HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    har du tatt for mye Møller´s tran?
    Nei. Hatt masse dialog med grelv om fordeler og ulemper med passiv/aktiv i fjor. Testet mye. Kjørt global digital EQ for å teste hvor viktig "perfekt" respons har å si. Vært i tvil, tenkt frem og tilbake. Fått gjentatt input av fruen på hvor akkileshælen(e) i systemet er og hatt DSP-mafiaen på besøk som bekreftet det og la inn nådestøtet. Kaster fordommer overbord, biter i gresset og aksepterer at vinylen må gjennom en 24 bit 96 kHz flaskehals. Det er viktigere med jevn respons enn pur magi!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    DSP, gjør du det riktig får du begge.....jevn respons og pur magi.
    Ikke spør meg hvordan. Det er vel flere her på HFS som har lært seg litt opp på DLCP vil jeg tro...Johoo med flere...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    for en prioritering!!!!!!!
    jevn respons viktigere enn magi?????
    da kan du bare kjøpe deg et avrettingsbrett på BAUHAUS, det er jevnt!
    jo mere dsp, desto mindre magi er min erfaring...
    lykke til

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    lykke til
    Hva med hele Groundsound gjengen da?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Basert på rommet og bruksområdet ditt HEL, så mener jeg en hornløsning ville ha fungert bedre enn hva du har i dag. Gjerne med separate dipole basser. Og selvsagt aktiv deling, det har bare fordeler og gode forsterker koster i dag svært lite.

En toveis hornrigg ned til 80-120 Hz med kontrollert direktivitet så langt ned i frekvens du kan leve med (størrelse) og bedre akustiske tiltak du har i dag, så tror jeg du hadde fått et mye bedre resultat.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    stjerne til orso!!!!!!
    ikke ofte vi har vært enige, men dette var et rent gullkorn!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    lykke til
    Hva med hele Groundsound gjengen da?
    de gjør sine valg, jeg gjør mine.....
    jeg sier ikke at man ikke kan få god lyd, men klivet inn i neste dimensjon......jeg tviler....
    skal få tatt meg en runde snart....noen få interessante oppsett imo

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Toveis hornrigg ned til 80Hz????? Har ikke plass eller lyst på FLH nei. Dessuten så vil en horndriver fra 600 -20000 Hz ha sine ulemper. Og separate dipolbasstårn i det lille rommet, halo??. Bare vent, det er rett rundt hjørnet nå så er HELOB på stell. Det låter så bra at jeg faktisk har lyttet nøyaktig et helt år nå. Nå startet neste finpuss.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om det var så veldig bra, hvorfor maser du om masse nye tanker da og hvorfor påpeker Mona en akhilleshel?
    jeg tror deg ikke...:cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Det er småplukk, og de siste 5% er jeg klar for. DSP fikset det, jeg kjører nå minDSP i det digitale domenet og lyden er vesentlig bedre. Lurt å slippe kjepphester hvis det gjør at jeg kan utløse det siste potensialet i høyttalerne mine ;)

grelv har selv kommentert at dette er gode drivere (JBl2119 og Radian Be).

Innlegg 1181 side 60:
    JBL 2118 (eller 2119, som er en oppgradert versjon med litt kraftigere svingspole) er relativt følsomme 8-tommere, med bredt frekvensområde og pen avrulling oppover. De låter veldig bra, og er lette å lage filtre til fordi det ikke er noen stygge membranoppbrytninger. Radian Be er en kjempegod 1" driver, som måler mye bedre enn praktisk talt alle andre 1-tommere jeg har testet (B&C DE250, Beyma CP380, JBL 2425/26, BMS 4550/4538, osv). Det er moro å lage filtre til så gode drivere.

Jeg vil ikke bruke for mye plass og har krav til estetikk. Det skal også være mulighet til å sette inn en gjesteseng eller to i rommet. Da er en treveis dipol et svært godt valg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Toveis hornrigg ned til 80Hz????? Har ikke plass eller lyst på FLH nei. Dessuten så vil en horndriver fra 600 -20000 Hz ha sine ulemper. Og separate dipolbasstårn i det lille rommet, halo??. Bare vent, det er rett rundt hjørnet nå så er HELOB på stell. Det låter så bra at jeg faktisk har lyttet nøyaktig et helt år nå. Nå startet neste finpuss.
    Du baserer svaret ditt angående en slikt hornsystem i stor grad på feile forutinntatte og låste tanker.
    Uansett, lykke til. Viktigste er at du selv er fornøyd.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gjeste seng eller to...hvordan er det mulig i det rommet
    bedre å slenge ut gjestene i ataljeet da, men det er vel som å banne i kirka

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Du baserer svaret ditt angående en slikt hornsystem i stor grad på feile forutinntatte og låste tanker.
    Uansett, lykke til. Viktigste er at du selv er fornøyd.

Jeg leser og lytter ? :rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    @ orso, det var en invitasjon til å forklare hva slags toveis hornsystem som spiller ned til 80 Hz? :)

8

8x12_TOM

Gjest
    lykke til
    Jo gjevnere respons jo mer magi er mine opplevelser, men det funker bare på oppsett med full kontroll på akustikken, tidsdomenet, oppløsning, og er uten dynamiske begrensninger. Det siste synes vanskelig å få til med for små forsterkere

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det siste synes vanskelig å få til med for små forsterkere
    Enig. Jeg prøvde meg litt med DSP på squeezebox, men det skal ikke store korreksjonen til før du svir alt av power på en liten SET rørforsterker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    23
    Hold opp med det dipoltøyset i det lille kottet.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    På tide å summere plusser og minuser Hel ?
    (dit kommer vi jo alle sammen) For noen innlegg siden var du 95% fornøyd.
    så liker du Slukets innlegg der han foreslår at du skal holde opp med det dipoltøyset i det lille kottet....

Den dagen jeg er 95% fornøyd så tenker jeg at jeg omsider er ganske tett på musikken...
    De siste prosentene tror jeg er de vanskeligste....

For noen år siden var Gary Dews så snill at han satte seg ned ved benken til Audiomix på messen i Horten og gikk igjennom min 13e1 se forsterker, Den måler rimelig bra uansett hvordan vi mobber den. Gary observerte det men tilføyde : " but I do not build amplifiers with feedback" (13e1 se er et shade design(plate to grid feedback )). Etter dette flyttet jeg mitt fokus til DHT rør.
    Mine OB' er er bestykket med elementer som måler rimelig pent, Men den ampen som gir de peneste målingene er den som lyder dårligst...(CB 4-30);
    Negativ feedback har en pris. Ved 95% fornøyd må jeg spørre deg : tror du løsningen er så enkel som ...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Hei W, JA!

Det er ikke målingene som er problemet, det er den oppfattede lyden jeg snakker om. Jeg bryr meg null om målinger. De bekrefter ting og hjelper til under utviklingen.

Jeg er sikker på at Slukets kommentar var ironisk. Endelig en som tar poengene ;) Jeg har et lite kott, og sånn er det. Jeg har selv designet estetisk dipoler på 50x130 cm med et svært lite fotavtrykk. Det er umulig å lage et hornsystem som er så lite, så estetisk og konevennlig. Utseende og formen er bestemt, jeg har hele tiden sagt at HELOB finpusses, elektronikken vil jeg alltid kunne være fleksibel med.

Har siden jeg fikk opp en 300-3000 Hz deling med gode drivere vært 95% fornøyd. Jeg slipper unna 4000 Hz oppbrytninger som egentlig alle 8" har (selv Feastrex til sekssifrede summer) og jeg slipper unna dipolpeaken ved 300 Hz. 300-3000 Hz området er i følge mange ideelt til å gjengi stemmer med og vil i seg selv være et riktig design mål. Å dele dipolbassene høyere frarådes av mange, inkl Acoustic Elegance (Jan) som også har vært med på prosessen.

95% er bra det og derfor har jeg siden februar i fjor spilt på systemet uten forandringer i filter eller på andre drivere. Ergo veldig fornøyd og LMC har faktisk vært hos meg og sagt det låter veldig bra, har også hatt en rekke andre innom mange mer eller mindre profilerte som også har sagt det :)

Jeg har imidlertid ved å teste 3 forskjellige "DSP-light" løsninger siste året, fortsatt på samme oppsett, blitt klar over småplukket (de siste 5%) som gjester nødvendigvis ikke fanger opp. Jeg har tross alt lyttet svært mye siste 13 mnd. Før det har jeg bedrevet fulltone-rolling samt hatt JBL2118/BMS 4538 innom også. Fruen og junior har påpekt småtingene hele veien. 8x12tom, EHED og Bergfinn definerte et par av frekvensene på øret etter 20 min lytting og Lyngdorf Roomperfect retter det opp automatisk, det vet jeg av erfaring, de bare bekreftet det.

Etter besøket av DSP-mafiaen koblet jeg på ny opp miniDSP i det digitale domenet (mellom kilde og dac) og jobbet grundig med en global kurve ihht problemområdene. Hva skjedde da? Jo lyden "satt" plutselig på samme måte som med Lyngdorf Roomperfect, en liten peak nederst i bassen roet seg (60 Hz), midbassen fikk litt mer sprett (150 Hz), en ørliten betoning ved 1000 Hz og sist men ikke minst peaken i diskanten (7000Hz) ble dratt ned samtidig som jeg la på litt luft øverst slik at triangelet får den lille siste "klingen" det passive filteret ikke klarte å gjengi og som Lyngdorf Roomperfekt heller ikke fikset.

Håper DSP gutta kan bidra med innspill/bekreftelser på dette? :)

Det er nå mulig, i likhet med Lyngdorf, å skru av og på den globale korreksjonen (5% finpussen). Jeg kunne lytte 2, 10, 60 minutter med eller uten. Jeg foretrakk justeringene. Da er spørsmålet: hvorfor skal jeg ikke gå for de siste 5% når de er innen rekkevidde?

Det er heller ikke store justeringer det er snakk om men duverden og viktig det blir når utgangspunktet allerede er godt. Å kjøre på med enorme mengder EQ for å fikse dårlige drivere, delefrekvenser på bærtur langt utenfor komfortsonen, reparere dipolpeaken som treffer midt i driverns arbeidsområde eller gaine forsterkere med altfor mye eller lite nivå, det er ikke det jeg driver med. Alt dette er allerede på stell.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for et skikkelig grundig svar!
    jeg håper ikke innlegget mitt ble oppfattet som kritisk eller ekkelt.
    Jeg skrev det etter en lang og hyggelig kveld.... For å si det slik så var jeg ved mine fulle fem....
    du skal vite at jeg er imponert over det arbeidet du har lagt ned. Stå på!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    @ W
    Det går fint :)
    Følte behovet for å oppsummere etter side opp og side med innspill på hva som er best og hva som er dømt til å mislykkes etc.
    Hifisentralen er de sterke meningers arena!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Muligens litt off topick, men såppas mange med dipol erfaring her.
    Hvor oangt ned kan jeg forvente av outputt fra to Tannoy 15" 3816 dual concentric elemeter i åpen baffel ?
    Sånn ca bare altså :rolleyes:

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Muligens litt off topick, men såppas mange med dipol erfaring her.
    Hvor oangt ned kan jeg forvente av outputt fra to Tannoy 15" 3816 dual concentric elemeter i åpen baffel ?
    Sånn ca bare altså :rolleyes:
    Jeg har samme elementer liggende, og skal bruke dem i OB. Skal gjøre litt simuleringer ikveld...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    En 15" blir litt spinkel, du kan heller ikke spille skikkelig høyt. En annen ulempe er at den kobler dårlig til gulvet da den heves og du får midbass kanselleringer. For når du sier to så mener du at du har et par?

Men......hvis du lyttet i nærfelt +/- 2 meter og ikke er bassfreak så vil du få en herlig, åpen og uanstrengt lyd. Presisjonen med punktkilde er også noe helt spesielt.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skal selvsakt bruke 12x12" dipolene mine til bunn. Hadde håpet å kunne spille høyt ! Hvor bør jeg kutte Tannoy :)

jeg sitter ca 2 m ifra :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Leikis supplerer med 6x12" pr side i midbass og etter hvert Tuba horn i kjellerbassen, så jeg er ikke bekymret for at dette blir spinkelt!

Sorry dobbelpost...

Hør på HEL. Det låter alldeles glimrende å dekke mellomtoneområdet med et element. Dvs klarer du fra 200-300 og oppover med Tannoy blir det steike bra. Baffeltårna dine takler vel fint 300?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Leikis supplerer med 6x12" pr side i midbass og etter hvert Tuba horn i kjellerbassen, så jeg er ikke bekymret for at dette blir spinkelt!

Sorry dobbelpost...

Hør på HEL. Det låter alldeles glimrende å dekke mellomtoneområdet med et element. Dvs klarer du fra 200-300 og oppover med Tannoy blir det steike bra. Baffeltårna dine takler vel fint 300?
    Har ikke prøvd de over 200, men mulig de spiller litt bedre oppover når Tuba er på plass og de slipper unna med de dypere toner :)
    Men først må de spille der Tannoy sulte streiker. Ca 130hz i følge måling til Terje.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Lite spørsmål.

Hvilke skruer er det du bruker for å feste LO15? Tegningen fra AE sier at hullet er ø5.46, men er det plasten eller metallet?

Screen Shot 2015-03-15 at 12.49.25.png

Screen Shot 2015-03-15 at 12.49.54.png

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må innrømme at jeg "inntill videre" har brukt treskruer. Har ikke boret gjennom baflene enda selv om jeg har svarte unbracoskruer i M4, M5 og M6 i bøtter og spann. Vel....det går fort noen skruer til 4 basser.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Det var nøyaktig som JoHoo sa, Radian diskantens pukkel måtte dra ned 10dB, da kom utklingningen av triangler virkelig frem.

Å måle dipoler i et lite problemrom er mildt sagt vanskelig. Nå låter det imidlertid mye bedre enn det noensinne har gjort. Med å dra ned peaker i bassen, og ikke ekstra EQ, har jeg fått dypere bass også. Bassenes xmax på 12 mm har potensial for å hente ytterligere 5 dB tror jeg så 25 Hz er i sikte.

Nå henger også gainstrukturen mer på greip, null sus. Dro frem 40 watt Malminen og kjører SIT2 på diskantene. Fikk tak i en NAD c275bee 150 watters midlertidig bassforsterker til kr 4K. Funker fint den og har gainjustering bak. Kjører for halv maskin.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Jepp. Har svelget kamelen og bitt i det sure eplet og går for DSP. Da trenger jeg flere forsterkere og lavere gain på diskantforsterkern. Har også hele tiden hatt Malmin 40 wattern og siden Pass er dyrt og populært syns jeg det var fornuftig slik.
    I og med at B4 ble solgt ;), og XP10 preampen, så var det heller ikke så mye enhetlig profil igjen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn