HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.885
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis man har dubletter av (C)eline (D)ion er man helt klart en toms fra bygdelandet :cool:

Hvis man ikke vil komme helt ut av skapet skriver man heller at han tok med seg noen CD dubletter ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis man har dubletter av (C)eline (D)ion er man helt klart en toms fra bygdelandet :cool:

Hvis man ikke vil komme helt ut av skapet skriver man heller at han tok med seg noen CD dubletter ;)
    Helt enig. Sikkert derfor de aldri er spilt. Men tror det er best å la min nieser få de. Hmm, en generell opprydning må til.. :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Dagens besøk SRM har vært innom. Alltid særs trivelig med besøk av ha og gode ører har han og. Fikk hørt gjennom endel, mesteparten uten subber for å høre Ø. Han får komme med egne inntrykk :).

Det er alltid en bonus når haifai blir sekundært. Viktigst blir den gode samtalen. Idag var vi innom savn. Begge fedrene våre er borte, og det vil alltid gi meg en gjenklang av savn og retrospektiv. Veldig takknemlig for at livet kan deles, ikke bare tomme floskler om stereo. Da får det ikke hjelpe at han tok med seg alle Celine Dion cd skivene i dublett haugen.. ;). Eller kanskje ikke..

Vestbo Trio.. Sjelebalsam.. Angrer ikke på bestilling av de skivene.. Og snart har Dragen klar sin spesial enchilda.. Da biter ikke regn på en toms fra bygdelandet.. :)

Vis vedlegget 529092
    Som nevnt var jeg på besøk hos HC. Vært spent på Ø lenge, så gledet meg til å endelig høre de i oppsettet hans.
    Det ble en del lytting, men kanskje enda mer prat da det finnes mer ting i livet enn hifi. Likevel, Ø skuffet absolutt ikke. Hørte med en gang at det var skikkelig potensiale i disse høyttalerne. Det låter lekent og dynamisk. Dette er en Gøyttaler, men med betydelig mer finesse enn for eksempel enkelte modeller fra Klipsch. Du blir lett dratt med inn i musikkens univers, og man kan nok fort glemme tid og sted når du sitter å blunker takten til trommeslagene.;)
    Opplevde lyden som litt fremoverlent i toppen og en tanke slank i bunnen, men med subkassene til HC ble de nedre oktavene fylt godt ut. Hørtes ut for å være litt romrelaterte problemer et sted i bassområdet, men ingenting som overskygget den involverende opplevelsen og gleden av å lytte til musikk her.

Alt i alt synes jeg det låt meget bra, og tenker at Ø må være veldig mye høyttaler for pengene. Forstår godt oppstyret rundt disse.

Takk for kaffen, og ikke minst praten. Det var riktig hyggelig. :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Holdt på å glemme, takk for div musikktips! Spilt Vestbo Trio i dag, og det låter skikkelig tøft! Helt i min gate.
    Og nei, Celine Dion ble ikke med meg hjem!:rolleyes:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir lite tid her, mest jobb. Slik er det i perioder. Nå er nye rør på vei fra lassemann så rørsleder skal kobles opp. Og fra leikis kommer Holton i morgen. Lyst til å teste ut. Ikke noe er bedre enn om Holton funker, da har jeg flere sett med forsterkere å variere på.

En liten hilsen til tøffe karer som poster death metal musikk i sine tråder under her.. ;)

FB_IMG_1550216902821.jpg

Har fått bestilt noen skiver og.. Mer om det senere.. :)

FB_IMG_1549986977504.jpg

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Blir lite tid her, mest jobb. Slik er det i perioder. Nå er nye rør på vei fra lassemann så rørsleder skal kobles opp. Og fra leikis kommer Holton i morgen. Lyst til å teste ut. Ikke noe er bedre enn om Holton funker, da har jeg flere sett med forsterkere å variere på.
    Så du ville ikke ha Holtonen som ligger på Finn akkurat nå ?

Snasen sak
    Bygget av Leksis den og:D

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Snasen sak
    Ikke noe med å ikke ville ha pelle.. :). Teste den beste med en gang. Funker ikke den så er de mindre eleminert. Funker sjelden slik motsatt.. :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk Frank... Lumin, Holton på inngående. Er alltid moro å prøve nye ting. Vurderer en "date" med SRM for å teste Lumin imot hans Bluesound..

Riktig god helg Frank :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Snasen sak
    Mener du den 50w klasse A ampen ? Den er også bra men mangler litt krefter i forholdt til de blokkene som er på tur til Gjøvik :)

Leikis !

• Liker

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

Snasen sak
    Ikke noe med å ikke ville ha pelle.. :). Teste den beste med en gang. Funker ikke den så er de mindre eleminert. Funker sjelden slik motsatt.. :cool:
    50W klasse A skal man ikke tøyse med da :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå har vel kanskje Holton blokken fått driftstemtratur ?
    Ja, de har stått på litt. Skal få hørt litt senere i dag :). Er strålende fornøyd med ASR, men vil gjerne ha en amp som er litt mer upolert i de periodene jeg spiller dårlig innspilt prog bla.

1550393212576.jpg

Spent på Holton. Kjøleribbene kan skjære fingrene av en, men en merker at dette er solid satt sammen. Må selge Meridian for å få plass til alt.. :). Kommer tilbake med inntrykk i kveld vedr Holton bla.

1550393245035.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det sitter i 500L moduler, de er oppgradert fra 500R2. Og Power One modulen er satt i samtidig med 500L.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En annen ting som skal testes ut er streaming. Gidder ikke gå mellomvei med en middels bra streamer for evt å måtte kjøpe en dyrere en.. Om det er noe stor forskjell på streamere..? Aner ikke, men skal til SRM neste helg. Teste mitt låne-eksemplar av Lumin U1 Mini imot hans Bluesound. Takk til Endpoint som sender en helt fersk streamer for at jeg kan teste. Virkelig en topp bransjeaktør!

1550398747495.jpg

Synes Lumin U1 Mini er griselekker i sort. Første streamer jeg har kikket på som gir meg "må ha" - følelse. :). Så må jeg få koblet opp, har ikke noe nett - tilgang på loftet iform av router eller vegg uttak. Men det finnes lure løsninger, heldigvis.. 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vel, løsning er enkel ifht nettverk. Jeg må ha kablet nett til Lumin. Det har jeg ikke på loftet. Har vurdert å få strukket kabel dit, men innsett at det er ikke interessant pr nå. Og så var det med audiofile nevroser og nettverk.. Hmm.. For å si det enkelt så besvarer bildet under, for min del, det med kabler.. :)

FB_IMG_1550400845562.jpg

Kontakt med Lumin og nettverk kommer via denne løsningen

1550398789965.jpg

Enkelt og greit. Koster ikke noe og fungerer iflg Tom. Så her må det kables enkelt opp :). Føles deilig å kunne ha så lite nevroser rundt dette.. Hobby er og blir HOBBY.. ;)

FB_IMG_1550400879822.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    at det er lydforskjeller på streamere selv om man tapper ut digitalsignal og kjører via ekstern dac, er noe jeg kan skrive under på her og nå.
    har riktignok ingen erfaringer med dyre ting som lumin, auralic, etc, siden jeg stort sett bruker streamer til spotify og ikke vil legge så mye penger inn der.
    men når jeg hører forskjeller på sb touch, bluesound node, heos link og chromecast audio, så leder det meg til å tro at det er mer å hente når man beveger seg opp til enda bedre produkter.
    klart, det går et tak et eller annet sted, og hvor det går får være opp til konsumentens ører - og det som ligger i mellom - å bestemme.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    at det er lydforskjeller på streamere selv om man tapper ut digitalsignal og kjører via ekstern dac, er noe jeg kan skrive under på her og nå.
    har riktignok ingen erfaringer med dyre ting som lumin, auralic, etc, siden jeg stort sett bruker streamer til spotify og ikke vil legge så mye penger inn der.
    men når jeg hører forskjeller på sb touch, bluesound node, heos link og chromecast audio, så leder det meg til å tro at det er mer å hente når man beveger seg opp til enda bedre produkter.
    klart, det går et tak et eller annet sted, og hvor det går får være opp til konsumentens ører - og det som ligger i mellom - å bestemme.
    Det er en følelse jeg får og rama, når jeg leser ulike anmeldelser, så er det forskjell... Foreløpig er det fokus på Holton. Fikk besøk av et vennepar. Planlegger tur til Vilnius, tog til Minsk, så fly til Kiev. I Minsk blir det besøk her https://www.belarus.by/en/travel/military-history-tourism/great-patriotic-war-museum-minsk

001592_381193.jpg

Men enda mer spennende blir det å oppsøke Tsjernobyl... Det blir en unik opplevelse..

IMG_0717.jpg

Greit med litt annet fokus enn hifi.. Nå mat.. :)

1550415080739.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan gikk det med Holton test ? Bare ræva lyd ?
    På ingen måte "ræva", må få hørt mer. Ble bare en kort lytt i helga. Men neste helg kommer det et par ører til, og da vet jeg mer. Det lille jeg kan si er at det er krefter i disse blokkene, rett ut sagt, ærlige gode watt uten noe fiksfakserier. Så kan en saktens spørre seg hva mer en vil ha, og hva som er viktig ifht forsterkere... :)

FB_IMG_1550608417811.jpg

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan gikk det med Holton test ? Bare ræva lyd ?
    På ingen måte "ræva", må få hørt mer. Ble bare en kort lytt i helga. Men neste helg kommer det et par ører til, og da vet jeg mer. Det lille jeg kan si er at det er krefter i disse blokkene, rett ut sagt, ærlige gode watt uten noe fiksfakserier. Så kan en saktens spørre seg hva mer en vil ha, og hva som er viktig ifht forsterkere... :)

Vis vedlegget 530676
    Så den i dag også,
    sto på Kjeller.
    Baller skal han/hun ha, når liksom trakasseringa fra bensinhodene ikke er nok.
    Da er det på tide å egle på seg kjøtteterne.

har dog en liten teori om at dette kan være ironi:rolleyes:

• Liker

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Morro at det kommer flere ører, så får man vurderinger fra flere hold. Gleder meg til å lese litt om hva dere mener er bra og eventuel svakere punkter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.769
    Torget vurderinger
    23
    Tja... at han er et svin...? "Je et itte opp for grisen" sa min for lengst bortgangne bestefar - han nektet å spise salatblader og kål. Ikke hadde han bil heller.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, i rekken "skiver på et gulv" fikk jeg disse fra Hornlyd. Skiver etter min smak. Hadde jeg kunne blitt født i en annen tid hadde USA på 50 tallet vært forlokkende. Optimisme, jobbe seg frem og fremtid.. Ikke her til lands. Sild, tømmerhogst og Gerhardsen har lite med fremskritt å gjøre..

1550773598797.jpg

I morgen skal jeg til SRM. Da skal vi bla teste Lumin imot Bluesound. Låter det forskjellig og hvem er best for våre ører. Vi bryr oss ikke så mye om hva andre måtte mene om forskjellen innen streaming og streamere. Men vi ønsker å finne ut selv. Vi skal ihvertfall ikke ha hjelp...

FB_IMG_1550773753319.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tja, i rekken "skiver på et gulv" fikk jeg disse fra Hornlyd. Skiver etter min smak. Hadde jeg kunne blitt født i en annen tid hadde USA på 50 tallet vært forlokkende. Optimisme, jobbe seg frem og fremtid.. Ikke her til lands. Sild, tømmerhogst og Gerhardsen har lite med fremskritt å gjøre..

Vis vedlegget 530964

I morgen skal jeg til SRM. Da skal vi bla teste Lumin imot Bluesound. Låter det forskjellig og hvem er best for våre ører. Vi bryr oss ikke så mye om hva andre måtte mene om forskjellen innen streaming og streamere. Men vi ønsker å finne ut selv. Vi skal ihvertfall ikke ha hjelp...

Vis vedlegget 530965
    Blir hyggelig med besøk av deg HC! :) Når det kommer til streamere er jeg skeptisk til at det vil bli noe vesentlig forskjell så lenge man har kontroll på mediet og at kvaliteten på digitalsignalet ut av streamer er av grei kvalitet. Vi får synse i morgen. Det som er mer interessant for min del er brukergrensesnitt og presentasjon av artistene i appen til produsenten. Har nylig fått meg Bluesound, og i motsetning til mange andre synes jeg appen er vanvittig dårlig.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får laste ned Lumin appen SRM, til i morgen. Skal være bra. Er og skeptisk så lenge en bruker ekstern dac. Tenker det er et godt utgangspunkt, å være skeptisk. Ikke forutinntatt ifht høyere pris er det samme som høyere ytelse,alltid. Dessverre er det gjengs blant endel mindre begavede her inne.. ;D.

FB_IMG_1550699855818.jpg

8)

• Liker
    Reaksjoner: t.h

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ut fra elektroteorien eller hva det nå heter, så skal det vel ikke bli så store forskjellene. Men nå skrev jeg jo i et svakt øyeblikk at HCS har gullører, så det er jo mulig han greier å avsløre nyanser. Men det blir sikkert en trivelig stund, og et er jo det viktigste. Hvis dere hører forskjell, vil det være fint om dere forteller om det. Trenger en bedre streamingløsning selv....

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ut fra elektroteorien eller hva det nå heter, så skal det vel ikke bli så store forskjellene. Men nå skrev jeg jo i et svakt øyeblikk at HCS har gullører, så det er jo mulig han greier å avsløre nyanser. Men det blir sikkert en trivelig stund, og et er jo det viktigste. Hvis dere hører forskjell, vil det være fint om dere forteller om det. Trenger en bedre streamingløsning selv....
    Tror neppe det er så mye gullører i sving. Men én genuin nyskjerrighet. Fra begge. Håpet er at billig er like bra. Men er det forskjell så legger vi ikke to pinner i kors for å si ifra. Og nei, skulle ikke tro det ble noen forskjell.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vel... LUMIN kontra Bluesound... Brukt med samme dac, app, lydtrykk målt likt og samme kutt...?? Korte kutt, for å se om SRM og jeg kunne høre forskjell.

1550909400605.jpg

Hvor Lumin ser ut som en hifi komponent ser Bluesound ut som en liten matboks med ei lampe på.. Men Lumin, hvorfor? Hvorfor ha display når dette knapt kan leses på over 2,5 meter... Ihvertfall når en vet at kundegruppen er lett svaksynt, tidvis døvhørt, synkende testosteron og økt "masse" å forholde seg til..

Vi spiller litt. Tror kanskje Lumin har høyere gain. Måler og finner ut at den er lik. Korte kutt, forsøksvis samme del på sporet. Ingen vitenskapelig test, ingen fasit. Begge er vi skeptisk til om det er forskjell, SRM og jeg. En ting er iallefall sikkert, ved flere korte kutt etterhvert blir vi slitne på å fokusere og detaljene blir mer og mer borte.

Så, for egen del, hva opplevde jeg som forskjell på disse to? Er det forskjell? La meg starte med det siste først. Svaret er "ja". En forskjell, som for meg, virker som om Lumin bedre definerer konturene i musikken. Separerer detaljene tydeligere. Men, dette er vanskelig å fastslå. Subtile nyanser ja. På mange måter er det nyanser vi jakter, de nyansene som viser musikkens innerste vesen, la artisten berøre hver en nerve i kroppen..

Ja, Lumin er bedre. I mine ører. Men nyansene er små, prisforskjellen tilstede. Lumin har en bedre app, men denne stoppet og virke. Sikkert bare en glitch i the Matrix.. Uansett, interessant å teste ut.

Men etterpå skal jeg høre litt vinyl. Blir neppe noen streaming fantast, det overlater jeg til hordene.. Og bergensere :)

20190210_201308.jpg

Og uansett, spill musikk :)

FB_IMG_1550918538851.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilken Lumin er testet ?
    Denne LUMIN U1 MINI

Tom på Endpoint er velvilligheten selv om en vil selv prøve et av disse gode Lumin produktene.
    Var jo ikke billig, men det er kanskje der det begynner å smake fugl :) Det ideele hadde vel vært en pre og streamer i ett.
    Må vel finnes slike løsninger? Streamer, dac, forsterker... Lifestyle.. :)

Og helga var ikke over.. I tillegg til testing av Holton skal fire esker opp på garasjen.. Må motivere Dragen med noen roser i dag.. Jobb-bilen, varebil, ble smekk full.. :)

1550925025844.jpg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn