HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.293
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er sikkert ikke fortjent, men ha likevel en riktig fin tur til Wien i morgen! :) Kommer nok til å sende deg noen onde tanker når jeg sliter meg på jobb neste uke :)

Det er lett å tenke på Wienerschnitzel som noe tørre greier. Det jeg har fått av schnitzel oppi fjellene i Bayern har lite til felles med de tørre greiene jeg har fått servert i Norge. Schnitzel, noen pølsesnabber og dunkel weissbier er mat for menn. Be aware, vanlig weissbier er ikke drikke for ekte mannfolk :cool:

Kos dere med kultur, god drikke og matopplevelser :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det Karmana, noen "onde" tanker gjør den gode maten en får så altfor mye av lettere å bære...;). Ting tyder på at det blir en kulturell tur, også med innslag ifra Napleons liv og levent, Freund sitt hus og Mozart sitt, samt et par tre kirker...Skal prøve etter fattig evne å få tatt et bilde eller tre. Skal vel innom et par butikker og. Loden Plankl ble nevnt...Hmm..Lederhosen er bærre lekkert..

Ha en fin arbeidsuke! Weissbier utgår, som vanlig. Tror det var sundkoien som likte slike ting...;)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.776
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker dere en riktig flott påsketur HC.
    Jeg har aldri vært i Wien, men det er en av byene på lista.
    :)
    Mvh

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.293
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for det Karmana, noen "onde" tanker gjør den gode maten en får så altfor mye av lettere å bære...;). Ting tyder på at det blir en kulturell tur, også med innslag ifra Napleons liv og levent, Freund sitt hus og Mozart sitt, samt et par tre kirker...Skal prøve etter fattig evne å få tatt et bilde eller tre. Skal vel innom et par butikker og. Loden Plankl ble nevnt...Hmm..Lederhosen er bærre lekkert..

Ha en fin arbeidsuke! Weissbier utgår, som vanlig. Tror det var sundkoien som likte slike ting...;)
    Du skulle gitt beskjed litt tidligere så skulle du fått låne et par lederhosen av høy kvalitet. Hadde nok kledd deg tenker jeg :D

• Liker

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.080
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

Moi????...

"slike ting.." Her skal man vist følge hopen og den "rette tro" ;)
    Min aldeles ufordragelige mage og dens syreproduksjon tåler ikke ikke mye surt ølskvip, men av en eller annen grunn går lyse, lette ølsorter
    veldig bra. Overgjæret Hveteøl fungerer uten at påsan protesterer, og da det attpåtil smaker godt, så da drikker jeg det!

God tur til kulturens Høyborg!

Selv drar jeg ned til Ungarn om noen dager og piner ihjel noen rådyrbukker :)

M

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det karer. Skulle nesten tro at de hadde lagd gatenavn etter undertegnede sin fremtoning.. Gumpendorfer Strasse... Nå ut for å finne ei halv ku..;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Imorgen er jeg endelig hjemme. Brukt de to siste dagene hos svigers på Ås. Trivelig det, men nå vil jeg hjem. Fikk hanket inn noen plater og cd skiver på bruktmarked i dag, 30 stk. :). Var minst like ukritisk som VM kan være.. :cool:.

Kommer litt mer om Wien, uten tvil en av de bedre byene, jeg har vært i. Mat, øl, kultur og er samfunn med struktur. Hva er ikke å like? Bilder i morgen :)

V

vinyl-mannen

Gjest
    Imorgen er jeg endelig hjemme. Brukt de to siste dagene hos svigers på Ås. Trivelig det, men nå vil jeg hjem. Fikk hanket inn noen plater og cd skiver på bruktmarked i dag, 30 stk. :). Var minst like ukritisk som VM kan være.. :cool:.

Kommer litt mer om Wien, uten tvil en av de bedre byene, jeg har vært i. Mat, øl, kultur og er samfunn med struktur. Hva er ikke å like? Bilder i morgen :)
    Takk for den;)
    Så jo litt på musikkutvalget når vi var oppe hos deg, ville ikke uttalt meg altfor kategorisk HC.:rolleyes:

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, neste gang stikker jeg bortom TT. ;)

Helt rett VM. mye obskure skiver. Men slikt liker vi jo. Var innom en brukt handel å kjøpte noen skiver i går. Samt 20 cd'er av ymse slag. Endelig helt hjemme. Får skrive litt mer når jeg får vasket noen underbukser... :cool:. Men følger den noe odde tradisjonen som er her inne. Den med å legge musikk utover å ta bilde av det.. " Se hva jeg har.." ;). Mest gøy det hele.. Og nå klessvask,,, :p

2016-03-27 14.33.05.jpg

Tilogmed litt køntri har jeg kjøpt..Regner med at den ene artisten her er kjent for de som liker slikt.. ??

2016-03-27 14.33.44.jpg

I det hele tatt, det er mye god musikk å få hørt.. :cool:

.facebook_1458633427122.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.293
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med min musikksmak er jeg skeptisk til de øverste, og særdeles skeptisk til de nederste :cool: Du må jaggu gjøre bedre enn det der før jeg tar bygutten ut av jungelen :cool:

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med min musikksmak er jeg skeptisk til de øverste, og særdeles skeptisk til de nederste :cool: Du må jaggu gjøre bedre enn det der før jeg tar bygutten ut av jungelen :cool:

Er du forutinntatt nå da ? :rolleyes:. Men ja, du skulle sett noen av de andre titlene... Men jeg kan såklart gi deg et par når du kommer hit.. :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal ikke gi meg ut på noe lengre reisebrev om Wien. Til det har jeg ikke tid eller evner som står i stil. Men det er mye godt å si om denne byen med sine 1.7 mill innbyggere. Fra Norge flyr en Air Austria, og da kommer en fort i stemning, med flytypen Fokker og tørre kjeks til lunch. Ikke noe galt i det, en kjenner på følelsen av grundighet i alle detaljer. men og kanskje et litt grått slør, slik jeg opplever det med å være i Tyskland..

2016-03-22 12.18.00.jpg

Det å komme seg fra sted til sted er såre enkelt med offentlig transport. Undergrunnen er godt bygd ut, og med en pris på 20 kroner ,for en voksen i en time, kommer en seg lett rundt forbi og får sett endel.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mat i Wien ? Tja, mye pølser og godt øl. Naturlig nok. Minner mye om Tyskland igjen. Ikke det mest særpregede kjøkkenet , men godt er det. En spiser billig og bra, med mat og drikke til ca 200 kroner. Noe som må sies å være en hyggelig pris ifht Norge feks..

2016-03-21 21.05.25.jpg

Ikke mye salat her , som en kan se. Det meste er manne-mat i en eller annen form. En får også kjøpt mange retter som inneholder lever. Vel er det sunt, men noe gastronomisk favoritt har det aldri vært hos undertegnede.. ;). Retten under er villsvin, relativ markant smak. Men der og med innslag av lever... :p

2016-03-21 21.05.33.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som en kan se, ikke mye raffinert ifht sauser og utsmykning. Men godt var det. Det som det finnes mye av i Wien er kultur. Alt ifra utallige konserter, gjerne med et klassisk tilsnitt, til bygninger av historisk verdi og store maleri samlinger.

Et besøk her anbefales på det varmeste : https://no.wikipedia.org/wiki/Schönbrunn . Bygget for å overgå Louvre i sin tid, noe det også gjør synes jeg. Fantastisk mye å se og oppleve.Og for en historie-knekt som meg, mye å lære. Spesielt var historien til Keiserinne Elisabeth noe jeg likte godt. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Empress_Elisabeth_of_Austria ) . Med en livvidde på 51 cm etter 4 barnefødsler , kan en jo si at hun var noget mager på tross av sin lengde på 1,72 cm. Historien viser oss noe om at å ha det meste av gods og gull fører ikke dermed til lykke. Noe de aller fleste forstår...Også her inne.. :)

wien1.jpg
    wien2.jpg

wien3.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal en til Wien slipper en ikke unna Stefl, eller Stefansdomen. Bare så det er nevnt, den ligger midt i handle-mekka-helvete.. Så har en med seg en shopping-gal kjerring ber en om bråk hvis en drar ned hit. Med alle sine eksklusive butikker kan det fort bli jæ dyrt... ;)

2016-03-22 11.53.31.jpg

Stefansdomen i Wien | Storbytur.no

Det kryr av byggverk i sentrum alt tuftet på fortidens storhet. En kan jo saktens lure på hvorfor Østerrike, med sine knappe 9 mill, kan ha så mye fint...Tilogmed vært keiserdømme.. ;), Noen tiggere er det i byen, men de er svært høflige,og lite påtrengende.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for at du tar deg bryet med å legge ut bilder, HCS. Gir reiselyst. :)

mvh

Wien kan helt klart anbefales tkr, ihvertfall om en liker det ryddig, gjenkjennbart og med mye god historie. Kan jo nevnes at det, takket være årstiden , var flere såkalte markeder. Egentlig ganske sjarmerende og mye å se. Samt at det er fint når det er litt liv og røre oppi alt. :)

2016-03-23 20.56.31.jpg

Ble ikke belemret med så mye herifra heldigvis. Fikk tak i et par klassiske øl-krus. Var og innom Loden Plank som har drevet sin virksomhet siden 1830. Leder hosen blant. Morsomt å se, selvom det ikke er min greie... Loden-Plankl Vienna | Global Blue

wien4.jpg

Fikk og tatt et par øl der hvor Adolf tok de mens han var der og studerte. Dvs rett over leiligheten hans i Stumpfergasse.,

wien5.jpg

2016-03-23 20.57.15.jpg

V

vinyl-mannen

Gjest
    Må si meg enig med tkr, kjekt med bilder fra forskjellige reisemål.
    Gleder meg ennå mer til neste tur:)
    HC, du har ennå ikke lært deg knepene:cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.776
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fint vi får sjå åssen det ser ut uti væla!:)

Ellers tror jeg absolutt du kler Jodelhosen.:cool:

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Knepene VM ? Hva tenkte du på ? Du er nok en gammel ringrev , som har mye å lære bort....

2016-03-22 12.48.08.jpg

Mye katolikker i Østerrike..Men sant skal sies, det er noe eget med en slik messe. Noe høytidelig, gammelt, og noe som får en til å tenke litt.

wien6.jpeg

wien7.jpg

V

vinyl-mannen

Gjest
    Enig BB, tror HC ville kledd lær:rolleyes:
    På samme måte som Takeo Ishi kler da hosen;)
    På denne synes jeg vi ser ett glimt av HC ved enden av bordet, forøvrig min favorittvideo av Takeo:)

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At ønsket om å se meg i lær kommer ifra de to karene som bor lengst inni skauen skal jeg ikke si så mye om... :cool:

2016-03-22 15.11.28.jpg

Over ser vi Wiens NYE rådhus, Rathaus. I kjelleren her er det et meget sjarmerende spisested som serverer gode lokale retter. Og mye mørkt øl. Anbefales. Det også. :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    At ønsket om å se meg i lær kommer ifra de to karene som bor lengst inni skauen skal jeg ikke si så mye om... :cool:
    Vel, de har jo ikke nevnt kjettinger, uniformslue eller chaps, så kanskje er det harmløst likevel......:cool:

mvh

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vel, de har jo ikke nevnt kjettinger, uniformslue eller chaps, så kanskje er det harmløst likevel......:cool:

mvh

Ja, harmløse og trivelige begge to ;)

2016-03-22 13.40.26.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.776
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags kobling det er mellom det å bo i skogen, og å kle seg i lær, det er et mysterium som overskrider min fantasi.
    Hvor tar du det fra HC?:p

At vinylmannen er harmløs vil jeg være forsiktig med å si:cool:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Noen var mer enn Lotto-millionær, ser jeg. Sikkert velfortjent! Men siden dette er et haifai-forum; hvordan ville du ha plassert din Hørninger i dette rommet? Og som nyfrelst målefantast, regner jeg med at du hadde med deg utstyr og målte rommet, kan vi se på resultatene, please?:D

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe gunner, ting er sjelden sort hvitt. Kun de enkle sjeler velger å tro det. Målinger er kun for å lære mer, stillstand er ikke noe jeg higer etter.. :)

Tja, de hadde vel knapt kunne brukes som bakgrunnsstøy der inne. Vi er begge glad i full toner. Det enkle er ofte det beste :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.293
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Se der ja, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves :) Konklusjonen fra min side så langt; det er vel verdt å ta seg en tur til Wien, men ta med matpakke. Mye dissing av letherhosen. Alle burde ha testet fortreffeligheten av å drikke øl med likesinnede iført letherhosen. Gjør noe med deg, selv om pissingen er et helvete ;)

image.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karmana, må si at dette bildet løfter tråden til nye høyder ;). Maten i Wien er ikke ille, men heller ikke noen fest. Kommer tilbake med mer, men nå må dyret ut å snuse på stolper i nærområdet her.. Takk igjen, smiler her...

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rolig dag med rydding, vasking og litt migrene. Blir liksom ikke lysten på de store utswing når en er litt slapp ... Kan hende det er jetlag fra Wien ? :cool:. Dragen og jeg har kost oss med musikk i kveld et par timer. Kan ikke undervurderes å ha en person som deler ens intr for musikk og er helt hudløst ærlig om hva hun synes. Spilt mye forskjellig men albumet under anbefales. For de som får tak i det.. :). Mye følsomme toner, men og artige kombinasjoner. Bach med Beatles layover er det ikke hver dag en hører... ( https://www.rockipedia.no/utgivelser/two_of_a_kind-5165/ )

hctråd1.jpg

I Wien kan en og besøke denne sofaen... En sofa til en herremann som startet noe helt nytt etter den tids forskningmetode.. Som halvstudert røver i faget var det spennende å se stedet hvor det hele bokstavelig talt foregikk... ;)

2016-03-22 17.27.27.jpg

Regner vel med at folket vet hvem jeg tenker på her ? :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.644
    Torget vurderinger
    23
    Den godeste herr Freud selvsagt.

• Liker
    Status