Når det kommer til å sammenligne de forskjellig Technics modellene både på pris og kvalitet, særlig for de som har bred erfaring med platespillere generelt, vil de største hørbare forskjellene ligge i resonansekontroll og masse. Tallerkenen på 1000r er tett på 3x, så massiv som 1200G, spilleren total over det dobbelte. For en uregulert strikkspiller ville hele prisforskjellen ligget i massen på tallerken og kanskje en litt kraftigere motor og lager, men Technics har regulering, noe som vanskeliggjør prosessen ved masseendring. At prisen på 1000r er tett på 5x 1200G, føler jeg delvis rettferdiggjøres ved at det faktisk tar 5x lenger tid å produsere den.
Jeg er nok ikke enig med Ove, at en topp arm ville gjøre forskjellene mellom 1200G og 1000r nevneverdig mindre, husk da også at en "oppgradering" av 1200 medfører 3de parts delere og inngrep utenfor garantien. Jeg tror nemlig at drivverket har langt mer betydning for totalen enn både arm og PU.
Som nevnt flerfoldige ganger, var det å gå fra den sjarmerende, men på mange måter, den simple Dais med sin 20kg tallerken, underdimensjonerte motor, upresise armbordsoppsett og utdaterte styring, en øyeåpner. Det bekreftet min opplevelse med multimillion spilleren Apolyt, som har tatt resonansekontroll til det ekstreme og som i likhet med 1000r krysser grensen for målbar w/f.