enn det dølle sorte som jeg har nå. Sort er for begravelser, ikke fest og hifi.. ;)

wireworld.jpg

Så er det bare å glede seg. Ellers har jeg fundert på vei i bilen på dette med "dagsform", lytteform eller hva en skal kalle det. Enkelte dager låter anlegget skeit uansett, andre dager sitter en å måper, fryder seg og har en fest. Rare ting. Iogmed at musikken og setter dagsformen på en måte, er det da musikk en kan spille for at ting skal lyde bedre ? Piffe opp noen endorfiner ? Tja, si det. Pyskoakustikk ( https://en.wikipedia.org/wiki/Psychoacoustics ), litt av et ord. Men og intr å sette seg litt inn i. " The inner ear, for example, does significant signal processing in converting sound waveforms into neural stimuli " - er dette noe som er likt ifra perosn til person ? Vi er da skapt like, eller er vi ikke det ? På mange måter er det fint å være så trygg på egne sanser at en tør stole på de, ikke måtte ha måle micer og datamaskiner for å si fasiten. Men det er ikke dermed sagt at lyden blir optimal.. :cool:

The term "psychoacoustics" also arises in discussions about cognitive psychology and the effects that personal expectations, prejudices, and predispositions may have on listeners' relative evaluations and comparisons of sonic aesthetics and acuity and on listeners' varying determinations about the relative qualities of various musical instruments and performers. The expression that one "hears what one wants (or expects) to hear" may pertain in such discussion

Dette tror jeg er et godt poeng, vi hører det vi vil høre. Er ting veldig dyrt, vil vi ofte gjerne tro at det lyder godt. Er det noe billig ræl, vel så er det bare det.. Vil vi tro. Personlig er det ofte mest imponerende med små oppsett som spiller som fletta av forventninger, tro og gir deg glede.

Noen små tanker på en torsdag
    :). Så litt musikk...

Og snart må en finne frem julepynten...

hcs34.jpg

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Strømfilter, eller for min del, choke! gjør underverker i ett gammalt el-anlegg i leiligheten, ville ikke vært foruten mitt RGPC 400 Pro, ikke så stort, men stort nok for dagens oppsett! Skikkelige powercords har du skaffet deg også, min WW investering gjorde jeg sommer og ble bestillt direkte med Tor, dessverre var han ikke frisk nok for å være i butikken når de ble hentet, resten vet vi! :(
    De leverer iaf :cool:

mvh

• Liker

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Kabler ja.. Skal en tro på det som sies om magi, eller ikke ? Hmm.. Tja. Uansett Black "fuckings" Friday og jeg røk på et par til halv pris. Om ikke noe annet for å bytte ut mine gamle DIY strømkabler. Er vel mest kosmetisk, men wtf, det er helt ok. Uansett greit å få litt mer farge enn det dølle sorte som jeg har nå. Sort er for begravelser, ikke fest og hifi.. ;)

Vis vedlegget 413121

Så er det bare å glede seg. Ellers har jeg fundert på vei i bilen på dette med "dagsform", lytteform eller hva en skal kalle det. Enkelte dager låter anlegget skeit uansett, andre dager sitter en å måper, fryder seg og har en fest. Rare ting. Iogmed at musikken og setter dagsformen på en måte, er det da musikk en kan spille for at ting skal lyde bedre ? Piffe opp noen endorfiner ? Tja, si det. Pyskoakustikk ( https://en.wikipedia.org/wiki/Psychoacoustics ), litt av et ord. Men og intr å sette seg litt inn i. " The inner ear, for example, does significant signal processing in converting sound waveforms into neural stimuli " - er dette noe som er likt ifra perosn til person ? Vi er da skapt like, eller er vi ikke det ? På mange måter er det fint å være så trygg på egne sanser at en tør stole på de, ikke måtte ha måle micer og datamaskiner for å si fasiten. Men det er ikke dermed sagt at lyden blir optimal.. :cool:

The term "psychoacoustics" also arises in discussions about cognitive psychology and the effects that personal expectations, prejudices, and predispositions may have on listeners' relative evaluations and comparisons of sonic aesthetics and acuity and on listeners' varying determinations about the relative qualities of various musical instruments and performers. The expression that one "hears what one wants (or expects) to hear" may pertain in such discussion

Dette tror jeg er et godt poeng, vi hører det vi vil høre. Er ting veldig dyrt, vil vi ofte gjerne tro at det lyder godt. Er det noe billig ræl, vel så er det bare det.. Vil vi tro. Personlig er det ofte mest imponerende med små oppsett som spiller som fletta av forventninger, tro og gir deg glede.

Noen små tanker på en torsdag
    :). Så litt musikk...

Og snart må en finne frem julepynten...

Vis vedlegget 413131

Stratus'en gjør jobben!
    Var faktisk en subjektiv forbedring her hos meg. Har nå WW strømkabler både til amp og cdp...

M

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har fått "satt" seg mer filteret nå, eller kanskje det er ørene mine.. ;). Hvis en sammenligner med bil-verdenen så blir det litt slik, bil med gamle dekk, fungerer helt greit og en er godt kjent med det en får. Så bytter en til nyere dekk , styrerespons blir bedre og støyen lavere. Slik er det og med dette filteret som koster peanøtter. Det hele blir mer svart, men og mer følsomt for ting jeg kaster inn i kjeden ellers. Som entusiast finner jeg det rett ut sagt eminent , med det stiller krav til resten. Krav som kanskje ikke andre ønsker ifht skjerming , underlag og rørvalg for de som er så heldige at de kan det..:). Og kanskje derfor at kabler fra Tor's gamle butikk kan gjøre en dråpe i havet for at smilet strekker seg ørlitt lenger.

Så litt, julemusikk..Iallefall spiller jeg denne rundt hver jul. Pedal som tipset om denne. Kan ikke annet enn si at dette albumet er oppe der, blant de beste i sin sjanger :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helsike, og det sier du nå Sundkoien..:). Må ha så mange kabler jeg, med monoblokker og greier... Får starte i det små.. Har vel noen grå og som jeg bruker, ifra en kar ifra Fagernes..:)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blått er flått!
    Ja, har noen andre blå og. Svenske. Du kjenner jo de? Egner seg ypperlig til subbene. Forøvrig er en gul xlr på tur hit i morgen. Visstnok med gull i seg. Gult er kult :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.744
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så fint at du opplever forbedring med strømfilter.
    Hva slags filter er det? Hvem lager det?
    (Beklager hvis du har skrevet det tidligere, får ikke med meg alt alle steder:rolleyes:)

Jeg har foreløpig ingen gode erfaringer hos meg da jeg synes de få jeg har prøvd har dempet dynamikken slik at lyden ble "tammere".
    Jeg vet jo at andre har gode erfaringer, men filtrene er ofte dyre.

Du sier at ditt er rimelig. Hvor mye koster slikt noe?

Og,-god helg:)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er den samme som min dac leverandør, AC Filter | Veridian Utopia

Enig med deg blues i den opplevelsen av dynamikk når det gjelder noen strømfiltre. Isotek hadde jeg den opplevelsen, enda det kostet det mangdobbelte. Og da er det lite vits. Det fungerer iallefall ypperlig med rør , og tåler fint strømtrekk opp til 4000 på denne konfigurasjonen. Skulle holde for deg det blues ? :). Det gjør det for meg.

filter4.jpg

Pris ? Tipper ca 4000, og for de pengene vil jeg si at en får mye. Sort bakgrunn, stillhet og en pen sort boks i hylla :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Strømfilter, eller for min del, choke!
    Ja, der er vi enige musicus , ingenting struper dynamikk og punch bedre enn strømfiltre og PSU'er.

Vis vedlegget 413412

/ Morten
    Vet ikke hvem som er enig med hvem jeg.. :). Og ja, har opplevd at det ikke funker og. Umulig å si noe om på generelt grunnlag. Nå må du ruske i lassemann, venter spent på hans kommentarer. Ha en fin natt lagga :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    60.090
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ja, der er vi enige musicus , ingenting struper dynamikk og punch bedre enn strømfiltre og PSU'er.

Vis vedlegget 413412

/ Morten
    Vet ikke hvem som er enig med hvem jeg.. :). Og ja, har opplevd at det ikke funker og. Umulig å si noe om på generelt grunnlag. Nå må du ruske i lassemann, venter spent på hans kommentarer. Ha en fin natt lagga :)
    Hvordan kan strøm drepe dynamikk???,hadde vært artig og få vite hvordan det henger sammen ;)

O

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.447
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Strømfiltrene jeg bruker skal ifølge produsenten dempe høyfrekvent støy. Ja - det låter mykere og mer avslappet-subjektivt mindre dynamisk på samme lydnivå med filteret i bruk. Jeg tror for min del dette er mer korrekt - at det ekstra "bittet" som er der før filteret settes inn - rett og slett skal fjernes. Med strømfilteret inne spiller jeg høyere.

Final

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

Jeg bruker strømfilter på alle mine komponenter som trekker lite strøm. Monoblokkene mistet dynamikk og oppløsning gjennom strømfilteret, mens det motsatte skjedde med riaa, cd-spiller og streaming. Mitt har jeg bygget selv etter en tegning fra en gæær'n polakk. Men jeg synes det funker bra her og det mangler ikke på dynamikk eller 3D.. ;) Dette kan sikkert diskuteres uten at de lærde blir enige..

Vel, HCS, jeg får vel si noen ord da.. Om besøket jeg og Lagga hadde en iskald natt på Biri i begynnelsen av november. -14 på morgenen er ikke hverdagskost for en kystnær østfolding. Bildene har Lagga allerede lagt ut i sin egen tråd, så da er det bare å refere dit. Virkelig flotte bilder er det! Der er Lagga i en klasse for seg med gode fotokunnskaper og god tålmodighet til redigering etterpå.. Bra Morten!

Etter å ha lastet bilen med nødvendig proviant gikk turen opp fra Fredrikstad og Sarpsborg og vi ankom i kveldinga til flott dekket bord. Takk til fruen som hadde laget en deilig tortilla kyllingrett som satt som et skudd. God mat og takk for det.

Vi trekker etterhvert opp i garasjen hvor HCS har sitt husalter spekket med snadder. Jeg ble så imponert over DPA i sommer når jeg var innom at preamp ble prompte bestilt. Den gjør seg overhode ikke bort i lassemann sitt anlegg og gir meg eierglede i stort monn.

Undertegnede hadde med seg både rør og "nytt" cd-drev, men det skal jeg komme tilbake til etterhvert.

Lagga hadde med litt musikk som vi startet med. Det var ytterst variert med tanke på å utfordre alteret til HCS. Det klarte vi fint, dvs anlegget mestret utfordringene med en utrolig god kontroll og størrelse. Lassemann er på en måte litt i den andre enden av skalaen, ikke på kvalitet, men hva jeg har valgt å satse på av system. Derfor er møtet med HCS sitt anlegg en formidabel utfordring til meg som er vant med dynamiske høyttalere på lavere lyttervolum. HCS har dB som får hele kroppen til å delta i lytteropplevelsen. Det er så mye lyd, og det er kanskje det i første omgang imponerer mest. Minner litt om den opplevelsen jeg og Lagga hadde hos JJ før han flyttet. Likevel har HCS satset på kvalitet i alle ledd i kjeden og må sies.. høres..

Lyden til HCS beviser at han har holdt på sin filosofi i mange år. Det synes jeg er flott og respektabelt. Er sånn sjøl jeg, og bygger litt og litt på det jeg har. Båndbredden i dette anlegget går fra dypeste bunn til en deilig topp med gode overtoner. Bakgrunnen er svart og deilig den og. Ikke noe problem å plassere musikere eller instrumenter. Imponerende er også HCS sine basstårn bestående av 4 10" basser med innebygd 400w forsterkere. Disse samstemte perfekt med Hørningene. Natta gikk så alt for fort.

Anlegget til HCS er av det imponerende slaget og er langt inne i high-end land. Kostbart. Og det låter aldeles fortreffelig. Det er vanskelig å peke på feil. Du trenger heller ikke sitte direkte i lytteposisjonen. Det låter bra fra flere posisjoner. Alt i alt et meget oppegående anlegg med imponerende og annerledes komponenter enn det mange andre ville valgt. Nyankommet DAC blant annet, like mye en skulptur som en fantastisk musikkformidler..

Undertegnede hadde med seg noen rør og et eldre, men lite brukt Theta cd-drivverk. Sånn i ettertid burde vi nok ha satt opp dette med det samme, men morgenen etter gjorde vi så. Før vi køya satte vi inn nye russiske NOS 6N1P-EV OC Voskhod Kaluga goldpin (puh.. lang betegnelse) rør i preampen. Disse skulle få brenne seg litt inn til dagen etter. Dagen etter satte vi også opp Theta'n.

Som en avslutning må vel dette nesten sies å bli et lite sjokk. I den grad det eksisterte en liten hardhet i mellomtonen var den nå borte som dugg for solen. Fløyene ble også større og videre. Vil si at hele lydbilde ble mer organisk med denne kombinasjonen uten at anlegget mistet noe av sin egenart. Det spilte storartet rett og slett.. Det ble et kort, men et veldig hyggelig møte hos HCS. Jeg vil si at du med dette flotte anlegget er i mål. Nå er det bare små justeringer du skal sysle med og det jo egentlig det artigste med hifi..

Takk for meg og lytten HCS! Håper det ikke blir så lenge til neste gang, kanskje her nede hos undertegnede?:)

mvh
    lassemann

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Vis vedlegget 413412

/ Morten
    Hvordan kan strøm drepe dynamikk???,hadde vært artig og få vite hvordan det henger sammen ;)

O
    Begrenset kapasitet gjør at dynamikk drepes. Har du en amp som trekker 3000 watt ved fullt pådrag og filteret maks takler 2400.. Vel da blir det en brems.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei!

Jeg bruker strømfilter på alle mine komponenter som trekker lite strøm. Monoblokkene mistet dynamikk og oppløsning gjennom strømfilteret, mens det motsatte skjedde med riaa, cd-spiller og streaming. Mitt har jeg bygget selv etter en tegning fra en gæær'n polakk. Men jeg synes det funker bra her og det mangler ikke på dynamikk eller 3D.. ;) Dette kan sikkert diskuteres uten at de lærde blir enige..

Vel, HCS, jeg får vel si noen ord da.. Om besøket jeg og Lagga hadde en iskald natt på Biri i begynnelsen av november. -14 på morgenen er ikke hverdagskost for en kystnær østfolding. Bildene har Lagga allerede lagt ut i sin egen tråd, så da er det bare å refere dit. Virkelig flotte bilder er det! Der er Lagga i en klasse for seg med gode fotokunnskaper og god tålmodighet til redigering etterpå.. Bra Morten!

Etter å ha lastet bilen med nødvendig proviant gikk turen opp fra Fredrikstad og Sarpsborg og vi ankom i kveldinga til flott dekket bord. Takk til fruen som hadde laget en deilig tortilla kyllingrett som satt som et skudd. God mat og takk for det.

Vi trekker etterhvert opp i garasjen hvor HCS har sitt husalter spekket med snadder. Jeg ble så imponert over DPA i sommer når jeg var innom at preamp ble prompte bestilt. Den gjør seg overhode ikke bort i lassemann sitt anlegg og gir meg eierglede i stort monn.

Undertegnede hadde med seg både rør og "nytt" cd-drev, men det skal jeg komme tilbake til etterhvert.

Lagga hadde med litt musikk som vi startet med. Det var ytterst variert med tanke på å utfordre alteret til HCS. Det klarte vi fint, dvs anlegget mestret utfordringene med en utrolig god kontroll og størrelse. Lassemann er på en måte litt i den andre enden av skalaen, ikke på kvalitet, men hva jeg har valgt å satse på av system. Derfor er møtet med HCS sitt anlegg en formidabel utfordring til meg som er vant med dynamiske høyttalere på lavere lyttervolum. HCS har dB som får hele kroppen til å delta i lytteropplevelsen. Det er så mye lyd, og det er kanskje det i første omgang imponerer mest. Minner litt om den opplevelsen jeg og Lagga hadde hos JJ før han flyttet. Likevel har HCS satset på kvalitet i alle ledd i kjeden og må sies.. høres..

Lyden til HCS beviser at han har holdt på sin filosofi i mange år. Det synes jeg er flott og respektabelt. Er sånn sjøl jeg, og bygger litt og litt på det jeg har. Båndbredden i dette anlegget går fra dypeste bunn til en deilig topp med gode overtoner. Bakgrunnen er svart og deilig den og. Ikke noe problem å plassere musikere eller instrumenter. Imponerende er også HCS sine basstårn bestående av 4 10" basser med innebygd 400w forsterkere. Disse samstemte perfekt med Hørningene. Natta gikk så alt for fort.

Anlegget til HCS er av det imponerende slaget og er langt inne i high-end land. Kostbart. Og det låter aldeles fortreffelig. Det er vanskelig å peke på feil. Du trenger heller ikke sitte direkte i lytteposisjonen. Det låter bra fra flere posisjoner. Alt i alt et meget oppegående anlegg med imponerende og annerledes komponenter enn det mange andre ville valgt. Nyankommet DAC blant annet, like mye en skulptur som en fantastisk musikkformidler..

Undertegnede hadde med seg noen rør og et eldre, men lite brukt Theta cd-drivverk. Sånn i ettertid burde vi nok ha satt opp dette med det samme, men morgenen etter gjorde vi så. Før vi køya satte vi inn nye russiske NOS 6N1P-EV OC Voskhod Kaluga goldpin (puh.. lang betegnelse) rør i preampen. Disse skulle få brenne seg litt inn til dagen etter. Dagen etter satte vi også opp Theta'n.

Som en avslutning må vel dette nesten sies å bli et lite sjokk. I den grad det eksisterte en liten hardhet i mellomtonen var den nå borte som dugg for solen. Fløyene ble også større og videre. Vil si at hele lydbilde ble mer organisk med denne kombinasjonen uten at anlegget mistet noe av sin egenart. Det spilte storartet rett og slett.. Det ble et kort, men et veldig hyggelig møte hos HCS. Jeg vil si at du med dette flotte anlegget er i mål. Nå er det bare små justeringer du skal sysle med og det jo egentlig det artigste med hifi..

Takk for meg og lytten HCS! Håper det ikke blir så lenge til neste gang, kanskje her nede hos undertegnede?:)

mvh
    lassemann
    Takk Lasse. Dette er gode ord fra en som jeg har høy respekt for. Ditt klanglige ideal går imot det analoge, varme. Kanskje også litt mørke. Og det er slik jeg vil ha det, slik opplever jeg virkeligheten på konsert. Endel nyere highend er imponerende i diskant og bass. Men for meg er det mellomtone som gjelder.

Ja, det med Theta fascinerer meg. Forskjell på drivverk? Ja, så def. Tror det har noe å gjøre med at et dedikert drev ikke trenger å bruke strøm på annet enn det som det skal. Hente et signal og sende det videre. Ikke via en konverter i boksen.

Ja, jeg vil veldig gjerne ta turen. Vi har en grille tradisjon vi ikke har holdt ved like. De rørene du kom med er fantastiske. Må nevnes.

Takk for besøket. En blir glad når du skriver det du gjør. Men og ydmyk. Takk. Fin helg ønskes deg og familien Lasse :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn