HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, alt er ikke sort /hvitt. Det fine med å bli bevisst det en ikke liker er at det en liker står sterkere frem.. ;D. Men må la Brokeback Mountain musikk fansen få ha greiene sine i fred... Ellers får de samme opplevelse som stakkaren under når de evt surfer innom her.. :p

FB_IMG_1523647676165.jpg

Vi er jo her for å ha det gøy... Selv om enkelte tror noe annet.. En god motivasjon for samværet er viktig..

FB_IMG_1523647500923.jpg

Uansett, Bjøro Håland er å blir... Skit.. Sikkert en fin fyr, men musikken.. :)

FB_IMG_1523647390810.jpg

Ellers vurderes det.. Men langt frem..

1523563968014_PART_15235639679491.jpg

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.481
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal hele countrygenren måtte lide for Bjøro Hålands eskapader? Hva med de stakkarene som vokser opp med foreldre som er fans av nu metal, skal de ende opp som metallhatere som voksne. Eller de som har vokst opp med Franklins Bombadilla Life på bilstereoen ende som pophatere? Vanilla Ice-diggende mamma avler hiphop-allergiske barn... ;)

Ellers så er jeg glad du minnet meg på at Crown er hybrid klasse A/B transe, det forklarer jo hele saken. For gode transistorforsterkere finnes det for MonoPulse også, dette er nok en som vil glede flere. For selv om MonoPulse ikke trenger så mye kraft i seg selv, så er det jo som både du og Olav påpekte viktigere å ha enormt headroom med transer enn for rørforsterkere. Og i tillegg så er det jo ikke sikkert at en som bruker MonoPulse i dag bruker det samme neste år, og da er det jo greit å ha litt krefter på lur i tilfelle neste høyttalerpar sluker effekt som Sluket drikker glasscola. Det vi kan slå fast da er at det fortsatt ikke er noen som kan melde at de har fått til å pare MonoPulse med switch mode. Jeg er nok redd at Rognlien har rett i at klasse D overhodet ikke passer med MonoPulse. Det er litt merkelig det der, MonoPulse spiller veldig engasjerende med rør og de riktige transistorforsterkerne, men fram til nå har de som har testet de på klasse D bare fått triste resultater ut av dem. :confused:

Det sier seg kanskje selv at når en transe er hybrid med rørdrivere så er det en forsterker som har godt utgangspunkt for å fungere fint med MonoPulse. For akkurat det med livlighet og spilleglede er jo et område der rør ofte overgår transistor, og en konstruktør av transer som lager en hybrid er vel nettopp på jakt etter den spillestilen. Derfor er jeg glad for å lese om din erfaring, for det er jo ikke den dyreste ampen som finnes og en som eier slike gjerne kan forsøke seg på et par MonoPulse, og motsatt. For 82A kan takle 550 watt inn nominelt, så med den forsterkeren burde det være mulig å framkalle brutale tordenskral, for å si det mildt. Det var helt utrolig hvordan 1812 smalt i veggene her, jeg kunne ikke skjønne hvordan en 8" kunne frambringe et så voldsomt skyv. Skal dette gjøres med en transe i trygghet så er nok din Crown et svært godt alternativ.

Så den er nå lagret i minnebanken som et produkt man skal ha i sidesynet når Finn tråles for gode kjøp på effektforsterkersiden. Bare synd den ser ut som typisk studioutstyr fra nitti og totusentallet, det er faktisk helt for jævlig hvordan designerne får lov til å være på fylla ved tegnebordet. Det finnes nesten ingenting som er styggere enn moderne studioforsterkere. Så ille at det helst trengs et eget elektronikkrom. :rolleyes:

Det til side, hvordan er viftestøyen fra Crown? Akkurat viftestøy er noe jeg finner veldig enerverende etter en stund når musikken ikke spiller, og jeg liker ikke å reise meg fra sofaen bare for å slå av forsterkeren for en periode. Det var også en av hovedårsakene til at min bror solgte sitt studioforsterkersett i vinter, det Hafler-settet som jeg annonserte her på sentralen.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Det finnes jo de av oss som har gode minner til Bjøro Håland også. Min mormor var stor fan av Jim Reeves og Bjøro Håland (han var jo tross alt litt Jim Reeves wannabe). Hun spilte begge disse to på sin kassettspiller så det ljomte utover tunet, og jeg minnes det med et stort smil om munnen. Samtidig skal det sies at jeg også sliter med å høre på musikken til disse to artistene pga. et fortsatt savn til henne. Låtene I love Nowegian Country og I Love You Because var hennes store favoritter og kan ikke høres på i dag uten tårer i øynene. Men det er alltid en blanding av sorg og glede når de kommer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har nok rett i at Gentleman Jim er Bjøro Hålands store forbilde, og det er tydelig hørbart. Selv er jeg nok litt Reeves-fan, men siden jeg er født i 1966 så skjønner de fleste at Bjøro Håland hadde jeg et anstrengt forhold til som ungdom. Jeg pleide å synge I Love Norwegian Country-refrenget med tydelig ironi når jeg var i humøret til det, så det var nok mest med humor jeg observerte hans storhetstid. I dag vil jeg nok heller ikke kjøpe eller spille ei av hans plater, men jeg har nok mer forståelse for Bjøro i dag enn det jeg hadde da. Jeg ser de objektive kvalitetene lettere i dag, for de finnes det i fleng av, men likevel kommer jeg nok aldri høre på Bjøro for musikkens skyld. Til det er hans glattslikkede Roy Rogers-image fra den tiden jeg selv var modpunk for sterkt preget inn i mitt sinn som noe fra en kulturelt fremmed planet, selv om det er ganske likt endel country fra statene som jeg faktisk liker. Tror kanskje det spesielt var den selvhøytidelige nasjonalismen som ligger i bunn av teksten som gjorde meg litt uvel. Her er det ingen tvil, USA er moder til alt godt og Norge er det landet som forvalter disse verdiene. Og ikke minst at hele teksten er uhemmet selvskryt. Jeg hadde aldri fått til å omtale meg selv på den måten, da hadde jeg sunket gjennom gulvet av flauhet. :rolleyes:

Men, musikken har klare kvaliteter for de som renser ørene skikkelig, uten at det betyr at vi må like det av den grunn. Jeg kan faktisk komme på musikk som har høyere cred blant kule folk, som er klart dårligere enn Bjøro Håland. Image og kvalitet er ikke nødvendigvis to sider av samme sak, de kan gjerne være adskilt til alles forvirring.

Konklusjon: Heia Bjøro Håland? I alle fall i prinsippet. :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jim Reeves skal det ikke kimses av, nei. Og tekstene til Håland har jeg nok ikke tenkt for mye over i yngre alder, nå i voksen alder klarer jeg ikke helt å fokusere på tekstene når de en ytterst sjelden gang kommer for øret. Det blir alltid en trip down memory lane for meg. Men at Håland var en sær figur kan vi være enige om.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var han ikke traktorselger før han slo gjennom som køntriartist? Det var vel forresten hans type artister som køntri-begrepet ble skapt for å beskrive. I sin tid var musikk fra Nashville country, mens de norske kopiene var køntri. De mer tøffe countrygutta slapp den betegnelsen.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.762
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Var han ikke traktorselger før han slo gjennom som køntriartist? Det var vel forresten hans type artister som køntri-begrepet ble skapt for å beskrive. I sin tid var musikk fra Nashville country, mens de norske kopiene var køntri. De mer tøffe countrygutta slapp den betegnelsen.
    Han solgte gravemaskiner og utstyr og han var på anlegg i Sirdal før i tiden

mvh

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Du har nok rett i at Gentleman Jim er Bjøro Hålands store forbilde, og det er tydelig hørbart. Selv er jeg nok litt Reeves-fan, men siden jeg er født i 1966 så skjønner de fleste at Bjøro Håland hadde jeg et anstrengt forhold til som ungdom. Jeg pleide å synge I Love Norwegian Country-refrenget med tydelig ironi når jeg var i humøret til det, så det var nok mest med humor jeg observerte hans storhetstid. I dag vil jeg nok heller ikke kjøpe eller spille ei av hans plater, men jeg har nok mer forståelse for Bjøro i dag enn det jeg hadde da. Jeg ser de objektive kvalitetene lettere i dag, for de finnes det i fleng av, men likevel kommer jeg nok aldri høre på Bjøro for musikkens skyld. Til det er hans glattslikkede Roy Rogers-image fra den tiden jeg selv var modpunk for sterkt preget inn i mitt sinn som noe fra en kulturelt fremmed planet, selv om det er ganske likt endel country fra statene som jeg faktisk liker. Tror kanskje det spesielt var den selvhøytidelige nasjonalismen som ligger i bunn av teksten som gjorde meg litt uvel. Her er det ingen tvil, USA er moder til alt godt og Norge er det landet som forvalter disse verdiene. Og ikke minst at hele teksten er uhemmet selvskryt. Jeg hadde aldri fått til å omtale meg selv på den måten, da hadde jeg sunket gjennom gulvet av flauhet. :rolleyes:

Men, musikken har klare kvaliteter for de som renser ørene skikkelig, uten at det betyr at vi må like det av den grunn. Jeg kan faktisk komme på musikk som har høyere cred blant kule folk, som er klart dårligere enn Bjøro Håland. Image og kvalitet er ikke nødvendigvis to sider av samme sak, de kan gjerne være adskilt til alles forvirring.

Konklusjon: Heia Bjøro Håland? I alle fall i prinsippet. :)
    Vet du, jeg ble litt nysgjerrig på teksten til I Love Norwegian Country etter ditt innlegg. Så jeg stålsatte meg og satte på låten. Selvskryt sier du? Snakkes da! Ser så absolutt hva du mener :)

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.481
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes jo de av oss som har gode minner til Bjøro Håland også. Min mormor var stor fan av Jim Reeves og Bjøro Håland (han var jo tross alt litt Jim Reeves wannabe). Hun spilte begge disse to på sin kassettspiller så det ljomte utover tunet, og jeg minnes det med et stort smil om munnen. Samtidig skal det sies at jeg også sliter med å høre på musikken til disse to artistene pga. et fortsatt savn til henne. Låtene I love Nowegian Country og I Love You Because var hennes store favoritter og kan ikke høres på i dag uten tårer i øynene. Men det er alltid en blanding av sorg og glede når de kommer.
    Neil Young mener at all musikk som vekker følelser er god musikk. Må si meg litt enig med ham. På godt og vondt.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jim Reeves ja, Pat Boone tilogmed Roger Whittaker hadde sine øyeblikk... Ikke tvil om annet...

Viftestøy... Ikke hørt etter flere timers lytting... På høyt volum.. Men pen er den ikke.. Derfor har jeg rør med ekte mahogny og lakkert i den fargen jeg ønsket.. :).

PS den er switch mode...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tja, gunner... Dama har et par gode melodier, men ikke mer. Etter min smak. Trekkspill, banjo og steel-gitar blir neppe favoritter, men kan fordøyes i små porsjoner. Sier seg selv når en reell favoritt er obo som er er instrument med sjel, etter min smak...

Nydelig låt. Norske Trio Trang har også en digg versjon. Check it out;D
    Takk for påminnelsen.. Synd den skive ikke akkurat er lett å finne da... Om du ikke vil gi bort din...? ;)
    Nei...;)

Men jeg grabber et eks til deg kommer jeg over et.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jim Reeves ja, Pat Boone tilogmed Roger Whittaker hadde sine øyeblikk... Ikke tvil om annet...

Viftestøy... Ikke hørt etter flere timers lytting... På høyt volum.. Men pen er den ikke.. Derfor har jeg rør med ekte mahogny og lakkert i den fargen jeg ønsket.. :).

PS den er switch mode...
    Men ikke klasse D? Mye rart i verden, gitt. :)

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.448
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Neil Young mener at all musikk som vekker følelser er god musikk. Må si meg litt enig med ham. På godt og vondt.
    Så enkelt og bra kan det sies :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

PS den er switch mode...
    Nei den er ikke det.. A/B.. Og switchmode. Og funker på Monopulse.. :)

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Bartistan
    ...Min mormor var stor fan av Jim Reeves og Bjøro Håland (han var jo tross alt litt Jim Reeves wannabe)...Låtene I love Nowegian Country og I Love You Because var hennes store favoritter og kan ikke høres på i dag uten tårer i øynene.
    1974-5 eller så, pluss/minus.
    Den unge skranglefant, 10-12 år, i baksetet, på tur til hytta.
    Omtrent 2ogenhalv times vei avgårde.
    Én radiokanal. Norsktoppen. Gro Anita, Stein etc.
    Sikkerstikket for å toppe Norsktoppen var coverversjoner av utenlandske (ofte amerikanske) hits i klein norske språkdrakt, drapert i heismusikkglatt lyd og arr.
    Ofte køntry. De laaange gliiidende steelgitartonene likte jeg ikke. Jeg hadde nemlig hørt Quo og Purple, Sabbath - altså ting som traff meg midt i hjerterota.
    Den klassiske countrysteelgitaren, ispedd ymse stadier av bilsyke (smale, kronglete veier) ga meg en evig avsmak.

Jeg stiller i klasse med motoren der. Det finnes sikkert enellerannen traumatisk diagnose ;)

Men - om man er litt mer kreativ i bruken, bring it on! :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt beskrevet skrangle. Hadde samme opplevelse på godt og vondt. Selv var det bandet Sweet som det gikk i rundt 12 års alderen.. Da ble røykfylte turer i min farfars Morris ispedd norsk køntri ganske slitsomt..

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.481
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

PS den er switch mode...
    Nei den er ikke det.. A/B.. Og switchmode. Og funker på Monopulse.. :)
    Og den kan modifiseres med gummiknotter fra Biltema, slik at den slipper å ligge på magen :)

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.448
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Får hive meg med på denne jeg også. Hadde mye av de samme musikalske preferansene som skranglemannen på den tiden, men ørene ble utsatt for mye av de samme greiene som ham i bilen. Dette godt krydret med sommerturer i en boble fra Bergen til Stjørdal hvor min mor og far strirøykte, gjerne med lukkede vinduer. De skjønte aldri helt hvorfor jeg alltid ble bilsyk :rolleyes:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.481
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Får hive meg med på denne jeg også. Hadde mye av de samme musikalske preferansene som skranglemannen på den tiden, men ørene ble utsatt for mye av de samme greiene som ham i bilen. Dette godt krydret med sommerturer i en boble fra Bergen til Stjørdal hvor min mor og far strirøykte, gjerne med lukkede vinduer. De skjønte aldri helt hvorfor jeg alltid ble bilsyk :rolleyes:
    Man måtte jo holde vinduene lukket. Ungene kunne jo bli syke av all trekken :rolleyes:

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Bartistan
    Sweet og masse annet samtidig sto på menyen også ja.
    Alt var nytt, alt var spennende.

Men så, banjo:
    Mistenker at denne neppe passer helt inn her i tråden, men prøver meg likevel. Har lufta den før, for lenge siden, i hvahørerdupåNÅtråden, tror jeg.

Skiva er stappfull av banjo, skrangler som bare det og har tekster som en ung Springsteen hadde nikka anerkjennende til.
    Innspilt på en 7-spors (ett virka ikke) spiller utlånt av Steve Earle i et studio i 2. etg over Frank's Garage (tror jeg det var) i Philly.
    Soulinfluensene tyter ut her og der. Banjosoul?
    Gi den en sjangs utover spor 1 om du først tar steget

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Bartistan
    Mine folk røyka ikke, men den bilen lukta alltid merkelig hver gang vi skulle på hytta ???

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    • Liker

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ...Min mormor var stor fan av Jim Reeves og Bjøro Håland (han var jo tross alt litt Jim Reeves wannabe)...Låtene I love Nowegian Country og I Love You Because var hennes store favoritter og kan ikke høres på i dag uten tårer i øynene.
    1974-5 eller så, pluss/minus.
    Den unge skranglefant, 10-12 år, i baksetet, på tur til hytta.
    Omtrent 2ogenhalv times vei avgårde.
    Én radiokanal. Norsktoppen. Gro Anita, Stein etc.
    Sikkerstikket for å toppe Norsktoppen var coverversjoner av utenlandske (ofte amerikanske) hits i klein norske språkdrakt, drapert i heismusikkglatt lyd og arr.
    Ofte køntry. De laaange gliiidende steelgitartonene likte jeg ikke. Jeg hadde nemlig hørt Quo og Purple, Sabbath - altså ting som traff meg midt i hjerterota.
    Den klassiske countrysteelgitaren, ispedd ymse stadier av bilsyke (smale, kronglete veier) ga meg en evig avsmak.

Jeg stiller i klasse med motoren der. Det finnes sikkert enellerannen traumatisk diagnose ;)

Men - om man er litt mer kreativ i bruken, bring it on! :cool:
    Det er derfor du er en skranglefant. Overlat Jim Reeves til oss sofistikerte, du. :p

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.937
    Sted
    Bartistan
    ^Shmellapåræi, og sjekk de siste partre linkene mine istedet. Deretter kan du være så sofistikert du bare gidder ;)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.022
    Mine folk røyka ikke, men den bilen lukta alltid merkelig hver gang vi skulle på hytta ???
    Hjembrent, røkelse og tørrfisk?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.448
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser ut som du rørte skikkelig i gryten da du var i Armenia......

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når en har fjorten tommeltotter, hvorav en sitter på ti, er det greit med kompiser som besitter kunnskap og tid. Her er det ene filteret til Mobster2 ferdig. Og sakte går det imot glede og fryd.. :)

IMAG02651.jpg

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sa noen røykeboble....

I fall Googledritten ikke funker - som den vanligvis ikke gjør... hopp til 11:50

eller klikk her for direkte access..
    https://youtu.be/w3MHt5GmrXE?t=11m51s

Sist redigert:

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fått koblet opp og testet med de nye filterne enda?

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Når en har fjorten tommeltotter, hvorav en sitter på ti, er det greit med kompiser som besitter kunnskap og tid. Her er det ene filteret til Mobster2 ferdig. Og sakte går det imot glede og fryd.. :)

Vis vedlegget 490876
    Hei HC dette er jo ganske kjente ting for meg, men hva er den boksen med blå etikett ?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn