HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.449
    Torget vurderinger
    23
    Det ryktes at han tok den snekkerlærerjobben for å bygge på loftet et par etasjer :cool: Det er gjerne den måten ekorn hamstrer på..

OB-BB's nye planlagte loft med plass til alt stash...

Pagode_im_Jingshan_Park.jpg

Sist redigert:

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    HEL
    Etter litt att og fram fra deg, tolker jeg deg dithen at du per dato er fornøyd med delfilterløsningen på dine HELOBs.

I post1170 brakte du en skisse over det passive delefilteret, som etter hva jeg forstod ”Grelv”hadde sydd sammen for deg, basert på målinger gjort hjemme hos han. Mit første spørsmål går til deg HEL. Benytter du fortsatt dette passive filteret uforandret slik du beskriver/tegner det i post1170.

Mine neste spørsmål kan kanskje andre svare på? HEL benytter som mellomtone en JBL2119 og en Radian 475 BE i toppen. Grunnen til at jeg er nysgjerrig på denne delefilterløsningen er at jeg ønsker meg en passiv løsning for en JBL2118H og en TAD 2001. JBL 2118H og 2119 ligger vel så tett opp i hverandre at den delen av delefilteret burde kunne brukes i mitt tilfelle også, med unntak av at jeg av ”Grelv” har fått anbefalt å dele på 600Hz (mot JBL123A) og TAD 2001på 2.2 kHz. Jeg har målt Re på JBL2118 slik den står i ei kasse på de anbefalte 4.5liter til 5.799(med Dayton Pro II). Regner med at noen her på Sentralen har tilgang på et dataprogram som kan beregne hvilke verdier på kondensatoren og de to spolene HELs delefilter skal ha med de delefrekvensene jeg har skissert ovenfor.

Hva så med delefilter delen til en TAD2001 kontra den Radian 475 som HEL benytter? Datamessig så ligger ikke disse så langt fra hverandre, slik at jeg ser for meg at også denne delen av delefilteret kan brukes med noen endringer i forhold ønskede delefrekvenser.
    Radian har Re=6.2 (for 8 ohm) eller 10.5 (for 16 ohm).Jeg vet ikke hvilken utgave HEL benytter. Målt Re for TAD2001 er 5.88. Sensivity er 111dB/1W/1m for Radian og 109dB/1W/1m for TAD. Flux er henholdsvis18800 og 18000(TAD).Begge har 1” throath. Igjen håper jeg at en kan gå til sitt dataprogram og finne ut hvilke endringer i det passive delefilteret som må gjøres for å tilpasses mitt behov. For å få dette så sammenliknbart som mulig må du HEL kanskje oppgi hvilken bredde du har på baffelen din og innbyrdes avstand mellom senter på JBL2119 og hornmunning på Radian. Om dette har betydning, kan jeg kopiere HELs baffel.
    Tilslutt: Lpad i diskantfilteret på 133 og 47ohm må også kanskje endres i forhold til litre grann forskjell i følsomhet og Re på de to høytonedriverne.

Jeg har også rota litt med tanken på innkjøp av miniDSP og på den måten utvide mitt elektroniske delefilter fra 3 til 4-veis, men vil etter nærmere ettertanke la det bero litt.

Eivind Stillingen

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Hei Evind

Jeg er i ferd med å fortlate passiv deling av 2119/Radian og går over til digital deling.

Det passive filteret låter bra, har en liten hengekøye rundt 3K og en liten peak ved 7K som egentlig ikke er ønskelig. I tillegg faller nivået fra 10-12K mer enn normalt. Er kritisk nå og det er uansett, beste lyden jeg har fått til i dipolene og de aller fleste gjestene har gitt gode skussmål.

JBL 2118H har en liten peak på 1K som 2119 ikke har. 2119 er noe smoothere, tåler mer effekt og har andre TS parametere noe som blant annet gjør at 2219 skal brukes i en kasse på en liter eller to mens 2118 fort vekk 20-40 liter tipper jeg.

Dessverre må du ta hele jobben på nytt med å lage passive filtre. Det er umulig å bruke noe av det jeg har.

TAD 2001 i toppen blir fantastisk bra.

Baffelen laget du så bred du kan (gjerne 90 cm) hvis det er til OB bass. Mellomtonen ca i ørehøyde. Diskanten så nærme som mulig.

Mvh
    HEL

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du først er fortrolig med digitale filtere syntes jeg det er en nobrainer.

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du først er fortrolig med digitale filtere syntes jeg det er en nobrainer.
    Absolutt enig. Pluss når du får litt teken på det, så er det lettere å få det til å spille skikkelig, for en amatør som meg.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Skulle gjerne kunnet kunsten og hatt utstyr/programvare til å komponere passive filtere, men å gjøre seg avhengig av andres kompetanse for egen godlyd er ikke noe tema. Har forstått at filtere for horn nødvendigvis blir såpass kompliserte at det blir aldri bra uten gode impedanse og frekvensmålinger pluss avansert simuleringsprogramvare ala lspcad.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    2 veis småtteri med snille drivere mestrer jeg :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Må ha litt plass til resten av riggen pluss fornuftig avstand til bakvegg hvis lytterommet blir på loftet. Alternativt er hornmunning i himling i rom under. Da er full lengde tilgjengelig...
    Viktig å ha en HELhetlig og grom framtidsplan vet du.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.449
    Torget vurderinger
    23
    To av tre (!) er ikke så ille..:cool:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Madammen får ta seg av keramikken. Skau og horn er min greie.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vel: Jeg føler det blir litt underlig når noen få? vet at Sluket per definisjon er Autotech-importør
    http://www.hifisentralen.no/forumet...etc/67031-hvor-kja-pe-horn-fra-auto-tech.html

og at arven fra
    Zilch's AK Design Collaborative - Econowave Speaker - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    synes long gone. RIP.

Rest my case
    i det norske språks utilstrekkelighet.
    Lyd og hornkontruksjoner startet ikke med Zilch og vil heller ikke slutte med Zilch. Flere av oss har gått Econowave veien, vi har hatt det gøy og lærerikt underveis, men også komt til samme konklusjon - konstant spredning har mye for seg og at det ikke finnes noen gratis lunch her heller.

Econo-variantene er alle brent på samme sats: en billig 1" kompresjonsdriver i et CD horn og en tolv eller femtentommer som midbass, delt i området 900-1600 alt etter horn- og midbassvalg. Samtidig som toveis CD-hornkonstruksjoner er bestykningsmessig enkel, så er det etter min erfaring noe av det vanskeligste man kan begi seg ut på dersom man er kresen på lydkvalitet. Og kresen er en privat sak.

Slike system utfordrer komponentene langt utover deres komfortsone og man ender opp med et system som i beste fall låter helt greit.
    Det har også konstruksjoner med Gedde og Wayne Parham vist. Gjort rett så er de totalt sett minst like bra som veldig mange tradisjonelle (og kostbare) hifihøyttalere (iallfall om ikke det er 100% kontroll på romakustikken), men ikke mer enn det.

Etter hvert som prosjektene og eksperimenteringsviljen tiltar så oppdager man at gode storformatdrivere låter vesentlig bedre på alle parametere enn småformatdrivere (og i nær sagt hele frekvensområdet) og at småformatdrivere er best egnet til å ivareta et vesentlig høyere frekvensområde enn 2k og ned. Man oppdager også at det å separere bassen fra mellomtonen er bedre enn å la en stakkars driver prøve å ivareta alt. En slik driver skal forsøke å være verdensmester i alt og er i praksis ikke spesielt god på noen av delene.

Mange av prosjektene som ruller på sentralen er nettopp det de er, veien mot det personlig ultimate og da er det ikke noe poeng å la sterkt begrensende løsninger utviklet av entusiaster med en helt annen agenda, stå i veien.

Frem til nylig så har arven etter Zilch begrenset seg til 1"-drivere, iallfall hvis en ser på hva som har vært kommersielt tilgjengelig. Men nå er det mulig å kjøpe større SEOS-er med tilkobling for storformatdrivere og det er mange diy-ere her på sentralen som står i kø for å prøve. Og noen har allerede gjort gode erfaringer med SEOS24.

Jeg håper at de store SEOS-ene står til forventning og at de er med å senke terskelen for å hive seg på hornprosjekt og at vi ser flere slike i kommende stund på sentralen. Men jeg har heller ikke her forventning til at det blir det eneste saliggjørende - heller at det blir mulig å løfte nivået mange hakk fra Econo-variantene uten at kostnaden nødvendigvis løftes i like stor grad. Undertegnede og flere andre vil i tillegg bruke SEOS i flerveis oppsett og da har vi vel sånn sett igjen sparket bein under grunnkonseptet til Zilch og Co en gang til.

Jeg mener allikevel at arven etter Zilch lever i beste velgående, men at vi her på berget er privilegert som kan ta oss råd til å løfte det til vesentlig bedre system. Dette er noe av det som gjør at jeg holder ut på HFS, den store kreativiteten, variasjonen i ambisjonsnivå og tekniske løsninger og ikke minst de prosjekter som virkelig legger listen så høyt at det tangerer til "like bra som i utlandet". Sistnevnte faller så til de grader utenfor nedslagsfeltet til Econovariantene, men det må være rom for alle.
    Flott svar og sen respons grunnet fylleangst og usikkerhet om man hadde sparket for vilt rundt seg.

Jeg har vært med lenge nok til å huske at DSP (DEQX) nærmest var gruslagt i kjølvannet av Gaia-prosjektet til Snickers-is og at neste Snickers' prosjekt var en 1" CD og 10" MB satelitt + 21" sub -alt OEM og egenspesifisert. Spilte så himlingsplatene falt ned på Horten.messa, men druknet i aftermathen etter Gaia. XO-punkt er helt klart av interesse. Det bringer meg f.eks. videre til Bert Doppenberg:

I stedet for å dvele ved optimal deling mellom 1" CD og MB lanserte og utviklet han i sin tid en modifisert variant av BMS' coax CD i sin Swing-konstruksjon, men går man inn på siten nå er det ikke mye CD å se...?
    http://www.bd-design.nl/
    Da er man egentlig mye tilbake på filosofien til Tony Andrews/Funktion One: Fulletone/wideband-driver. Videre har man AMT og f.eks. Geir Fredriksens konstruksjoner som ikke viker på SPL, med med andre XOs og totaltenkning.

I praksis vet man at det uansett fort koster titusner alt etter hvor man legger XO med ditto krav til amping og kanaler. For egen del er jeg malt inn i hjørnet (og klager ikke nevneverdig) - men hovedspørsmålet gjenstår:

Hvor går grensen mellom kost/nytte og unødvendig overkill i denne hobbyen - eller i det minste om en mer analog budsjettmessig tilnærming/beskrivelse er å foretrekke? Jeg tør påstå at det fort er en del titusen i forskjell alt etter hvor man lander i sitt svar, og om ikke annet er det av interesse om man ser at man uvegerlig er med på lage nokså generiske svar på utfordringen.

Men uansett: Ser at dette innlegget er i HELs tråd, og lurer jo på om hele inlegget er malplassert og off-topic (Hvilket jeg også synes er verdt å stille spørsmål ved - foregår for mye av info-utveksling i de "private" trådene)? LMC mener at det ikke er tilfelle, men uansett...

Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Håper du er blitt edru nå da ;D

Det er et umulig spørsmål å svare på - hvor går grensen? Hvor går grensen for hva en banebil koster før det ikke er nevneverdig mer å hente på prestasjon. Spør du en gatebilentusiast så får du nok garanter et annet svar enn om du spør teknikerne til Lewis Hamilton.

Jeg tror det handler mest om å vokse på seg ting. Ikke aldersbetinget vekst, men hvilke erfaringer man har dratt med seg. Erfaringene kan være tilegnet over et helt hifiliv, eller ved at at man tidlig har fått erfare og tilegne seg interesse, kunnskap og talent for lyd. Hvor mange ganger har jeg ikke hatt besøk av kompiser og familie som uttrykker - nå må du vel være fornøyd?? - det kan vel ikke bli noe bedre enn dette? Jo visst pokker kan det det, jeg er knapt 50% på vei. Får noen rare blikk i blant, men dette vet jeg ut fra hvordan jeg oppfatter korrekt lyd og ift at jeg har hørt det er mulig. Andre likesinnede er også akkurat like i stand til å plukke ut svakhetene i anlegget mitt som jeg selv hører. Spør du mor min så er hun fornøyd med radioen som er innebygd i brødristeren hennes - må være det teiteste produktet i verden BTW.

De systemene du referer til er heller på ingen måte noen målestokk ift. at det ikke er mulig å komme vesentlig lengre, ei heller innenfor samme kostnadsrammer. Det er kommersielle konstruksjoner utviklet av folk som har sine erfaringer og preferanser, og skal man kunne forvente et visst salgsvolum så er også konstruktøren nødt til å inngå en røys med kompromisser. Det er bare oss outrerte tullinger det som synes det er helt naturlig å lempe inn et halvt tonn med høyttalere og stæsj og i tillegg synes at slik må det nå minst være. Noen av oss synes til og med at det er direkte vakkert.

For egen del så har jeg ikke laget meg noen grense for hvor kost/nyttegrensen går. Jeg ser heller ingen vits med det. Veien er målet og da er det forbannet kjipt å måtte krype til korset å innse at man er i mål en dag, iallfall om dagen kommer alt for tidlig. Det finnes alltid en bedre komponent, en smartere løsning, et bøsere oppsett. Hadde jeg hatt et par mill til overs så hadde jeg ikke kvidd meg. Andre synes selvsagt det er langt over grensen for lavpannet idioti - de samme folkene som synes det er helt naturlig å fyre nedpå en flaske rødvin til en tusing i ny og ne, bygge på huset etter at ungene har forlatt redet, eller legge i potten tre-fire mill for en hytte på fjellet som benyttes 14 dager i året. Livskvalitet kan rett og slett ikke måles i penger.

Det eneste som er passelig sikkert ift. penger og audio er at skalering i kombinasjon med kvalitet i alle ledd ikke er gratis - og veien videre derifra mener jeg ikke kan måles i et kost/nytte forhold så lenge det faktisk utgjør en forskjell, stor eller liten.
    Og bare for å ha sagt det - forholdet mellom kvalitet og pris er ikke alltid 1:1. Som med alle andre ting som kan kjøpes her i livet så vil det alltid finnes dusteprodukter som koster skjorten og som ikke er i nærheten av å levere varene. Og jeg bør vel også legge til at jeg gir en god dag i ting som ikke kan forklares med etablerte fysiske lover eller måles i en eller annen form.

Sikker et svar du ikke ville ha, men jeg kan heller ikke gi deg noe veldig mye bedre.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Håper du er blitt edru nå da ;D

Det er et umulig spørsmål å svare på - hvor går grensen? Hvor går grensen for hva en banebil koster før det ikke er nevneverdig mer å hente på prestasjon. Spør du en gatebilentusiast så får du nok garanter et annet svar enn om du spør teknikerne til Lewis Hamilton.

Jeg tror det handler mest om å vokse på seg ting. Ikke aldersbetinget vekst, men hvilke erfaringer man har dratt med seg. Erfaringene kan være tilegnet over et helt hifiliv, eller ved at at man tidlig har fått erfare og tilegne seg interesse, kunnskap og talent for lyd. Hvor mange ganger har jeg ikke hatt besøk av kompiser og familie som uttrykker - nå må du vel være fornøyd?? - det kan vel ikke bli noe bedre enn dette? Jo visst pokker kan det det, jeg er knapt 50% på vei. Får noen rare blikk i blant, men dette vet jeg ut fra hvordan jeg oppfatter korrekt lyd og ift at jeg har hørt det er mulig. Andre likesinnede er også akkurat like i stand til å plukke ut svakhetene i anlegget mitt som jeg selv hører. Spør du mor min så er hun fornøyd med radioen som er innebygd i brødristeren hennes - må være det teiteste produktet i verden BTW.

De systemene du referer til er heller på ingen måte noen målestokk ift. at det ikke er mulig å komme vesentlig lengre, ei heller innenfor samme kostnadsrammer. Det er kommersielle konstruksjoner utviklet av folk som har sine erfaringer og preferanser, og skal man kunne forvente et visst salgsvolum så er også konstruktøren nødt til å inngå en røys med kompromisser. Det er bare oss outrerte tullinger det som synes det er helt naturlig å lempe inn et halvt tonn med høyttalere og stæsj og i tillegg synes at slik må det nå minst være. Noen av oss synes til og med at det er direkte vakkert.

For egen del så har jeg ikke laget meg noen grense for hvor kost/nyttegrensen går. Jeg ser heller ingen vits med det. Veien er målet og da er det forbannet kjipt å måtte krype til korset å innse at man er i mål en dag, iallfall om dagen kommer alt for tidlig. Det finnes alltid en bedre komponent, en smartere løsning, et bøsere oppsett. Hadde jeg hatt et par mill til overs så hadde jeg ikke kvidd meg. Andre synes selvsagt det er langt over grensen for lavpannet idioti - de samme folkene som synes det er helt naturlig å fyre nedpå en flaske rødvin til en tusing i ny og ne, bygge på huset etter at ungene har forlatt redet, eller legge i potten tre-fire mill for en hytte på fjellet som benyttes 14 dager i året. Livskvalitet kan rett og slett ikke måles i penger.

Det eneste som er passelig sikkert ift. penger og audio er at skalering i kombinasjon med kvalitet i alle ledd ikke er gratis - og veien videre derifra mener jeg ikke kan måles i et kost/nytte forhold så lenge det faktisk utgjør en forskjell, stor eller liten.
    Og bare for å ha sagt det - forholdet mellom kvalitet og pris er ikke alltid 1:1. Som med alle andre ting som kan kjøpes her i livet så vil det alltid finnes dusteprodukter som koster skjorten og som ikke er i nærheten av å levere varene. Og jeg bør vel også legge til at jeg gir en god dag i ting som ikke kan forklares med etablerte fysiske lover eller måles i en eller annen form.

Sikker et svar du ikke ville ha, men jeg kan heller ikke gi deg noe veldig mye bedre.
    Jeg synes svaret er helt finfint. Takk for at du tok tid til det. :) Jeg fant inspiriasjon til å dvele litt videre da jeg så at trådstarter HEL nylig linket til følgende bilde i OBBBs tråd.

Her ser vi vel HELs OB-kreasjon i sammen med hfs-suben. Jeg ble vel medlem på hfs første gang i 2005 en eller annen gang. Jeg husker f.eks. godt tråden rundt hfs-suben. Stig Erik var nettopp blitt Beyma-importør, og jeg startet en tråd hvor jeg spilte opp en konstruksjon som lå rett i den gata - d.v.s. litt online og litt offline og kjøp av Beyma 15G40 fra Stig Erik etter mye simulering og diskusjon både on og offline. (Jeg hyrte også SET til å designe en 8"/1" MTM-sattelitt, men det er usynget historie somk aldri ble bygget).

Litt av greia på den tiden var ingen visste om REW eller Arta. Stig Erik var en av de få som hadde noe å måle med, med sin Clio-software som kostet en god slump med penger i hine, hårde dager. Senere var man vitne til SETs gang fra sine JBL-2226 baserte suber og SEAS Excel/Stage Accompany-baserte satelitter mot nåværede system glimrende dokumentert i en tråd på DIY-Audio.
    My open baffle dipole with Beyma TPL-150 - diyAudio
    Her finner man usedvanlig mye interessant info. Jeg har fulgt sånn noenlunde med fra sidelinja, og det er litt av reise man er vitne til.

Hvor vil jeg hen? Muligens at det noen ganger er ganske tilfredsstillende å se at ting man har vært borti, utvikler seg (hfs-sub). Andre ganger andres reise som f.eks. Stig Erik Tangens reise fra hardcore bassreflekser til hardcore OB/H-frame og AMT-reise (inkludert ikke en liten dose akustikk og lytterom + en dæsj DSP).

Mulig det er det som gnager mest i mitt gnål: Har man/jeg ikke mer å bidra mer lenger? Noe som kan glede andre? Kanskje jeg skulle skrive litt mer om miniDSP NanoDigi? En søt liten dings til under 2kkr som i mitt hode er en mye greiere sak en da jeg kjøpte DEQX for ørten år siden, og hvor folk som benyttet seg av DSP på hfs kunne telles på en hånd sånn omtrentlig.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...dtra-der/14777-rojoh-goes-digital-deqxed.html

Og det er der jeg egentlig vil: Frontrunners er frontrunners. Guts og baller hele veien med egne midler som innsats. Litt av verdien er å peke vei for andre. Godt mulig den største gleden ligger nettopp der. ...og nettopp derfor slenger jeg innom nå og da med mine både fine og ufine betraktinger - alt ettersom om man har nok god drikke i glasset. Men ja: Det gleder meg fortsatt hver gang jeg ser hfs-sub nevnt fordi jeg delvis var ansvarlig for at driveren 15G40 fra Beyma ble dratt frem fra sortimentet Stig Erik rådde over.
    http://www.hifisentralen.no/forumet.../293-nsker-bygge-enkel-og-grei-subwoofer.html
    http://www.hifisentralen.no/forumet...entralen-forum-og-markedsplass-hi-fi-sub.html
    Så det handler ikke alltid om kjepphester eller å nedkjempe andre - snarere å kunne være til hjelp og å kunne bidra med noe som andre vil kunne finne stor glede i og av. Gjerne også litt uavhengig av ambisjon og budsjett. Håper ikke dette fremstår som surmulet, men det har vært en helsikes utvikling på alle måter siden jeg første gang ble medlem. Noen ganger føler man seg dazed & confused, andre ganger frustreres man over at ingen synes interessert i hva man holder kjært eller synes godt om. Anyway: Kald pils døyver det meste og garanterer hangoveren ;)

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Tilbake til subwooferene. 22 mm spon står ferdigkappet i gangen.
    Brutto innvendig volum før fratrekk av magnet og chassis er 57 liter.
    Planlegger 15 mm MDF utenpå med et viskoelastisk lag i midten.
    Elementet er frikoblet det utvendige laget.
    Det blir en tung og kompakt klædd.

Ihht råd fra Tytte er innvendige avstivninger unødvendig siden det får et ytre kabinett med viskoelastisk masse i mellom. I tillegg er kabinettet lite, særlig i forhold til størrelsen på driveren. Det er bare ca en halv cm bak magneten til bakvegg. Apollo oppgraderingen har gjort magneten ca 1,5 cm dypere enn på teknisk datablad.

Lurer på om det skal inneholde dempemateriale. Har forstått at det må være stabilt, kanskje limes til sideveggene?

Funderer på om jeg skal prøve å plassere en subwoofer på hver side av lytteposisjon. En på høyre og en på venstre side. Fra hver driver blir det ikke mer enn 110 cm til øra, det blir jo effektivt. Hva med å kjøre den ene tidsforsinket i motfase som beskrevet i innlegg tidliger for å absorbere stående bølger?

Ellers er Hypex 2000 watt 4 ohm / 1600 watt 8 ohm monoblokker bestilt.

Kjør på med innspill :)

Vedlegg

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Helt ærlig så forstår jeg ikke poenget med CLD i denne aplikasjonen.

Du bygger en SUB. Det er så enkelt som å få ressonansfrekvensen over bruksområdet så er du home safe.

CLD er mye mer avansert og vanskelig å få til. Det er et avstemt system og helt generelt fungerer det bedre når ressonansene ligger høyere i frekvens. Men dette avhenger av den viskoelastiske massens egenskaper og stivheten på platene man laminerer med blant annet. Det er ikke så enkelt som å lime tre vilkårlige lag sammen og så har man super god demping.

En helt vanlig kasse på alt fra 15mm og opp med mange avstivninger vil gjøre jobben like bra eller bedre.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Så 22mm spon som er ferdig kappet gjør susen? Sparer enormt med arbeid da bortsett fra at jeg må ha dobbel front pga den ekstra drøye cm som var "ekstra" på magneten.

Hva slags avstivninger foreslår du da? Kassa er jo liten ift drivern og matrix er det ikke plass til. Holder det med striper og staver?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Rod Elliot skriver følgende om lukkede subber kompensert med EQ, kommentarer?

ESP - The Linkwitz Transform Circuit

3. You must remember that the box is sealed. The pressure exerted by a 380 mm (15") cone with an Xmax of 10 mm will literally split the seams of a box that is not sturdy enough (it apparently happens quite regularly with a certain well known subwoofer using a similar principle). The box must be as strong as you can make it - screwed, glued, and substantial internal cleats at all joins are essential. There is no such thing as a box that is too strong, but make sure that you account for the volume occupied by the strength members when you do the calculations). Bracing is usually not needed, since the frequencies are so low that panel resonance is unlikely if the unit is a self contained subwoofer. All panels should be of 18 mm (minimum) sturdy ply or medium density fibreboard (MDF) - do not use chipboard, the box will not hold together!

4. The use of a small (say 5 mm) vent stoppered with felt to present a significant resistance to airflow is also a good idea - especially if the woofer does not use a vented polepiece (via the dustcap). This allows air pressure to equalise slowly, since you will have to expend considerable effort to make sure that the box has no air leaks. If present, any leaks may whistle or make some other equally undesirable noise when the subwoofer is in use. It is unlikely that you will be able to blame the dog for these noises (in case you thought you might get away with that excuse )

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    er det ingen mellomting :) fra cld til spon? er det ikke greit å bruke noen ekstra hundrelapper på litt mdf og laminere et par lag 19mm sammen for en total på 38mm med hard kjerne. det er små bokser det er snakk om her, og med noen ark mdf og en litt snill byggevareforhandler, så er du på i underkant av en femhundrelapp for plata på 2400x1200

mange kjøper kosteskaft på europris til 29kr stk og bruker dem som forsterkninger. om kassa di blir liten nok så vil jo hver av sidene være liten også, og det igjen betyr at de er mindre utsatt for flexing, og mindre kasse gir automatisk høyere resonnansfrekvens. du må brace, men du trenger nok neppe å ta helt av slik mange gjør med smulteringbasser som har et helt annet krav til kassens soliditet.

gå på google og så images, så søker du på subwoofer bracing, da får du opp hundrevis av forslag.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Har du noen gang sett en subwoofer som har splittet seg? Ikke jeg, ikke lest om det eller sett et bilde av det heller, så jeg tviler sterkt på at dette er vanlig. Hvordan tror du driverens membran hadde klart seg om trykket hadde vært slik at boksen ble revet i filler? Selvsagt er det mulig om boksen bygges svak nok... men det tror jeg ikke er noen case her.

Det er jo selvsagt riktig at jo lavere frekvensområde du skal spille jo mindre avstivninger trenger du. Det er her proffer skiller seg fra amatører og sparer inn unødvendig bruk av materialer som drar opp prisen. DIY'ere bruker overkill stort sett overalt da de ikke vet hva som er godt nok og ikke orker tanken på å måtte gjøre ting to ganger.
    Mange subber selv i high-end segmentet har så og si ingen avstivning. Jeg tror du finner enda færre, om noen med CLD dempede vegger.

Avstivingene er mest effektive når de forbinder to motstående vegger med hverandre, såkalt cross bracing. Men andre teknikker hjelper også. Å legge noen striper med spon utenpå det du allerede har skjært ut er nok ikke veldig effektivt selv om det selvsagt hjelper litt.

Et google søk bør gi deg en del ideer:
    https://www.google.no/search?q=subw...&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=subwoofer+bracing

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ihht råd fra Tytte er innvendige avstivninger unødvendig siden det får et ytre kabinett med viskoelastisk masse i mellom.
    Nei nå misforstår du alledeles noe fryktelig. Det jeg prøvde å formidle er at du ikke trenger bry deg med noe innvendige dempetiltak. Avstiving av kassen er et av de aller beste tiltakene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    OK. Da blir det avstivning :) men hvordan?
    Platene er som sagt ferdig kappet, litt dumt å måtte kaste dem?

Vedlegg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Helt ærlig så forstår jeg ikke poenget med CLD i denne aplikasjonen.

Du bygger en SUB. Det er så enkelt som å få ressonansfrekvensen over bruksområdet så er du home safe.

CLD er mye mer avansert og vanskelig å få til. Det er et avstemt system og helt generelt fungerer det bedre når ressonansene ligger høyere i frekvens. Men dette avhenger av den viskoelastiske massens egenskaper og stivheten på platene man laminerer med blant annet. Det er ikke så enkelt som å lime tre vilkårlige lag sammen og så har man super god demping.

En helt vanlig kasse på alt fra 15mm og opp med mange avstivninger vil gjøre jobben like bra eller bedre.
    Avstiving er king, enig i det Fredrik. Hvis vi kan skille mellom det som er ofte er godt nok og det å ta ting helt ut, så har CLD noen fordeler.
    Selv om kassen braces slik at første resonans havner noe over delefrekvens, så vil høyere ordens forvrengning teoretisk kunne trigge moden. I tillegg så vil energilagringen i den enkle kassen dø ut som funksjon av konstruksjonens egendemping. Med CLD vil bevegelsesenergien som oppstår i skjær mellom lagene raskere brennes av som varme i dempeleddet.
    Jeg har ikke så stor tro på at noe av dette under normale forhold er særlig hørbart - men det er heller ikke feil å gjøre det.
    Du kan jo være en foregangsmann HEL og presentere oss målinger med og uten ;)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er helt enig i at CLD er en fin teknikk for å dempe panelressonanser. Jeg ser bare ikke behovet i en sub. Jeg tror det er en grunn til at jeg aldri har sett en komersiell subb med CLD, om den er aldri så dyr. Det er såpass enkelt å heve ressonansfrekvensen. Om avstivninger ikke er nok kan man begynne med gjengestenger og forspenne platene.

Høyere ordens forvrengning er det så lite av i høyttalerelementer at det tror jeg vi kan se bort fra. Det er nesten utelukkende 2 og 3 ordens.

Om driveren i tilegg er av god kvalitet og ikke overbelastes er disse 30-50db under grunntonen. Altså vil panelressonanser som settes i gang av dette være 30-50db lavere enn for ressonanser som trigges av grunntonen.

For all del, det er ingen ting galt med CLD, men det er betydelig mer komplisert, både å bygge det og å få det til å oppføre seg som tenkt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror jeg gjør det enkelt med 22 mm spon ;)

Ergelig at Apollo-oppgraderingen gjør at jeg må ha en ekstra plate foran. Eller går det kanskje an å ha en ekstra tykk pakning? Og kanskje også frese en ørliten forsenkning på ca 5 av de 22 mm til sponplaten slik at magneten går ned i i bakplaten?

Har akkurat nok materialer til å lage hjørne-avstivninger, er det en god idee?

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Apropos gjengestag. Kan jo bruke tynne stag? 4 på de store platene og 2 på hver av de små. Så forsenker jeg 4-5 mm med overfresen og monterer skive og mutter som jeg strammer med en liten skralle slik at det flusher. Innspill?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kan skjønne du ikke må kaste de. Søket som Fredrik linket til viser mange fine metoder. Problemet ditt er vel at kassen er så grunn og liten at det ikke er plass til så mye bracing. Se om du får plass til et par 2tom2 på kryss.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Har du mulighet til å bruke 30*30 mm furu lekter i hjørnene på kassa. Fornuftig mengde trelim og skruer gjennom spon og inn i lektene.
    Da må du muligens til med dynamitt for å få den fra hverandre igjen :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt enig i at CLD er en fin teknikk for å dempe panelressonanser. Jeg ser bare ikke behovet i en sub. Jeg tror det er en grunn til at jeg aldri har sett en komersiell subb med CLD, om den er aldri så dyr. Det er såpass enkelt å heve ressonansfrekvensen. Om avstivninger ikke er nok kan man begynne med gjengestenger og forspenne platene.

Høyere ordens forvrengning er det så lite av i høyttalerelementer at det tror jeg vi kan se bort fra. Det er nesten utelukkende 2 og 3 ordens.

Om driveren i tilegg er av god kvalitet og ikke overbelastes er disse 30-50db under grunntonen. Altså vil panelressonanser som settes i gang av dette være 30-50db lavere enn for ressonanser som trigges av grunntonen.

For all del, det er ingen ting galt med CLD, men det er betydelig mer komplisert, både å bygge det og å få det til å oppføre seg som tenkt.
    Overhodet ikke uenig med deg. Mente egentlig å si 3'dje harmonisk. Første resonans havner fort i området 2-300Hz.
    CLD er en kostbar måte å fremstille kabinett på og det finnes eksempler på de som da velger andre metoder. Alu, Panzeholz, etc. Noen CLD varianter er det også:
    Legend Acoustics
    https://www.kefstore.ca/the-reference-8b-subwoofer.html

Påfallende tilfeldig og morsomt. Ble akkurat heftet fra å svare på tråden med en lang mail fra en som invitert meg til labben hans får å få se en slik i bruk... måtte bare ta med noen dingser om jeg ønsket å utforske noe konkret: https://www.youtube.com/watch?v=M3HC_G59t7o

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.506
    Torget vurderinger
    10
    Kan skjønne du ikke må kaste de. Søket som Fredrik linket til viser mange fine metoder. Problemet ditt er vel at kassen er så grunn og liten at det ikke er plass til så mye bracing. Se om du får plass til et par 2tom2 på kryss.
    Veldig grunn ja. Det er jo ikke plass til en gjennomført assynetrisk matrix:

Vedlegg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    KISS HEL. Viktigste er at du får forbundet de største flatene til sine respektive motstående sider

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvorfor bygde du ikke bare med støperør i papp og en baffel i hver ende...stivt som den du vet:rolleyes:

de kan jo stå inne i hjørnene og.....

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn