Rommet ditt ser kanonflott ut HEL! Skjønner godt at du vil ha litt stil på akustikk tiltakene ogsåTAD 4001 horn i nærfelt fungerer fint det men de sprer vel ganske mye til siden de og dessuten var de veldig følsomme for lyttehøyde så nærme. Utfordringen var å få et bass-system til å funke opp til 600 hz. Jeg vil si at det er umulig i et så lite rom. Fulltoner sprer på langt nær så mye som en domediskant og dipolbass er lett å få til i små vriene rom. Been there done that. Av alle kompromisser er jeg 100% sikker på at i mitt rom og mtp mine preferanser mht plassering og estetikk så har jeg valgt riktig vei.
Hva med en "absorberende øy" i taket med spotter? Det er generelt anbefalt å dempe mest mulig av takrefleksjonene og beholde en del (forsinkede) laterale refleksjoner.
Pga baffelbredde forsvinner dipolkanseleringen her før man har nådd 500hz. Så man får mye refleksjoner i mellomtone/nedre diskant, så går de over til å få gradvis smal stråling som blir veldig smal i toppen.
Tadene har nok et betydelig mer medgjørlig spredningsmønster enn dipolene i hele arbeidsområdet.
For meg er det et mysterie at du ikke testet TAD sammen med dipol mid-bass. Selv om det er storartet at du nå har fått til en løsning du er fornøyd med og som ser vanvittig lekker ut.
Det ville blir stort sprang i følsomhet mellom TAD og dipolene, men TAD hornet kobler du opp på en en AMP med lav gain (15db?) slik som F2J, bassene på en transe-sak med nærmere 30, så har kompensert for det uten å dempe følsomheten med masse motstander. Fostex tweeteren på toppen, så har du et rimelig heftig system som bør fungere godt i små rom.