HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Har også en dialog med Skramstad løpende.

Funderer på å lage en 200% versjon av 30 Hz Tang Band hornet med doble drivere.

http://volvotreter.de/th.htm

Doble 6,5" tilsvarer ca 9" og TB driverne har voldsom xmax og solid neodym magnet.

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139si.htm

Håper at det går an og redesigne hornet til maks 20 cm bredde, ca 60 cm dybde og 200-220 cm høyde.

Da jeg kun har 17m2, muligens bør være fornøyd med 30 Hz og derved kan kjøre bratt høypass ved f eks 25 Hz for å avlalste hornet, så bør vel jeg få bra headroom?
    Disse horna kan vel også enkelt drives med en kraftig NAD 150 watts effektforsterker som jeg har liggende?

C 275BEE Stereo Power Amplifier - NAD Electronics

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Beklager at jeg involverer meg så mye nå! Men NEI!
    30hz er ikke bass. Har ingenting å gjøre med rom størrelse.
    Helt ærlig.. Vil ikke si 24hz er bass heller. Men det nærmer seg. Kom tilbake med ny plan!
    Gjerne noe fra 14hz.
    Mvh
    Skuffet bassaholicer

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Beklager at jeg involverer meg så mye nå! Men NEI!
    30hz er ikke bass. Har ingenting å gjøre med rom størrelse.
    Helt ærlig.. Vil ikke si 24hz er bass heller. Men det nærmer seg. Kom tilbake med ny plan!
    Gjerne noe fra 14hz.
    Mvh
    Skuffet bassaholicer
    Skal låne din subb først og se om naboskap, ekteskap og vitrineskap holder :)

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Vel.. Et liten glitch der. Jeg har solgt Earthquake. Men jeg har fremdeles et par peerless xxls kasser.
    Du vet hvor jeg bass hjelpe sentralen er ;) Bare å ramle innom det. På sikt blir det et par basser til. Dog er ikke finansiering på stell. Kommer på ca 11k stk de 12" bassene jeg ender opp med. Ikke lett å være lutfattig trailer park trash..
    Uansett. Du burde høre åssen Jbl ble med ny forsterker :)

Og slutt å fantasere om 10" Du kommer ikke i mål med dine ambisjoner uten å gjøre dette ordentlig. 12/15" er løsningen

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eller 18 når de skal spille i et så lavt og begrenset område

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Få deg et større rom før du begynner å lefle med seriøs bass :rolleyes:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Gi baflene tid med GS og EQ før du lefrer med seriøs bass.

Jeg syntes det låt steike tøft hos deg, og vel så tøft hos Fredrik, med enormt potensial for en smule opprydding. 2X15" i et bøttekott er egentlig ganske heftig...

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det er netto arbeidsvolum som er riktig, så driverens, eventuelle porter og forsterkningenes opptaksvolum skal trekkes fra ved estimering.

som danskene ville sagt "uden dybbas og kick duger anleg ik", go big

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Hva med et lite salongbord på 80x80x40 plassert rett foran lyttestolen til å ha rødvin og chips på som inneholder en 21" som spiller nedover?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Beste forslaget så langt!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    cabasse, altec, wilson audio og flere har hatt det i sitt sortiment
    coffe table subwoofer
    Wilson Audio Whow...aktiv: powWhow! :D

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med et lite salongbord på 80x80x40 plassert rett foran lyttestolen til å ha rødvin og chips på som inneholder en 21" som spiller nedover?
    hvis du har tregulver så kan det fort bli mye resonnanser fra gulvet som vil røpe posisjonen til subben ved slik anordning. eventuell høytliggende forvrengning vil også røpe plasseringen. liker best tanken på å få dette på samme vegg som høyttalerne dine siden det gir bedre mulighet for "usynlige" subber.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Gøy at det er stort engasjement i tråden.

altec bordsub.jpg
    18sound21 bilde.jpg
    18sound21.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Det kule her er at jeg kan skyve bordet rundt omkring for optimal respons. Ellers så har jeg både fått kalkulert, målt og og ikke minst erfart at jeg har en node/peak på 63 hz i rommet. Skramstad sier at hvis jeg deler dipolene der og lar subben(e) ta resten kan det bli riktig så bra. En avlastning av dipolbassene ved 63 Hz vil også gi mer headroom. Må virkelig si at HFS kommer til sin rett når man kan pøse ut utallige ideer og få rimelig konstruktive tilbakemeldinger underveis, dette var umulig for 20 år siden og da var man ofte prisgitt en butikk, et blad eller en kamerat med variabel kompetanse.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe å tenke på? Ucd 2k taklet 1 ohm. Dvs du kan parallellkoble hele rekka...
    hvor har du det fra at de er stabile ved 1 ohm? finner ikke noe om det i spesifikasjonsarket, kun 2 ohm. hvis de er stabile ved 1 ohm så er de jo et røverkjøp.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    @ frysestruts

Nå er LROY bare så utrolig utdatert. Coffetable gjelder nå. En driver og en forsterker. Billig og enkelt.

Gulvet mitt er av betong med Alloc oppå med 1 cm Raychem isopor i mellom. Ser for meg solide gummihjul under bordet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Selv om det bare er en driver har et stk 21" sd på 1700 cm2. Det tilsvarer nesten 5 titommere.

I tillegg blir kassen ventilert pluss at den kommer 2 meter nærmere lytteposisjon kontra den lukkede LROY løsningen.

Du har vel samme 21 tommern LMC? Kommer ikke til å bevege seg mye den?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Er det noe å tenke på? Ucd 2k taklet 1 ohm. Dvs du kan parallellkoble hele rekka...
    hvor har du det fra at de er stabile ved 1 ohm? finner ikke noe om det i spesifikasjonsarket, kun 2 ohm. hvis de er stabile ved 1 ohm så er de jo et røverkjøp.
    En smule påståelighet fra min side da jeg ikke har testet de, men på side 3 i datablad er det oppgitt minimum 1 ohm som anbefalt impedans.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Et stk UCD-2K på et stk 18LYD-tjuentommer går vel bra he he ;-)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    @ frysestruts

Nå er LROY bare så utrolig utdatert. Coffetable gjelder nå. En driver og en forsterker. Billig og enkelt.

Gulvet mitt er av betong med Alloc oppå med 1 cm Raychem isopor i mellom. Ser for meg solide gummihjul under bordet.
    hva slags steilhet planlegger du på filtere mellom høyttalere og bassbordet? selv ved for eksempel 12 db per oktav så vil kaffebordet bli akustisk synlig siden det da gjengir bass -12db @ 120 hz og -24db @ 240 hz. man pleier å si at terskelen for når bass blir omnidireksjonell er 80 hz. dette kan være lurt å tenke på hvis du planlegger å dele ved 63 hz.

det blir spennende å følge kaffebordprosjektet ditt og hvordan du skal unngå at chipsen i bollen oppfører seg som popcorn i en varm kjele, he he. :) ting på bordet vil jo også potensielt kunne lage lyd. godt det ikke blir høyfrekvent, da hadde vel krystallglassene smelt så glasset sprutet, he he.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Flatpakket ventilert skramstadhorn i kaffebord, med munningen pekende i retning lyttepos og ventileringen mot frontvegg. Kunne sikkert blitt tøft det.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    @ stutsesuss

Aner ikke. Men Groundsound kan dele bratt.

Må lage en eller annen gyroløsning til rødvinsglasset kanskje??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.625
    Torget vurderinger
    10
    Flatpakket ventilert skramstadhorn i kaffebord, med munningen pekende i retning lyttepos og ventileringen mot frontvegg. Kunne sikkert blitt tøft det.
    I latskapens navn er jeg mye mer komfortabel med å bygge en bassrefekskasse. Klarer Skramstad å klemme sammen noe med brutto mål 80*80*40 da?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    takk, johoo. det er jo fortsatt veldig imponerende at den da sannsynligvis takler 1ohms dipper om ikke kontinuerlig.

@ stutsesuss

skulle du låne subben til arildd, så er det sikkert lurt å prøve å integrere den der du ser for deg at løsningen skal stå, slik at du ikke lager en flott løsning som gir trøbbel. bratte delinger har en tendens til å høres litt tydelige ut.

et magnetisk hevet podie til vinglasset, ellers er det bare å gjøre som agent 007, kreve whiskyen shaken not stirred.

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    2014-12-18 12.36.48.jpg

Jeg prøvde å bruke peerless SUB som htt stativ. Jeg klarte ikke å få til bass da de lå. Trives best stående.
    Og du.. Hehe.. Ikke bruk elbil om du vil låne. Tror ikke du får plass ;)
    Hmm.. Med 20cm klosser / ben kunne de ha blitt morsom liggende.
    77*62*30cm

Sist redigert:

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    627
    Torget vurderinger
    6
    Hva?!?! Har ikke Base Vibrasjonsplattformer kommet med egen utgave for vinglass som du kan bruke? Skandale!

takk, johoo. det er jo fortsatt veldig imponerende at den da sannsynligvis takler 1ohms dipper om ikke kontinuerlig.

@ stutsesuss

skulle du låne subben til arildd, så er det sikkert lurt å prøve å integrere den der du ser for deg at løsningen skal stå, slik at du ikke lager en flott løsning som gir trøbbel. bratte delinger har en tendens til å høres litt tydelige ut.

et magnetisk hevet podie til vinglasset, ellers er det bare å gjøre som agent 007, kreve whiskyen shaken not stirred.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.110
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Supravox Berta

minner om barkisten fattern fikk i 30 års presang. Den ble offer for plyndring i oppveksten.
    teiteste ranet gjorde søsteren min hun flådde en godkonjakk og fylte opp med sukkerkulør.

(regnet nok med at jeg ville få skylden)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en kompis i Sthlm hadde en fransk coffee table sub som var veldig bra..ikke Cabasse .. var et annet merke..ikke Focal heller
    rundt 1980...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn