Når en plutselig får mye fritid så blir det tid til å tenke. Nå skal det altså legges to nye gulv, i en stue og en stue kombinert kjøkken. På sistnevnte er det sorte stenfliser i dag. Sikkert noen som liker det, men for min del er det ikke helt greia. Med lyse hundehår og sten som suger til seg møkk vil jeg heller ha laminat. Parkett har vært vurdert,men med tanke på 50 kg hund er ikke det helt tingen. Og det er gulvvarme under, blir lagt nye sløyfer og flytsparklet. Viktig at det holder. Men å finne noe en liker det er ikke lett. Det kryr jo av ulike kvaliteter og utseende. Med et hus ifra 1920 må en jo ha noe som ser tidsmessig riktig ut, uten å virke innbodd siden byggår
. Og så bør det være i stil med omgivelsene, et skipsgulv når en bor blant furu og gran er kanskje ikek helt stil...For å si det forsiktig. Og chabby chick er pyton, interiør helvetes svar på hipster skit...
I den første stua og kjøkkenet er foreløpig favoritt Berry Alloc Grand Avenue Rodeo Drive. Langt ord på lange bord. Ikke den vanlige størrelsen noe som betyr at rommet virker større.
Dragen har litt lyst på gulvet under. Vi får se hva det blir til
I den andre stua skal ikke hunden være så mye. Dvs nesten ikke i det hele tatt. Så da kan en finne noe en liker. Vurderingen min er at det er her vi skal ha heltre. Heltre gulv er vakre, varme og ekte. Og holder ifra evigheten og tilbake. Har fått tips om gulv ifra Svenneby Sag (
Svenneby Sag og Høvleri - Trevarer for kjennere - Svenneby sag og høvleri) i Østfold. Ukjent for meg, men de virket tillitsvekkende på tlf.På bildet under ser en et gulv jeg likte godt, ask. Hardt som sten og vakkert. Prisen var heller ikke ille.
Det som blir den tyngste jobben for håndverkerne når de skal i gang her er å flytte en klebersteinsovn på 500 kg..
. Når den er fremme skal vi legge sten bak den fra Norsk Steinmiljø (
http://www.norsk-steinmiljo.no/).Modellen under er den tiltenkte. Samt en marmor sten til å ha under ovnen, laminat brenner bedre enn skifer som er under den i dag..
For en som ikke er håndverker er det mye å sette seg inn i. Men artig, og lærerikt. Har noen noen ideer ifht gulv, kom gjerne med det
Og får tankene bort fra andre ting. Blir ikke så mye haifai fremover, men tenkte å ta noen besøk til folk jeg kjenner både i nærområdet og ellers
. Ihvertfall når jeg slippe å holde senga.. Og dit går det fort. Heldigvis. Vår, nye sjanser og mye musikk å oppdage
Melodien under er søtere enn 500 gram med marsipan ..Men den fikk meg til å smile litt.. For en som har sunget selv litt er vokal kvalitet alltid noe som fascinerer, spesielt via acapella...