HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Korrigering for løpetid må uansett måles fysisk, etter at filter er valgt/installert. Dersom det ikke gjøres digitalt da.
    I know. Men jeg vil bare ha et sånn ca utgangspunkt før jeg lager krybbe. Tror jeg setter meg i lytteposisjon og trekker ut en snor, det vil gi en god pekepinn.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.917
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gjelder bare å sitte i nærfelt så om den faller forover rekker den frem til lyttepos
    ellers er jeg ikke sikker om jeg hadde giddet å slippe glasset for å redde de bøgfjælene der....:rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Regner med at jeg er et av medlemmene i DSP mafiaen.
    OB bass er ikke som annen bass sier du. OB bassen hos emokid var hardtslående og tør, noe jeg savnet hos deg. Der var den litt slapp og bløt. Mulig det kommer av kulen ved 65Hz
    He he, jepp :rolleyes:

Emo har mye større system, man får ikke gull av gråstein ut av kun 2 femtentommere. Det er mulig at min entusiasme for dipol kanskje gir noen falske forhåpninger om hva man kan skvise ut av et "mindre" dipolsystem.

En generell regel er at dipolbasser har femteparten av trøkket til kassebass, ergo min dipol kan strengt talt ikke varte opp med "mere" nivå enn en 10 tommer i et kabinett.

Med SLOB så profiterer man for det første på at man kan bruke elementer med lavere QTS som gir litt strammere bass samtidig som at SLOB prinsippet senker fs slik at manglende nivå på bassen nedover kompenseres (kontra høyere QTS drivere). I en SLOBer har man også mange flere drivere som reduserer xmax dramatisk. Minimalt membranutslag gir mye mye mer presisjon i bassen enn når det beveger seg vesentlig (for da steiler QTS og impedansen endres).

Jeg har selv laget og hørt forskjellige konstruksjoner med kun 2 basser (samt en med 2,5 Altec drivere med lav qts) og felles for de at man får omtrent samme nivå og mengde trøkk som hos meg, mer eller mindre. AE bassene mine låter litt mer HiFi enn Altec men går til gjengjeld dypere og har mer rom for EQ.

Jeg hadde i gamle dager Klipsch RSW10D subwoofere, en på hver side. Det var en 10 tommer med slave med en "liten DSP". Toppmodelen i den størrelsen og i følge Flugsrud hos Audiocompaniet "den mest musikalske" subwooferen til Klipsch. Ja, den var knallgod. Når jeg monterte et stk Eminence Alpha 15A (qts 1,26 og elendig xmax) i en 60 cm bred og 90 cm høy baffel uten bak/sidestøtter og koblet til en 10 wattsforsterker lavpasset med en spole ved ca 100 hz, ja da hørtes de fantastiske Klipsch subwooferne ut som pudding. Det viser at man kan bygge opp ekstreme krav etter hvert fordi man er godt vant :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Og det er en liten kul ved 65 hz og noe småtteri som kan finpusses på, helt klart :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Det nærmeste jeg kan sammenligne kreasjonene dine med er kanskje Jamo 909 OB.
    Disse har ingen problemer med snert i skarptromme, kan man trygt si.
    Det er heller ikke snakk om dypbassen som mangler hos deg som blir borte i dipol-konfigurasjon.
    Det er mellombassen som mangler, og det vil du se på en måling.
    Dette kan lett EQ's opp og det er masse å gå på i 15-tommerne dine til dette.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Tror det. Pass Labs XA30.5 har 2000VA trafo, to fottballag med mosfets, 200.000 uF og bra dempefaktor og slew rate.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Det nærmeste jeg kan sammenligne kreasjonene dine med er kanskje Jamo 909 OB.
    Disse har ingen problemer med snert i skarptromme, kan man trygt si.
    Det er heller ikke snakk om dypbassen som mangler hos deg som blir borte i dipol-konfigurasjon.
    Det er mellombassen som mangler, og det vil du se på en måling.
    Dette kan lett EQ's opp og det er masse å gå på i 15-tommerne dine til dette.
    Måling må til :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    EHED og ørtenganger24tom, her er målinger fra lytteposisjon 1/24-12-6-3-1 innspill?

NB! Jfr side 75 innlegg #1489 simulering/måling av satelittfilter samt #1490 mine målinger av flanker

Vedlegg

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Når du først er i gang så prøv å plasser mikrofonen så på midten du klarer, får så å ta en måling av begge høyttalerne. Var ganske store avvik fra 400 hz og ned og er litt spendt på hvordan dette slår ut med måling av begge kanalene.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmmm....

Her var det mye rart :)

Spiller mellomtonen altfor langt ned sammen med bassene? Ser ut til at det blir voldsomt med utfasinger fra 400 og ned. Ikke vant til å se noe sånt.
    Tror dette har lurt deg til å dra på litt mye på bassene også for å kompensere for utfasingene, slik at bunnen blir for framtredende?

Tor Arne traff ganske godt på 7k og den store brede toppen med dertil sterkt synkende nivå i diskanten gjør at trianglene mine fikk et skurr, samtidig som de ikke klinget ut.
    Luftigheten ble litt borte for meg og det skyldes nok fallet i diskanten.

Ujevnhetene i mellomtonen 1.2k og 2k gjør sannsynligvis at noen instrumenters overtoner høres veldig kule ut?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.679
    Regner med at jeg er et av medlemmene i DSP mafiaen.
    OB bass er ikke som annen bass sier du. OB bassen hos emokid var hardtslående og tør, noe jeg savnet hos deg. Der var den litt slapp og bløt. Mulig det kommer av kulen ved 65Hz
    He he, jepp :rolleyes:

Emo har mye større system, man får ikke gull av gråstein ut av kun 2 femtentommere. Det er mulig at min entusiasme for dipol kanskje gir noen falske forhåpninger om hva man kan skvise ut av et "mindre" dipolsystem.

En generell regel er at dipolbasser har femteparten av trøkket til kassebass, ergo min dipol kan strengt talt ikke varte opp med "mere" nivå enn en 10 tommer i et kabinett.

Med SLOB så profiterer man for det første på at man kan bruke elementer med lavere QTS som gir litt strammere bass samtidig som at SLOB prinsippet senker fs slik at manglende nivå på bassen nedover kompenseres (kontra høyere QTS drivere). I en SLOBer har man også mange flere drivere som reduserer xmax dramatisk. Minimalt membranutslag gir mye mye mer presisjon i bassen enn når det beveger seg vesentlig (for da steiler QTS og impedansen endres).

Jeg har selv laget og hørt forskjellige konstruksjoner med kun 2 basser (samt en med 2,5 Altec drivere med lav qts) og felles for de at man får omtrent samme nivå og mengde trøkk som hos meg, mer eller mindre. AE bassene mine låter litt mer HiFi enn Altec men går til gjengjeld dypere og har mer rom for EQ.

Jeg hadde i gamle dager Klipsch RSW10D subwoofere, en på hver side. Det var en 10 tommer med slave med en "liten DSP". Toppmodelen i den størrelsen og i følge Flugsrud hos Audiocompaniet "den mest musikalske" subwooferen til Klipsch. Ja, den var knallgod. Når jeg monterte et stk Eminence Alpha 15A (qts 1,26 og elendig xmax) i en 60 cm bred og 90 cm høy baffel uten bak/sidestøtter og koblet til en 10 wattsforsterker lavpasset med en spole ved ca 100 hz, ja da hørtes de fantastiske Klipsch subwooferne ut som pudding. Det viser at man kan bygge opp ekstreme krav etter hvert fordi man er godt vant :)
    8x12 refererer til da jeg hadde 3x15" per side i vanlig ob.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.679
    EHED og ørtenganger24tom, her er målinger fra lytteposisjon 1/24-12-6-3-1 innspill?

NB! Jfr side 75 innlegg #1489 simulering/måling av satelittfilter samt #1490 mine målinger av flanker
    Ett innspill?
    Dsp og aktiv deling.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Kanskje jeg trenger DSP-mafiaen allikevel? :rolleyes:

Som nevnt når dere var på besøk har jeg ikke giddet å finjustere delingen mellom mellomtone og basser. Det er helt sikkert noe å hente der.

Når det gjelder diskanten så skjønner jeg ikke hvorfor det er slik. Jeg har kalibrert Dayton mikrofon, "luksusmodellen", som også emokid bruker. Grelv får litt andre målinger enn meg og han har t.o.m. målt diskanten separat en ekstra gang. jfr tidligere innlegg.

Skal ta en måling på midten med begge kanalene på samtidig. Skal også dele bassens lavpass vesentlig lavere (ca 150 Hz) for å se om det er utfasninger og eller dipolpeak som klosser til. Nelson Pass med flere anbefaler en oktav mellom delefrekvensene for å moderere dipolpeaken.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10

Ett innspill?
    Dsp og aktiv deling.

Stritter er i mot..... Men Hypex DLCP er bestilt på gruppekjøpet for en god stund siden.

Når jeg har justert litt på delingen mellom bass og mellomtone så skal jeg justere den globale kurven. Har nemlig en miniDSP nanodigi koblet inn i det digitale domenen mellom kilde og dac.

Fyr løs med innspill på hvor/hvordan jeg bør korrigere?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Start med en måling av bare bassen på den ene siden opp til 400-500.
    I lytteposisjon.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skal være forsiktig med for mye synsing med min begrensede erfaring på flere felter her, men ut i fra den høyre målingen så stemmer noen intrykk jeg fikk av lyden. Som jeg sa i tidligere innlegg, ikke helt min lyd, men jeg tror når du får lekt litt med DLCP'n så blir det helt andre boller. Jeg tror du har mye å hente ut her. Ser ut som kurven stiger ca. 4-5 db fra 300 hz til 1,5-2K. Det er ganske mange db i feil retning (oppover bakke er fy) i min verden når jeg leker meg med targetcurver i AL. Jeg begynner litt høyt fra nederste oktav og faller ganske bratt 6-10 db ned til 100-200, derfra 3-4 db fall helt til den stuper naturlig mot 18-20k. Jeg har ikke hatt noe "slør" på mine siste filtre. Kanskje du slipper unna sløret med dlcp.

B

Edit: Hvor mange db kurven skal falle oppover i frekvens går vel mye på smak og behag.
    Kan man lage egne targetkurver i DLCP?

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    64066d1335554076-audiolense-fra-juice-hifi-target.jpg

Eksempel på en kurve jeg liker (RØD). Dette er ikke min, men den ligner veldig på det jeg bruker selv.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Som sagt er sikkert target kurver ganske individuelt, men denne som jeg viser her har mange likt og er brukt uforandret i heimen i nesten et år - ser ut som den hadde passet deg også Bergfinn.
    Denne er heller ikke den mest finpussa jeg har prøvd, har liksom prøvd bevare noen av "morrokulene" ca 8 db fall fra 20hz ned mot 20khz - 1/24 glatting
    denne er bedre.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Opsan, stygg kansellering i lytteposisjon, målt kun høyre høyttaler 1/12-6-3-1 smoothing

På målingen er høy og lav kjørt gjennom First Watt B4 med 6 dB høypass 25 Hz og 6 dB lavpass ved 1600 Hz. Full gain på begge utganger. Single ended kabling.

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hva er hva her?
    Grønn = bass alene med deling 25Hz og 1600Hz?
    Gul = Mellomtone og diskant alene uten filter nedover?

Ruller basselementene av på 56Hz, eller er det noe feil med B4 delefilteret?

8

8x12_TOM

Gjest
    Tror dessverre jeg har lite å bidra med her hvis det på død og liv skal brukes analoge filtre. Likevel skal jeg komme med et tips- følg emokid sitt råd og kast de analoge filtrene i dass..............dette kan ikke reddes inn med bare DSP

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg mener jeg hørte svært lite under 50 hz når vi var hos deg, men de burde vel kunne gå litt lenger ned? Hva slags planer har du med DLCP og HELOB? Skal du teste ut aktiv deling med flere forsterkere?

M

MusicBear

Gjest
    Bruker du merkets egen Studio EQ på dine Opal Event, Bergfinn?

Innrømmer jeg blir mer og mer nysgjerrig på disse høyttalerne. Som oppnår grisebra kritikk over alt (av folk som faktisk jobber med lyd), i tillegg til at de er grisebillige med forsterker og det hele.

Andre som leser dette, som også har hørt disse høyttalerne?

Begynner og få mer og mer respekt for høyttalere med innebyggede forsterkere, så lenge det er laget av seriøse produsenter. Som denne Opal Event. Og Dynaudio sin nye dyre serie.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bruker du merkets egen Studio EQ på dine Opal Event, Bergfinn?

Innrømmer jeg blir mer og mer nysgjerrig på disse høyttalerne. Som oppnår grisebra kritikk over alt (av folk som faktisk jobber med lyd), i tillegg til at de er grisebillige med forsterker og det hele.

Andre som leser dette, som også har hørt disse høyttalerne?

Begynner og få mer og mer respekt for høyttalere med innebyggede forsterkere, så lenge det er laget av seriøse produsenter. Som denne Opal Event. Og Dynaudio sin nye dyre serie.
    Studio EQ testa jeg i 10 min, så havna den i søpla. Er nok bare en gimmick for at det skal se mer seriøst ut tror jeg. Elendig målemic.
    Målemicen og Audiolense fra Bx er i en annen liga.
    Opalene har egentlig vært et venteprosjekt, men jeg liker de så godt at jeg tror jeg skal teste ut diy bass system til dem når jeg får større leilighet.
    MusicBear, om du ikke bor langt fra Oslo så er det muligheter til å låne dem litt. Nå om dagen blir de kun brukt til TVlyd for husets 7åring. Har ikke hørt musikk på 2 mnd. Jeg har musikkabstinenster, men er avskåret for tiden pga kolikk baby.

Sorry HEL. Off topic.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Hva er hva her?
    Grønn = bass alene med deling 25Hz og 1600Hz?
    Gul = Mellomtone og diskant alene uten filter nedover?

Ruller basselementene av på 56Hz, eller er det noe feil med B4 delefilteret?

bassen spiller hele veien ned og har lavpass på 1600 Hz fordi det analoge filteret må ha en innstilling (tror jeg)

Mellomtonen har høypass på 25 Hz

med andre ord, de spiller i prinsippet fullrange innen sine arbeidsområder og målingene kan betraktes som råmålinger

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mener jeg hørte svært lite under 50 hz når vi var hos deg, men de burde vel kunne gå litt lenger ned? Hva slags planer har du med DLCP og HELOB? Skal du teste ut aktiv deling med flere forsterkere?
    Ja, DLCP med begge Pass Labs samt min Malmin 9.1SE til diskanthornet.

Bassene er ca 3 dB mer lettdrevne enn 8" mellomtonen så da er det litt til EQ. Malmin har litt lavere gain enn Pass så da kompenseres det litt for den vesentlig høyere følsomheten til diskanthornet (Radian 1" Beryllium). For meg så virker det som at det kanskje trengs å redusere diskanten vesentlig på midten for å få mere nivå fra 10K og oppover?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Bassene er ikke kuttet i bånn. "
    i praksis er de vel det...8)
    var det i Tyttes tråd om gruppekjøp for AE jeg så et forslag til fix av det ifra Mr AE selv ?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Akkustisk kuttet pga dipol rollof. Du W, har B5 som har 6dB EQ ved 20 Hz og et subsonic filter ved 15Hz. EQn ved 20 Hz gjør i prinsippet det samme som løsningen AE skisserte (som Jamo R907/909 bruker) med 6dB spole (low pass) ved ressonansfrekvens som kommer i tillegg til low pass ved 2-400 Hz avhengig av dipolbredde.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Har kontrollmålt litt på slopes. Passiv 6dB highpass og aktiv 12dB lowpass, begge ved 300 Hz, er det beste jeg får til.

Med miniDSP nanodigi i det digitale domenet har jeg globalt korrigert litt og da blir det slik:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    1/24 med 20 dB mellom linjene ala 8x12s innlegg over:

image.jpg

M

MusicBear

Gjest
    Takk for tilbudet Bergfinn, jeg skal se hva min egen timeplan sier om dagen, har sykt mye på jobben og reiser over dammen om få uker og blir der til uka over påske.

Uff, unge med kolikk, det er kun unge med kolikk gjengitt som Mp3, som kan være verre for ens eget sanseapparat/eksistensgrunnlag/annet kun vi som har hatt kolikk unger vet hva er :)

Det du sa - putte subber på Opalene - må jo bare bli enda bedre for så vel lydbildet som basselementet i Opalen :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har kontrollmålt litt på slopes. Passiv 6dB highpass og aktiv 12dB lowpass, begge ved 300 Hz, er det beste jeg får til.

Med miniDSP nanodigi i det digitale domenet har jeg globalt korrigert litt og da blir det slik:
    Regner da med at det er den grønne som er etter kalibrering. Hvordan låter det?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet hvordn Arta måler?
    Er det masse enkeltpunkter?
    Synes svingningene i grafene er altfor "like".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn