HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Den gule er etter kalibrering

Den grønne er et slags sus, glem den og spør ikke meg om hvorfor. Da ARTAs analoge pink noise naturlig nok ikke kan brukes da miniDSP korrigerer før DACen. Jeg bruker pink noise fra en test CD, den flagrer mye mer og er ikke like nøyaktig.

Det låter vel ganske likt Lyngdorf RP nå.

Jeg beveger meg ut av huset, på vei til plenen og vurderer å bite i gresset for dsp-mafiaen :p

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Så det vi ser er egentlig et øyeblikksbilde av pinknoise?
    Det forklarer litt.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    DSP har hvertfall gjort livet mitt lettere :D
    Mitt liv også. Hadde det ikke vært for AL-dsp så kunne jeg heller ikke ha hørt musikk de siste 3 åra på Tøyen. Der har jeg en peak på 20-25 dB ved 45 hz om jeg ikke husker feil. Det ødela for alt som skjedde under 45 hz. Hørte ikke hva skjedde under 45 hz og det ødela for det meste langt oppover også. Nå begynner avrullingen på 29hz på den ene og 33hz på den andre. Det å høre ned til 30 vs. 45 er stoor forskjell. Jeg mister en del gain men det kompanseres med bra innebygd headroom i monitor.

Jeg tror ikke det er bare du HEL som opplever "slør" med Lyngdorf. Har lest om fler som opplever det. Det gjelder Audiolense også. Hmmm...kanskje det SKAL være vanskelig. Kanskje det ikke passer alle systemer...
    Jeg brukte en del mnd. på å strebe etter å få bort slør effekten. Det ødela en del for dynamikken og. Nå føler jeg av og til at trommisene sitter i stua:p Spørs jo på innspillingen det da. Man må tenke kompromissløsninger i det å lage et godt filter. Det går litt tregt med meg, men dette er en lang og gøyal prosess som jeg håper og tror vil spes på med litt diy etterhvert. Må jo få brukt delefilteret i AL.
    B

Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg opplever ikke slør med Lyngdorf. Men det skal sies at jeg har ikke PR på mine Lyngdorf maskiner.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Med minDSP nanodigi i det digitale domenet før dac, analog preamp og Pass klasse A effektforsterkerne så rydder den ganske bra opp nå, spiller gjennom en del godt kjente plater nå.

Jeg har som dere vet vinyl, er skeptisk, men lurer allikevel på om jeg må bite i gresset når Hypex DLCP kommer i hus. AD/DA konverteringen går dog alt i 24/96 så man mister ikke noe, hvertfall teoretisk. Også er hovedgrunnen til å ha vinyl at de fleste pressingene ikke er belemret med loudness war.

Hvis jeg først beholder Hypex DLCP så lurer jeg også på om T500 kanskje ikke trengs da jeg kan hente ut mer av Radian 1" beriylliumsdrivern i Tractrix 1000 hornet? Lurer også på om en Ncore 6 kanaler gjør like god jobb som Pass XA30.5 forsterkerne og Malmin 9.1SE til diskanten. Mitt inntrykk er at forsterkere er det brukbar forskjell på mens dacer hører jeg knapt forskjell på (bortsett fra Audio Notes dacer da).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Er det de høyttalerne som er under utvikling som en bransjeaktør skriver om? :)

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Fra spøk til revolver, så er dette litt ventesystem, Skal inn med Seos30 og Jhorn som jeg venter på...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Du har da 2 stk TDAI2200 uten RP pluss effektforsterker til bassene?
    Jeg har 1 stk av den Lyngdorfen pluss Malmin 9.1 som står hos en kompis, har vel også lurt på om det kunne erstatte alt jeg har???

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Du har da 2 stk TDAI2200 uten RP pluss effektforsterker til bassene?
    Jeg har 1 stk av den Lyngdorfen pluss Malmin 9.1 som står hos en kompis, har vel også lurt på om det kunne erstatte alt jeg har???
    Det er korrekt. Lyngdorfene ble kjøpt inn til ventesystemet, da jeg har en Groundsound liggende som skal inn i kjeden når Holton blokkene er ferdige. Men jeg begynner å lure på hvorfor, for jeg har absolutt ingenting å utsette på lyngdorfene.. Har også kjørt HiPower bassene på Lyngdorfen, å det fungerer som en kule.

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hent lyngdorfen din igjen! Gi beskjed om du trenger en til lyngdorf å teste med... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    I fbm deling etc så fant jeg et gammelt bilde hvor grelv sjekket dipolpeaken på mock up baffelen:

dipolpeak.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Roter litt i andre gamle målinger og jeg ser nå et problem som har gått igjen hele tiden. Noen forslag?

romnoder.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tipper begge er rommet. Ville flyttet litt på plankene og gjort nye målinger.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jada emokid, Hypex DLCP er på vei men må også snekres sammen først :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    virker som DLCP ikke er helt støyfri......ihvertfall hos noen :confused:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du sikter til en viss herremann på Nærsnes, så dreier dette seg om kombinasjon av forsterker med 30dB gain og kompresjonsdriver med følsomhet 115dB+. Tror oppgitt støy på analoge utgangen av DLCP er 7uV. Dette er overhodet ikke hørbart med "normale" drivere med følsomhet 105-110dB og forsterkere med mindre gain. Kombinasjon kråkereir/BP og D2 var dønn tyst, men da snakker vi forsterkere som gainer kun 15-16dB.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    uansett merkelig.....kombo D2 DPA5300B var dønn tyst hos meg som du hørte selv og Grelv sier at D2 ikke er mere følsom enn Tad4001 i mine horn

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Det suser litt i mine PASS XA30.5 også
    I følge grelv har det med høy gain og selve konstruksjonen og gjøre
    Alle First Watt variantene er mye tystere, Malmin er middels tyst

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jepp. Relativt tyst uten noe signal å gaine opp. Straks kilde med gain kobles til støyer det med denne komboen. En TVC/attenuator og en tyst kilde ville være ok, men DLCP gir trossalt 2.5V ut. Hverken Tytte eller jeg har noe som helst støy med DLCP med andre drivere og moderat gain på effekt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men da jeg foret DPA over mine TAD4001 med 3 volt fra dac via TVC var det dønn tyst....forklar det!
    samme volt ut, samme amp og samme følsomhet i ht......forskjell DLCP right?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kortslutt inng på dclp (samme som å mute) og se om støy forsvinner
    om ja...kilden har skylda
    om nei...dlcp har skylda.....:cool:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.080
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje vi skulle bygge en røramp til deg? Da blir du kvitt lyden av E18 !
    Selg sandkassene til noen med mindre følsomme ht
    btw burde du reverifisere måleoppsettet?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg nå går over til DSP og får mer fleksibilitet så åpner det seg flere muligheter til å teste alternative løsninger.

Har Fostex T500 på lur. Den tåler fint bratt deling ved 5K. Her kan en fulltone uten wizzercone være aktuelt. F eks Fostex Fe 208EZ. Uansett så får man oppbrytning ved 3,5 til 4K og EQ løser ikke alle problemer her. Har et par strøkne SABA greencone 8" Alnico og disse har oppbrytning ved ca 900 Hz, altså et mye mer tilgivende område. Kan bli spennende.

Fostex T500 (delt ved 5K) kontra en 1" kompresjonsdriver i 1000 Hz horn (delt ved 3K) behøver helt forskjellige inngrep.

Het er grelvs råmålinger:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Her er råmåling av Radian 475 be i Tractrix 1000 samt ønsket korrigert kurve. Det jeg lurer på er hvor bra utklingning det er mulig å få med Radian 1 tommern kontra f eks Fostex T500 og andre kvalitetsdiskanger, f eks RAAL?

Vedlegg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    I mitt lille rom skjer det saker og ting som påvirker responsen. Noe annet som grelv har påpekt er bakutstrålngen til 8 tommern i dipolen. Her vil det skje kanselleringer avhengig av lytteposisjon slik at det er nærmest umulig å få perfekte summerte delinger. Han har foreslått å prøve et 5-6 liters bakkammer for å få kontroll på spredningen. Spm er om det vil ta bort den åpne lyden??

Selv ser jeg for meg at jeg deler og korrigerer hele dipolen fra lytteposisjon. Det er så og si aldri mer enn to lyttere på en gang allikevel og et målevindu på 70 cm er rimelig stabilt? innspill?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Kikker litt til i grelvs memorarer og JBL 2251 kan være en option for å få ytterligere dynamikk.
    Om den tåler deling ved 3000Hz uten beaming vet jeg ikke?
    Heftig sak, hvor får man tak i den?

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn