HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Nå venter vi på at thohaug kommer på banen med en 60 cm bred 18LW2400 variant som er så flat som overhodet mulig som er 2 meter høy. Da kan jeg kline dem inn/opp til veggen bak dipolene bak gardinene.

Alt 1 med to elementer i lukket kasse
    Alt 2 med et element og hylleport nede

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ta en prat med sveinung mala. Han har noen lekre og vellåtende AE td18 i ganske flate br klint opp til veggen

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Gladen ZERO 12 PRO - 12'' high-end subwoofer - DYNABEL AS
    Vil helst ikke overkjøre den tråden til mr BB. Så spretter over hit med mine forslag..
    MEN, hva med en slik midt på veggen. Mot lytte posisjon. Skal være egnet for små kasser. En på hver side. Tåler mere juice enn Seas også. :)
    A
    Tror jeg måtte hatt doble slike på hver side??
    Bass er en vrien nøtt. Lroy er vel mest trivelig med slave i +40liter kasse. Men JA. Hvorfor ikke ha en 4-6 stk på hver side. Bak htt. Tapetser gulv til tak med trykkammer bass. :)
    A

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    4 stk LROY på hver side er et alternativ, men da må de helst komme på tilbud ;)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Den store fordelen til Leeroy slik jeg ser det er de vanvittig gode forvrengnings dataene.

Du skal nok ikke se bort ifra at du får et tilbud på dem om du kjøper 8 stykker.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har mulighet til å teste par Seas Excel 10" med magnesium membran. 87 dB, fs på 20 hz, xmax 14mm, VAS 162 liter, qts 0,35.
    Seas oppgir peak to peak vandring på sine basselement. For xmax må du dele på to.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner, helt uaktuelt, her trengs det muskler

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Vi får holde oss til planen, ingen tukling med HELOB (ref trådens tittel) bortsett fra de modulære frihetene da.

HELOB The Final Tractrix 350 T500.jpg

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Den store fordelen til Leeroy slik jeg ser det er de vanvittig gode forvrengnings dataene.

Du skal nok ikke se bort ifra at du får et tilbud på dem om du kjøper 8 stykker.
    Hvordan tror du spl og forvrengning hadde vært med 4 slike gladen-zero jeg linket til lengre oppe? Med store ob elementer. Så burde kanskje SUB også ha litt størrelse for å matche best mulig.? Arild

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Er nok enig i deg der. Burde være mye membran. Jo mer jo bedre egentlig når det kommer til åpen baffel.

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Akkurat hva jeg tenkte.
    Da konverterer vi Hel over til 12 / 15"
    Den gladen saken har de ansatte i Dynabel knall tro på.
    31 liter kasse. Har vurdert de selv til å erstatte 4x peerless 10" Tåler i tillegg 750w. Lroy (om jeg har lest på riktig modell) maxer ut på 500w. A

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hvor langt oppover i frekvens skal dette greiene spille? Ville også vurdert tc sounds 12 og eventuelt dayton ultimax.

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Case closed. Du pløyer opp marka med gladen-zero bil bass :/ i heimen. Så dilter vi latsabber etter. Size matters. Og det skal matche anlegg med minst mulig eq/korreksjon og fiksfakseri. Go big. Du har selv spredd ordet rundt viktigheten av størrelsen. (endelig fikk jeg kasta den i retur ;) ) A

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ville som sagt også vurdert tc sounds og dayton ultimax. Veldig gode elementer det også. Nytter ikke å knusle med små elementer om du skal ha headroom nedover i frekvens. Jo større jo bedre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Har simulert litt i winisd og 4 stk LROY pr side vil i lukkede kasser gi et ganske bra nivå med rom for EQ.

Har du thohaug mulighet for å legge inn 4 stk i trykkammer i programmet ditt og se hva man får ved xmax og hvor mange hestekrefter man trenger? 4 stk må kobles parallellt serielt 2+2.

En hjørnekassevariant hadde vært kjekk. Den kan plasseres på mange forskjellige måter. Så går det an å eksprementere med plassering foran, bak og på sidene.

D1001-04 L26ROY

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ville som sagt også vurdert tc sounds og dayton ultimax. Veldig gode elementer det også. Nytter ikke å knusle med små elementer om du skal ha headroom nedover i frekvens. Jo større jo bedre.
    Ja nå må HEL trekke ut fingen og stikke den i jorda 8) Det finnes ingen gratis lunsj. Det er litt symptomatisk (gjelder de fleste, meg inkludert) at 80% av investeringene brukes i området hvor vi har 20% av energiomsetningen. Det henger ikke på greip.
    Go for it HEL - 4 ROY pr. side er en fin start.
    Er du i tillegg like lat som meg, så finner du et ferdig system her: Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    De var solgt. Men jeg kunne tenke meg litt nettere format og dessuten tror jeg at det går an å prute 8 LROY til rundt 11000,- mtp tilbud som Dynabel har hatt.
    Ski Bygg er veldig greie å og skjærer for en rimelig penge. Tror jeg skal få bygget det samme for 15000,- selv, og da med riktig Q verdi for lukkede kasser for disse var veldig store.

Hvor mange watt trenger jeg til å drive 4 stk i lukket?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jo større kassene er dess mer effektive er de nedover i frekvens. Tilsvarende vil også membranutslaget pr. wattt avhenge av kassestørrelsen. Maks output er utelukkende styrt av membranareal og xmax i et lukket system. Et par eksempler når 4 drivere deler felles volum:
    Ved Qtc=0.7 blir totalt netto kassevolum ca. 55 liter. I dette tilfellet er du begrenset av elementets pmax på 250W. altså 1kW pr. side uten at du når xmax. Du må faktisk pøse på med over 400W pr. element for å nå xmax, og det uten at BL-ulinjariteten er medregnet... I praksis kan du antakelig regne rundt 5-600W pr. element.
    Øker du kassevolumet til 150l, så får du en Qtc på 0,5 og når xmax ved 20Hz og 140W pr. element, altså 560W pr side. I praksis bør du ha noe mer for headroom.
    Q-verdien i seg selv er ikke så fryktelig interessant siden du skal bruke DSP... det er in-room responsen (systemets linjaritet og avrulling målt i rommet) som er viktig. Men på effektsiden og for å redusere ulinjariteter som funksjon av spolestrømmen, så er størst mulig kasser å foretrekke. Iallfall sålenge halvbølgeresonansene forårsaket av kassegeometrien ligger langt over bruksområdet. Med 60Hz som øvre grense er det lite å bekymre seg over. Svensken sine kasser er ikke så dumme de.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Takk for input. Ser at jeg kan plassere følgende bak gardinene på frontveggen. Det blir nærmest en hjørneforsterket IB.
    Med 22 mm MDF blir det ca 130 liter netto når magnetene til driverne er trukket fra.
    Bør denne ha adskilte kammer?

1000 watt leverer både Hypex, Anaview m fl så forsterker er ikke noe problem men hva med koblingen av 4 LROY? Er to i serie og to i parallell eller motsatt eneste option?

Vedlegg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Er det noe å tenke på? Ucd 2k taklet 1 ohm. Dvs du kan parallellkoble hele rekka...

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville laget adskilte volum for to hovedgrunner: 1. Det stiver av kassen og bringer laveste kasseresonanser oppover i frekvens. 2. Det bringer også halvbølgeresonanser oppover i frekvens (innvendig stående bølger).
    Jeg ville vært forsiktig med å parallellkoble alle driverne - minste last kan også fort bli noe lavere enn 1ohm. Greit nok noen forsterkere takler det, men forvrengningen har en tendens til å øke med lave laster. Vit nå iallfall hva du gjør før du gjør det. 2 i serie + 2 i parallell gir minumumsimpedans på 3,1ohm.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Alle de systemene jeg har hørt som har imponert, har ekstremt membranareal ( snakker ikke om to skarve 15" på hver side) og det går tydeligvis ikke an å få for mye. Enig med lmc, måk på med membranareal og når det kommer til bass er det ikke less is more som gjelder.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    eller noe i denne gaten... altså kan du få til en inroom løsning ? ev bruke ytterveggen. Blir neppe styggere en alle varmepumpene som slenger rundt omkring...

Vedlegg

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Serie og paralell kobling er heavy SHIIIIT. Selv om papiret sier ok innen ohm. 4 elementer som du tenker.. Skeeeeeptisk.
    Ellers : tytte har selvsagt helt rett. En sånn kasse bør helt klart ha separate kammer.
    Ellers 2 : hvorfra har du det med å trekke fra magnets volum fra kasse volum.?
    A

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Serie og paralell kobling er heavy SHIIIIT. Selv om papiret sier ok innen ohm. 4 elementer som du tenker.. Skeeeeeptisk.
    Ellers : tytte har selvsagt helt rett. En sånn kasse bør helt klart ha separate kammer.
    A
    Mange som kjører serie-parallell, sikker på at det er dårlig? Separate kammer virker fornuftig ja. Det er vel netto volum som gjelder og da må svære magneter og avstivere trekkes fra, digre bassrefleksrør også??

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Knotten min klarer ikke helt se hva som er sjiit med serie/parallell... Men et alternativ er å kjøre 2 Anaview pr side som driver 2 elementer i parallell. Dvs splitte signalet fra GS. Da får du jo en veldig snill last pr modul, og prisen blir uansett ikke noe hårreisende.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Knotten min klarer ikke helt se hva som er sjiit med serie/parallell... Men et alternativ er å kjøre 2 Anaview pr side som driver 2 elementer i parallell. Dvs splitte signalet fra GS. Da får du jo en veldig snill last pr modul, og prisen blir uansett ikke noe hårreisende.
    Da blir re rett over 1,5 ohm, veldig lavt det og?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.916
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eget maskinrom ute sammen med bassene og varmeveksleren :cool:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Antageligvis. Jeg så først nå spekkene til Lroyene. Serie/parallell it is da. Men fint om noen kan forklare hvorfor det ikke er bra?!?

ArildD

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    A
    Mange som kjører serie-parallell, sikker på at det er dårlig? Separate kammer virker fornuftig ja. Det er vel netto volum som gjelder og da må svære magneter og avstivere trekkes fra, digre bassrefleksrør også??
    Hengte meg litt opp i at du ville trekke volum ut på Lroy. Når kasse volum er ferdig beregnet for de elementene fra Seas.
    Men jeg vet jo ikke om du har basert deg på de utregningene.
    Personlige erfaringer med 4 elementer i serie/parallell som dreper forsterker. Holder en knapp på flere forsterkere. Overhodet ikke matematiske utregninger eller avhandlinger som støtter min erfaring.
    Håper du tar til fornuft. Go BIG!! :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Antageligvis. Jeg så først nå spekkene til Lroyene. Serie/parallell it is da. Men fint om noen kan forklare hvorfor det ikke er bra?!?
    Ser heller ikke hvorfor serie/parallell skulle være fyfy.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jeg googlet litt i beste arbeidstid, men blir ikke klok på for og motargumentene. Dempefaktor nevnes, mens andre hevder at det bare er vås. Hvem vet? Jeg har prøvd begge deler på dipole12. Hørte ingen annen forskjell annet enn på nivå. Men når det er sagt har jeg et ukritisk sinn og har egentlig ikke noen utpregede gullører... Slobbene hadde jeg parallellkoblet en periode, men da fikk Holton pustevansker. Målte rundt 1 ohm på terminalene. Endte opp med Parallell i etasjene som var så seriekoblet (mener jeg å huske). Det var en absolutt forbedring

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.618
    Torget vurderinger
    10
    Noen sier også at q verdiene øker.

Mine dipolbasser er seriekoblet i voice coilen og deretter parallell koplet.

Har kjørt dem i 2 ohm parallell - parallell og da økte nivået

Har også kjørt dem med kun en voice coil på hver og da ble det lavere, John (AE) sier det er litt skummelt hvis man spiller høyt, andre sier det er svada.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    På tide å hive spekulasjonene på sjøen og ta på snekkerbuksa HEL.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn