Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    God lørdag i det strålende finværet på Østlandet! Måtte flykte inn pga varmen...

Moro at O er fornøyd, ja! :)

Når jeg ser på rommet, så er det jo forskjellige avstand til både frontvegg og sidevegg på de to ht. Likevel spilles det musikk, altså. Det er da merkverdig så mye ståhei det er i en annen tråd, der venstre veggen volder visstnok store problemer. Såpass store at det anbefales å vurdere headfi isteden. Liv og lære er to vidt forskjellige ting, det er iaf helt klart!;)
    De står faktisk helt likt til sideveggene,det ser bare ikke sånn ut på bilde:)
    Noen tar dette litt for seriøst :):)

O
    Jada... ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    God lørdag i det strålende finværet på Østlandet! Måtte flykte inn pga varmen...

Når jeg ser på rommet, så er det jo forskjellige avstand til både frontvegg og sidevegg på de to ht. Likevel spilles det musikk, altså. Det er da merkverdig så mye ståhei det er i en annen tråd, der venstre veggen volder visstnok store problemer. Såpass store at det anbefales å vurdere headfi isteden. Liv og lære er to vidt forskjellige ting, det er iaf helt klart!;)

O
    Jada... ;)
    Jada så...... :)

O

• Liker
    Reaksjoner: TT.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

O
    Du vet, skal man selge noe, så må man jo ta det seriøst. Og helst få andre til å gjøre det samme, ellers blir det jo ikke butikk ut av det.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Du vet, skal man selge noe, så må man jo ta det seriøst. Og helst få andre til å gjøre det samme, ellers blir det jo ikke butikk ut av det.
    Sant nok,har du vært hos Impulse og kjøpt lopper ??? ;) hadde lyst til og reise ned til Hølen en tur men ble sittende fast på en veranda og male:mad: mulig jeg stikker en tur ned i morgen :)

O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, fikk ikke til i dag. Måtte prioritere familien i finværet. Men ingen krise. Hadde nemlig sikret meg et sett med NOS 300b i forveien ;)
    Er det noe i morgen også?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Nei, fikk ikke til i dag. Måtte prioritere familien i finværet. Men ingen krise. Hadde nemlig sikret meg et sett med NOS 300b i forveien ;)
    Er det noe i morgen også?
    Aner ikke,finner det ut i kveld om det er mere igjen :)

O

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det er noe mere igjen, men...

"Du kom sent til festen og var i tillegg dritings, så nå står du her med meg!" - sa brura ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hjemme besøk.

Leser en del tråder her inne og kan ikke komme utenom at noen har besøk av andre medlemer. Det som slår meg er at alle sier det låter så fantastisk bra hos den de besøker,er alle helt ærlige der ?. Har hørt en del oppsett hos medlemer selv 6-7 stk tenker jeg. Særlig et av de oppsettene låt så jævlig at jeg lurer på hva i he..... de de driver med. Andre har dyre oppsett men har ikke filla peiling på hva de driver med,spiller og koser seg med lyden mens oppsettet er helt feil satt opp (gjelder særlig platespiller oppsett). Mener ikke med dette at jeg har sylpeiling og mitt oppsett låter perfekt,har fått hjelp selv jeg :). Hadde det ikke vært bedre om alle sa sin ærlige mening?. Da kunne vi hjulpet hverandre isteden for og bare si at " dette låter knall bra" :) Andre drar paralleller til sitt eget som er som og sammenligne en Ibiza 19 fot med en Nor-Tech 50 super cat. Nei det hadde vært mye hyggeligere og sagt sannheten !

O

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Både ja og nei. Platespillerere skal jeg ikke skrive noe om. Men feks cd avspilling eller streaming.

Joda anlegg kan spille helt feil i følge mine preferanser, men for alt jeg vet så har eier gjort dette nettopp for at anlegget skal låte slik. Fordi han liker det på denne måten.

Ofte sitter denne karen å lytter på sitt anlegg uten å ha noe andre referanse punkt. Ved for eksempel å dra på besøk til andre.

Skal jeg da si at anlegget til denne karen låter feil for han? Det er vanskelig. Siden jeg som oftest ikke kjenner eiers preferanser. Og denne personen er gjerne ukjent for meg.

Spør han derimot om hva jeg kunne tenkt å forandre på. Eller om det er helt åpenbare feil. Som at høyre venstre side koblet feil. Så sier jeg ifra. Drar lyden mot den ene siden så prøver jeg å si ifra. Men ønsker alikevel ikke å fremstå som noen bedreviter. Det er heller ikke god folkeskikk. Men er eier intr i å høre hva jeg synes så sier jeg gjerne ifra. Men prøver å finne en positiv måte å gjøre det på.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal man først gi "råd" så må man sette seg inn i hva eier føler og synes. Veldig mange har oppsettene sine i husets stue, hvor det er faste tilmålte plasser man kan ha utstyret. Vil eier ikke tilføre ting som dsp, eq ol. Så er det svært ofte ikke så mye man faktisk kan endre på. Da er eier låst til den lyden. Om det låter crap for meg, men eier gliser og er kjempefornøyd, vel skal jeg ta ifra han den illusjonen...? Ikke lett å svare på det.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det var ett fint innlegg, Retep. Jeg er enig. Man må skille på eieren også.
    - Noen synes sitt anlegg spiller fantastisk. Og da lar jeg det være med det. Enten jeg er enig eller ikke. Da finner jeg meg i å kommentere (om noe) det estetiske. (Som mange med sykt bra lyd ikke er så opptatt av :)

- Andre er veldig åpen for tilbakemeldinger og ber spesifikt etter det. Da sier jeg hva jeg mener, basert på mine egne preferanser.

Man bør vurdere ift hvem man er hos med andre ord. :)

Jørgen

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Jeg er fullstendig klar over at det er forskjell på og barbere seg og skjære av seg hue,har vært hos de som har vært veldig glad for og få en pekepinn på feil i måten forexempel hvordan høyttalerene står.

O

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg er fullstendig klar over at det er forskjell på og barbere seg og skjære av seg hue,har vært hos de som har vært veldig glad for og få en pekepinn på feil i måten forexempel hvordan høyttalerene står.

O
    :) Meg? ������������??
    Jeg skal gi beskjed når jeg mener anlegget mitt tåler tilbakemeldinger :)
    Skal kjøpe høyttalere i dag håper jeg...... (Har tre alternativer og håper ett av de sitter:) )
    Da får du komme bort og gi meg din ærlige tilbakemelding :)

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    :) Meg? ������������??
    Jeg skal gi beskjed når jeg mener anlegget mitt tåler tilbakemeldinger :)
    Skal kjøpe høyttalere i dag håper jeg...... (Har tre alternativer og håper ett av de sitter:) )
    Da får du komme bort og gi meg din ærlige tilbakemelding :)
    Nei ikke deg! Du har jo ikke tingene lenge nok til og kunne mene en dritt;)

O

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.686
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Fort gjort å tråkke folk på tærne med å komme med sannheten. Er kritikken konstruktiv, så kan jeg være med. Det er nok bedre å være diplomatisk og si feks at det mangler litt her og der. Ikke glem at vi alle har forskjellig musikksmak og preferanser om hvordan man mener ting skal låte. Jeg har fått masse hjelp opp igjennom og er svært takknemlig for det. Som det også blir nevnt, så må man ofte ta hensyn til andre i huset og få best ut av den tilmålte plassen man har fått. Andre derimot kan boltre seg i eget rom og gi blaffen i hva andre i husstanden mener. Dette gjør jo også denne hobbyen så artig, når man er hos andre og hører hva de har fått til, uansett pris på sakene.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Fort gjort å tråkke folk på tærne med å komme med sannheten. Er kritikken konstruktiv, så kan jeg være med. Det er nok bedre å være diplomatisk og si feks at det mangler litt her og der. Ikke glem at vi alle har forskjellig musikksmak og preferanser om hvordan man mener ting skal låte. Jeg har fått masse hjelp opp igjennom og er svært takknemlig for det. Som det også blir nevnt, så må man ofte ta hensyn til andre i huset og få best ut av den tilmålte plassen man har fått. Andre derimot kan boltre seg i eget rom og gi blaffen i hva andre i husstanden mener. Dette gjør jo også denne hobbyen så artig, når man er hos andre og hører hva de har fått til, uansett pris på sakene.
    Jeg mener jo ikke og tråkke noen på tærne her,men det er jo bedre og si sin mening enn og lyve og si "dette var knall bra". Er jo lettere og si det når du kjenner personen litt i fra før også.

O

• Liker

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.686
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ser den, men å si at ting låter dritt, blir vel litt i overkant. Og synes folk at det låter dritt her hos meg, så får de bare mene det. Jeg er sjøl kjempefornøyd med hva jeg har klart å få ut av lyden med begrensede midler. Det er jo også grunnen til at jeg må handle brukt. Ser du også nevner platespillere og det er her i huset ikke primærkilde og derfor ikke særlig prioritert lydmessig, men artig å kunne avspille fordums helter

PS: bilde av båten min har du jo sett :cool:

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Leser en del tråder her inne og kan ikke komme utenom at noen har besøk av andre medlemer. Det som slår meg er at alle sier det låter så fantastisk bra hos den de besøker,er alle helt ærlige der ?. Har hørt en del oppsett hos medlemer selv 6-7 stk tenker jeg. Særlig et av de oppsettene låt så jævlig at jeg lurer på hva i he..... de de driver med. Andre har dyre oppsett men har ikke filla peiling på hva de driver med,spiller og koser seg med lyden mens oppsettet er helt feil satt opp (gjelder særlig platespiller oppsett). Mener ikke med dette at jeg har sylpeiling og mitt oppsett låter perfekt,har fått hjelp selv jeg :). Hadde det ikke vært bedre om alle sa sin ærlige mening?. Da kunne vi hjulpet hverandre isteden for og bare si at " dette låter knall bra" :) Andre drar paralleller til sitt eget som er som og sammenligne en Ibiza 19 fot med en Nor-Tech 50 super cat. Nei det hadde vært mye hyggeligere og sagt sannheten !

O
    Nå lurer jeg jo på hvem som har jævlig lyd og ingen peiling. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, gutter, men da har dere 14-17% sjanse for å enten ha jævlig lyd eller ikke filla peiling. ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For å snu det på hodet. Jeg har hatt anlegg som jeg bare kunne spille noen få cder på. Resten låt ikke spes godt med mine ører. Men besøkende hadde nesten halleluja stemning når de satt her. De var superfornøyd med oppløsning, rom, ro, detaljer osv osv. Jeg gadd nesten ikke bruke anlegget. Måtte ikke finne på å bytte noe.

Så smaken og tilbakemeldinger kan vere riktig. Og totalt katastrofe. Vet feks at min smak er noe spes. Derfor er jeg forsiktig med å skrive for bastante ting, eller si bastante inntrykk til eier.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ærlige tilbakemeldinger er fint, men jo hardere kritikk man fyrer avgårde dess viktigere er det at man underbygger det med noe konstruktivt. Da kan man sette kritikken inn i en forståelig kontekst og vurdere infoen opp mot sine egne ønsker/preferanser.
    Krass kritikk uten å utdype er frekt, vil jeg si.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ærlige tilbakemeldinger er fint, men jo hardere kritikk man fyrer avgårde dess viktigere er det at man underbygger det med noe konstruktivt. Da kan man sette kritikken inn i en forståelig kontekst og vurdere infoen opp mot sine egne ønsker/preferanser.
    Krass kritikk uten å utdype er frekt, vil jeg si.
    Selvfølgelig må det være sakelig,og ærlig:). Jeg mener det er viktig og si sin mening der og da.

O

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg er enig. Men spørs om det er så lett å få summert inntrykkene sine "on the spot". Kan tenkes at det trengs litt fordøying av inntrykkene til at man sitter igjen med noe matnyttig?

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ja, jeg er enig. Men spørs om det er så lett å få summert inntrykkene sine "on the spot". Kan tenkes at det trengs litt fordøying av inntrykkene til at man sitter igjen med noe matnyttig

Nja,det viktigste hører du der og da. Lydhukomelsen er kort;). Kan jo ta notater men sjeldent det skjer tror jeg???

O

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke jeg, synes bare det er vanskelig å gjøre seg opp noen god mening på så kort tid. Det jeg opplever først er jo forskjeller i klangbalanse og fokus i forholdtil mine egne referanser og dette har en tendens til å overskygge det meste for min del. Jeg trenger tid med et anlegg for å venne meg av med det jeg er vant med.

For eksempel kan det være lett å erklære et anlegg for lite oppløst i forhold til sitt eget, mens forklaringen egentlig ligger i at ens eget anlegg har en økning/fokus på diskant og mangler helheten. Det er ihvertfall noe jeg trenger å tenke litt over mens jeg er tilbake og hører på mitt eget anlegg igjen. :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Vet ikke jeg, synes bare det er vanskelig å gjøre seg opp noen god mening på så kort tid. Det jeg opplever først er jo forskjeller i klangbalanse og fokus i forholdtil mine egne referanser og dette har en tendens til å overskygge det meste for min del. Jeg trenger tid med et anlegg for å venne meg av med det jeg er vant med.

For eksempel kan det være lett å erklære et anlegg for lite oppløst i forhold til sitt eget, mens forklaringen egentlig ligger i at ens eget anlegg har en økning/fokus på diskant og mangler helheten. Det er ihvertfall noe jeg trenger å tenke litt over mens jeg er tilbake og hører på mitt eget anlegg igjen. :)
    Ja det er klart,når jeg er og hører hos andre er det altid en par timer med lytting og jeg klarer og gjøre meg opp en mening på den tiden. Første gang jeg var hos HC låt det helt jævlig(ja det er han jeg nevnte) bassen var ufokusert og var over hele rommet.
    Gang NR 2(eller var det 3'de) var forsterker byttet ut og lyden var ikke til og kjenne igjen. Jeg er ikke fan av Hørning men det låt mye bedre der da med rørforsterkeren hans.

O

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke det at man ikke klarer å gjøre seg opp en mening på kort tid, det er bare det at kanskje det kan bli litt drøyt å utbasunere disse meningene før man får kommet seg hjem og lyttet til sin egen referanse en gang til slik at man får verifisert eller avfeid inntrykkene man fikk. Forutsetter at det er kritiske meninger her, positive meninger er det jo bare å formidle av hjertens lyst :D

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det er ikke det at man ikke klarer å gjøre seg opp en mening på kort tid, det er bare det at kanskje det kan bli litt drøyt å utbasunere disse meningene før man får kommet seg hjem og lyttet til sin egen referanse en gang til slik at man får verifisert eller avfeid inntrykkene man fikk. Forutsetter at det er kritiske meninger her, positive meninger er det jo bare å formidle av hjertens lyst :D
    Det er det som oftest blir feil,og si sin mening med og skrive her inne. Det er umulig og få frem på samme måte. Lettere og si det Face to Face. Nå blir sikkert ikke jeg invitert til noen lengere så da er problemet ikke existerende for min del lengere:):)

O

• Liker

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt en får fasit på egen lyd i andres tråder... Og face to face er det neppe, siden det skrives her. Men rett skal være rett, du kom med dine meninger da du var her. Helt fair. Og hva du er fan av betyr ikke noe.. God lyd kjøpes ikke, den jobbes med. Over tid.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.565
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Godt en får fasit på egen lyd i andres tråder... Og face to face er det neppe, siden det skrives her. Men rett skal være rett, du kom med dine meninger da du var her. Helt fair. Og hva du er fan av betyr ikke noe.. God lyd kjøpes ikke, den jobbes med. Over tid.
    Så lenge utgangs punktet er greit kan det jobbes med ja. Får ikke gull av gråstein uansett hvor lenge du stirrer på den og håper :):)

O

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er det som oftest blir feil,og si sin mening med og skrive her inne. Det er umulig og få frem på samme måte. Lettere og si det Face to Face. Nå blir sikkert ikke jeg invitert til noen lengere så da er problemet ikke existerende for min del lengere:):)

O
    Her vet du at dørene er åpne. Slipper ikke så enkelt unna...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn