Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    elefantmannen:
    hvis du synes lyden ble bedre med blurayspilleren som drivverk, så har du jo null grunn til å være skeptisk.
    da hører du jo faktisk forskjell på drivverk.
    det at du foretrekker det billigere drivverket går vel på smak og behag og er helt ok.
    dine ører, ditt anlegg, og supert at det billige funker best.

(jeg sliter med å høre forskjell på drivverk, uansett pris. stabilitet, driftssikethet, funksjonaliet, eierglede og kvalitetsfølelse betyr mest for min del når det gjelder hva som skal få lov til å fore dacen min med 0 og 1).

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.122
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med reimdrivverk Ove👍🏼😉
    Men kom det itte i trekasse...seriøs hifi leveres jo i trekasser😉😎😂😂
    Bare kødder, dette ser bra ut, blir spennende med ditto dac på plass😉😋
    Nyt lydbilde så lenge!🎶

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.963
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer igjen, Ove. Lekkert! Du er jo selvfølgelig helt på tur når det gjelder farvepreferanser, men jeg får gi litt slakk for greie gutter :cool:;) Setter gratulasjonen på repeat så den lastes automatisk om to uker :D

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.666
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Må si meg enig med rama. Betjening og kvalitetsfølelse er viktig for meg. En raklete kjip plast skuff er en skikkelig turn-off uansett hvor likt det digitale signalet som kommer ut er. Og jeg spiller ikke mye cd’er engang.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gratulerer med ny digital kilde.
    Her prøver jeg å finne en dag for å reise å høre på siste oppsettet til O, så dukker det opp drivverk og 12 dager til dac. Da må man jo vente til den er på plass. Men etter det da Ove, hva kommer inn da...? Er vel nesten like greit å bare ta turen først som sist.
    Tror nok det står her til nærmere jul,Peter ;)

O
    Frem til jul. Ja vi får se.. :)
    Mordint at du prøver ut såpass mye gode komponenter. Mye som har vert innom de siste 6mnd som for meg hadde vert spennende å slå kloa i. Frykter vel at du nå skal tenke på å bytte ut amatiene. Håper jo ikke det vil skje.
    Det sitter hardt inne og bytte de,de var jo en gave i fra kona :)

O
    Var det en hentydning til siste innlegg i Sf tråden?
    https://www.hifisentralen.no/forume...ss-hi-fi-underavdelingen-154.html#post2802242

- uff den var visst litt på kanten. :rolleyes:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fargereferanser?? der er han på rett vei :)

mvh
    Pøh, svart haifai, mørkt øl, brunt brennevin og kulørte damer er greien ;)
    I vår alder kan det fort bli mer "krøllete" enn kulørt karmana.. Men enig i det med farge.. Når det er sagt, oppsettet til vår nyklippte venn evo, er lekkert..

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    elefantmannen:
    hvis du synes lyden ble bedre med blurayspilleren som drivverk, så har du jo null grunn til å være skeptisk.
    det at du foretrekker det billigere drivverket går vel på smak og behag og er helt ok.

(jeg sliter med å høre forskjell på drivverk, uansett pris. stabilitet, driftssikethet, funksjonaliet, eierglede og kvalitetsfølelse betyr mest for min del når det gjelder hva som skal få lov til å fore dacen min med 0 og 1).
    Apropos drivverk. Kjøpte et drev hos Clas for å koble til laptopen. Makan til treskeverk og plastdritt. Kan ikke si at det direkte røsket i dansefoten, nei.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.963
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Må si meg enig med rama. Betjening og kvalitetsfølelse er viktig for meg. En raklete kjip plast skuff er en skikkelig turn-off uansett hvor likt det digitale signalet som kommer ut er. Og jeg spiller ikke mye cd’er engang.
    Ikke sant!
    Ingenting galt i og vere skeptisimo,jeg hører det jeg hører. Dette låter bra her så da er jeg happy :)

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Fargereferanser?? der er han på rett vei :)

mvh
    Pøh, svart haifai, mørkt øl, brunt brennevin og kulørte damer er greien ;)
    I vår alder kan det fort bli mer "krøllete" enn kulørt karmana.. Men enig i det med farge.. Når det er sagt, oppsettet til vår nyklippte venn evo, er lekkert..
    Jada, jada, men kan ikke skryte for mye! Mannen blir jo bare eplekjekk ;)
    Eplekjekk er jeg uansett ;)

O

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.550
    Sted
    Smurfeland
    elefantmannen:

Det hadde vært enkelt for meg også å konkludere på den måten hvis jeg var sikker på at analogdelen i EMC-1 og ECD-2 var like, men det er jeg langt fra. I tillegg var det et par-tre uker mellom de to oppsettene, så jeg registrerte først bare at jeg ikke var i stand til å høre at lyden var blitt dårligere, og etter litt mer lytting syns jeg den var mer kroppslig og fyldigere enn slik jeg husket lyden fra den rene CD-spilleren. Så jeg kan strengt tatt ikke si at jeg hørte forskjell på drivverkene eller at det ene var bedre enn det andre, når det like sannsynlig kan ha vært forskjell på DAC'ene.

Uansett setter også jeg pris på eierglede og kvalitetsfølelse ved bruk, og jeg savner å ha en toploader. Så det blir nok noe sånt etterhvert, og hvis lyden blir bedre i samme slengen så gjør jo ikke det noe. Den irrasjonelle hifidelen av hjernen min håper og tror jo litt det. :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    elefantmannen:

Apropos drivverk. Kjøpte et drev hos Clas for å koble til laptopen. Makan til treskeverk og plastdritt. Kan ikke si at det direkte røsket i dansefoten, nei.
    Det sier seg jo selv :)

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Gratulerer med reimdrivverk Ove??????????????????
    Men kom det itte i trekasse...seriøs hifi leveres jo i trekasser????????????????????????
    Bare kødder, dette ser bra ut, blir spennende med ditto dac på plass????????????
    Nyt lydbilde så lenge!??????

gismo
    Takk for det,Dag :)
    Nyter jeg vet du ;)

O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.853
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, Ove.

Noen uhelbredelige skeptikere - finnes bla her - har brukt en god porsjon energi på å fornekte dette med kvalitetsforskjell på CD-drev.
    Å være skeptisk er jo ikke det samme som å fornekte.
    Selvsagt ikke. Ikke så lenge man får karre seg ut og faktisk sjekke ut «hands on». Hvis det blir til at man bare sitter på rumpa si og synliggjør sin skepsis gjennom tastaturet dag ut og dag inn, så er resultatet omtrent det samme som å fornekte.

- Sex er oppskrytt. Det er jo bare mas, masse slit og spill av kroppsvæske.
    - Har du prøvd det?
    - Nei. Skeptisk!

God morgen! :)
    Ikke enig i at det er fullt så enten/eller. Man kan være skeptisk uten å fornekte, selv om man ikke har anledning til å etterforske alt mulig selv.

Men fordi jeg ikke vil framstå som en tastaturteoretiker som er skeptisk bare fordi jeg syns det er kult å kverulere, så kan jeg fortelle at noe av min skepsis bunner i det faktum at jeg ikke er istand til å oppdage noen lydforringelse etter å ha gått fra EMC-1 UP med spiderclamp som liksom har fått litt ord på seg opp gjennom årene for å være et ganske så supert drivverk, og en EC DAC som blir matet av en bluray spiller. Snarere tvert i mot, så syns jeg faktisk lyden ble en anelse bedre med sistnevnte oppsett, og da blir jeg usikker på hva drivverket egentlig har å si for lyden ved digital avlesning.

Og selv om jeg altså er litt skeptisk, noe jeg syns bør være lov (de greiene her koster jo penger), så startet jeg faktisk tråden du linket til fordi jeg vurderer å kjøpe et eget cd-drivverk allikevel, fordi jeg er åpen for at det faktisk kan ha noe for seg. Det er vel ikke akkurat å fornekte, eller? :rolleyes:
    Men da er du jo en sånn som faktisk har gjort en anstrengelse ("hands on"), og ikke "bare sitter på rumpa si ..." . Og liker du det, så er det ingen andre som har noe å si.

Kan fortelle at jeg har gjort mine forsøk på å spare penger, jeg også, og således hektet til billig CD-spiller, DVD- og BD-spiller (flere av de står her hjemme ennå). Det drevet som er i drift pt, er det som er desidert eldst av dem alle, og har mest sannsynlig dårligst specs også. Ikke store forskjeller, nei - i mine skrøpelige ører. Men absolutt nok til å forsvare plassen sin.

NB! Ikke ment spes til "elefantmannen"! Men dette er klassisk HFS om dagen. De som sverger til rimeligere saker, tror visst at det er bare de som kan tenke seg å spare kr her og der. Jeg har hatt mine runder med installasjonskabler, CO-kabler, van Damme osv. Billige kina-rør, billige platespillermatter, drivverk mm. Har prøvd å tilvenne meg, i håp om å spare pæng. Men lander alltid på det jeg liker best, så får ting bare koste som de koster (innenfor smertegrensen for min økonomi). Dessverre er det urovekkende ofte at gode ting gjerne koster litt penger. Så får hver enkelt bestemme selv om det er verdt prisen.

Hadde jeg satset mer på digital, så hadde jeg smæcket til på feks en CEC, jeg også. :)

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    elefantmannen:

Det hadde vært enkelt for meg også å konkludere på den måten hvis jeg var sikker på at analogdelen i EMC-1 og ECD-2 var like, men det er jeg langt fra. I tillegg var det et par-tre uker mellom de to oppsettene, så jeg registrerte først bare at jeg ikke var i stand til å høre at lyden var blitt dårligere, og etter litt mer lytting syns jeg den var mer kroppslig og fyldigere enn slik jeg husket lyden fra den rene CD-spilleren. Så jeg kan strengt tatt ikke si at jeg hørte forskjell på drivverkene eller at det ene var bedre enn det andre, når det like sannsynlig kan ha vært forskjell på DAC'ene.

Uansett setter også jeg pris på eierglede og kvalitetsfølelse ved bruk, og jeg savner å ha en toploader. Så det blir nok noe sånt etterhvert, og hvis lyden blir bedre i samme slengen så gjør jo ikke det noe. Den irrasjonelle hifidelen av hjernen min håper og tror jo litt det. :)
    ok, skjønner, da misforsto jeg litt.
    trodde du prøvde både emc-1 og blurayspilleren som rent drivverk til mating av dacen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.550
    Sted
    Smurfeland
    ^Nei, den ene gikk ut litt før det andre kom inn, så jeg fikk aldri sammenlignet direkte. Oppfyller vel ikke akkurat kravene til ABX testing, men jeg opplevde at det var forskjell i favør DAC + Sony bluray. Funker jo fint, men skuffen føles temmelig jalla i forhold til en toploader.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.550
    Sted
    Smurfeland
    Selvsagt ikke. Ikke så lenge man får karre seg ut og faktisk sjekke ut «hands on». Hvis det blir til at man bare sitter på rumpa si og synliggjør sin skepsis gjennom tastaturet dag ut og dag inn, så er resultatet omtrent det samme som å fornekte.

- Sex er oppskrytt. Det er jo bare mas, masse slit og spill av kroppsvæske.
    - Har du prøvd det?
    - Nei. Skeptisk!

God morgen! :)
    Ikke enig i at det er fullt så enten/eller. Man kan være skeptisk uten å fornekte, selv om man ikke har anledning til å etterforske alt mulig selv.

Men fordi jeg ikke vil framstå som en tastaturteoretiker som er skeptisk bare fordi jeg syns det er kult å kverulere, så kan jeg fortelle at noe av min skepsis bunner i det faktum at jeg ikke er istand til å oppdage noen lydforringelse etter å ha gått fra EMC-1 UP med spiderclamp som liksom har fått litt ord på seg opp gjennom årene for å være et ganske så supert drivverk, og en EC DAC som blir matet av en bluray spiller. Snarere tvert i mot, så syns jeg faktisk lyden ble en anelse bedre med sistnevnte oppsett, og da blir jeg usikker på hva drivverket egentlig har å si for lyden ved digital avlesning.

Og selv om jeg altså er litt skeptisk, noe jeg syns bør være lov (de greiene her koster jo penger), så startet jeg faktisk tråden du linket til fordi jeg vurderer å kjøpe et eget cd-drivverk allikevel, fordi jeg er åpen for at det faktisk kan ha noe for seg. Det er vel ikke akkurat å fornekte, eller? :rolleyes:
    Men da er du jo en sånn som faktisk har gjort en anstrengelse ("hands on"), og ikke "bare sitter på rumpa si ..." . Og liker du det, så er det ingen andre som har noe å si.

Kan fortelle at jeg har gjort mine forsøk på å spare penger, jeg også, og således hektet til billig CD-spiller, DVD- og BD-spiller (flere av de står her hjemme ennå). Det drevet som er i drift pt, er det som er desidert eldst av dem alle, og har mest sannsynlig dårligst specs også. Ikke store forskjeller, nei - i mine skrøpelige ører. Men absolutt nok til å forsvare plassen sin.

NB! Ikke ment spes til "elefantmannen"! Men dette er klassisk HFS om dagen. De som sverger til rimeligere saker, tror visst at det er bare de som kan tenke seg å spare kr her og der. Jeg har hatt mine runder med installasjonskabler, CO-kabler, van Damme osv. Billige kina-rør, billige platespillermatter, drivverk mm. Har prøvd å tilvenne meg, i håp om å spare pæng. Men lander alltid på det jeg liker best, så får ting bare koste som de koster (innenfor smertegrensen for min økonomi). Dessverre er det urovekkende ofte at gode ting gjerne koster litt penger. Så får hver enkelt bestemme selv om det er verdt prisen.

Hadde jeg satset mer på digital, så hadde jeg smæcket til på feks en CEC, jeg også. :)
    Nå som vi har fått avklart det, så er jeg stort sett enig i det andre du sier også. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de gamle toploaderne til sony dukker vel opp på finn for en billig slant i ny og ne?
    x5000es og x3000es.
    en kompis av meg kjøpte et eksemplar av sistnevnte på finn for ikke så lenge siden, og det funker ifølge ham selv vel så bra som hans rådyre audio note cdt two/ii med tantalum motstandere, cerafine kapasitorer og sølvwiring opp og ned i mente.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.597
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke i den prisklassen Ove men testet 2 cd spillere og en blu ray spiller gjennom en Wadia di322 dac samt gjennom dacen i Devialet. Klarer ikke høre forskjell men må kanskje gi det tid eller så er ørene fulle av voks ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ignorance is bless. Bare la det stå til og behold ørevoksen og pengene. Var det ikke noe som het lykkefilosofer en gang i tiden? :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Er ikke i den prisklassen Ove men testet 2 cd spillere og en blu ray spiller gjennom en Wadia di322 dac samt gjennom dacen i Devialet. Klarer ikke høre forskjell men må kanskje gi det tid eller så er ørene fulle av voks ;)
    Det er ikke snakk om at du hører enorme forskjeller på drev og da særlig direkte drev. Men sett opp et direkte kontra remdrift drev
    Så hører du at det er roligere lydbilde og et mere detaljert lydbilde,hva du gidder og legge i av penger for det er jo helt og holdent opp til deg selv :)

O

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter å ha sett de på Biri Travbane (!) sammen med Manfred Man for noen år siden falt mye av glorie bort fra gutta i Toto. Store helter i ungdomsskolen, men etterhvert som flere av de falt fra, kun ute etter å tyne penger ut av musikk jeg setter pris på.. :(

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.951
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Nja,med den nye besettningen spiller de fantastisk bra. Knall bra den jeg var på i Spectrum:)

O

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.625
    Sted
    Skien
    Hei Evo
    Et lite tips er å gå på Ebay og bestille noe "original master recording" av Pink Floyd :)
    Koster litt disse skivene men duverden da for du igjen for å ha en habil CD spiller!
    Du nevnte på Horten messa att det muligens ble Munchen tur på deg denne gang, der selges det også mye utgaver med spesielt god lyd som ellers ikke er så lett å få tak i. Gled deg :)

IMG_4382.jpg

Mvh: Espen L

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei Evo
    Et lite tips er å gå på Ebay og bestille noe "original master recording" av Pink Floyd :)
    Koster litt disse skivene men duverden da for du igjen for å ha en habil CD spiller!
    Du nevnte på Horten messa att det muligens ble Munchen tur på deg denne gang, der selges det også mye utgaver med spesielt god lyd som ellers ikke er så lett å få tak i. Gled deg :)

Vis vedlegget 512982

Mvh: Espen L
    Låter sikkert bra. Men i min uvitenhet (dette vet jeg faktisk veldig lite om): Dette er vel stoff som opprinnelig kom ut på vinyl. Hva er da "original master recording" utgitt på CD? Er det en remastring ut fra originale master tapes elle hva?
    Prøver å være litt seriøs for en gangs skyld.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn