Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Hvor mye effekt du trenger burde vel inngå i regnestykket? Om du klarer deg med effekten til H190 ville jeg nok gått for den av grunner du allerede er inne på.

    Jeg derimot har gått for en H300 nå fordi den klangmessig passer som hånd i hanske til både mine høyttalere og preferanser. Har altså ingen planer om å oppgradere i den nærmeste framtid, så andrehåndsverdien er ikke så viktig for meg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hvis H390 er nesten like bra som H590 kan jo det bli en ganske bra deal.
    H390 blir vist fram om kort tid på de oppkommende Hi-Fi messene. Det blir en "nedskalert H590" som legger seg prismessig "mellom" H190 og H590 et sted.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Lanseringshastigheten til Hegel er bemerkelseverdig. Hva gjør dette med eierglede og bruktpriser tror dere?

    -BB-
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg ser at i Sverige så sliter folk med å få solgt til normale bruktpriser. Man må nesten dumpe de for å bli kvitt de. Trist, men det er nok fordi folk er redde for å legge for mye penger i det.

    Et bra produkt blir ikke dårlig fordi et nytt kommer. Men det er klart, det er mere bells & whistles jo nyere et produkt er nå tildags. Men om man klarer seg uten det så er en bra amp en bra amp uavhengig av alder. Såklart, nærmer et prudukt seg 15 år så nærmer også reparasjonsalderen seg for mange.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Hegel er veldig flinke til å fornye seg :)
    men er nok ikke gunstig for videresalg!
    Når det er sagt så gjelder vel det de fleste ting i hifiverden.....
    Produkter fra hifiklubben holder seg jo mye bedre, av den enkle grunn at de aldri har mye prosenter på salg!
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    153
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    12
    H190 - og streaming fra Tidal.

    Et lite spm til brukere av og med erfaring H190 - hvordan best streame Tidal (didikert stream ala Lumin) eller andre muligheter?
    Anbefalinger?
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    106
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Shiitt!! I dag fikk jeg ingen lyd ut på venstre HT-kanal på H360. Jeg tok strøm på forsterker kryssjekket HT-kabler og resatte hegel til factrory settings med å trykke Dac+ og Mute samtidig slik at den ble resatt. Uten at det hjalp. Men jeg får lyd ut begge kanaler på Fixed out som er koblet til hodetelefonforsterker. Ble kjøpt Okt. 18 på Soundgarden i Drammen. Blir å ringe hegel i morgen.
    Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går. Regner med Hegel ordner opp.
    H360 ble levert på SoundGarden i oslo på lørdag. Jeg ringte i dag og forsterker er reparert :) En diode D19 i soundengine bla bla. var byttet ut og testet OK.
    Da får jeg vel melding om å hente den i begynnelsen av neste uke..... Da blir det musikk i heimen igjen og godt er det :) :)
    Jeg vil etterspørre hva kostnadene på dette blir... Litt merkelig at slik går i stykker etter så kort tid 6 mnd.

    Jeg har heldighvis hatt en Mytek Liberty på lån så litt headfi har det blitt :)
    Ha en god helg!
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Shiitt!! I dag fikk jeg ingen lyd ut på venstre HT-kanal på H360. Jeg tok strøm på forsterker kryssjekket HT-kabler og resatte hegel til factrory settings med å trykke Dac+ og Mute samtidig slik at den ble resatt. Uten at det hjalp. Men jeg får lyd ut begge kanaler på Fixed out som er koblet til hodetelefonforsterker. Ble kjøpt Okt. 18 på Soundgarden i Drammen. Blir å ringe hegel i morgen.
    Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går. Regner med Hegel ordner opp.
    H360 ble levert på SoundGarden i oslo på lørdag. Jeg ringte i dag og forsterker er reparert :) En diode D19 i soundengine bla bla. var byttet ut og testet OK.
    Da får jeg vel melding om å hente den i begynnelsen av neste uke..... Da blir det musikk i heimen igjen og godt er det :) :)
    Jeg vil etterspørre hva kostnadene på dette blir... Litt merkelig at slik går i stykker etter så kort tid 6 mnd.

    Jeg har heldighvis hatt en Mytek Liberty på lån så litt headfi har det blitt :)
    Ha en god helg!
    Kostnaden for deg må jo etter alle solemerker bli kroner null.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    106
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Shiitt!! I dag fikk jeg ingen lyd ut på venstre HT-kanal på H360. Jeg tok strøm på forsterker kryssjekket HT-kabler og resatte hegel til factrory settings med å trykke Dac+ og Mute samtidig slik at den ble resatt. Uten at det hjalp. Men jeg får lyd ut begge kanaler på Fixed out som er koblet til hodetelefonforsterker. Ble kjøpt Okt. 18 på Soundgarden i Drammen. Blir å ringe hegel i morgen.
    Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går. Regner med Hegel ordner opp.
    H360 ble levert på SoundGarden i oslo på lørdag. Jeg ringte i dag og forsterker er reparert :) En diode D19 i soundengine bla bla. var byttet ut og testet OK.
    Da får jeg vel melding om å hente den i begynnelsen av neste uke..... Da blir det musikk i heimen igjen og godt er det :) :)
    Jeg vil etterspørre hva kostnadene på dette blir... Litt merkelig at slik går i stykker etter så kort tid 6 mnd.

    Jeg har heldighvis hatt en Mytek Liberty på lån så litt headfi har det blitt :)
    Ha en god helg!
    Kostnaden for deg må jo etter alle solemerker bli kroner null.
    Helt klart.
    Men hvis H360 hadde vært over 2 år... Greit å vite.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hegel er veldig flinke til å fornye seg :)
    men er nok ikke gunstig for videresalg!
    Når det er sagt så gjelder vel det de fleste ting i hifiverden.....
    Produkter fra hifiklubben holder seg jo mye bedre, av den enkle grunn at de aldri har mye prosenter på salg!
    Den digitale utviklingen går i rasende fart. Forhåpentligvis vil også Hegel i fremtiden benytte software som lar deg oppdatere produktene deres.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er den under 5 år er det null stress, det er 5 års reklamasjonsrett i Norge på ting som er ment å vare endel lenger enn 2 år. Regner med att Hegel er ment å vare litt lenger enn 2 år :)

    H360 ble levert på SoundGarden i oslo på lørdag. Jeg ringte i dag og forsterker er reparert :) En diode D19 i soundengine bla bla. var byttet ut og testet OK.
    Da får jeg vel melding om å hente den i begynnelsen av neste uke..... Da blir det musikk i heimen igjen og godt er det :) :)
    Jeg vil etterspørre hva kostnadene på dette blir... Litt merkelig at slik går i stykker etter så kort tid 6 mnd.

    Jeg har heldighvis hatt en Mytek Liberty på lån så litt headfi har det blitt :)
    Ha en god helg!
    Kostnaden for deg må jo etter alle solemerker bli kroner null.
    Helt klart.
    Men hvis H360 hadde vært over 2 år... Greit å vite.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg bare må kime innpå og si litt om en god gammel integrert forsterker. Gikk nylig til innkjøp av en H300 etter å ha vært på demo med den og H200 på Elac høyttalere i 2013. Den lytteseansen har ikke forsvinni fra minnet mitt noensinne, og har alltid hatt lyst på en.

    Har hatt H160, og den er bra. Men H300 gir meg alt jeg vil ha. Den har så deilig og maktfull lyd! H160 har en litt raskere topp og noe strammere bass, men H300 stiller i en helt annen liga, det er tydelig. Det første ordet som kommer til meg, og dette er første gangen jeg bruker det og det låter nesten tullete og si det, men den er så mye mer sensuell i mellomtonen enn H160.

    Om noe negativt skal sies så er det at den er litt kilen på høyttaler kablene. Nordost Baldur funka ikke, ble litt merkelig topp med de. Men Blue Heaven LS ble bare sinnsykt bra og balansert.

    Et bare så glad for at det fins en produsent som Hegel! Takk!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Har endel tanker rundt dacen i H300 som jeg vil lufte.

    Jeg har lest at de på ljudmakarn I Stockholm sier at den er basert på HD25, og et annet sted har jeg lest at Bent Holter har sagt den er forbedra i forhold til HD11. En forbedra HD11 må jo nærme seg HD25 som var basert på samme dac chip som HD11 men med bedre utgangstrinn. Så mine tanker er, kan dette være en nedskalert HD25 med tenor usb chip? For den er ikke all verden når man kobler til med USB, men jeg har ett triks i ermet og det er at min Primare DAC 30 som har asynkron xmos chip har digital utgang. Og det er når jeg kobler usb via DAC 30 og videre til dacen i H300 at jeg virkelig får opp øynene for at dacen i H300 er noe ganske annet enn den som sitter i H160. For koblet via DAC 30 så gruser den Primares egen dacutgang. Absolutt alt blir bedre enn når jeg lytter til DAC 30 via XLR til H300.
    Så det må være noe i det ljudmakarn sier. At den er basert på HD25. Vet andre påstår at den er en HD11, men det får ikke ørene mine til å stemme. For dette låter bra!

    Kan det være en nedskalert HD25 med tenor 7022 chip? DAC 30 er en formidabel dac, så at det blir så bra når jeg kobler på denne måten må bety at det ligger litt krutt i den innebygde dacen i H300. Som sagt, jeg kobla på samme måte med H160 og kom ikke i nærheten av dette resultatet der. Kort signalvei med innebygd dac kan påvirke at den gruser DAC 30, men som sagt med H160 var fortsatt DAC 30 bedre uansett hvordan jeg kobla den.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    H360 ble levert på SoundGarden i oslo på lørdag. Jeg ringte i dag og forsterker er reparert :) En diode D19 i soundengine bla bla. var byttet ut og testet OK.
    Da får jeg vel melding om å hente den i begynnelsen av neste uke..... Da blir det musikk i heimen igjen og godt er det :) :)
    Jeg vil etterspørre hva kostnadene på dette blir... Litt merkelig at slik går i stykker etter så kort tid 6 mnd.

    Jeg har heldighvis hatt en Mytek Liberty på lån så litt headfi har det blitt :)
    Ha en god helg!
    Kostnaden for deg må jo etter alle solemerker bli kroner null.
    Helt klart.
    Men hvis H360 hadde vært over 2 år... Greit å vite.
    Reklamasjonsretten er 5 år, all reklamasjon innen den tid er gratis.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Blir veldig spennende å se prisen på denne. Og hvordan prisene på brukte H360 blir!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hegel er så mye.

    Hegel er smarte - produserer i lavtkostland.
    Hegel tør - de tviholder på sitt konsept og da spesielt design.
    Hegel er dyktige - sammenlignet med hva som helst som er på verdensmarkedet.
    Hegel oppgraderer - nesten alt nytt de kommer med spiller bedre og får oppmerksomhet verden over.
    Hegel klatrer oppover på prisskalaene - gir allikevel svært mye for pengene og med 90-produktene kanskje mer enn noen gang.

    Allikevel, skulle likt å vite hvor mye (eller hvor lite mer?) mer Hegel måtte ta for produktene, om de hadde vært 100 % made in Norway.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg som trodde alle H300 var svarte i fronten, min er faktisk kobberbrun
    ]
    Opplevde samme på min dac, sola kom på..
    Ble det den samme fargen som på min H300? Hadde en HD11 men den ble aldri solblekt.
    Ville bedt om nye fronter. Sånn går det, når "kina-mann" skal produsere så billig som mulig...
    De gjør seg vel noen erfaringer etterhvert. Kan høre med de hva de tenker rundt det. Reklamasjonstiden er jo ute for denne nå. Så må nok bekoste det selv. Syns faktisk det ser litt kult ut også, litt eksotisk farge hehe.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Ville bedt om nye fronter. Sånn går det, når "kina-mann" skal produsere så billig som mulig...
    Min er heller ikke helt sort i sterkt lys og den har aldri sett solskinn og det er vel rett og slett pga at de skal være sånn.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hegel har vist H390 frem, som blir leveringsklar i august. H390 har mye av ytelsen og teknologien fra toppmodellen H590 til halve prisen. Høy dempefaktor, 2 x 250 watt, SoundEngine 2, Airplay, Spotify Connect, MQA-støtte, DSD256-støtte via USB, DSD64-støtte på de andre digitalinngangene.

    hegel_h390_soundgarden_1.jpg


    hegel_h390_soundgarden_3.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    ...synes forsåvidt at de kunne kostet på H390 en ekstra analog RCA-inngang og en ekstra coaxial inngang.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Soundgarden har gått ut med mail om mulig forhåndsbestilling. Pris: 48.995,-
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Er fortsatt ett tomrom her, H290. En 200 watter til rundt 40000?
    Det er for nært i pris. H190 burde kostet rundt 25 høvdinger, en H290 burde plassert seg i mellom dertil maks 35K, litt mindre effekt men med samme funksjonalitet som H390.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    122
    Antall liker
    47

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg som trodde alle H300 var svarte i fronten, min er faktisk kobberbrun Vis vedlegget 540387
    Vis vedlegget 540388
    Opplevde samme på min dac, sola kom på..
    Ble det den samme fargen som på min H300? Hadde en HD11 men den ble aldri solblekt.
    Ja minst like mye, kommer sikkert an på mengden lys/vinkel, skikkelig kopperbrun..
    Hadde vært interessant å se et bilde av den om du har mulighet?
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Hegel er så mye.

    Hegel er smarte - produserer i lavtkostland.
    Hegel tør - de tviholder på sitt konsept og da spesielt design.
    Hegel er dyktige - sammenlignet med hva som helst som er på verdensmarkedet.
    Hegel oppgraderer - nesten alt nytt de kommer med spiller bedre og får oppmerksomhet verden over.
    Hegel klatrer oppover på prisskalaene - gir allikevel svært mye for pengene og med 90-produktene kanskje mer enn noen gang.

    Allikevel, skulle likt å vite hvor mye (eller hvor lite mer?) mer Hegel måtte ta for produktene, om de hadde vært 100 % made in Norway.
    Først, tusen takk for ros. Prisene ville nok vært en del høyere med produksjon i Norge. Men nøyaktig hvor mye kan jeg ikke gi deg et godt svar på akkurat nå. Men det er et par momenter som ofte blir glemt i diskusjoner som denne:

    - Det er ikke så fryktelig mange eksterne produksjonsplasser som passer for oss her i Norge. Vi er enten for store eller langt fra store nok.
    - Vi kunne bygget egen fabrikk, men ville fått betydelige utfordringer i å finansiere maskiner og lokaler til dette for å følge veksten vår. Den har vært nokså stor de siste 10 årene.

    Men så kan du også ta med kvaliteten. Det er svært lite feil på Hegel. Over mange år har vi bygget opp en stor kompetanse på denne typen produksjon. Vi følger produksjonen tett og kjøper også inn veldig mange av de mest kritiske komponentene her i Norge. Vi får også en stor fleksibilitet på å ta inn ny teknologi og nye produksjonsmetoder når vi gjør det eksternt slik som nå.

    Så det jeg egentlig vil frem til er at bildet er litt mer komplekst og at dette er noe som virkelig fungerer bra for oss.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Men når vi nå har Hegel "på tråden her", hva tenker dere om en H290? -som legger seg mellom H190 og H390, litt lavere effekt enn sistnevnte men med samme digitalkretser og en pris nærmere 30 000,- kr.? Det skal ikke stikkes under stol at DAC'en i H390 har funksjonalitet H190 mangler.
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Men når vi nå har Hegel "på tråden her", hva tenker dere om en H290? -som legger seg mellom H190 og H390, litt lavere effekt enn sistnevnte men med samme digitalkretser og en pris nærmere 30 000,- kr.? Det skal ikke stikkes under stol at DAC'en i H390 har funksjonalitet H190 mangler.
    Spennende ide. Utfordringen blir at H190 pusher platformen dens grenser for hva som er praktisk å få til både av effekt og lyd. Sånn i analogdelen. H390 (som H360 og H200) har et helt annen forsterkerplatform som er bedre. Men også en hel del dyrere. Nå kan du argumentere for at H200 jo var en hel del rimeligere. Men den kom i 2005, hvor mange ting var vesentlig rimeligere å lage. Pluss at den har færre tekniske muligheter.

    Det var litt drodling om utfordringene. Men mulighetene er spennende. Som du sier er DAC kvaliteten i H390 et betydelig steg opp fra H190. Både på lyd og funksjonalitet
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Nyere generasjoner Hegel integrerte har økt prisene endel sett i forhold til hvordan lønnsøkningene har vært siden 2005 er mitt inntrykk. Men som det skrives her så var produksjonskostnaden lavere da.
    Jeg er en gjennomsnittlig lønnstager, så jeg prater utifra mitt ståsted nå. I 2005 var det relativt greit for meg å spare opp til en H200, men i dag er det et litt større lerret å bleke om jeg skulle satse på en H390.

    H190 har ikke helt effekten jeg vil ha, og H390 er nok litt for dyr. Så en H290 med litt mer effekt enn H190 og en pris midt imellom et sted hadde vært knall.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Allikevel, skulle likt å vite hvor mye (eller hvor lite mer?) mer Hegel måtte ta for produktene, om de hadde vært 100 % made in Norway.
    - Det er ikke så fryktelig mange eksterne produksjonsplasser som passer for oss her i Norge. Vi er enten for store eller langt fra store nok.
    - Vi kunne bygget egen fabrikk, men ville fått betydelige utfordringer i å finansiere maskiner og lokaler til dette for å følge veksten vår. Den har vært nokså stor de siste 10 årene.

    Men så kan du også ta med kvaliteten. Det er svært lite feil på Hegel. Over mange år har vi bygget opp en stor kompetanse på denne typen produksjon. Vi følger produksjonen tett og kjøper også inn veldig mange av de mest kritiske komponentene her i Norge. Vi får også en stor fleksibilitet på å ta inn ny teknologi og nye produksjonsmetoder når vi gjør det eksternt slik som nå.

    Så det jeg egentlig vil frem til er at bildet er litt mer komplekst og at dette er noe som virkelig fungerer bra for oss.
    Uansett hvor mye patrioten i en måtte ønske seg et 100 % norsk produkt - kjøper påstandene dere her kommer med!
    Antar også evt. feil på produktene deres irriterer dere selv minst like mye som for den uheldige kjøper - kanskje mer...

    Ser jo det samme i bilindustrien, en liten detalj fra en underleverandør betyr tilbakekallelse av hundretusener eller millioner av biler, i full offentlighet og trolig til astronomiske kostnader - klart kravene til produksjon hos nettopp underleverandører er minst like store som på eget hus.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne tenkt meg en integrert forsterker fra Hegel uten innebygd DAC.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn