Kan vel benytte meg av ventetiden på deler til å skrive litt om hva jeg har gjort med høytalerene.
Utgangspunktet er et sett Klipsch Belle.
Klipsch Belle ble lansert som en litt mer elegant utgave av LaScala. Mine var originale med unntak av endring av internkabling. Min frue og jeg var på butikken og vi kom vi så vi kjøpte prosessen tok 4 minutter. Dette er en liten søt høyttaler som er veldig kone vennlig og morsom på det meste av musikk.
Vi vet hvordan det er dette er ett gammelt design med åpenbare svakheter. Bassen ruller av tidlig, diskanten ruller av tidlig kunne noe gjøres? Kan man beholde morrofaktoren samtidig som man får litt mer av alt?
Valget falt på å starte med en sub noe som løste alt som hadde med avrulling nedover men hva med oppover? - subben kommer jeg nok tilbake til på et senere tidspunkt.
Hva nå Hva gjør man oppover? Svaret ble Fostex T500AmkII Super Tweeter. En liten fem kilos diskant konstruksjon og en attenunator fra alkeng. Dette var et løft fra dag en. Den ryddet opp i lydbildet nedover samt ga meg det den ville oppover
I forhold til original diskanten var dette en oppgradering. Etter en tid så begynner man å lure hva skal til for å få dette bedre? På et av våre utrolig superhemmelige laugstreff kommer jeg i kontakt med Pengesluket som gir tips : Fostexen våkner virkelig til liv og slutter å anstrenge seg ved en deling på 10.000. Kloke mennesker hører på andre kloke mennesker og jeg bestemte meg for å leke klok et øyeblikk og da var prosessen i gang
Ulempen er at mellomtonen min IKKE kan deles så høyt. Hva gjør man da? Sover på saken ser på gresset gro og håper på at ting skal løse seg av seg selv noe det selvsagt alltid gjør. Det finnes alltid mennesker som finner en vei å gå og andre som meg som tråkker i i sporene de har laget til det blir en sti. Ble tipset (sett tilbake tuppet i ræva) om et par JBL 2470 drivere på e-bay billige var dem også. For å få dette på plass så måtte nytt delefilter på plass i samme slengen så da var det jo frem med loddebolten. Bassen blir kjørende uten filter, JBL mellomtonedrivere tar over der bassen slutter og går opp til der fostexene blir kjørende (deles på 10.000).
Blir det bra? vet ikke, tiden vil vise om jeg blir fornøyd med endringene kan jo fortsette med å bytte 15 og kabinett i bellene mine selv om jeg håper å slippe ;D
Og JBLene ligger til importvurdering et sted i vår hovedstad
.