- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
Lurer på hvordan Salomon hadde det med alle svigermødrene sine...
BT skrev:Lurer på hvordan Salomon hadde det med alle svigermødrene sine...
Hvorfor leser du ikke de linkene som er lagt ut tidligere? Det er lett å raljere.vredensgnag skrev:BT skrev:Lurer på hvordan Salomon hadde det med alle svigermødrene sine...
Jeg raljerer, men mitt poeng er at idealet som Monsen forfekter, konstruert fordi det blir lettere å kritisere lesbiske par, sjelden har vært gjennomført - og spesielt ikke i den gamle dagers idyll hun drømmer om.
Hva syns Monsen om alle ikke-lesbiske kvinner som har fått barn vha kunstig inseminasjon? Mange av disse har ikke fedre, og har aldri bodd sammen med en mann. Hva syns Monsen om skilsmisse, er hun like stor motstander av dette, og kjemper hun for at begge foreldre skal ha lik samværsrett?
Dette er billig bakstreversk kristenetikk, fordekt som "filosofi," og Monsen er lett å gjennomskue.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3059999.ece
Fort gjort. Livet er for kort til å sette seg godt inn i hva andre egentlig mener.Parelius skrev:Sånn ved siden i midten: Synes du min lille ironie var så politisk korrekt at du ikke så ironien (slik BT overså den)? Kanskje fordi argumentasjonsmåten er blitt så normal?
Hvor mange barn av lesbiske foreldre er det som kunne ønske seg aldri å ha kjent en av sine mødre?BBking skrev:Hvor mange her på sentralen er det som kunne ønske seg aldri å ha kjent sin far? Skulle vært interessant å visst.
Strengt tatt kan heller ikke heteroseksuelle det. Det blir muligens en smule off off topic, men jeg har gjort et og annet forsøk uten å lykkes.BBking skrev:Homoseksuelle kan av naturlige årsaker ikke på egen hånd produsere avkom.
Er det det dere kaller brakkesjuka?Zomby_Woof skrev:Strengt tatt kan heller ikke heteroseksuelle det. Det blir muligens en smule off off topic, men jeg har gjort et og annet forsøk uten å lykkes.BBking skrev:Homoseksuelle kan av naturlige årsaker ikke på egen hånd produsere avkom.
;D
Dette er i utgangspunktet helt korrekt. Og stikk i strid med hva noen her ser ut til å tro, er ikke LLH på noen måte i mot Monsens rett til å uttale seg som hun gjør, de bare mener det er helt på trynet å gi noen 400 000,- for å trampe på svake grupper. Statisikkene kan peke på en viss korrelasjon mellom selvmord og homofili, Monsen legger sten til byrden for enkelte unge, homofile. Jeg finner det fullstendig usannsynlig at Fritt Ord ville gitt prisen til Tore W Tvedt (http://no.wikipedia.org/wiki/Tore_Tvedt) til tross for hans (Sitat prisutdelerne) «for hennes hans gjennomreflekterte og uavhengige bidrag til en friere offentlig debatt.» Tore W Tvedt har i sannhet vært både uredd og konsistent; han har til og med valgt å gå i fengsel for sin rett til å mene som han gjør. Men gjør det ham fortjent til en pris? Og gjør NKM seg fortjent til en pris for å "tørre å si" at homofili er en diagnose som burde medføre trygd? Hva faen?Slubbert skrev:Jeg vil uten å ha satt meg inn i debatten anta at Monsen er en fordømmende, bakstrebersk figur, men nå er det engang slik at Fritt Ord - prisen går til de som svømmer mot strømmen, ikke de som svømmer medstrøms og bare spissformulerer litt mer enn andre. Igjen virker det som den "radikale" konsensus forlanger eneråderett på den "kontroversielle" ytring, og mangler forståelse for forskjellen mellom "kontroversiell" og "progressiv" forøvrig. Hvis en pris utelukkende skal være forbeholdt verdens Chomskyer så er den ikke mye verdt, å være gammelkristelig moralist er motsrøms godt som noe i dag, og at prisen vekker harme er i seg selv et sunnshetstegn. Forøvrig burde ekteskapsloven såvel som loven om assistert befruktning fjernes helt, sånt er ikke statens rettmessige anliggender.
Eller mye værre, hvor mange kunne tenkt seg å vokse opp med Monsen som mor? :-\BBking skrev:Hvor mange her på sentralen er det som kunne ønske seg aldri å ha kjent sin far? Skulle vært interessant å visst.
Er det en ting barn ikke har rett til så er det å velge sine foreldre eller forsørgere. Barn er umyndige og har ikke noe de skulle ha sagt om slikt før de er gamle nok til å flytte hjemmefra.Bach_Man skrev:Jeg er ikke noen stor tilhenger av NKM sitt konservative meningssett eller kranglevorne tone, men har likevel sansen for pristildelingen. Uttalelsen om at samfunnet er en voksenkonspirasjon er jeg enig i. Det fokuseres fokuseres mye på hva voksne oppfatter som sine rettigheter, da spesielt voksne homofiles rett til barn (det er visst en menneskerett å få barn), men hensynet til barnet som vokser opp som en outsider glemmes. Jeg må nesten bare like en debattant som tør å ta et oppgjør med de "korrekte" meningene på grunnlag av argumenter, ikke bare tradisjon, og utvilsomt med en høy personlig kostnad.
Godt sagt.Bach_Man skrev:Jeg er ikke noen stor tilhenger av NKM sitt konservative meningssett eller kranglevorne tone, men har likevel sansen for pristildelingen. Uttalelsen om at samfunnet er en voksenkonspirasjon er jeg enig i. Det fokuseres fokuseres mye på hva voksne oppfatter som sine rettigheter, da spesielt voksne homofiles rett til barn (det er visst en menneskerett å få barn), men hensynet til barnet som vokser opp som en outsider glemmes. Jeg må nesten bare like en debattant som tør å ta et oppgjør med de "korrekte" meningene på grunnlag av argumenter, ikke bare tradisjon, og utvilsomt med en høy personlig kostnad.
Det er bare kverulering, jeg tror nok du skjønner godt hva han mente......HC skrev:Ikke ?? Si meg var du syk den dagen dere hadde seksualundervisning på skolen ? Så vidt meg bekjent er det fullt mulig for en lesbisk kvinne å få barn, likeså for en homoseksuell mann å besvangre en kvinne.BBking skrev:Homoseksuelle kan av naturlige årsaker ikke på egen hånd produsere avkom.
Si ikke det. ;DSleiven skrev:Det er bare kverulering, jeg tror nok du skjønner godt hva han mente......HC skrev:Ikke ?? Si meg var du syk den dagen dere hadde seksualundervisning på skolen ? Så vidt meg bekjent er det fullt mulig for en lesbisk kvinne å få barn, likeså for en homoseksuell mann å besvangre en kvinne.BBking skrev:Homoseksuelle kan av naturlige årsaker ikke på egen hånd produsere avkom.
Sleiven
Det er IKKE kverulering. Argumentet var at homofile ikke kan få barn selv men må hjelpes av samfunnet og på samfunnets bekostning. For det første kan homofile få barn akkurat på samme måte som hetrofile og for det andre er kostnaden ved kunstig befruktning den samme uansett om man er hetro eller homo. Kunstig befruktning for kvinner koster forøverig nesten ingenting og orker man ikke vente på moralistene i Norge kan man kjøpe billett på danskeferga og få gjort det i Danmark for noen tusenlapper.Sleiven skrev:Det er bare kverulering, jeg tror nok du skjønner godt hva han mente......HC skrev:Ikke ?? Si meg var du syk den dagen dere hadde seksualundervisning på skolen ? Så vidt meg bekjent er det fullt mulig for en lesbisk kvinne å få barn, likeså for en homoseksuell mann å besvangre en kvinne.BBking skrev:Homoseksuelle kan av naturlige årsaker ikke på egen hånd produsere avkom.
Sleiven
Skillelinjene går stort sett der. De som bifaller Monsens dypt konservative og gammelmoralistiske livssyn applauderer prisen, men de som ser henne som en sytebitch som utilbørlig stikker nesen sin opp i andre menneskes liv og lager kvalme buer og bærer seg.KH skrev:Må kun meningsfeller bli priset !
Det er i utgangspunktet ikke noen kostbar affære. Assistert befrukting blir først en økonomisk faktor når vi snakker om hormonhehandling, og det har svært lite med sosial status å gjøre.HC skrev:Assistert befruktning er etter min mening ikke noe som bør reguleres av staten.
Selvom jeg synes meningene Monsen forfekter er lite orginale og til tider meget usympatiske så har jeg ingenting i mot at hun fikk prisen. Skulle jeg reagere på noe i den sammenheng så må det være kvaliteten på skriveriene hennes som etter min mening er meget lav. Hun er stort sett meget upresis i argumentasjonen, særdeles populistisk i tonen, til tider selvmotsigende og jeg finner henne språklig svak.KH skrev:Som de oppsummerte på dagsnytt atten; debatten viser kanskje at prisen var riktig.
Jeg forstår ikke hvorfor homofile er så sentrale i debatten. Man kan være i mot kunstig befruktning på et etisk grunnlag men hvorfor skille mellom kunstig befruktning av homoseksuelle og hetroseksuelle ?KH skrev:Mange henger seg opp i siste debatt, men begrunnelsen knytter seg altså til NKM's samlede deltagelse over årtier.
Et innlegg i den siste debatten: jeg er enig i at rettighetene har gått langt; argumentasjonen kan misforstås (noen vil si karikeres) dithet at de (homse/lespepar) bør bli likestillt mht å få et avkom (dvs ikke en hund men et barn) fordi det realiserer deres parforhold.
Hetrofile får jo allerede støtte til IVF, dvs. at du som skattebetaler er med på å finansiere dette. Hvordan er det mindre skadelig for skattemoralen enn om homofile fikk dekket kunstig befruktning ? Finansiereing av kunstig befruktning er dessuten en helt annen diskusjon enn om man skal tillate kunstig befruktning og bør ikke brukes som argument hverken den ene eller andre veien i det spørsmålet.KH skrev:Reis gjerne til DK eller andre steder for det; men 1) jeg forutsetter at deres realisering ikke skjer på min regning (tidsspørsmål før det blir tema, ref barnløse heterofile hvor noen plutselig mener at jeg bør delta på finiansieringen av deres første barn). Dagen homser skal få bidrag/støtte for finansiering av sitt barneerverv vil kanskje skattemoralen synke ? og
Hvorfor er det negativt ?KH skrev:2) hvorfor skal dette fremstilles som positivt for de barna som er involvert) ?
Greit nok, men NKM er ikke moderne i sin tenkning. Hennes tid er svunnen, ingen grunn til å bringe den tilbake.roffe skrev:Skal det legges begrensende regler for hva en Fritt ord-vinner kan si eller på hvilken måte, så faller jo hele prisens tittel på sin egen urimelighet.
Den motbøren NKM nå møter er typisk for det man møter når man ytrer seg sterkt mot det som nærmest er oppleste og vedtatte normer i samfunnet. Er det ikke nettopp det å våge å stå opp mot samfunnets inngrodde politiske korrekthetsnormer nærmest kjernen i det frie ord? Man må gjerne støtte den politiske korrektheten og være uenig med NKMs ytringer, men hennes rett til å ytre dem er det ytringfriheten handler om. Fritt ord-prisen er således ingen egentlig støtte til hennes meninger, men til hennes mot til å ytre dem i et samfunn der den politiske korrektheten møter henne med fiendtlighet. Fritt ord-prisen er i år en støtte til friheten til å utfordre det politisk vedtatte, til å sette spørsmålstegn ved det som mange tar for gitte etiske normer.
Hvordan vil du dokumentere disse forunderlige påstandene?vredensgnag skrev:Monsen ønsker samfunnet tilbake til det sterke patriarkatet, der "den kloke" farsfiguren råder hus og skaper liv.
Å, så man må være MODERNE for å utfordre den gjeldende doktrine...? 8) Så man kan få prisen bare ved å hevde frie meninger som er på moten?! Eller blir ikke det en slags selvimotsigelse? Er ikke den generelle forargelsen over NKMs meninger et bevis på at hun er friere i sin ordbruk enn de som følger de moderne reglene for verbal krigføring?HC skrev:Greit nok, men NKM er ikke moderne i sin tenkning.
For å sitere meg selv "Hennes tid er svunnen, ingen grunn til å bringe den tilbake."roffe skrev:Å, så man må være MODERNE for å utfordre den gjeldende doktrine...? 8) Så man kan få prisen bare ved å hevde frie meninger som er på moten?! Eller blir ikke det en slags selvimotsigelse? Er ikke den generelle forargelsen over NKMs meninger et bevis på at hun er friere i sin ordbruk enn de som følger de moderne reglene for verbal krigføring?HC skrev:Greit nok, men NKM er ikke moderne i sin tenkning.
Så friheten er fri så lenge man ikke bringer opp meninger som har vært i bruk tidligere?HC skrev:For å sitere meg selv "Hennes tid er svunnen, ingen grunn til å bringe den tilbake."
Hun bringer intet nytt til torgs og man kan ikke skru tiden tilbake uansett hvor mye man vil. Hun har dessuten valgt en form som resulterer i at for hun kun preker for koret og det medfører bare kontrovers, ikke konstruktiv debatt.
Tror ikke NKM ønsker å skru på tiden. Hun håper sansynligvis å få folk til å tenke egne tanker og gjøre seg opp meninger. Det tror jeg hun har klart og klarer. Bedre enn de fleste.HC skrev:Hun bringer intet nytt til torgs og man kan ikke skru tiden tilbake uansett hvor mye man vil. Hun har dessuten valgt en form som resulterer i at for hun kun preker for koret og det medfører bare kontrovers, ikke konstruktiv debatt.
Du slette tid! Har noen virkelig en tidsmaskin tilgjengelig? Du har vel ikke kastet bort tiden på TV-titting igjen?vredensgnag skrev:Du må lese Monsen, BB, så finner du dokumentasjonen du etterlyser om patriarkatets fordeler. Og hun må være en dårlig kommunikator, siden man i går forsøkte å overlevere en tidsmaskin til henne og du mener hun ikke ønsker å skru tiden tilbake.
Ja, personer som bryter homsenes meningstyranni må naturligvis fjernes.Bx skrev:Fra protestmøtet utenfor operaen:
En som fikk kjenne på ytringsfrihetens begrensninger, var en ensom demonstrant helt bakerst i forsamlingen. Han bar et stort banner med påskriften Gud hater homosex og lovte de fremmøtte evige pinsler i helvetesilden. Mens Friele benyttet seg av det frie ord, ble han fjernet av politiet.
Jeg har aldri forstått denne frykten for homsene, hva er det man er så redd for ? Ekteskapet som institusjon ødelegges ved å ha en kjønnsnøytral ekteskapslov hevdes det. Hvordan er det dette egentlig fungerer i praksis ?BBking skrev:Ja, personer som bryter homsenes meningstyranni må naturligvis fjernes.Bx skrev:Fra protestmøtet utenfor operaen:
En som fikk kjenne på ytringsfrihetens begrensninger, var en ensom demonstrant helt bakerst i forsamlingen. Han bar et stort banner med påskriften Gud hater homosex og lovte de fremmøtte evige pinsler i helvetesilden. Mens Friele benyttet seg av det frie ord, ble han fjernet av politiet.