HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Imorgen blir det toppers besøk ifra karer med endel fartstid . Ihvertfall to av de... Han tredje er mer glad i fisk og tilbehør..Men har sakte tatt til vettet...Gleder meg til å se de. Skiltet for anledningen er satt opp..
    Hehehe, hvis den tredje er meg du sikter til, så kan jeg informere deg om at jeg, foruten et opphold på ca 8 år, har hatt hundrevis av komponenter gående ut/inn av boligene siden 1994. Men jeg er kanskje mindre sosial av meg, og har ikke hatt behovet for å gjøre meg synlig i hifi-landskapet.

Fisk og tilbehør? Du kommer med ganske stumpe konklusjoner etter at vi har truffet hverandre to ganger, m8 ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Imorgen blir det toppers besøk ifra karer med endel fartstid . Ihvertfall to av de... Han tredje er mer glad i fisk og tilbehør..Men har sakte tatt til vettet...Gleder meg til å se de. Skiltet for anledningen er satt opp..
    Hehehe, hvis den tredje er meg du sikter til, så kan jeg informere deg om at jeg, foruten et opphold på ca 8 år, har hatt hundrevis av komponenter gående ut/inn av boligene siden 1994. Men jeg er kanskje mindre sosial av meg, og har ikke hatt behovet for å gjøre meg synlig i hifi-landskapet.

Fisk og tilbehør? Du kommer med ganske stumpe konklusjoner etter at vi har truffet hverandre to ganger, m8 ;)
    Hehe.. Du tok den.. Og ja, du er den tredje. De to andre er vel de to som har mest å fare med ifht hifi.. :). Og du vet, just pulling your chain.. ;). Uansett, det betyr ikke noe hva en har hatt før, en må kose seg med det en har nå. Og må har du gromme ting på gang.

Så forøvrig en meget god dokumentar fra Saigon i 1975. På NRK 2. Lærerikt for en bondetølp som meg.. :p

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, har ikke for vane å dra hjem komponenter over 100k kr, det skal jeg innrømme, siden det er målestokken din. Har drevet for det meste med det du antagelig ser på som mid-fi, altså under 100k kr/komponent. Har dessverre ikke hatt råd til annet, og ikke kommer jeg til å ta meg råd til det fremover heller. Ønsker faktisk å komme meg av hifi-karusellen og heller bruke (mer) penger på musikk.

Skal se på NRK-programmet. Sikkert lærerikt for alle som er litt interessert.

EDIT:

Uansett, det betyr ikke noe hva en har hatt før, en må kose seg med det en har nå. Og må har du gromme ting på gang.
    Vel, grom og grom. Ikke det dyreste jeg har ervervet meg innen hifi, men har tro på at den veien jeg har staket ut fremover, altså sette sammen et fornuftig anlegg som (også) gir musikkglede og heller bruke penger på musikk;). Synes også at dette er vel så moro som å øke prislappen på komponentene, selv om det er tydelig at feit prislapp imponerer og fascinerer mange her inne.

Sist redigert:
    • Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, har ikke for vane å dra hjem komponenter over 100k kr, det skal jeg innrømme, siden det er målestokken din. Har drevet for det meste med det du antagelig ser på som mid-fi, altså under 100k kr/komponent. Har dessverre ikke hatt råd til annet, og ikke kommer jeg til å ta meg råd til det fremover heller. Ønsker faktisk å komme meg av hifi-karusellen og heller bruke (mer) penger på musikk.

Skal se på NRK-programmet. Sikkert lærerikt for alle som er litt interessert.

EDIT:

Uansett, det betyr ikke noe hva en har hatt før, en må kose seg med det en har nå. Og må har du gromme ting på gang.
    Vel, grom og grom. Ikke det dyreste jeg har ervervet meg innen hifi, men har tro på at den veien jeg har staket ut fremover, altså sette sammen et fornuftig anlegg som (også) gir musikkglede og heller bruke penger på musikk;). Synes også at dette er vel så moro som å øke prislappen på komponentene, selv om det er tydelig at feit prislapp imponerer og fascinerer mange her inne.
    Midfi kjenner jeg godt. Morsommere med sære ting, enn dyre ting for min del..

Ser litt av veien du er på. Blir spennende å se hvor du ender..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare å ta deg en tur når kjerringa skal på gamle trakter gismo :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Strålende dag for hifi i dag. Besøk av vinagunner og mesut. Begge karer som har hørt mye forskjellig og det derfor var litt gøy å spille for. Hølens store sønn, impulse, var ikke i form. Sånt kan skje, men han dukker nok opp senere i sommer.

Først grille litt, juge og drikke kaffe. Oppi alt kom det en hyggelig fyr fra Skodje med ny amp til Vinagunner. LM219, type sort. Fy flate for et beist, tøff som få. Og tung som enda færre. Tipper det er to som har vondt i ryggen i morra etter å ha bært skjønnheten inn til gunner ? ! ;)

Etterhvert dukket Håvard, H6 klonens far , opp. Mer kaffe før det ble lyttet til mye rart. Skal ikke si så mye annet enn at en blir veldig bevisst at anlegget tunes etter den smaken en besitter selv. Etter dere dro prøvde jeg tipset ditt mesut vedr deling på subbene, og det fungerte ypperlig. Takk for det rådet.

I det hele tatt særs trivelig med ærlige folk som har hørt og sett litt. Og kan komme med nyttige korreksjoner for en selv. En skal være så ydmyk å vite at intet anlegg er best på alt. Men spiller det ok på den musikken en selv liker er mye gjort. Så enkelt, og tidvis og så vanskelig. :)

Ja, fin dag! Takk mesut og gunner for visitten ;)

hfs9.jpg

Sommerformen er det den er for min del. Men trivelig var det :)
    hfsx2.jpg

Vedlegg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for glimrende vertskap, god grillings, god kaffe, alkofri øl og variert musikkspilling, HCS.:)

Vel hjemme igjen, fått båret ut den svintunge LM 219IA på 60 kg (det gikk faktisk overraskende greit, selv om jeg gruet meg som ei bikkje under hele tuten hjem!). Mer om det i tråden min hvis jeg gidder, så jeg ikke spammer her.

Jeg lever ikke av det skrevne ord, så jeg skal ikke blottlegge meg med bevingede beskrivelser av lyden. Der er nok herrene Mesut og Impulse bedre rustet, så det får heller de gjøre ved anledning. Men generelt vil jeg si at jeg har slitt med samme bass-kvaler som deg, HCS, dvs dele lavt på nedre grense (40-50Hz) av det hovedHT ruller av på, eller høyere (rundt 70-80Hz i mitt tilfelle) for å få mer kjøtt og fylde i lyden. Jeg byttet mye mellom disse to variantene, alt etter hva slags musikk og stemning jeg var i. Det var nesten sånn at dagsform bestemte. På musikkgenre der jeg ønsket hurtighet og smekk, så foretrakk jeg lav deling, mens med feks klassisk og storband jazz, så tok jeg oftest til høyere deling.

Ok, føler at jeg allerede er utenfor kompetanserammen for en som "just pulling his chain" hva hifi angår, så jeg stopper der før jeg gjør meg til latter:p. Får holde resten for meg selv. Men jeg kan iaf si at anlegget til HCS spiller veldig bra på flere musikkgenre, der to egenskaper peker seg ut: bra bass og god åpenhet. Det er bare å gratulere med et godt anlegg, HCS!:)

HCS har vist diverse bilder av oppsettet før, så jeg nøyer meg med et bilde av "løvens hule", eller "fars snickerbo", altså der herligheten er innkvartert ;)
    IMG_0030.jpg

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser du fikk med bilde av full gjennomtrekk.. Ble noe varmt der oppe. Men gøy var det jo. Og syntes du skriver svært dekkende og slik at iallefall jeg skjønner det :)

Godt dere fikk bært amp på plass. Gleder meg til å se bilder. Et lekkert beist, som vil løfte Impulse fra Ta'us til Torden..:). Gleder meg til å komme å lytte hos deg gunner.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi får se hvordan beistet og Ta'us spiller sammen. Jeg har ingen kjepphester og heller ingen skrupler hva utbytting av komponenter gjelder. Men det hadde vært veldig fint å slippe å bære ut det tunge beistet. Begynner visst å bli lat og gammel!:p

Selvsagt er du velkommen når anlegget er installert i den nye kåken og akustikken noenlunde under kontroll. Ønsker jo ikke å gi feil inntrykk, vettu. Men nei, jeg kommer nok ikke til å få samme basstrykk og -nivå som hos deg, ei heller er det min ambisjon, og det skal naboen være fordømt glad for!;)

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Æsj, så skal en altså på biltur til Sverige for å besøke søs i hennes sommerhus. Masse forventninger, pakking og styr. Så er Dragen blid, Ulven siklende der bak og sola skinner... Men neida, etter diverse ulyd i bagasjerommet måtte en jo sjekke...Ups, et stk støtdemper har kommet seg inn i bilen... Tysk skit.. :mad:.. Så nå er jakten i gang på en billig og grei bil som kan transportere Ulven og familien rundt..Prisklasse maks 90000, føler ikke for å legge noe mer i bil nå... :p. Kanskje en skal investere , igjen, i Saab,...? Likte de to jeg hadde..Og koster ikke mye ifht hva en får.. Toyota, VW, Ford utgår iallefall..Kikket litt på Alfa 159, men det er neppe så smart.. :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.080
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Du får en fin Passat TDI stv for 90 lapper...
    Da har både ulven, Dragen og du god plass????????????

M

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjipern da, HCS. :(

90k, ja. Du får fin Såb for den prisen, med mer utstyr enn du noensinne virkelig trenger.

Hadde jeg vært i beite for en bil nå, så hadde jeg sett på Subaru (Legacy);).

Men hva skjer nå, turen avlyst i påvente av bilkjøp?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får en fin Passat TDI stv for 90 lapper...
    Da har både ulven, Dragen og du god plass������������

M
    Ja, kikker på de..Men de har ofte gått mye.. Store er de..105 hk er uansett smått..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjipern da, HCS. :(

90k, ja. Du får fin Såb for den prisen, med mer utstyr enn du noensinne virkelig trenger.

Hadde jeg vært i beite for en bil nå, så hadde jeg sett på Subaru (Legacy);).

Men hva skjer nå, turen avlyst i påvente av bilkjøp?
    Får handle en skræbb i morra. Legacy er nok bulletproof, men og litt kjedelig.. Hmm..Ikke lett dette..

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men er Black Man's Wagon helt føkkt, da? Må jo gå an å fikse, og hva vil det komme på i så fall?

Faen, du kjører jo rundt på LR og BMW. Hvor mye smerte ønsker du å påføre deg selv, egentlig?!:rolleyes::eek:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men er Black Man's Wagon helt føkkt, da? Må jo gå an å fikse, og hva vil det komme på i så fall?

Faen, du kjører jo rundt på LR og BMW. Hvor mye smerte ønsker du å påføre deg selv, egentlig?!:rolleyes::eek:
    Drar en på ferie i morgen så drar en da... Skal fikse den. Liker den gamle kjerra, men den gjorde meg et stygt pek i dag..

@Håvard, den koster ikke rundt 90000..

@sundkoien 160hk er anstending..Er egentlig ikke så farlig med antall, bare det går helt ok..

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt V50 136hk og har en Passat 140hk, og er ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis jeg skulle velge på nytt, V50`n slår Passaten på alle punkter utenom plass. Bare støyen i Vag`n er nok til å gå for Volvo i mine øyne.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har hatt V50 136hk og har en Passat 140hk, og er ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis jeg skulle velge på nytt, V50`n slår Passaten på alle punkter utenom plass. Bare støyen i Vag`n er nok til å gå for Volvo i mine øyne.

Godt poeng phaf. Tror det blir en Såb...:eek:

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    891
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt bayersk i flere omganger,V50 og japansk. Men,9-5'n har gitt utrolig mye bil for pengene. Lykke til i biljakten :)

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med Såb!:D

Ser jo strøken ut. Blir å selge den igjen straks BMW er fiksa da?

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis med Såb!:D

Ser jo strøken ut. Blir å selge den igjen straks BMW er fiksa da?
    Takk gunner.. Får se. BMW er mer brutal med sin 500Nm , men kan hende jeg beholder Saab og selger BMW. Er mer vinterbil Saab og jeg er jo snart en gammel gubbe. Og strøken er den..Med alt mulig av utstyr. Kombinasjonen av Aero og diesel er heller ikke så vanlig..Og så er det manuell, er ikke så fan av automat selvom LR har dette og det fungerer ypperlig.. :)

bil2.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fin bil. Setene ser gode ut.
    Min første bil var en Saab 99 GL 76'

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.639
    Torget vurderinger
    23
    Meget behagelig no nonsense dashbord det der.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jepp, Sluket, liker det rent og enkelt ifht bil... Er du snill skal du få sitte på :) . Phaf, ja, synes den har mer sjel..På godt og vondt enn endel av alternativene i prisklassen... Så da hoppet jeg på den.. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jaja, det var ikke sååå lenge siden du disset Såb, men nå...Hirr, hirr, hirr!:rolleyes:;D

• Liker

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for grillforing og hyggelig vertskap hcs.
    tøft anlegg du har satt sammen.
    og grattis med ny bil, forresten.
    ses forhåpentligvis hos vinagunner utpå høsten.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    takk for grillforing og hyggelig vertskap hcs.
    tøft anlegg du har satt sammen.
    og grattis med ny bil, forresten.
    ses forhåpentligvis hos vinagunner utpå høsten.
    Jupp, trivleig mesut. Føler merkelig avslappet ifht denne hobbyen om dagen. Ikke noe jag, godt. Håper det vil vare, lenge. Håper du får solgt noe av tingene dine..Manley Neoclassic med gull er en artig sak. Har du noen bilder av den ?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn