HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Kommer langt på vei med litt sunn fornuft, diplomati og takhøyde.

    Å faen...trodde jeg var på forum.babyverden :rolleyes:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.939
    Antall liker
    29.494
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vitenskapen er mer tilgjengelig online i dag.
    Helt enig, og det er bra. Vitenskapelig tilnærming er vel og bra, om en ønsker det. For meg er alikevel dette en hobby. Ikke en eksamen i lineær vitenskap, men noe å slappe av til. Ulik tilnærming er berikende, uansett hvilken forståelse en velger.
    For å ta ´an ett hakk opp:

    Jeg synes at jeg har lært veldig mye her inne, og jeg er ikke så sikker på at jeg savner merkehore/fanboy-dagene hvor komponentnavnene og designfilosofiene var viktigere enn det som til syvende og sist kom ut av høyttalerne.

    Nå for tiden synes jeg at det er vel så viktig å forstå hvorfor ting låter som de gjør, og det fører meg uvegerlig inn på den mer vitenskapelige veien.

    Det betyr ikke at jeg ikke ønsker at musikken skal utløse følelser i meg. Tvert imot. Hovedsaken er og blir musikken, men veien frem mot en god musikkopplevelse har blitt en mer teknisk preget sak enn det var da jeg meldte meg inn her for over 12 år siden. Kan kanskje si at veien er blitt mer holistisk etter hvert? :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.274
    Antall liker
    13.550
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir veldig spennende å høre/se hvilke inntrykk du får av Asbjørn's talere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    vitenskapen er mer tilgjengelig online i dag.
    Helt enig, og det er bra. Vitenskapelig tilnærming er vel og bra, om en ønsker det. For meg er alikevel dette en hobby. Ikke en eksamen i lineær vitenskap, men noe å slappe av til. Ulik tilnærming er berikende, uansett hvilken forståelse en velger.
    For å ta ´an ett hakk opp:

    Jeg synes at jeg har lært veldig mye her inne, og jeg er ikke så sikker på at jeg savner merkehore/fanboy-dagene hvor komponentnavnene og designfilosofiene var viktigere enn det som til syvende og sist kom ut av høyttalerne.

    Nå for tiden synes jeg at det er vel så viktig å forstå hvorfor ting låter som de gjør, og det fører meg uvegerlig inn på den mer vitenskapelige veien.

    Det betyr ikke at jeg ikke ønsker at musikken skal utløse følelser i meg. Tvert imot. Hovedsaken er og blir musikken, men veien frem mot en god musikkopplevelse har blitt en mer teknisk preget sak enn det var da jeg meldte meg inn her for over 12 år siden. Kan kanskje si at veien er blitt mer holistisk etter hvert? :)

    mvh
    Mye enig med deg i dette tkr. Den andre ytterlighet med fanboys blinde for alle realiteter, eller enda verre, rene menigheter som tilber en guru blir i lengden en tanke naivt. Du har satt deg inn i mye som jeg ikke har tålmodighet til, selv ønsker jeg kun å slå på, ferdig. Men innser dog at riktig så enkelt blir det neppe. Med rør bytter, tweaks, dagsform, underlag osv finnes det mange nok muligheter til å tryne. Og da er vitenskapen et trygt sted å søke å forklare. Fasit til slutt blir idømt subjektivt enten jeg vil det eller ikke. Og musikken? Den var mye bedre før.. :)

    FB_IMG_1560628032698.jpg
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Mission accomplished then ;)

    Kommer langt på vei med litt selvironi og ydmykhet, selv på dette forumet!
    Påberoper meg ikke å vere noen ekspert på verken lyd eller elektronikk, og er glad for all kompetanse og hjelp som deles her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.178
    Antall liker
    5.293
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vi gjør oss alle en rekke erfaringer. Når har lært og mener vi har forstått noe nytt vil vi gjerne dele det med andre. Nyvunnen kunnskap er pussig nok ikke alltid velkomment:


     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mission accomplished then ;)

    Kommer langt på vei med litt selvironi og ydmykhet, selv på dette forumet!
    Påberoper meg ikke å vere noen ekspert på verken lyd eller elektronikk, og er glad for all kompetanse og hjelp som deles her.
    Du har rett, en ville famlet mye mer uten tilgang på dette forumet. Av signaturen din ser jeg at du alikevel ikke har hørt deg blind på skrekk agitasjon ifht visse merker. En velger på mange måter sin egen sannhet :).

    Jeg koser meg stort sett her inne, mye bra folk. Og blir det kjedelig har det virkelig liv nok av andre muligheter.. :)

    FB_IMG_1560681782302.jpg
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Mission accomplished then ;)

    Kommer langt på vei med litt selvironi og ydmykhet, selv på dette forumet!
    Påberoper meg ikke å vere noen ekspert på verken lyd eller elektronikk, og er glad for all kompetanse og hjelp som deles her.
    Du har rett, en ville famlet mye mer uten tilgang på dette forumet. Av signaturen din ser jeg at du alikevel ikke har hørt deg blind på skrekk agitasjon ifht visse merker. En velger på mange måter sin egen sannhet :).

    Jeg koser meg stort sett her inne, mye bra folk. Og blir det kjedelig har det virkelig liv nok av andre muligheter.. :)

    Vis vedlegget 544803
    Er stort sett innom HFS hver dag, om enn i noe varierende tidsbruk. Som regel alltid noe interessant å lese eller se.
    En lærer jo så lenge en lever (forhåpentligvis). I allefall når en ikke er selvdiagnostisert verdensmester :rolleyes:

    Den signaturen min trenger nok en lille oppdatering ser jeg..har jo skjedd saker og ting i 2019.
    - Ny platespiller
    - Ny arm
    - Ny pu
    - Nye kabler
    - Akustikktiltak
    - Nytt lytterom
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Aircanada (Tommy) er en hyggelig nyskjerrig kar det. Vaks opp i samme bygda vi.
    Takk for rosende ord Peter Lars.
    Heldigvis "belemret" med et temmelig bra hifimiljø her i området, mange med samme interesseområde og mye kunnskap.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Aircanada (Tommy) er en hyggelig nyskjerrig kar det. Vaks opp i samme bygda vi.
    Takk for rosende ord Peter Lars.
    Heldigvis "belemret" med et temmelig bra hifimiljø her i området, mange med samme interesseområde og mye kunnskap.
    Dette med å være del av et miljø er alltid fint. Her i innlandet er det mye trege gubber, meg selv inkludert, som gjør at miljøet ikke er så mye å skryte av. Temmelig navlebeskuende :). Uansett, en må kose seg mens en kan... Det er fort over..

    FB_IMG_1560687422170.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.502
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mission accomplished then ;)

    Kommer langt på vei med litt selvironi og ydmykhet, selv på dette forumet!
    Påberoper meg ikke å vere noen ekspert på verken lyd eller elektronikk, og er glad for all kompetanse og hjelp som deles her.
    Du har rett, en ville famlet mye mer uten tilgang på dette forumet. Av signaturen din ser jeg at du alikevel ikke har hørt deg blind på skrekk agitasjon ifht visse merker. En velger på mange måter sin egen sannhet :).

    Jeg koser meg stort sett her inne, mye bra folk. Og blir det kjedelig har det virkelig liv nok av andre muligheter.. :)

    Vis vedlegget 544803
    Er stort sett innom HFS hver dag, om enn i noe varierende tidsbruk. Som regel alltid noe interessant å lese eller se.
    En lærer jo så lenge en lever (forhåpentligvis). I allefall når en ikke er selvdiagnostisert verdensmester :rolleyes:

    Den signaturen min trenger nok en lille oppdatering ser jeg..har jo skjedd saker og ting i 2019.
    - Ny platespiller
    - Ny arm
    - Ny pu
    - Nye kabler
    - Akustikktiltak
    - Nytt lytterom
    Spennede, hva syns du om akustikk tiltakene da? Bilde? Du må få deg en anleggstråd Tommy! Den platespilleren din er meget flott
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jupp, egen tråd er et must :)

    Vært i Oslo i dag. Hentet noen remedier. Er visst noe som heter "Pride" der.. Hmm.. :)

    FB_IMG_1560712736735.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.126
    Antall liker
    20.502
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du var tilfeldigvis i Oslo den ene helga det er Pride....
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Skal se hva jeg får til ila sommeren..må nesten finne fram noen bilder fra den spede begynnelse også da :)

    Remedier i Oslo under Pride...hmm HCS :rolleyes:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    Hmm. Her ble det utydelig hva du mente/ville med det innlegget. Om jeg leser nøye klarer jeg ikke forstå noe annet enn at du stiller deg bak budskapet i bildet, med mindre du var ironisk?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Når enn ser innlegget til HCS, så skjønner enn hvor viktig Pride er....
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmm. Her ble det utydelig hva du mente/ville med det innlegget. Om jeg leser nøye klarer jeg ikke forstå noe annet enn at du stiller deg bak budskapet i bildet, med mindre du var ironisk?
    Ironi er en vanskelig kunst her inne :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    Hmm. Her ble det utydelig hva du mente/ville med det innlegget. Om jeg leser nøye klarer jeg ikke forstå noe annet enn at du stiller deg bak budskapet i bildet, med mindre du var ironisk?
    Ironi er en vanskelig kunst her inne :)
    Ingen tvil om det. Plutselig kan det hende at noen ikke forstår om du er en drittsekk eller en mislykka humorist.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmm. Her ble det utydelig hva du mente/ville med det innlegget. Om jeg leser nøye klarer jeg ikke forstå noe annet enn at du stiller deg bak budskapet i bildet, med mindre du var ironisk?
    Ironi er en vanskelig kunst her inne :)
    Ingen tvil om det. Plutselig kan det hende at noen ikke forstår om du er en drittsekk eller en mislykka humorist.
    Ja, si det... ;). "Noen" får tro hva de vil. Ha en fin kveld videre. Uten ironi..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    http://www.audiofidelity.no

    Litt vemodig, nå virker det som Fidelity er borte, for godt. Så mye entusiasme, glede, tidvis irritasjon og engasjement det bladet skapte. Husker enda når det var lange tråder her inne om hvor i landet bladet hadde kommet med postgangen eller var mulig å få kjøpt... En er sikkert gammel og sær men det er noe eget med deg trykte ord.. :)


    4382703456_ca7a4b52af_o.jpg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    4.589
    Sted
    Bartistan
    ..og jeg som seinest i går titta på den komplette samlinga i hylla her og lurte på om jeg egentlig trenger den lenger siden alle nummer + index lå ute på nettsia
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.062
    Antall liker
    17.958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Æsj, rakk aldri å printe ut/laste ned indexen. Noen som har filen?
    Nå er jeg åpen for å kjøpe komplett AF, faktisk.
    Men vemodig er det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk karer, og quinde, for hyggelig hilsen. Alderen er ikke så mye å feire, men takknemlig for at en får bli så "gammel". Nå kan en ha ønsker i audiofil retning og, selvom en skal være litt forsiktig med det en ønsker..

    FB_IMG_1561056618126.jpg


    Jeg har hatt et noen drømmer i audiofil retning. Noen har jeg realisert. På dac siden er det to fabrikanter som jeg har likt, alltid. Den ene har jeg eid et par tre stk ifra, Audio Note. Notorisk merkelige konstruksjoner. Alikevel kan de låte helt utrolig, på tross av priser som er hinsides. No upsampling, rør, eldgamle dac-chips og skranglete chassis. Alt feil.. Men digger det.. Og nå er en dac, av det andre merket, på vei.. Gleder meg.

    1561052347848.jpg


    Dragen kom med en liten lapp, i tillegg til mye annet rart.. Kan ikke annet enn si at dette og blir gromt.. Og hvem tror jeg er best? Uten tvil Lamborghini.. :)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn