Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Må jo det, noen er jo slemme i mot folk som repeterer musikken de spiller😳😉.
    Har ikke hørt den før selv, jeg må si jeg liker den.
    Ja, noen er bare så slemme! Skammelig 😆
    I et sjeldent svakt øyeblikk må jeg innrømme at det jeg spiller av nyutgitt musikk blir sjeldnere og sjeldnere.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.098
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bl´r vel litt feil å kalle Freudiana for en "Alan Parsons"?? Han får "credit" for "additional keyboard" & "producer"??

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.904
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Bl´r vel litt feil å kalle det for en "Alan Parson"?? Han får "credit" for "additional keyboard" & "producer"??

Sant nok, Woolfson og Parsons jobbet jo mye sammen. Du glemte John Miles😉😁

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.364
    Torget vurderinger
    0
    Behagelig og effektiv psykoakustisk farge på lyset i det sorte hullet (y) :coffee:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.064
    Sølle700. 000 blanke. 😊
    Tror heller jeg ville gått for den integrerte Vinni Rossi ampen vi lyttet til musikk via i Gøteborg da Bluesbreaker.
    Som opsjon tror jeg det er mer moro å hente ut av Karan monoblokker og pre til omtrent samme pris brukt, enn den nye Aavik saken.
    Ja, til monsterforsterkere :giggle:
    Meg om det!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.534
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tror heller jeg ville gått for den integrerte Vinni Rossi ampen vi lyttet til musikk via i Gøteborg da Bluesbreaker.
    Som opsjon tror jeg det er mer moro å hente ut av Karan monoblokker og pre til omtrent samme pris brukt, enn den nye Aavik saken.
    Ja, til monsterforsterkere :giggle:
    Meg om det!
    Er enig i at Vinnie Rosso Bramah til 450 tusen låt bra, og fikk virkelig liv i de relativt små QLN Prestige 5 i Gøteborg. Hadde aldri trodd det gikk an å få så mye ut av de høyttalerne. 👍

Ser du digger monsterforsterkere power.😊
    Den tid hvor en skikkelig forsterker må se ut som Vemork kraftstasjon, - både utapå og inni, er antagelig forbi.

Monster?
    Den integrerte Aavik forsterkeren er 2x200 watt i REN KLASSE A.😆
    Anlegget avbildet over her spilte med et voldsomt overskudd.
    Jeg var dog litt forsiktig med prisen på Aavik 880i. Man må legge på ytterligere 50 tusen. Altså 750 000 kroner. 😊
    Antagelig var det Ansuz kabler og remedier for mye mer, MEN det spilte fantastisk!

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.904
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Er enig i at Vinnie Rosso Bramah til 450 tusen låt bra, og fikk virkelig liv i de relativt små QLN Prestige 5 i Gøteborg. Hadde aldri trodd det gikk an å få så mye ut av de høyttalerne. 👍

Den tid hvor en skikkelig forsterker må se ut som Vemork kraftstasjon, - både utapå og inni, er antagelig forbi.

Monster?
    Jeg var dog litt forsiktig med prisen på Aavik 880i. Man må legge på ytterligere 50 tusen. Altså 750 000 kroner. 😊
    Antagelig var det Ansuz kabler og remedier for mye mer, MEN det spilte fantastisk!
    Uten tvil så spilte det bra, men jeg hadde nok ikke kjøpt det merke uansett😉. Til den prisen er det mye annet gøy🥳.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.534
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Uten tvil så spilte det bra, men jeg hadde nok ikke kjøpt det merke uansett😉. Til den prisen er det mye annet gøy🥳.
    Nei, jeg hadde heller ikke kjøpt Børresen/ Aavik vi hørte, eller noe annet i prisklassen, uansett om jeg hadde pengene. Hadde jeg hatt mye penger å handle for, så synes jeg PS Audio Aspen F30 er en høyttaler JEG liker enda bedre enn noen av Børresen sine.
    Den er også dyr men framstår likevel som mer fornuftig prissatt. Hadde jeg vært Lottomillionær skulle jeg vurdert de seriøst.
    Uansett er det mye penger å bruke flere millioner på stereoanlegg.

Likevel synes jeg det er greit at de som har lyst og råd gjør hva de vil med egne midler, så lenge det ikke skader noen.
    Faktisk er det veldig bra for oss som opererer i mer beskjedne prisklasser, for etterhvert vil også rimeligere produkter dra nytte av spydspissteknologien.

Det irriterer meg ørlite at en del folk ikke anerkjenner at det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet på "kjøpe hifi".
    Litt annerledes er det m de som bygger sjøl, men de betaler også mer for de beste høyttalerelmentene, f.eks.

Dere som har hørt dette Børresen /Aavik /Ansuz anlegget som var oppsatt på Mala i helga,
    -et konstruert tankeeksperiment :
    Hvordan hadde det vært hvis man utelot alt av Ansuz kabler, demping, osv, og erstattet det med noe relativt sett No-nonsens fra f. eks Blue Jeans, Supra eller Biltema?
    Det hadde vært et artig forsøk. Jeg har ikke fasit.
    Hadde man da hatt samme gode lyden?

Dette forutsatt at du likte det du hørte her. Antagelig er det flere som ikke gjør det, men husk i hvert fall på at det er forskjell på å mislike lyden versus å mislike prislappen.

Ønsker alle som liker Toto, Supertramp John Miles Pink Floyd (skal vi ta med Manfred Mann?) OG Deep Purple, en flott tirsdag!😊🎠

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.904
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Nei, jeg hadde heller ikke kjøpt Børresen/ Aavik vi hørte, eller noe annet i prisklassen, uansett om jeg hadde pengene. Hadde jeg hatt mye penger å handle for, så synes jeg PS Audio Aspen F30 er en høyttaler JEG liker enda bedre enn noen av Børresen sine.
    Den er også dyr men framstår likevel som mer fornuftig prissatt. Hadde jeg vært Lottomillionær skulle jeg vurdert de seriøst.
    Uansett er det mye penger å bruke flere millioner på stereoanlegg.

Likevel synes jeg det er greit at de som har lyst og råd gjør hva de vil med egne midler, så lenge det ikke skader noen.
    Faktisk er det veldig bra for oss som opererer i mer beskjedne prisklasser, for etterhvert vil også rimeligere produkter dra nytte av spydspissteknologien.

Det irriterer meg ørlite at en del folk ikke anerkjenner at det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet på "kjøpe hifi".
    Litt annerledes er det m de som bygger sjøl, men de betaler også mer for de beste høyttalerelmentene, f.eks.

Dere som har hørt dette Børresen /Aavik /Ansuz anlegget som var oppsatt på Mala i helga,
    -et konstruert tankeeksperiment :
    Hvordan hadde det vært hvis man utelot alt av Ansuz kabler, demping, osv, og erstattet det med noe relativt sett No-nonsens fra f. eks Blue Jeans, Supra eller Biltema?
    Det hadde vært et artig forsøk. Jeg har ikke fasit.
    Hadde man da hatt samme gode lyden?

Dette forutsatt at du likte det du hørte her. Antagelig er det flere som ikke gjør det, men husk i hvert fall på at det er forskjell på å mislike lyden versus å mislike prislappen.

Ønsker alle som liker Toto, Supertramp John Miles Pink Floyd (skal vi ta med Manfred Mann?) OG Deep Purple, en flott tirsdag!😊🎠
    Mye klokt du skriver her blues😉😁.
    Klart at de "billigere" produktene drar nytte av sine storebrødre, gårsdagens toppmodeler føres vel videre i dagens småbrødre🤔 så det er der vi kan gjøre kuppene. PS audio lager mye bra men har ikke det " utseendet" som appelerer til meg. I samme prisklasse er det bøsere ting🥳.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.098
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Siden du legger opp bilde av PF-WYWH, får du et bilde av en av mine.
    Denne er mixet noe annerledes enn alle de andre. Har standard - Guthrie, Plante & Grundman remixen & denne.
    Av alle liker jeg den gamle SQ-Quad´en best, hvad lyden anngår ;)

L1000254.JPG

L1000256.JPG

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.064

Monster?
    UANSETT så er prisdomenet 400-750 tusen langt over hva jeg kan spandere på meg.
    Men det gjør ikke at jeg henger med hode eller flyr rundt grønn av misunnelse for det.
    Det er livet simpelthen for kort til.

Leser at den integrerte Aavik forsterkeren er en råtass, men prismessig helt på tyttebærtur etter mitt skjønn.
    Her er jeg i akkurat samme vurderingsmodus som deg når det gjelder hva man får for pengene.
    Personlig tror jeg at jeg kunne ha kommet langt med en EAM eller Coda (klasse A eller A/B) forsterker til under 1/4 av prisen, og hatt det like gøyalt og tilfredsstillende.

Og så er jeg nok ikke enig med deg i at "monsterforsterkere" har hatt sin æra, og er på vei ut.
    Det er noe med en overdimensjonert strømforsyning som jeg hører bare har det når musikk formidles.
    Jmfr. hva som skjedde med din egen Octave forsterker når du koblet på ekstern strømforsyning ;)
    Denne vektløsheten, og indikasjonen på at det er MYE mer å gå på ("dynamic headroom" om du vil) som mange forsterkere ikke har.
    Det nytter ikke å kle innmaten opp i "fanzy" bokser, og jekke opp prisen med 3,14 om man har spart på "konfekten".
    Jeg sier da IKKE at dette er tilfelle for omtalte Aavik integrerte forsterker.
    Den kan jeg ikke mene noen ting om da jeg ikke har hørt den formidle musikk i noe oppsett.

Det hadde som du skriver i ditt neste innlegg vært interessant å koble ned all hundedyr Anzus kabling, og satt inn et kabelmerke som Blue Jeans rund baut for å høre på nøyaktig samme musikken/låtene på samme volum. Hva ville skje da? Får vi en sideveis forflytning eller en klar kvalitetsforringelse av de gjengitte musikksignalene? Eller rett og slett sette Aavik ampen inn i ditt anlegg oppe i Blåskogen for å sjekke om man fremdeles har/får de samme kvalitetene som fremvises hos Mala?

Det er forskjell på å kose seg med det man utsettes for av godlyd kontra å la seg blende.
    Når det gjelder sistnevnte finner jeg deg å være for dreven til nettopp å la deg blende, samt at du har klare lydgjengivelsespreferanser i bunn som du legger til grunn når du er i lyttemodus, være seg hjemme hos andre eller på messer med produkter i eleverte prisklasser.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.534
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    UANSETT så er prisdomenet 400-750 tusen langt over hva jeg kan spandere på meg.
    Men det gjør ikke at jeg henger med hode eller flyr rundt grønn av misunnelse for det.
    Det er livet simpelthen for kort til.

Leser at den integrerte Aavik forsterkeren er en råtass, men prismessig helt på tyttebærtur etter mitt skjønn.
    Her er jeg i akkurat samme vurderingsmodus som deg når det gjelder hva man får for pengene.
    Personlig tror jeg at jeg kunne ha kommet langt med en EAM eller Coda (klasse A eller A/B) forsterker til under 1/4 av prisen, og hatt det like gøyalt og tilfredsstillende.

Og så er jeg nok ikke enig med deg i at "monsterforsterkere" har hatt sin æra, og er på vei ut.
    Det er noe med en overdimensjonert strømforsyning som jeg hører bare har det når musikk formidles.
    Denne vektløsheten, og indikasjonen på at det er MYE mer å gå på ("dynamic headroom" om du vil) som mange forsterkere ikke har.
    Og da nytter det ikke å kle det i "fanzy" bokser, og jekke opp prisen med 3,14.
    Jeg sier da IKKE at dette er tilfelle for omtalte Aavik integrerte forsterker.
    Den kan jeg ikke mene noen ting om da jeg ikke har hørt den formidle musikk i noe oppsett.
    Det hadde som du skriver i ditt neste innlegg vært interessant å koble ned all hundedyr Anzus kabling, og satt inn et kabelmerke som Blue Jeans rund baut for å høre på nøyaktig samme musikken/låtene på samme volum. Hva ville skje da? får vi en sideveis forflytning eller en klar kvalitetsforringelse av de gjengitte musikk signalene. Eller rett og slett sette Aavik ampen inn i ditt anlegg oppe i Blåskogen for å sjekke om man fremdeles har/får de samme kvalitetene som fremvises hos Mala?

Det forskjell på å kose seg med det man utsettes for av godlyd kontra å la seg blende.
    Når det gjelder sistnevnte finner jeg deg å være for dreven til nettopp å la deg blende, samt at du har klare lydgjengivelsespreferanser i bunn som du legger til grunn når du er i lyttemodus, være seg hjemme hos andre eller på messer med produkter i eleverte prisklasser.
    Jeg tror du misforstår meg litt. Du og jeg har begge lang fartstid, og utfra tidligere samtaler er vi nok mer enige enn uenige.

Selvsagt synes jeg også, at det er ville priser ute og går. 450 k for Vinnie Rossi i Gtb var mer enn nok til å heve øyenbryna. 🤔😊

Som jeg også skriver over her, er det ikke aktuelt for meg å bruke slike summer på stereo. Jeg har heller ikke økonomisk handlerom om jeg hadde hatt lyst.
    Likevel tør jeg å vise litt entusiasme når jeg hører gode ting. Sjøl om det ikke er aktuelt for meg å kjøpe.
    Jeg synes det er innmari artig å høre fete stereoanlegg! Og som du sier, så har jeg vært heldig og hørt mye bra opp gjennom åra. Det vil jeg gjerne fortsette med så lenge hørsel og humør er ok, og øra henger på. 😊

Vedr. "monster".
    I kraft av sine egenskaper er også Aavik 880 en monsterforsterker, eller råtass om du vil. Og jeg kan forsikre deg om at det ikke manglet ro eller headroom på det vi hørte, sjøl om det er snakk om en integrert forsterker. Som du vet er 200 w klasse A mye saft.
    Kunne godt ha hatt den ampen i anlegget i Blåskogen. 😆
    Jeg mangler ganske mye mht fravær av støy og nærmest uendelig ro som var tilstede på noen innspillinger vi hørte på dette anlegget på Mala. - Enda noen har sagt at det er lavt støygulv hos meg som har nokså normale greier uten "magiske" komponenter og kabler. Likevel trives jeg aller best med det jeg har hjemme, paneler, vinyl og rør. Det får være bra nok. 🥰

Tror også at du får et meget vellydende anlegg oppe og går når DPen blir friskmeldt. 👍

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.064
    Jeg tror du misforstår meg litt. Du og jeg har begge lang fartstid, og utfra tidligere samtaler er vi nok mer enige enn uenige.

Selvsagt synes jeg også, at det er ville priser ute og går. 450 k for Vinnie Rossi i Gtb var mer enn nok til å heve øyenbryna. 🤔😊

Som jeg også skriver over her, er det ikke aktuelt for meg å bruke slike summer på stereo. Jeg har heller ikke økonomisk handlerom om jeg hadde hatt lyst.
    Likevel tør jeg å vise litt entusiasme når jeg hører gode ting. Sjøl om det ikke er aktuelt for meg å kjøpe.
    Jeg synes det er innmari artig å høre fete stereoanlegg! Og som du sier, så har jeg vært heldig og hørt mye bra opp gjennom åra. Det vil jeg gjerne fortsette med så lenge hørsel og humør er ok, og øra henger på. 😊

Vedr. "monster".
    I kraft av sine egenskaper er også Aavik 880 en monsterforsterker, eller råtass om du vil. Og jeg kan forsikre deg om at det ikke manglet ro eller headroom på det vi hørte, sjøl om det er snakk om en integrert forsterker. Som du vet er 200 w klasse A mye saft.
    Kunne godt ha hatt den ampen i anlegget i Blåskogen. 😆
    Jeg mangler ganske mye mht fravær av støy og nærmest uendelig ro som var tilstede på noen innspillinger vi hørte på dette anlegget på Mala. - Enda noen har sagt at det er lavt støygulv hos meg som har nokså normale greier uten "magiske" komponenter og kabler. Likevel trives jeg aller best med det jeg har hjemme, paneler, vinyl og rør. Det får være bra nok. 🥰

Tror også at du får et meget vellydende anlegg oppe og går når DPen blir friskmeldt. 👍
    Det ser kanskje slik ut ved første øyekast Blues, men i hovedtrekk er vi enig.
    Jeg "misforsto" deg litt med vilje mhp din beskrivelse av størrelse på "monster" effektforsterkere store som Vemork/Rjukan kraftverk.
    Igjen tviler jeg ikke på din opplevelse av Aavik 880i forsterkeren, og som deg klarer jeg fint å glede meg over sublim gjengivelse av musikk uansett prisklasse, om jeg har råd eller ikke. Vinnie Rossi Bahma er en av få integrerte forsterkere jeg har lyttet til musikk via som jeg synes holder mål, gitt sanseløs prising.
    Men kjøpt den? Trur ikke det!

Ad monsterforsterkere er vel de franske monoblokkene som var på messa i Gøteborg for 4 år siden noe av det råeste jeg har hørt formidle musikk.
    Men igjen så var det ikke spart på kruttet noen steder i anlegget for øvrig. Monoblokkene hvis navn temporært er borte fra min teflondisk var også vesentlig dyrere enn nevnte Aavik. Nu vel, jeg kjøper gjerne en DP A5 hvilken dag som helst fremfor Aavik, noe jeg skulle gjort i fjor når det plutselig var hele 3 stk. til salgs 😞

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.534
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det ser kanskje slik ut ved første øyekast Blues, men i hovedtrekk er vi enig.
    Jeg "misforsto" deg litt med vilje mhp din beskrivelse av størrelse på "monster" effektforsterkere store som Vemork/Rjukan kraftverk.
    Igjen tviler jeg ikke på din opplevelse av Aavik 880i forsterkeren, og som deg klarer jeg fint å glede meg over sublim gjengivelse av musikk uansett prisklasse, om jeg har råd eller ikke. Vinnie Rossi Bahma er en av få integrerte forsterkere jeg har lyttet til musikk via som jeg synes holder mål, gitt sanseløs prising.
    Men kjøpt den? Trur ikke det!

Ad monsterforsterkere er vel de franske monoblokkene som var på messa i Gøteborg for 4 år siden noe av det råeste jeg har hørt formidle musikk.
    Men igjen så var det ikke spart på kruttet noen steder i anlegget for øvrig. Monoblokkene hvis navn temporært er borte fra min teflondisk var også vesentlig dyrere enn nevnte Aavik. Nu vel, jeg kjøper gjerne en DP A5 hvilken dag som helst fremfor Aavik, noe jeg skulle gjort i fjor når det plutselig var hele 3 stk. til salgs 😞
    MBL med de franske ampene hadde den beste lyden i Gtb for 4 år sida.
    Harddisken hos meg hakker litt den også, men av en eller annen merkelig grunn funker den bedre på HiFi enn det kjerringa sier skal handles på butikken. 🙈😊
    Apogee Apurna

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.534
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en helt ny konstruksjon.
    Bak står Michael Børresen (Børresen), og Flemming Rasmussen (Gryphon).
    Mala Audio hadde verdenspremiere nå i helga på 880i forsterkeren i funksjon. Den har vært vist tidligere. Bla i München og Horten, m9 da har den ikke vært
    "in action".
    Det nærmeste jeg har klart å finne ut av virkemåten/konstruksjon står i denne notisen fra München, skrevet i Sterophile.
    Ellers vil jeg tro at det er folk her som er dyktigere enn meg til å google. 🙂

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.904
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Den låt bra uten tvil, men jeg hadde ikke brukt 750K på den åkkesom😁.
    Jeg spilte denne på mitt eget oppsett når jeg kom hjem i fra mala. Spilte like høyt og jeg opplevde ikke noe form for støy her, det var like sort bakrund selv uten filtre i hue og ræ…😁. Så jeg kommer nok til å holde meg til Accuphase i fremtiden også🥳

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn