HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du kjøpt pickup til klenodiet, eller?

Nei, vurderer Soundsmith Boheme.. All tid jeg kun har mm riia... Men finnes det andre alternativer som kler Gyro kom med det Impulse...Vet du er mannen til det.. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Soundsmith er veldig bra saker, det. Evt er det ikke dumt å kikke i retning av en Dyna DV20x i high output-versjon heller.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vil tror Dyna og er en kandidat ja...Har inntrykk av at Gyro kler en pu med litt pondus...Som gjør at det ikke bare er virilt og gøy på toppene, men og sparker litt i bunn... Får spørre terje om dette med Soundsmith, han er eager han på å fortelle.. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Drar imorgen...Hjemme 12 juli... Hvordan ligger du an med dine prosjekter på høyttaler fronten ? Jeg vurderer og et par apekister...Samt et par beist av noen Hørning..Er svak for Hørning, men disse er bare værst..Og vet ikke helt hva jeg skal med slike.. Apekistene er Vienna Acoustics Mahler og Pro Ac respons 4.0...

Phaf, det er disse jeg snuser litt på..
    Unbenanntes Dokument

Og et lite bilde av Hørning...

Vis vedlegget 204819
    Det var svære greier.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Drar imorgen...Hjemme 12 juli... Hvordan ligger du an med dine prosjekter på høyttaler fronten ? Jeg vurderer og et par apekister...Samt et par beist av noen Hørning..Er svak for Hørning, men disse er bare værst..Og vet ikke helt hva jeg skal med slike.. Apekistene er Vienna Acoustics Mahler og Pro Ac respons 4.0...

Unbenanntes Dokument

Vis vedlegget 204819
    De var direkte knallrå!!!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Unbenanntes Dokument

Vis vedlegget 204819
    De var direkte knallrå!!!
    Hehe, du tenker på Hørning nå ? De er nok temmelig svære...Går 2,40 i været...

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.206
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er festpukkelen som lar musikken groove, ikke at høyttaler går ned til 25hz.
    Mitt prosjekt blir med liten festpukkel og vil vel gi seg på 30hz.
    Men det er langt fram, veldig langt ennå.

God tur

Haavard

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    728
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    De Hørningene var brutale! Mine ser ut som fuglekasser i forhold. Hva heter denne modellen?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er festpukkelen som lar musikken groove, ikke at høyttaler går ned til 25hz.
    Mitt prosjekt blir med liten festpukkel og vil vel gi seg på 30hz.
    Men det er langt fram, veldig langt ennå.

God tur

Haavard
    Du har vel rett i det... Men den fysiske muligheten for en høyttaler å gå dypt skal ikke underslås. Stort nok kassevolum skulle borge for at dette evt er mulig. Uansett er det rommet som setter premissene for gjengivelsen ofte på dype toner, booming er ikke gøy...

Takk for det...Snart solbrent og blid.. :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg hadde gått for Hørning. Men det er meg da :)

Du kan så si Lasse... De er store, tunge og har en kjøpt de får en nesten sikkert ikke solgt de...Dyre er de og... Foreløpig ligger de på 3 plass på lista over kandidater... Og noe av grunnen til dette er minnet om det å bære høyttalere på 100 kg stk ikke er noe jeg gjør med glede... :cool:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har du gått ut i ferie HC? ;)

Husker hvor store jeg synes dine Hørning var da jeg var på besøk hos deg. Uvant.
    Blir spennende å se hva du går for etterhvert.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du gått ut i ferie HC? ;)

Husker hvor store jeg synes dine Hørning var da jeg var på besøk hos deg. Uvant.
    Blir spennende å se hva du går for etterhvert.

Ferie ifra imorgen... Og synes du de var svære..vel det finnes større.... Selvom jeg har mine tvil om jeg tørr disse her da..

Hørningaga.jpg

hørningaga2.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    2,40m høye?

Hvor høyt er det under taket hos deg? Husk at du skal få dem stablet på plass også. ;) Antar de må transporteres inn liggende/vinklet, og da må du jo ha mer takhøyde for å få satt dem på plass.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    2,40m høye?

Hvor høyt er det under taket hos deg? Husk at du skal få dem stablet på plass også. ;) Antar de må transporteres inn liggende/vinklet, og da må du jo ha mer takhøyde for å få satt dem på plass.
    Skal tro om det er noen som har bommet på dette.....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    2,40m høye?

Skal tro om det er noen som har bommet på dette.....

Det må i så fall ha vært tidenes nedtur. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    2,40m høye?

De var ikke mer enn 2,0...Men trenger 2,40 for å få de opp :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ah.

Tenkte bare at det kunne blitt en skikkelig fadese. :)

Rekk opp de som hadde ofret taket og dratt frem bajonettsaga heller enn å pakke dem ned igjen! ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ah.

Tenkte bare at det kunne blitt en skikkelig fadese. :)

Rekk opp de som hadde ofret taket og dratt frem bajonettsaga heller enn å pakke dem ned igjen! ;)

Til prisen kan en vurdere å bygge et hus rundt de :cool:...Lekestue... ?? :rolleyes:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valg , valg, valg... Hva skal en gjøre... Ja, det er høyttalere jeg grunner..Kjøper de uansett for et annet lytterom enn det jeg har idag... Tre kandidater står på blokka...Pluss at diy vurderes...Men er nok litt sjenert for å bygge selv, all tid jeg hverken har tålmodighet eller kunnskap nok... At det skal være så vanskelig... Og kungjør en kandiatene blir det neppe noe bedre vil jeg tro med råd.. :confused:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nye kandidater og ikke de du hadde her tidligere i tråden?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Joa Roda...Er noen av disse som er nevnt..Kan gjenta sånn for ordens skyld...Så kan en komme med gode betraktninger utifra hva en tror eller har hørt av disse. Bare så det er sagt med en gang, jeg har et lite rom nå, men satser på at dette vil endre seg om ei stund..

Ok, here goes:

1. Kandidat 1 er ProAc Response 4. Selvom lyden av disse er litt daff, iflg noen, er denne modellen mer liniær enn 3.0 og 3.5. Alltid likt lyden av ProAcm som minner litt om min gamle favoritt Snell.

ProAc Response 4 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

ProAc Response Four..jpg

2. Kandidat 2 er Vienna Acoustic Mahler. Dette er et møbel, kanskje den peneste av de jeg tenker på. Hadde Strauss og de likte jeg godt. Varmtklingende og tilgivende ifht all musikk jeg spilte. Men sidemonterte basser har jeg aldri blitt helt klok på , når sant skal sies..

Vienna Acoustics Mahler loudspeaker Measurements part 2 | Stereophile.com

mahler.jpg

3. Kandidat 3 er Matterhorn. Disse vet jeg lite om, men konstruktøren inngir til tillit. Og har gode priser.. Samt at det er horn... Noe som betyr litt om jeg fortsatt skal bruke mine 300B.. De vil og fungere med Sugden..

Unbenanntes Dokument

Matterhorn.jpg

4. Kandidat 4 er Avantgarde Duo. Disse er på mange måter yesterdays news, men jeg har alltid likt den åpne lyden disse gir. Hørte fullt oppsett på Horten messe og ble bergtatt. Men har og tenkt at bassene henger ikke helt med på denne modellen. kan jo supplere med bondebasser a'la Vermin, men usikker på hvordan dette funker.

avantgarde duo.jpg

5. Kandidat 5 er Hørning Algame. Har hatt Alkibiades, og er fascinert over lyden disse ga. Ikke så ekspolsiv som store Klipsch, ei heller så åpne som mange andre horn. Men med en svært naturlig klang som gjør at musikken høres ekte ut. Alt er stort, og nært... men tunge beist å flytte på, selvom de skal stå inntil bakvegg...

Billede0233.jpg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Mye fint her HCS.
    Men når du nevner dette med kjøp for eventuellt nytt rom, kom jeg til og tenke på at en stund kjøpte jeg bukser som var for små, med planer om at de ville snart passe. Men det gjorde de aldri.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye fint her HCS.
    Men når du nevner dette med kjøp for eventuellt nytt rom, kom jeg til og tenke på at en stund kjøpte jeg bukser som var for små, med planer om at de ville snart passe. Men det gjorde de aldri.
    Meget godt poeng det Rolf. Burde sikkert vente...Bare litt lei stativ høyttalere.. Det er ikke meg..Selvom de passer i rommet her... :cool:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hva med de du snakka om i våres, da? Dipolene? Er de ikke på lista lenger? Ellers slår det meg at det er mye epler, appelsiner og kålrot her, om du forstår hva jeg mener. Det er et hav av forskjell på Avantgarde og Proac i måten å gjengi på. Jeg lurer litt på retningen...men det har jeg jo sagt ofte før. For å uttrykke meg diplomatisk.Hvis du aldri har blitt klok på sidemonterte basser, og da tolker jeg deg som om du ikke liker det, har fått det til å funke eller ser poenget, hva i himmelens navn er da poenget med å sette en høyttaler som baserer seg på netopp det prinsippet på shortlist?
    I beste mening, selvsagt.
    Ellers er jeg enig med Rolf. Det er ikke ofte det betaler seg å bygge grunnmur og tak samtidig.
    Få koll på rom, størrelse og beskaffenhet, finn ut hvilket lydmessig ideal du egentlig søker, still inn kompasset, få fokus og følg kursen.
    Det sparer deg for vingling, penger, frustrasjoner og mye tjafs.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva med de du snakka om i våres, da? Dipolene? Er de ikke på lista lenger? Ellers slår det meg at det er mye epler, appelsiner og kålrot her, om du forstår hva jeg mener. Det er et hav av forskjell på Avantgarde og Proac i måten å gjengi på. Jeg lurer litt på retningen...men det har jeg jo sagt ofte før. For å uttrykke meg diplomatisk.Hvis du aldri har blitt klok på sidemonterte basser, og da tolker jeg deg som om du ikke liker det, har fått det til å funke eller ser poenget, hva i himmelens navn er da poenget med å sette en høyttaler som baserer seg på netopp det prinsippet på shortlist?
    I beste mening, selvsagt.
    Ellers er jeg enig med Rolf. Det er ikke ofte det betaler seg å bygge grunnmur og tak samtidig.
    Få koll på rom, størrelse og beskaffenhet, finn ut hvilket lydmessig ideal du egentlig søker, still inn kompasset, få fokus og følg kursen.
    Det sparer deg for vingling, penger, frustrasjoner og mye tjafs.
    Kan ikke ha et variert kosthold nå da impulse ? :rolleyes:... Men ja, det blir litt skyte med hagle ... Litt bevisst er det dog.. Innen denne hobbyen er det få absolutte sannheter slik jeg ser det for hva som er bra er dårlig ev komponenter. Det kan måle dårlig , men fortsatt være engasjerende å lytte til. Andre ganger måler det spik-flatt men en sover før første sats er over..

Du har rett når det gjelder sidemonterte basser. Et prinsipp jeg ikke skjønner vitsen med.. Utover spiller det fort i en eller annen sidevegg..Innover er bassen så udefinert at det ikke er noen vits... Så da er Mahler borte.. Hørning er tøft, men jeg er skeptisk.. Hvor stort rom må jeg ha for å få disse til å spille ? 150 kvm ?

Som du sa på tlf impulse, jeg skal ta meg tid. Og jeg lytter til råd. Nå har jeg avtalt møter med et par for å lytte til hvordan deres oppsett høres ut. Jeg er helt klart av den formening at en lærer best i samråd med andre, det er der emipiren ligger for min del. At en selv kan lese seg til mye kunnskap er jo sant, men det er ørene en hører med og hjertet som skal berøres.. En sanselig hobby dette.. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du har rett når det gjelder sidemonterte basser. Et prinsipp jeg ikke skjønner vitsen med.. Utover spiller det fort i en eller annen sidevegg..Innover er bassen så udefinert at det ikke er noen vits... Så da er Mahler borte..
    Vitsen med prinsippet er, etter hva jeg har fått med meg, at du får en smalere frontbaffel og dermed bedre perspektivegenskaper?
    Dette med innover og utover strider med at bassen er rundtstrålende? Men det kan sannsynligvis ha å gjøre med at de er delt for høyt?

Hvordan funker det på Hørning som er så svære at mellomtone og diskant spiller på et helt annet sted i rommet enn bassene?
    ikke minst at de er så svære at antall kubikk i rommet synker betraktelig.... :) :) :)

Ellers veldig enig i at det er mange veier frem til godlyden. Jeg mener at ingen synsekonger eller omtaler kan gjøre deg sikker på at det funker for deg, hjemme i eget oppsett. Det må prøves ut for å bli sikker.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har rett når det gjelder sidemonterte basser. Et prinsipp jeg ikke skjønner vitsen med.. Utover spiller det fort i en eller annen sidevegg..Innover er bassen så udefinert at det ikke er noen vits... Så da er Mahler borte..
    Vitsen med prinsippet er, etter hva jeg har fått med meg, at du får en smalere frontbaffel og dermed bedre perspektivegenskaper?
    Dette med innover og utover strider med at bassen er rundtstrålende? Men det kan sannsynligvis ha å gjøre med at de er delt for høyt?

Hvordan funker det på Hørning som er så svære at mellomtone og diskant spiller på et helt annet sted i rommet enn bassene?
    ikke minst at de er så svære at antall kubikk i rommet synker betraktelig.... :) :) :)

Ellers veldig enig i at det er mange veier frem til godlyden. Jeg mener at ingen synsekonger eller omtaler kan gjøre deg sikker på at det funker for deg, hjemme i eget oppsett. Det må prøves ut for å bli sikker.
    Ja, det kan godt hende de deler noe høyt Vienna på den modellen der. Strauss fikk jeg aldri slik jeg ville. Hørning er litt annerledes. Hornbass har en litt annen karakter en annen bass såvidt jeg skjønner og de boomet ikke hos meg. Enda de sto med to 15 tommere 30 cm ifra bakvegg. Mye av grunnen til dette var at mesteparten av bassen kom ut under høyttaleren.

Noe av gleden er å se hva som finnes. Fikk et tips av impulse her som skal skjekkes. Tannoy... Liker de godt, har hatt Kigdom en periode...Det er ikke Glenair, synes den modellen er litt rølpete.. :rolleyes:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lenge siden jeg har skrevet noe her...Koser meg med musikken slik den er i et litt håpløst rom.. Men noen tanker har jeg gjort meg..og jeg har nok falt ned på fabrikat av høyttalere.. Det blir horn, surprise..Bygger ikke selv, til det er tiden min litt for kostbar.. Samt at 14 tommeltotter gjør det ikke så mye enklere.. Ikke går jeg helt mainsteam heller med klipsch eller noe plast tuter ifra tyske produsenter... Nei, her må det mer klasse og stil til..Så har iallefall høyttaleren stil.. :cool:

Litt funk, er ikke feil..Thank you for let me be myself ..;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    snakker vi klassisk treverk? :)

Fa.. eros...Var den så lett å gjette ?? :rolleyes: ... Er nok der det lander ja...Har flere følere ute, men er på en måte trygg på noen som har drevet med å lage høyttalere en liten stund.. ;)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn