Hegel H 200 vs. Krell 400 XI

Heno

Medlem
Ble medlem
17.02.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Jeg finner det helt naturlig at det før eller siden dukker opp en forsterker som er bedre enn Krell 400, og det til lavere pris. Det kalles framskritt/utvikling!
(Dog vil vel prisforholdet mellom Hegel og Krell bli motsatt i USA?)
Noen Krell-eiere virker snurt over at dette har skjedd og jeg lurer på hvorfor. Er det fordi de ikke lenger sitter med "den beste", dvs. referansen? Eller føler de nå at de MÅ kvitte seg med sin Krell fordi det plutselig har kommet noe bedre i klassen?
(Det er ingen ironi skjult her; jeg bare lurer!)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Habilt? Min forsterker: 300A, 1400VA og lytterkapasiteten er ti ganger så stor. Med disse dataene ville jeg aldri kalle denne Krellen en strømsterk forsterker.
Alt er relativt og oppgitte data på KAV er fortsatt habilt i forhold til en vesentlig del av markedet.
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Kanskje et useriøst innspill.....
men hvordan er Electrocompaniet's ECI-4 evnt. 5 i forhold til disse forsterkerne?
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Til dere som er forskrekket over hvor ”lite” elektronikk det er i kav400, les følgende:

”til tross for omfattende elektronikk(!) har krell klart å holde størrelsen nede på et minimum med smd-teknikk. Montering med miniatyr kretser. Det benyttes få raske kondensatorer, elektrolytter som driver 24 bipolare utgangstransistorer 12 per kanal. Monteringen er gjort på et stort kort bygd med smd-teknikk. Kretsteknikken er lånt fra de dyre effekttrinnene.”

Kilde:(hifi och musik)

Av egen erfaring og iflg OHC, også fidelity, så er det fare for at forsterkeren ikke får riktige arbeidsbetingelser. Noen vil oppleve denne som gjennomsnittelig og kanskje verre fordi de henger på ”billig” elektronikk som lyder for dårlig. Det er ”dessverre” først med elektronikk i samme prisklasse og oppover det virkelig kommer frem hva denne er god for. ”Rimlige” cd spillere < 10Kkr vil ikke gi forsterkeren lydutfordringer nok til at man kan konkludere om hvordan krellen lyder!.

Derfor bør ”krell hatere” og andre som ikke har hørt hva denne er god for prøve å begrense sine usaklige uttalelser. Her er vi folk med samme interesse for god lyd og musikk som gang på gang opplever at man nærmest må gå i skyttergrava mot sine likesinnede som er mer opptatt med å slenge usakligheter om ting de med stor sannsynlighet vet for lite om.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Det sure fjeset skal ikke være der.................
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Mulig dette er useriøst....
Men hvor ligger Electrocompaniet's ECI-4 evnt. 5 i denne løypa?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Med tanke på strøm og kraft? Ut ifra vag erindring og dermed med et visst forbehold mener jeg at ECI 4 har 650VA, 70000uf og 46A peak. Lydkvaliteten kan jeg ikke uttale meg om.
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
Mulig dette er useriøst....
Men hvor ligger Electrocompaniet's ECI-4 evnt. 5 i denne løypa?
hvorfor starter du ikke en egen tråd om ec-forsterkerne?

;)
 
O

om.s

Gjest
Da er jakten på ny " forsterker " i gang igjen , fa.. trodde at " denne " kunne jeg ha en stund til , men det kan jo være feil at " FIdelity " faktisk anbefalte " meg " Krell 400 XI , for kun 6 mnd. siden , kan jo hende at " jeg " har lest feil , men da hadde det vel ikke blitt noe kjøp av Krell 400 XI  :-[ :-[ :'( ??? :( :mad: .
Om man leser, og ikke lytter, seg til en ny forsterker skjönner jeg godt at du havner i en slik situasjon, og jeg våger også påstanden at det er fortjent med en slik "framgangs måte".

Stol heller på dine egne örer....

mvh
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
skjønner ikke det der om krellmuskler osv.
krell 400 hadde f.eks ingen sjanse i strømleveranser mot vincent 233 til 1/4.

overasker meg ikke når man ser på bildet


hvor i heite er kondensatorene? ???

”.... 24 bipolare utgangstransistorer 12 per kanal.”

Jeg liker denne "min er større en din" debatten. Man lærer så mye av det, men i Krell'en var det mye luft og hvorfor legger man kjølingen midt inni forsterkeren? Kanskje derfor den går varm? Min med kun 2 transistorer per kanal har jeg vel tapt slaget mot 12 per kanal. Men så heter det jo at flere kokker gir .... ;) Er H200 kun en oppskalert H1, er det noen som har et bilde av Hegel H200 fra innsiden?
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Habilt? Min forsterker: 300A, 1400VA og lytterkapasiteten er ti ganger så stor. Med disse dataene ville jeg aldri kalle denne Krellen en strømsterk forsterker. Og kjøleribber inne i kabinetten er heller aldri særlig gunstig. Hele greia tørker vel ut?
Vem bryr sig hur mycket ström en förstärkare levererar? En förstärkare är ju en spänningskälla och sålänge förstärkaren orkar hålla spänningen uppe över 4 ohm och så är jag nöjd :)

Det är faktiskt tämligen ointressant hur mycket ström en förstärkare ger vid närma kortslutning, alla goda högtalare går ju inte under 3-4 Ohm ändå.
 
K

kbwh

Gjest
Mja Ola_s, forsåvidt. Har du regnet på hvor mye mer strøm som må inn i en last på 4 ohm dersom fasevinkelen er 45 grader, slik den gjerne er i bunnen av en bassreflekshøytalers arbeidsområde?

Så forresten at HiFi och Musik (lest som tidtrøyte hos Narvesen...) driver og måler forsterkerne ved forskjellige kapasitive og reaktive laster. Denslags bør gi en pekepinn på hvordan en forsterker kan håndtere en vanskelig høyttaler (mere enn hva et bilde kan fortelle.

Effektforsterkeren min har forresten bare 600VA og 30k microFarad tilsammen til sine to kanaler, men den holder da orden på mine italienske slemminger for det.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hvor "stiv"(overdimensjonert/rask) en strømforsyning i en forsterker er... dette er faktisk viktigere enn høy kontinuerlig toppeffekt. Musikk er dynamikk ;D
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Ponera att vi vill ha en förstärkare som lämnar 400w i 4 ohm. Aktiva effekten P beräknas som R*Ie^2 => 400=4*Ie^2 => Ie=10A. Dvs ett effektivvärde på strömmen på 10 Ampere, mao inte speciellt mycket.
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Hvor "stiv"(overdimensjonert/rask) en strømforsyning i en forsterker er... dette er faktisk viktigere enn høy kontinuerlig toppeffekt. Musikk er dynamikk ;D
Det du skriver är ju ren rappakalja. En förstärkare kan aldrig lämna mer effekt till en viss last, Z , än spänningssvinget från nätagget tillåter, detta oavsett hur stort det är.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Synes oppbyggingen av min forsterker ser rimelig bra ut:



Men den er nok "sjanseløs" mot de "verdens beste integrerte i prisklassen" som diskuteres her, kan jeg tenke meg. De "knuser" nok min på alle "paramtre"... ;-)
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Oj Oj , jeg forstår at alle forsterkere dermed er feilkonstruerte ;D ::)
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Oj Oj , jeg forstår at alle forsterkere dermed er feilkonstruerte ;D ::)
De vet att folk inte fattar bättre och stora nätdelar säljer, ganska tragiskt faktiskt.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hva tror du peakstrømmene er når effektivardet/snittverdien er 10A, det er ikke en lampe du driver...
 
K

kbwh

Gjest
Hva med strømkomponentens imaginære del, Ola_S?
Ved 45 graders fasevinkel er den også 10A, og det vil si (hvis jeg husker mine gamle kunnskaper riktig vel og merke) at inn i vår aktuelle last må det gå ca. 14,1A for 400 reelle W.
 
B

brand-x

Gjest
Ola_S !

Når du uttaler deg så bastant om impedance forløpet på høyttalere tar du i betraktning kun egenreklamen fra produsent eller tar du høyde også for det dynamiske impedance-forløpet ? Jeg spør fordi det kan være så lavt som 2ohm og sinnsykt høyt på en 8ohm`s høyttaler.

mvh
brand-x
 
K

kbwh

Gjest
Hva tror du peakstrømmene er når effektivardet/snittverdien er 10A, det er ikke en lampe du driver...
Get real! Snittverdien ligger omtrent på 1W når man spiller normalt høyt hjemme. Over 4 ohm har du da en snittstrøm på 0,5A.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hvis 10A er nok hvorfor i all verden har Lavardin IT (og la oss være enige om at dette er en meget bra minimalistisk forsterker) på 2 x 45W en strømkapasitet på 2 x 25A? :eek:
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Enig Ola_S! ;D
-
Var inte igår man räknade detta ;D, hur som helst, poängen är ju inte inte om det blri 10 A eller 14A, det som är poängen är att försträktillverkar säljer förstärkre på att de kan lämna 200A och liknande. Detta tycker folk verkar häftigt och de tror på allvar attt det behöver ett svetsaggregat vilket är helt absurt.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
451
Antall liker
163
Sted
Nes Romerike
Artig med litt kraftig forsterkeri. På min 16A kurs hvor det også henger noen lampetter så ser man at disse mister spenning "blunker" når det trykke godt ut av høyttalerne. Ikke er jeg elektriker og ikke er jeg særlig god på elektronikk lenger, men en ting er klart. Inne i en transistorforsterker må det være noe 'mat' for f...eller har det kommet noen revolusjonerende superkomponenter?
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg kan være enig i at det sikkert går en grense på hvor mye man trenger , men hvis det dere sier er riktig så skal en forsterker på foreks 2 x 30W (10A) spille/drive normale HT med like stor pondus/hurtighet som foreks en KAV400Xi ....

Get Real sjøl ;D ;D
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Jeg kan være enig i at det sikkert går en grense på hvor mye man trenger , men hvis det dere sier er riktig så skal en forsterker på foreks 2 x 30W (10A) spille/drive normale HT med like stor pondus/hurtighet som foreks en KAV400Xi ....

Get Real sjøl ;D ;D

Vem har talat om 2*30w förstärkare???
 
K

kbwh

Gjest
Hvis 10A er nok hvorfor i all verden har Lavardin IT (og la oss være enige om at dette er en meget bra minimalistisk forsterker) på 2 x 45W en strømkapasitet på 2 x 25A?  :eek:
Tja, min klarer 45A peak. Må jo være bedre da ;D

Spøk til side. Nå sier ikke "en strømkapasitet på 2 x 25A" veldig mye, men det kan jo være at den er konstruert for å kunne drive lavimpedante høyttalere med slemme fasevinkler. Må kunne levere strøm da (og stømmen må jo komme fra et sted kalt kondensatorbanken og de må lades fra en fornuftig dimensjonert trafo eller to).
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Det som er det værste med " alt " , det er at undertegnede har hatt Krell 400 XI i hus i 6 mnd. , og for deretter nesten å bli mobba av Håkon Rognlien .

Sitat : Hegels 200 w. er på alle viktige punkter bedre enn min egen referanse Krell 400 XI , for Hegel banker Krell , end of story .

Dette skulle m.a.o si at Stereophile , Hifi News , Hifi Choice , Hifi Musikk , What a hifi og Absolute Sound tar feil alle sammen , merkelig .

Da er jakten på ny " forsterker " i gang igjen , fa.. trodde at " denne " kunne jeg ha en stund til , men det kan jo være feil at " FIdelity " faktisk anbefalte " meg " Krell 400 XI , for kun 6 mnd. siden , kan jo hende at " jeg " har lest feil , men da hadde det vel ikke blitt noe kjøp av Krell 400 XI  :-[ :-[ :'( ??? :( :mad: .

Dr Sleiven:- "Dette er et klart tilfelle av Hifibladensis indusert Audiophulia Nervosa. Må kureres med total hifi avholdenhet og store doser sex."

mvh
Sleiven
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Som tur går ju alla sunt konstruerade högtalare aldrig under 4 ohm :)
 
K

kbwh

Gjest
Som tur går ju alla sunt konstruerade högtalare aldrig under 4 ohm :)
Da har jeg et par usunt konstruerte høyttalere jeg da. Må klage til Scan Speak og si at de ringdiskantene må trekkes fra markedet siden de går ned i 3,3 ohm ;D
 

Ola_S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2004
Innlegg
376
Antall liker
0
Yepp, junk! ;)

Ps Den där ringradiatorn distar rätt illa också har jag för mig Ds
 
Topp Bunn