HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.464
    Antall liker
    64.009
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende å lese om opplevelsene fra «testen» av streamere. Konklusjonen var vel litt til begge leire :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.961
    Antall liker
    14.212
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for inntrykk av streamere. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende å lese om opplevelsene fra «testen» av streamere. Konklusjonen var vel litt til begge leire :)
    Ja en må være forsiktig og snakke om "forskjeller" her inne. Ihvertfall om en ikke har en doktorgrad å belegge det med... Men uten forskjeller ville hobbyen vært like død som et gruppemøte i AP hvor partipisken blir brukt.. :).

    FB_IMG_1550952891864.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vel... LUMIN kontra Bluesound... Brukt med samme dac, app, lydtrykk målt likt og samme kutt...?? Korte kutt, for å se om SRM og jeg kunne høre forskjell.

    Vis vedlegget 531236

    Hvor Lumin ser ut som en hifi komponent ser Bluesound ut som en liten matboks med ei lampe på.. Men Lumin, hvorfor? Hvorfor ha display når dette knapt kan leses på over 2,5 meter... Ihvertfall når en vet at kundegruppen er lett svaksynt, tidvis døvhørt, synkende testosteron og økt "masse" å forholde seg til..

    Vi spiller litt. Tror kanskje Lumin har høyere gain. Måler og finner ut at den er lik. Korte kutt, forsøksvis samme del på sporet. Ingen vitenskapelig test, ingen fasit. Begge er vi skeptisk til om det er forskjell, SRM og jeg. En ting er iallefall sikkert, ved flere korte kutt etterhvert blir vi slitne på å fokusere og detaljene blir mer og mer borte.

    Så, for egen del, hva opplevde jeg som forskjell på disse to? Er det forskjell? La meg starte med det siste først. Svaret er "ja". En forskjell, som for meg, virker som om Lumin bedre definerer konturene i musikken. Separerer detaljene tydeligere. Men, dette er vanskelig å fastslå. Subtile nyanser ja. På mange måter er det nyanser vi jakter, de nyansene som viser musikkens innerste vesen, la artisten berøre hver en nerve i kroppen..

    Ja, Lumin er bedre. I mine ører. Men nyansene er små, prisforskjellen tilstede. Lumin har en bedre app, men denne stoppet og virke. Sikkert bare en glitch i the Matrix.. Uansett, interessant å teste ut.

    Men etterpå skal jeg høre litt vinyl. Blir neppe noen streaming fantast, det overlater jeg til hordene.. Og bergensere :)

    Vis vedlegget 531242


    Og uansett, spill musikk :)

    Vis vedlegget 531243
    Kan jo så vidt nevne min opplevelse av den ytterst uhøytidelige testen. Jeg synes noen ganger jeg kunne detektere forskjell, andre ganger ikke. Så da blir jeg usikker på om det faktisk er forskjell eller ikke. En annen sak er at om man kan høre en liten forskjell er det veldig vanskelig å bedømme hva som er "best"
    Jeg tror mange gjør det til en selvfølge at den dyreste komponenten er det beste hvis man evner å avdekke forskjell, uten å hentyde til deg i dette tilfellet HC. ;)
    Alt i alt så vurderer jeg den eventuelle forskjellen så mikroskopisk at det for min del ikke er av særlig interesse.

    Når det gjelder appen så var det alt for kort tid å vurdere, men det så ut til at Lumin hadde en del mer muligheter. Førsteinntrykket tilsa at den er bedre enn Bluesound sin.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt oppsummert. Mikroskopiske forskjeller av ulik karakter,om de er der
    Uansett, høre selv.

    Satte meg et nyttårsforsett for to år siden. Nemlig lese en bok i uka. Etterhvert ble intervallet lengre, og bøkene stadig enklere krim bøker pga fokus og mangel på tid. Jo Nesbø sin siste, Tørst, var ok. Holst sin siste rett ut dårlig. Men den jeg leser nå har truffet noe i meg. "Svøm med dem som drukner" av Lars Mytting.
    svøm-med-dem-som-drukner-pb.jpg


    Kanskje er det genene fra Gudbrandsdalen, eller beskrivelse av Shetland, sjøsprøyt og hav.. Jeg vet ikke, bare vet at dette er en fordømt god bok.. :)

    Etter middag i dag så blir spenningen hvordan slike høyttalere som de under vil låte hos meg
    Jeg liker utseende. Tøffe, men likevel nette. Polsk bygd, lik Ø, waveguide og to veis. Også lik Ø.. Idet hele tatt, dette kan bli spennende.. :)

    FP15-01-773x1030.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Oi, den var tøff! Mer info om størrelse, prinsipp, følsomhet/specs, pris, selger osv?
    Ser frem til bilder fra forskjellige vinkler, også bak. :)

    *ser ut til at det er hORNS?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Godt oppsummert. Mikroskopiske forskjeller av ulik karakter,om de er der
    Uansett, høre selv.

    Satte meg et nyttårsforsett for to år siden. Nemlig lese en bok i uka. Etterhvert ble intervallet lengre, og bøkene stadig enklere krim bøker pga fokus og mangel på tid. Jo Nesbø sin siste, Tørst, var ok. Holst sin siste rett ut dårlig. Men den jeg leser nå har truffet noe i meg. "Svøm med dem som drukner" av Lars Mytting.
    Vis vedlegget 531399

    Kanskje er det genene fra Gudbrandsdalen, eller beskrivelse av Shetland, sjøsprøyt og hav.. Jeg vet ikke, bare vet at dette er en fordømt god bok.. :)

    Etter middag i dag så blir spenningen hvordan slike høyttalere som de under vil låte hos meg
    Jeg liker utseende. Tøffe, men likevel nette. Polsk bygd, lik Ø, waveguide og to veis. Også lik Ø.. Idet hele tatt, dette kan bli spennende.. :)

    Vis vedlegget 531400
    Spent på hva du vil synes om disse vs Ø. Beryllium i toppen har de visst også. Har hørt mye positivt om dem men ikke hørt de selv.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Min aversjon imot bæring opp trappa her samt kobling har ikke blitt mindre. Så foreløpig en midlertidig plassering for å danne seg et inntrykk. Han som skal komme, dukker opp i morgen kveld. Da blir det finlytting..

    1551034472200.jpg


    Lillebror, FP12. Koblet fort opp med stativer og holfi føtter under for å ikke skrape. Hører umiddelbart at følsomhet er høyere på Horns enn på Ø.

    1551033951339.jpg


    Horns er ikke små kontra Ø. Den økte følsomheten gir et lett lekent uttrykk, og foten går enkelt. Men må få satt de riktig og vinklet de rett. Det lukter uansett litt fugel av dette..

    FB_IMG_1551012931163.jpg


    Gamle storband plater var veldig kult på disse. Imorgen skal jeg prøve med SET forsterkere, det kan bli svært avgjørende for min mening. Så langt er det lovende, de har potensiale. For meg betyr utsagn fra folk som har testet selv og/eller hørt mye forskjellig mer enn de som har lest ei bok. Det kan bli bra lyd av å lese seg dit såklart men i denne HOBBYEN er det ikke min "emperi"..

    Nå må jeg inn, Dragen truer med vin og kjeks. Enda det ikke er fredag.. ;)

    FB_IMG_1551011268992.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette er spennende! ;D
    Ser frem til full pupp-rapportering!

    Edit: FREDAG?!:confused:
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir de testet med Holton også ?
    Hvem er forhandler av Horns i Norge da ?
    Såklart,det testes. Men det er litt å skyte spurv med kanon. Forsåvidt en fascinerende øvelse..

    Endpoint er importør. Nok en velvillig bransjeaktør som står på for kundene sine. Vi er heldige!

    Og, imens her i innlandet... :rolleyes:

    FB_IMG_1551117900513.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    5.911
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan går det med testing av bokser på stativ, eller er det ikke blitt tid til det i din travle hverdag?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    5.911
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja de er jo små å nette med sinne 50kg + 30kg stands. Så du driver ikke med lett hifi lenger HC, selv om du tester ut stativ høyttaler:rolleyes:
    Venter i spenning på om Ø for en fortsettelse hos deg etter disse er testet???
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rolig kveld før "slaget" i morgen. Er litt tettere i hue etter en lang uke. Dette landet har altfor mange byråkrater i statlige etater.. Det om det..

    FB_IMG_1551467292890.jpg


    Uansett, det gjelder å få realisert noen drømmer, teste ut litt innen hobbyen. Imorgen er Final og Retep bekreftet på besøk.

    FB_IMG_1551380229557.jpg


    Vi skal høre Ø kontra Horns i en enkel test. Ingen fasit, men spennende å høre hva de to andre synes. Jeg har mine forutanelser, men greit å få det bekreftet, eller avkreftet. Kanskje Sundkoien dukker opp og. Blir trivelig.

    1551472390370.jpg


    Hvilken høyttalere er den som er lettest å like? Det er vanskelig å svare på, men forskjellige er de.. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stiller med nyvaska øret og godt humør. Resten blir bare bonus. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.464
    Antall liker
    64.009
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende med Horns. Holdt mellom 7-24 ganger på å trykke kjøp på de Endpoint hadde til salgs i laaaang tid. For sent is my middle name :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    5.911
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Du får ha god Helg å kos deg med hifi besøk.
    Blir spennende å høre hva nyvaskede ører fra mogreina sier om de små stativ talerne:)

    Passert din bolig for gang nr. 2 denne uken i kveld. Vinterferie med familien er unnagjort:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får ha god Helg å kos deg med hifi besøk.
    Blir spennende å høre hva nyvaskede ører fra mogreina sier om de små stativ talerne:)

    Passert din bolig for gang nr. 2 denne uken i kveld. Vinterferie med familien er unnagjort:)
    Takk for det roeng. Vi blir fire i dag, sundkoien, final, Retep og meg. Fire ulike sett med ører. Dette blir artig!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    En side av Mjøsa der solen skinner er ikke feil.....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Feil side ta mjøsa i tog:)
    Pass deg, jeg vet hvor du bor.. :mad:;). Neida, nå er alt Innlandet. Selvom enkelte enkle huer ikke greier å stave Gjøvik riktig er det byen med verdiskaping i regionen. Forøvrig er jeg halvt trønder og halvt døl, så hvilken side som er hva er totalt uvesentlig :). For meg..

    FB_IMG_1551474987095.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    5.911
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Du får ha god Helg å kos deg med hifi besøk.
    Blir spennende å høre hva nyvaskede ører fra mogreina sier om de små stativ talerne:)

    Passert din bolig for gang nr. 2 denne uken i kveld. Vinterferie med familien er unnagjort:)
    Takk for det roeng. Vi blir fire i dag, sundkoien, final, Retep og meg. Fire ulike sett med ører. Dette blir artig!
    Det høres ut som om det er duket for en bra lørdag. Kos dere:)
    Blir spennende å se hvor sammenfallende dere opplever test materiale:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.406
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vi får skylde på Hr Vågan:) Riktig nok kommer en side av slekten min fra Lena og Kapp:) Dere må ha et hyggelig treff!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da vil jeg takke Retep, Final og Sundkoien for strålende selskap. Tiden går bare så alt for raskt. På tross av et par tøffe løft virket det som alle dro med godt humør.. Men, dagens hovedhensikt var å avdekke forskjell mellom Ø og Horns. På mange måter like, polskbygde to veis, relativt lettdrevne og med waveguide og 12 tommer. I hvertfall i fp12 fra Horns, fp15 er nok naturlig en 15 tommer..

    1551544329203.jpg


    Ingen vitenskapelig analyse, men en analyse basert på egen dagsform, rom og tilhørende komponenter. Og uten sub, med ASR som forsterker. En forsterker som legger til lite, men heller ikke trekker fra. Horns sies å være god rør-mat, men ASR ble brukt for å avdekke mest mulig egenkarakter.

    Skal rydde litt i inntrykk, så kommer det mer i kveld. Tipper de tre andre har endel å tilføre og :)}
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1390.jpg


    Takk for laget gutter, kjempegøy å få høre tre par høyttalere. Hadde selskap fra Final på vei hjem, så turen gikk fort. Skal komme med noen inntrykk ja. Må bare få kommet meg inn døra, og hilst på hi jeg deler hus med. Må få litt av meg hun også.

    Takk for mat og drekke. Hils frua og si takk for meg.

    Morro at vi fikk igang reciver på stua også. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Artig. Ser frem til de eleverte herrers beskjedne skriblerier om hvordan trykkbølgeendringene fortonet seg rent subjektivt. I all ydmykhet selvfølgelig.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn