HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er stolen bestemt... Ble en stol jeg har tenkt på lenge. En stol som nesten opphever gravitasjonen og gjør at en kan flyte i musikken... :). Så da blir det Oslo tur i morgen.. Ikke værst at jeg fant et antikvariat som selger ut sine cd'er billig, de skal slutte med cd..:cool:

En må vel passe seg litt når en poster på nettet, mye sarte sjeler der ute. Sarte er greit, det skal en ha respekt for, selv-høytidlige , not so much...Der er det mer gøy å klemme til , for å se hva slags spennende fraser som detter ut...Kunsten er å se forskjell på disse to. Men jeg tror jeg har et relativt godt bilde av hvem som er hva.. :)

Får være snill, la en kompis spille noen toner.. Passende tittel, "Care".. :)

Venter og på noen dippedutter som Posten somler med. Posten er å blir en JÆ plage... Burde vært privatisert , evt steinet .. Det skal da ikke ta over en uke med pakke fra Vestlandet ? Vel er det goldt og stusselig på andre siden, men det får være grenser...:mad::)

Skal og prøvet et nytt komponent, en gammel kjenning som nå har fått en ny vår her til lands. Gleder meg som en unge. Kommer tilbake til det..

Litt americana går an på en fredag...Fikk meg nesten til å savne USA og... :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takker. Denne skal sjekkes ut. Du cash, nå synes jeg du skal finne et par datoer på nyåret og gi til lassemann og lagga. Long overdue med en tur :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Takker. Denne skal sjekkes ut. Du cash, nå synes jeg du skal finne et par datoer på nyåret og gi til lassemann og lagga. Long overdue med en tur :)
    Skall sjekke turnus kaledern etter nyår, men fri vært tredje uke! også imorrn og fremover....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skall sjekke turnus kaledern etter nyår, men fri vært tredje uke! også imorrn og fremover....
    De to vyrde karene jobber turnus, så det må planlegges litt. Imorgen blir det inn og ut da ulven hjemme ellers tygger i filler inventaret.. :).

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er stolen hentet. Var også innom Spikersuppa i Oslo, men det er ikke et sted for meg. Sikkert meg det er noe galt med. Men spekepølser, glitter, brente mandler , folk tett i tett og alt innsauset i noe søtladen synth julemusikk gjorde at jeg fort fikk horn og tenner og måtte skygge banen før noen ble kvalt.. :p

Stolen er modellen under... Tror dette blir noe helt annet enn den "tronen" som stod der før iallefall..

lyttestol1.jpg

Kommer høyt nok opp og så kan jeg nesten ligge i den om jeg vil det. Justeringer kan gjøre ifht hodegjerdet så ikke det blokkerer om en MÅ sitte rett opp og ned... :)

lyttestol2.jpg

Tror dette blir bra. Svevende , lyttende....Ikke nedsunket , litt småsvett i skrevet i en eller annen skinnstol eller sofa :cool:

Innom antikvariatet og der jobbet det den meste geeke jenta jeg har møtt på lenge. Kunne alt om diverse spill, og fantasy historier. Jeg kan litt, men der ble jeg blåst av banen gett. Morsomt!Noen skiver ble det med og. 20 stk, det får holde. Samt skiva under.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes stolen er skikkelig fin og sikert behagelig for skrotten. Holdt faktisk på å kjøpe en slik for 5-6 år siden som lyttestol. Skippet det på grunn av tilstanden og ikke minst høyden. Satser på at det funker for deg som har høyttalere som kiler taket :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.447
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer HCS. Har faktisk Gravity stolen selv. Veldig behagelig stol, som riktignok tar en del plass i stua.

Final

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes stolen er skikkelig fin og sikert behagelig for skrotten. Holdt faktisk på å kjøpe en slik for 5-6 år siden som lyttestol. Skippet det på grunn av tilstanden og ikke minst høyden. Satser på at det funker for deg som har høyttalere som kiler taket :)

Takk for det Karmana :). Siden jeg er stutt og butt, må jeg komme meg litt opp fra gulvet. Tror det blir bra. Gleder meg til å halvslumre litt i stolen der etterhvert. Og på mandag får jeg gule kabler, med tanke på dine joggesko vurderer jeg å kalle de "Karmana's minde" :). Om ikke annet så bidrar de til farge i rommet , er ikke så flink med blomster.. ;D

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer HCS. Har faktisk Gravity stolen selv. Veldig behagelig stol, som riktignok tar en del plass i stua.

Final

Ja,den tar sin plass. men her får den sitt eget rom å ruge i. Godt å høre at en ikke er alene om å ha trua på denne. Du får ta med deg AtleT på nyåret og teste den her :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da må man på tur igjen da....For å teste stol ;)

Hehe, hjertelig velkommen skal du være. Regner med at det blir noe grilling her i sommer i anledning min bursdag. Tenkte å be både deg og lagga med deres bedre halvdeler. Da kan du få teste stol, tipper det er fint å sitte der litt når en har fått i seg noen flakser av det eminente ølet du lager. Vil du ha igjen flaskene forresten ? Har ellers noen små planer med anlegget, trekke det enda et par knepp imot MITT ideal for god lyd.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fikk med meg melodien under og i dag...Hmm..Litt av en julesang..Om en tær å høre teksten.. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Den stolen er perfekt til deg HCS! :cool:

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stolen blir , meget god å sitte i..Og slumre til med en god bok...Kanskje det er en uvane , men musikk setter en forhøyet stemning til en bok. "De tre musketerer" as Alexander Dumas kommer jeg alltid til å forbinde med gammel Genesis... :). Dagen i dag er grå og trist, snør litt. Men det er iallefall ikke så jæ glatt. Rene harakiri å gå ut med en svær ulv som trekker deg fortere på ryggen enn du rekker si "snø".. :mad:

.facebook_1478358525533.jpg

Ja, det ser nesten slikt ut her nå,...Bortsett ifra dyrene... Skal prøve å rydde litt i kabel salat bak anlegget, men vet ikke om jeg har trua på de store forskjellene. Kablene er av god kvalitet og godt skjermet., men det kan sikkert hjelpe, litt..Får teste. Uansett er det rolig i nabolaget, savner ikke Vinterland i Oslo idag...

.facebook_1480203670750.jpg

Fant igjen et album jeg ikke har hørt på flere år som har fått spilletid i dag.. Synes nesten dette er bedre enn Olsens Lot..

mid.jpg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ser ingen grunn til ikke å ha alle Midnight Choir i samlingen

• Liker

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blandet nok sammen antikvariatene her, jeg tenkte på han i Vibes gate! Bodde de 5første årene i gaten der ditt antikvariat ligger Vidars gate! Er det vært og ta en tur og se etter noen fler plater? fantes det vinyl også?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg blandet nok sammen antikvariatene her, jeg tenkte på han i Vibes gate! Bodde de 5første årene i gaten der ditt antikvariat ligger Vidars gate! Er det vært og ta en tur og se etter noen fler plater? fantes det vinyl også?
    Nja, cash, dette var ikke en oase. Men kan hende de har gjemt unna noe på bakrommet. Sympatiske priser om ikke annet :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.447
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4

Final

Ja,den tar sin plass. men her får den sitt eget rom å ruge i. Godt å høre at en ikke er alene om å ha trua på denne. Du får ta med deg AtleT på nyåret og teste den her :)
    Det gjør jeg gjerne ;).

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir spennende med den nye stolen. Jeg er egentlig litt overrasket over at du har plass til den foran anlegget :rolleyes::)

Haavard har selvfølgelig rett når det gjelder Midnight Choir. Blir litt overrasket over at du synes den er bedre enn Olsen's Lot. For meg er Unsong Heroine, MC på tomgang. Gjør et forsøk, og sjekker om jeg husker veldig feil :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Masse plass her Karmana.. Unntatt når jeg legger den helt tilbake, litt sånn avansert "gu"-stilling... :p

Kanskje det er fordi "less is more" - stilen jeg liker på det albumet... Ihvertfall på en søndag...:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.106
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fikk med meg melodien under og i dag...Hmm..Litt av en julesang..Om en tær å høre teksten.. :)

En flott sang, og en sleeper.

Jeg har hørt den fremført på en eller annen juletilstelning i Bergen av Sissel Kyrkjebø- ikke akkurat et typisk musikkvalg for henne- og det ga meg heldekkende gåsehud.....

Mvh

• Liker

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den stolen er perfekt til deg HCS! :cool:
    Ja, vi sier ikke mer om det... :cool:
    Man skaper seg bilder i ens indre, men så kommer man på at det har blitt vist bilder av høyttalerne tidligere i tråden. Tror nok dette er en passende stol for rom, lytter og høyttalere. Faktisk et litt morsomt totalkonsept. Eneste som kunne konkurrert er shibari istedenfor valgte stol, men det er en så omstendelig prosess. ;)

Gratulerer med perfekt lyttestol. Selv lurer jeg litt på om jeg skal ominnrede krypten slik at min svarte Planet-kopi blir lyttestol. Den har en terapeutisk effekt på meg husker jeg fra den tiden jeg brukte den på konferanserommet. Jeg blir litt mer fokusert, men kanskje litt for terapeutisk?

planet.jpg

Liker ikke skinn under ræven i sweetspot. Har skinnsofa i Bergen, der la jeg et tjukt pledd over hele sofaen hvis jeg skulle ha en musikk-kveld.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du sier noe tkr, det er en sleeper.. Og en vakker en sådan.. Misunner deg litt opplevelsen med Sissel. Må ha vært bortimot magisk...:)

Er og noe skeptisk til skinn baluba... Men det får gå... Det jeg ikke skjønner er når folk setter seg til i store reclinere med hodegjerder som kapsler inn hodet helt, da må det jo bli borte noe..? Hmm..Ikke vet jeg.. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke heldig for lyden å ha en reflektor noen cm fra hodet, og spesielt hvis det er skinn. Min skinnsofa rekker litt høyt på bakhodet, og var ikke ideell. Den sofaen ødela faktisk hele lytterommet da den kom i hus. Never again, sier jeg. Slik det er nå må jeg faktisk bygge litt ut med puter i ryggen eller sitter litt frampå for å få ideell avstand til bakvegg, derfor lurer det en ominnredning i kulissene uansett. Og jeg vil gjerne gi høyttalerne litt lenger avstand til sweetspot og bittelitt mer avstand mellom seg. I tillegg vil begge høyttalerne få nesten identiske arbeidsforhold.

Det er mange fordeler med å ominnrede krypten, men det kan bli vanskelig å få det slik at Planet blir sweetspot. :confused:

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Miner høyttalere står med nesten 3.5 meter mellom seg.. Og det er omtrent avstand til lotte posisjonen..Så innenfor det Cardas hevder er lure mål, den gyldne trekant.. Godt å kunne variere lytteposisjon uansett, ni-lytting i lengden blir gjerne litt slitsomt.. :)

sidsel.jpg

Sitter å leser litt i retep sin tråd. Kjenner på at det snart er 5 år siden den kjæresten jeg hadde da døde av kreft, kun 39 år gammel. Følelsen av å satse alt ved å selge hus, flytte fra venner , si opp en godt betalt jobb og ikke begynne på en skole en hadde drømt om siden tyveårene... Og med et slag så var det hele over.. Livet er så skjørt, og en vet så lite hva som ligger foran.. En kan skråle og tøyse her inne, krangle så busta fyker eller bare observere i det skjulte. Det som er den VIRKELIGE verdien av dette nettstedet handler ikke om de forannevnte emosjoner og handlinger. Ei heller av et velfungerende torg og kjøp og salg. Ihvertfall ikke for meg. For meg er det møte med de ulike folkene bak nick her inne. Noen er velfungerende besteborgere, andre sliter med dype sjelelige sår, andre igjen er fulle av ungdommens pågangsmot og dårskap, det er en herlig gjeng. Og det finnes andre kategorier og. At noen av disse individene jeg har møtt dessverre ikke er egnet for vennskap pga baksnakk og tull er noe jeg legger tilside for alle de fine folkene som er her.

Så er det å håpe at alt ordner seg for retep, for alle som er i gang med innspurt til jula. Og da tenke jeg ikke på dere karer, men på deres koner/bedre halvdeler som vil ha det glitrende rent til jul..For det vi driver med her inne er smått og kanskje ikke av så stor verdi. Men når vi møtes får vennskap, deling av kunnskap og ekte hjerterom plass og gir glede! :). Og kanskje når alt kommer til alt, så er vi lost souls..

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    891
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Flott skrevet HCS.... Et innlegg til ettertanke

mvh F

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det Frikken. Enkelte ganger er det fint å trekke litt ut av denne bobla, se hva livet er, kan være og kjenne på verdier ,savn og livet slik det er. I sine mange fasetter..

Siden det nå har vært litt alvorlige ting som er nevnt, så tar jeg tråden over i noe som ikke betyr noe stort. Nemlig KABLER:) . Kjøpte noen Wireworld da det var Black Friday av Lyric, hyggelige priser. Og kablene har en helt annen kvalitetsfølelse enn min gamle DIY. Fikk jeg en oktav til i bassen, mindre fnidder og engelstøv :cool: ? Nja, tviler. Men følelsen de ga meg gjør heller ikke noe. Skal ikke kimse av eieglede...

wireworld1.jpg

Pene er de iallefall. Fikk og en signal kabel, gul og gild. Med gull i seg. Mer gylden lyd ? Neppe, men den og gir meg eieglede.. ( Audio Metallurgy GA-0 ic's ). Kjøpte den brukt. Skal sies at den er noe stiv , så ikke noe letthåndterlig om en har lette bokser som kan flyttes på i anlegget. Det er det ikke fare for her.. :)

audiomettalurgy.jpg

Må vel sies å være en liten glede i fikle med slike passive tonekontroller..Men funker det så er jo det bra. Forskjell eller ei, jeg koser meg. Må innrømme at jeg nok kommer til å slumre mer i denne stolen enn i den forrige. Er liksom litt vektløst det hele, og må tilvennes litt.

Er litt prog i dag...Har komplett samling av YES. Har liksom et prosjekt å få hørt alt, men går litt lei ..Hmm..Kanskje overdose :p..Skal gi det et forsøk senere..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Få nå opp et bilde så jeg får se hvordan den mastodont-stolen gjør seg på garasjeloftet!

Skulle hatt en slik linse som lagga har, dvs fisheye tror jeg...Ting er så store her ved Mjøsas bredd, bra det er en liten krok oppi stolen da :p. Skal få tatt et bilde jeg etterhvert.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn