Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje litt feil å spørre i en vennetråd, men kan noen linke meg den Norske testen der H590 ikke kom så heldig ut?
    Hvem hadde testen? Har selv har H590 på prøve og den var nydelig på alle måter. At den ikke har så fancy utseende burde man ikke legge det minste vekt på, Hegel ser ut som Hegel personlig preferanse av utseende har ikke noe i en test å gjøre. Uten at jeg vet om det er det som gir ett mindre bra utfall.

    Mvh Aleksander
    Det nøkterne og nordiske utseendet i formspråket til Hegel er helt perfekt. Hvis man ikke liker designet, kjøp noe annet.
    Var det jeg mente om det var uklart :)

    Mvh Aleksander
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man skal ha en dac fra Hegel og man ikke trenger volumkontroll, hvem er best verdi for pengene?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    319reccomp.promo_.jpg


    Gammelt nytt for noen, kanskje, men har dere fått med dere at mohikaneren har fått "A+" rangering i Stereophile? Det er jamen ikke dårlig for en komplett spiller til 5 000 dollar. Her i Norge er jo som kjent prisen enda gunstigere. Noe å tenke på? Det virker jo ellers som filer står høyt i kurs i denne strengen, men mohikaneren viser at det fremdeles er vel verdt å gå for fysiske formater.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man skal ha en dac fra Hegel og man ikke trenger volumkontroll, hvem er best verdi for pengene?
    Tror du skal slite med å finne bedre VFM enn hd11, som for øyeblikket selges for henholdsvis 2500,- og 2700,- på Finn.no
    Har selv hatt både HD20, og 25 som begge var svært gode - faktisk så gode at jeg kjøpte de begge nye :)
    I ditt system ville nok hd25 eller hd30 være det mest riktige, dog....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 533835

    Gammelt nytt for noen, kanskje, men har dere fått med dere at mohikaneren har fått "A+" rangering i Stereophile? Det er jamen ikke dårlig for en komplett spiller til 5 000 dollar. Her i Norge er jo som kjent prisen enda gunstigere. Noe å tenke på? Det virker jo ellers som filer står høyt i kurs i denne strengen, men mohikaneren viser at det fremdeles er vel verdt å gå for fysiske formater.
    Det er selvsagt gjevt med priser, men det er en rekke alternativer på den samme lista som også er en del rimeligere. Uansett, så er Mohican et meget bra produkt, selv om jeg er av den oppfatning at til den prisen burde den levert noe mer. Igjen, subjektivt. Men, det er veldig bra at Hegel gjør seg bemerket internasjonalt. La oss bare håpe at Hegel ikke glir ut av realistisk rekkevidde for oss som er interessert i produktene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    To uker uten en eneste Hegel post her?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Neste oppgradering opp fra H160, H190 eller H360? Vinner man på flax så er det bare å slutte å lure, H590.
     

    jobb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    83
    Antall liker
    23
    Er det noe som vet hvor jeg kan rep. en Hegel H1 integrert forsterker for en billig penge?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har gått fra en Hegel H160 til Hegel H90 og mener det låter bedre ..... KEF R500. Spiller nesten aldri med volum over 60. Noen med lignende erfarginer?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Synes at lyden er varmere og klarere. Mer dynamikk. Mer levende på ett vis. Dette glelder både Röst og H90 kontra H160. Når det gjelder Röst mot H90 synes jeg de er så like at jeg sliter med å høre forskjell.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Takk for sammenligningen, trondav.
    Husker jeg sammenligna Röst mot H160, og hørte tydelig det du prater om. Men følte at effekten til H160 veide mer enn den økte klarheten til Röst.
    Mitt valg falt på H160 på den tiden. Hadde nok ikke klart meg med noe særlig mindre effekt enn den. Hører mest på metal og liker ikke når ting begynner å skli ut i bånn.

    Spørsmålet er hvordan H160 er i forhold til H190. Eller H190 kontra H360.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Synes at lyden er varmere og klarere. Mer dynamikk. Mer levende på ett vis. Dette glelder både Röst og H90 kontra H160. Når det gjelder Röst mot H90 synes jeg de er så like at jeg sliter med å høre forskjell.
    Röst og H90 er veldig like konstruksjoner. Röst har noen funksjoner H90 ikke har, og førstnevnte er litt mer strømsterk har jeg sett på målinger.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ser at HD12 har blitt pensjonert på Hegel sine sider nå. Hva skjer på dac fronten der? Skal de skippe dacene i betalbar prisklasse og bare satse på alt i ett løsninger, eller er det noe nytt på gang?
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ser at HD12 har blitt pensjonert på Hegel sine sider nå. Hva skjer på dac fronten der? Skal de skippe dacene i betalbar prisklasse og bare satse på alt i ett løsninger, eller er det noe nytt på gang?
    Jeg spurte nylig på Soundgarden, og de hadde ikke hørt noe nytt. Hvis de fortsetter med enkeltstående DACer så virker det sannsynlig at de vil holde seg til det øvre prissjiktet. Det er nok ganske mange som kombinerer Hegel-DACer med øvrig utstyr fra andre merker, men det motsatte tror jeg er mindre vanlig. Samtidig har komplette løsninger blitt så utbredt i mellomklassen at det nok selges ganske få rimeligere DACer.

    De har nok lært noen nye triks under utviklingen av digitaldelen til H590, så jeg håper de etterhvert slipper en ny DAC i toppklassen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Ser at HD12 har blitt pensjonert på Hegel sine sider nå. Hva skjer på dac fronten der? Skal de skippe dacene i betalbar prisklasse og bare satse på alt i ett løsninger, eller er det noe nytt på gang?
    Jeg spurte nylig på Soundgarden, og de hadde ikke hørt noe nytt. Hvis de fortsetter med enkeltstående DACer så virker det sannsynlig at de vil holde seg til det øvre prissjiktet. Det er nok ganske mange som kombinerer Hegel-DACer med øvrig utstyr fra andre merker, men det motsatte tror jeg er mindre vanlig. Samtidig har komplette løsninger blitt så utbredt i mellomklassen at det nok selges ganske få rimeligere DACer.

    De har nok lært noen nye triks under utviklingen av digitaldelen til H590, så jeg håper de etterhvert slipper en ny DAC i toppklassen.
    Ikke usannsynlig det du nevner der. Mange produsenter har DAC'er i sine integrerte forsterkere, og det synes å være trenden på samme måte som at RIAA-trinn pleide å være integrert i forsterkerne før.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ser at HD12 har blitt pensjonert på Hegel sine sider nå. Hva skjer på dac fronten der? Skal de skippe dacene i betalbar prisklasse og bare satse på alt i ett løsninger, eller er det noe nytt på gang?
    Jeg spurte nylig på Soundgarden, og de hadde ikke hørt noe nytt. Hvis de fortsetter med enkeltstående DACer så virker det sannsynlig at de vil holde seg til det øvre prissjiktet. Det er nok ganske mange som kombinerer Hegel-DACer med øvrig utstyr fra andre merker, men det motsatte tror jeg er mindre vanlig. Samtidig har komplette løsninger blitt så utbredt i mellomklassen at det nok selges ganske få rimeligere DACer.

    De har nok lært noen nye triks under utviklingen av digitaldelen til H590, så jeg håper de etterhvert slipper en ny DAC i toppklassen.
    Ikke usannsynlig det du nevner der. Mange produsenter har DAC'er i sine integrerte forsterkere, og det synes å være trenden på samme måte som at RIAA-trinn pleide å være integrert i forsterkerne før.
    Om utviklingen går like fort på analog siden som på digital siden så er det jo greit nok å tenke at det er sånn det kanskje er.
    På den andre siden, om man har en forsterker man gjerne skulle hatt en bedre dac til så tvinges man høyt opp i pris, iallefall i Hegels tilfelle om det ikke dukker opp billigere modeller enn i HD30's prisklasse.

    La oss si at jeg gjerne skulle hatt DSD muligheten, men min H160 har ikke det. Da har ikke Hegel noe å tilby meg i min prisklasse. Man tvinges da evt over på andre merker.

    Men dette er nok et regnestykke de har regna godt på isåfall.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Ja det tror jeg også, og jeg regner med at MQA er noe som "drypper" ned i neste generasjon som overtar for H90 og H190. Det er jo et 2-tall, 3-tall og 4-tall som står ubrukt. Hva DSD angår vet jeg ikke, men det er en fordel med bredest mulig støtte.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Det er det ingen her som vet.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    105
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Shiitt!! I dag fikk jeg ingen lyd ut på venstre HT-kanal på H360. Jeg tok strøm på forsterker kryssjekket HT-kabler og resatte hegel til factrory settings med å trykke Dac+ og Mute samtidig slik at den ble resatt. Uten at det hjalp. Men jeg får lyd ut begge kanaler på Fixed out som er koblet til hodetelefonforsterker. Ble kjøpt Okt. 18 på Soundgarden i Drammen. Blir å ringe hegel i morgen.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Shiitt!! I dag fikk jeg ingen lyd ut på venstre HT-kanal på H360. Jeg tok strøm på forsterker kryssjekket HT-kabler og resatte hegel til factrory settings med å trykke Dac+ og Mute samtidig slik at den ble resatt. Uten at det hjalp. Men jeg får lyd ut begge kanaler på Fixed out som er koblet til hodetelefonforsterker. Ble kjøpt Okt. 18 på Soundgarden i Drammen. Blir å ringe hegel i morgen.
    Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går. Regner med Hegel ordner opp.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Jaaa, det ryktes, det ryktes om en ny Hegel..!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det kommer en ny forsterker snart om jeg har forstått det riktig.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Mens man spent venter på det som er nytt prøver jeg en god gammel H300. Husker jeg testa denne på Elac for endel år siden og det er noe av det beste jeg har hørt noensinne.

    Kommer på torsdag. Blir fryktelig spennende med et gjenhør. Får se om jeg angrer på at jeg bytter bort H160.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen siffer i rekkefølgen som er tilgjengelig, og slik jeg forstår det er H390 neste ut.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hvis H390 er nesten like bra som H590 kan jo det bli en ganske bra deal.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er i lete-/testemodus og har aldri hatt en Hegel hjemme. Soundgarden er borte fra byen og vurderer derfor å kjøpe en brukt Hegel for å teste. Ser at H360 og H190 ligger tilnærmet likt i pris på bruktmarkedet og antar at dette har sammenheng med at H190 er en mer oppdatert konstruksjon. Sett i lys av at det synes å ligge en arvtaker til H360 på trappene, er det vel kanskje smartere - ved eventuelt videresalg/oppgradering og lydmessig - å gå for en H190? Noen synspunkter?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn