HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Det går dessverre ikke an å bygge inn i skapet.

Takk for en svært forståelig forklaring FredrikC, og bra illustrasjon. Skjønner konseptet, virker svært fornuftig :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nytt forslag, kjøp 2 attentommere til og bygg to mini slobber. Du liker jo åpen bass. Burde ikke 4 x18" holde til 17 kvadrat? Med masse power og Groundsound burde det kunne "rattes" til brukandes skyv i bunnen.
    Aner ikke, tenker bare høyt.
    Egentlig er det mine 20 kvadrat jeg tenker mest på, men moro om noen hadde tråkka løypa. (egoist som jeg er)
    Nå sitter jeg på langveggen i rektangulært rom, så jeg får mye kortere lytte avstand.
    B

PS, med de lukka kjempesubbene kan du ikke spille så høyt du vil når du vil. Blir ikke det litt uvant?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Runeb bruker 21" i Ripoler. Totalt 16 elementer om jeg ikke husker feil. Er Ripol veldig forskjellig fra SLOB?
    B

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.584
    Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Herlig med engasjement i tråden her. Alle unner meg maks lyd både i lufttrykk og fysisk størrelse :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    18" er vel ikke helt egnet til SLOB? Eller?
    ikke noe problem med 18" i slob/ripol. Det eneste er at slot resonans kommer relativt langt ned i frekvens grunnet dybden på slot. Likevel skulle det være null problem å dele en ripol med 18" på 100hz. Følsomheten blir det så som så med…

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    FredrikC

Tror jeg skjønner opplegget. Tytte har forklart det før. Er ikke mulig å plassere noe på bakvegg.
    Er det ikke et klesskap der? Bygg subben inn i skapet ;)

Så lenge vi diskuterer subjektive fenomener vil du alltid få motstridende råd og meninger. HFS og Hi-Fi generelt er fult av det. Du vil finne totalt motstridende meninger hele tiden bare du spør mange nok.

Objektive ting derimot er i langt større grad mulig å bli enige om.
    Som f.eks at en 400L lukket kasse har vesentlig mindre forvrengning enn en på 100L... Det er jeg enig i når jeg ser en måling som bekrefter det. Intill da er jeg uenig.

At det låter bedre med stor kasse og sånn ca 75% så bra som hornbass det er en helt subjektiv størrelse og vanskelig å diskutere.
    Må ta forebehold om dette med begrepet "forvrenging" er formidlet korrekt i denne sammenhengen. Slik jeg har forstått det jobber elementet lettere i en stor kontra en liten lukket kasse.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Hadde jeg hatt begrenset plass hadde jeg bygget minislob med sinna elementer og 604 eller en 8" bredbånd med raal- diskant på toppen, uten tvil.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.584
    Herlig med engasjement i tråden her. Alle unner meg maks lyd både i lufttrykk og fysisk størrelse :)
    De Danley hornsubene er bare 41 cm smale, så de kan du gjemme bort på veggen bak hovedhøyttalerne.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Når jeg ser hva emokid ogJoHoo skriver så blir jeg enda mer overbevist på hva jeg vil gå for av bassløsning på mine 20 kvadrat.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Må få gi litt ros til Sluket når han er i slaget og villig deler kompetanse. Det er, utrolig men sant, mye fornuftig fra den karen når man får ham i tale :)

Nå som jeg rigger HELOB med horn og supertweeter (med nye delefrekvenser) er det betryggende å høre fra en erfaren lydnerd som Sluket at superdiskanter som bryter av ved 40KhZ allikevel bidrar med undertoner til oss over 40 med fallende hørsel, at det finnes flere 15 tommere som faktisk kan spille bra over 300 Hz, at berylliummembran også har noe for seg i mellomtoneområdet, at det ikke er dømt til å mislykkes med å bruke en storformatdriver ved 500 Hz. Alt dette skal jo jeg prøve på tross av at det representerer mange kompromisser. Også skal jeg snekre sammen 50 liters lukkede kasser i spon til AE TD15H+ bassene til torsdag, muligens mot bedre viten (John hos Acoustic Elegance sa tut og kjør). Alt annet jeg har skrevet er drodling.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snart nye byggeregler. 1 juli kan du sette opp inntil 50kvm frittstående lytterom 1 meter fra nabogrense uten søknad.
    Kun melding til kommune etter att bygget er ferdig. Dette er gode nyheter for de som mangler rom :)
    Sånn fordi jeg ikke gidder lete på nett nå; hva er den totale lovlige høyde?
    (går med tanker om påbygg - med "vinterhage/gang" mellom hovedhus og påbygg)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Hadde jeg hatt begrenset plass hadde jeg bygget minislob med sinna elementer og 604 eller en 8" bredbånd med raal- diskant på toppen, uten tvil.
    Når jeg hos meg direkte sammenligner Fostex FE203En-S med Emilar i Tractrix 350 så er det vesentlig bedre lyd med horn. Det blir mer av alt. Det er grunnen til at jeg enda grundigere prøver horn nå. Har også hørt 604, er i samme gate som en god fulltone+diskant. Et skikkelig horn er i en helt annen liga IMO. Men man har selvfølgelig gapet mellom 300 og 600 Hz som må dekkes opp og det sier noen er en tradeoff.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Det er nettopp det, men med groundsound eller lignende som hjerne i systemet og skikkelig diskant får man i stor grad utnytta potensialet optimalt her likevel. Nå hørte jeg en slemmere 8" enn 203 dette ble testet med raal i topp, det var en stor opplevelse.

Men, det er ikke frontladet horn som du sier. Alternativet er da satellitt med JMLC og tweeter og ob-basstårn for min del. Men det tar mer plass i bredden. Er mye mulig at kompromisset du er inne på med horn i ob er like greit, avhengig av kapasitet nedover.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Vi får se hvordan oppsettet mitt spiller først ihht planen, sitter det så sitter det :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Snart nye byggeregler. 1 juli kan du sette opp inntil 50kvm frittstående lytterom 1 meter fra nabogrense uten søknad.
    Kun melding til kommune etter att bygget er ferdig. Dette er gode nyheter for de som mangler rom :)
    For å redusere eventuelle ulemper for nabo, foreslås det at disse byggene ikke kan ha høyere mønehøyde enn 4 meter og gesimshøyde på mer enn 3 meter.
    Som lydrom bør jo det gi tilstrekkelig takhøyde for de fleste. Nå har ikke jeg lest hele endringen i byggeforskriftene.
    Så hva som er blitt opp til hver enkelt kommune å regulere vet jeg ikke.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For å redusere eventuelle ulemper for nabo, foreslås det at disse byggene ikke kan ha høyere mønehøyde enn 4 meter og gesimshøyde på mer enn 3 meter.
    Som lydrom bør jo det gi tilstrekkelig takhøyde for de fleste. Nå har ikke jeg lest hele endringen i byggeforskriftene.
    Så hva som er blitt opp til hver enkelt kommune å regulere vet jeg ikke.
    Takker.
    Da får vi håpe at forslagene går igjennom.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Funderer på om det er lurt å henge seg på gruppekjøpet?

4 stk AE 15LO til hadde vært gøy å prøve i HELOB-Tower??

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Dette er vel Sluket den rette til å gi råd om :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Nå er rådyra gode!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    He he.
    Spm er om en slik løsning med mellomtone og diskant i midten byr på noen utfordringer i et treveis setup.
    Poenget må jo være at alle fire bassene spiller helt ned.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Ja!!!

skjønner ikke hvorfor folk er skeptiske til trelim... Så lenge en har rette flater, og får tvinget dette passe godt er det en drøm å jobbe med, og som ofte nevnt sterkere enn trevirket du limer sammen
    bare viktig å passe å ikke tørke birt for mye lim med klut i skjøtene under liming. Regner med du kantfreser, grunner og maler, så la det heller piple litt

D

Dåbbel J

Gjest
    Påføre lim med en pensel.. og tørkbort overskytende limrester med en lett fuktet fille.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Jeg bruker fingern til å stryke ut og tørker veldig forsiktig med en godt vridd opp klut. Gir limet noen minutter til å trenge inn før flatene tvinges sammen

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Var bekymret for porøsiteten i endeveden på sponplaten, den er jo ikke jevn og flat som på mdf og xfiner.
    Kappingen Ski Bygg gjør for meg er supernøyaktig, kr 315,- fiks ferdig og tom hentet av kona??? Snakk om service. Men jeg må først vaske nordveggen på huset i dag, 2 etasjer pluss loft, æsj.

Jeg har alltid brukt ketchup metoden. Blir det altså bedre med å påføre på begge limflater først? Og at man drar ut med pensel? Skal limet stå et minutt eller klemmer jeg sammen med en gang?

Vi har forresten over 300 stk vinterlim som har gått ut på dato, kan ikke selges men er fullt brukbart, har fått tillatelse til å gi bort til venner og kjente, det er bare å komme innom :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    I riktig gamle dager, HEL, før du var i støpeskjeen, da var det stort sett tradisjonelle sponplater (19 og 16mm.) det gikk i når vi bygde høyttalere, både trad. kasseløsninger oh horn. Limingen holdt ALLTID, vanlig hvitt Casco trelim på gule flasker. Spona røyk før limet, og sponplatene var relativt harde og tøffe. Gnistene føy til tider da vi kappet spon på bordsaga.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Bør jeg ha asfaltplater inni? Fikk tips av Vidar Ø om at når jeg stapper ull inni så synker Q. Volumet blir ca 51 liter, 10 liter over winisd sin simulering. Magneten tar jo litt plass, den bør vel beregnes selv om winisd ikke tar den med?? Med litt lavere Q har tytte, VØ med flere forklart at elementene går litt lettere og trekker noe mindre effekt.

Ellers er jeg temmelig motivert til å henge meg på gruppekjøpet da anledningen trolig ikke kommer igjen.
    Kanskje et par TD18 til er lurt? Sammen med Et par TD15M til midbass. Så kan jeg lage ripolsubber istedet??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Hvor mye har du egentlig tenkt å stable inn i bøttekottet?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Å... jeg vet nå ikke det da. OB er tightere enn froskeræva når det gjelder å gi slipp på godsakene :mad: HEL har mer turnover ja, men er svindyr!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Acoustic Elegance gruppekjøpet er dessverre avsluttet i tilfelle noen lurte. Jeg hadde misforstått.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    You snooze, you loose! Vent til alle har fått varene HEL, sikkert noen som faller fra og har fått andre prosjekter på hjernen. Vi kjenner jo til at slikt skjer, gjør vi ikke :rolleyes:

D

Dåbbel J

Gjest
    Ja.. det har blitt forjævlig... tror BB er oppi 3 loftsrom med stæsj...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn