HFS3 - veien videre.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Utvikling av HFS3 er fullt i gang, og første beta er allerede på plass, men ikke til offentlig beskuelse.

I denne tråden har jeg tenkt å ta opp hvilke endringer du kan forvente, men jeg ønsker også input fra dere om evnt. ønsker.

Hva er nytt?

1. Forumdelen går fra SMF og over til vBulletin 4, og derav en ny platform som er mer stabil, raskere og som innehar langt flere bruksfunksjoner for deg som bruker.

2. Ny bruktbørs - her er ingen avgjørelse tatt med tanke på plattform. Det eneste som er sikkert er at det vil bli et system som muliggjør karaktergivning til selgere, enklere billedopplasting, litt mer info om sted, pris osv. Det vil også bli et skille mellom private og proff selgere. Det vurderes også kobling mot Payex, for å sikre både kjøper og selger mot svindelforsøk.

3. Artikler og nyheter - forsiden vil bestå av en langt mer oversiktlig side med nyheter fra bransjen + tester og artikler skrevet av våre brukere.

4. Blog - alle medlemmer vil få tilgang til egen blog-side, og her vil det også skje en kategorisering. Hvis du f.eks. har lyst til å legge ut en blog om ditt DIY-prosjekt, så har vi en egen Blog-kategori for DIY.

5. Album/galleri - alle medlemmer vil ha sin egen galleriside under sin profil, og dagens galleri vil bli fjernet.

6. Produktdatabase - oversikt over aktuelle hi-fi produkter, og mulighet for å skrive test/ gi karakter på lik linje med Audioreviews.com. Dette er ikke 100% bestemt, men vurderes sterkt.

7. Egen side med aktuelle nyheter fra norske aviser, været, økonomi osv. Det er flere som har HFS som startside, og det vurderes og sette opp en egen side som gir deg oversikt over hva som skjer i Norge og utland. Dette er litt utenfor hi-fi og musikk, og det vil derfor bli på en egen underside.

Vi kommer som sagt til å gå over til vBulletin 4, og vi har selvfølgelig mulighet til å legge til funksjoner i denne motoren, men jeg er mer opptatt av evnt. ønsker for oppsett av siden, og evnt. ønsker om tjenester som dere kunne tenkt dere i HFS3.

Sagt på en annen måte - hvordan ønsker du at HFS3 skal se ut (f.eks. hva ønsker du å se på forsiden), og hva forventer du av tjenester?

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Og gå over til vBulletin tror jeg vil være svært smart.
    Når det gjelder funksjoner har jeg ikke så mye å tillføye, de du har nevnt vil ta HFS til en ny dimmensjon.

Når det gjelder bildetrådene vil de bli som før eller blir det kun "thumbs" som man bå klikke på for å se bildet i full størrelse?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Dette ser bra ut :) Spesielt tror jeg pkt 3 kan bidra til en mer spennende side.

Ønsker:
    -Mulighet for personlig instilling av "siste fra vårt forum"
    -Mulighet for å merke en tråd slik at man kan følge med på en enkel måte selv om man ikke skriver innlegg
    -Når trådene blir lange og uoversiktelige hadde det ofte vært kjekt med en knapp under nicket som viser alle brukerens innlegg i aktuell tråd

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Skal galleri taes helt bort? Betyr det at man må gå inn på hver bruker for å se på annlegget? Galleri med masse "siklebilder" hører hjemme på Sentralen med så mye flott utstyr :) Ville kanskje også bety flere besøkende hvis folk googler etter diverse utstyr?
    Ellers høres det meste annet flott ut.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mere inndeling på bruktbørsen.

F.eks:

Forsterkere - oppdelt i integrerte, for- og effektforsterker. Gjerne også rør/transistor inndeling osv.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    Synes tilknytning til PayEx er viktig på bruktbørsen. AV Forum versjon kommer til å ha dette på AV Torget, og for min del, så er dette en sikkerhet som er gull verdt da jeg er skeptisk til så å si alle. Jeg trives bedre med sentralen på nesten alle punkter, så jeg synes dette er en viktig del å få til ved lansering av versjon 3, selv om det kanskje er noe av det mest vanskelige å gjennføre med tanke på drifting og koding.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De punktene ser veldig bra ut. Noen ønsker i tillegg:
    - Bedre søkemulighet. Dagens søk er nokså patetisk, så det har vært lettere å finne igjen gamle tråder og innlegg ved å bruke Google enn ved å bruke den innebygde søkemotoren. Mulig dette er endret allerede.
    - Bakoverkompatibilitet. Forhåpentligvis vil det være mulig å flytte over innholdet som allerede finnes på HFS til den nye plattformen, eller i det minste å gjøre det lett tilgjengelig via linker og søkemotor. Det er lagret mange fornuftige innlegg også fra folk som ikke lenger er spesielt aktive på forumet, og det vil ha en verdi å lett kunne finne tilbake til disse innleggene.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Vet det er ganske teit og egentlig i det store og hele ganske uviktig, men jeg ønsker meg mulighet for LITT større avatar ???

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    SannaX skrev:
    Skal galleri taes helt bort? Betyr det at man må gå inn på hver bruker for å se på annlegget? Galleri med masse "siklebilder" hører hjemme på Sentralen med så mye flott utstyr :) Ville kanskje også bety flere besøkende hvis folk googler etter diverse utstyr?
    Ellers høres det meste annet flott ut.
    Tanken er at hver bruker lager en eller flere galleri under sin profil, også finner vi en måte som kan hente ut de mest populære/sette albumene, i tillegg til sist lagt inn, klatrere osv. Utover det må en enten gå inn på en brukers profil eller bruke søkemotor.

Det er forøvrig ingenting i veien for å beholde dagens galleri. Det er jo ingenting i veien for å ha flere muligheter.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    el_mariachi skrev:
    Når det gjelder funksjoner har jeg ikke så mye å tillføye, de du har nevnt vil ta HFS til en ny dimmensjon.

Når det gjelder bildetrådene vil de bli som før eller blir det kun "thumbs" som man bå klikke på for å se bildet i full størrelse?
    Dette kan justeres, og det må vi ta når den tid kommer. vBulletin liker thumbs som må trykkes på, og det fungerer egentlig bra i den siste versjonen.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    asbjbo skrev:
    De punktene ser veldig bra ut. Noen ønsker i tillegg:
    - Bedre søkemulighet. Dagens søk er nokså patetisk, så det har vært lettere å finne igjen gamle tråder og innlegg ved å bruke Google enn ved å bruke den innebygde søkemotoren. Mulig dette er endret allerede.
    - Bakoverkompatibilitet. Forhåpentligvis vil det være mulig å flytte over innholdet som allerede finnes på HFS til den nye plattformen, eller i det minste å gjøre det lett tilgjengelig via linker og søkemotor. Det er lagret mange fornuftige innlegg også fra folk som ikke lenger er spesielt aktive på forumet, og det vil ha en verdi å lett kunne finne tilbake til disse innleggene.
    Søkemotoren i vBulletin er mye bedre enn dagens "patetiske" løsning, men fortsatt ikke verdens beste. Jeg tror likevel vi skal få litt et langt bedre system.

Alle innlegg fra dagens forum blir overført til det nye forumet.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    pstraums skrev:
    Vet det er ganske teit og egentlig i det store og hele ganske uviktig, men jeg ønsker meg mulighet for LITT større avatar ???
    Det tar meg 3 sekunder å endre på denne innstillingen, men jeg har ikke hatt ønske om å tillate større avatarer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Høvdingen skrev:
    pstraums skrev:
    Det tar meg 3 sekunder å endre på denne innstillingen, men jeg har ikke hatt ønske om å tillate større avatarer.
    Hva med å ikke tillate gif i avatarer, så slipper man å bruke reklameblokkeren for å bli kvitt de de åndssvake animerte avatarene?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    En ting jeg ønsker meg: Max 5 linjers signatur under innlegg og da i en mye mindre font enn selve innlegget. Dette vil forenkle lesing og dessuten redusere sideantallet i trådene.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.719
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kunne tenke meg en bedre søkefunksjon også til PMer. Synes at det er vanskelig å lete gjennom 900+ PMer uten at man kan søke på avsender eller mottaker.
    mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Et (frivillig) register over hvem som har hvilke komponenter hadde vært kjekt. Dersom man er interessert i erfaringer noen må ha hatt med et produkt som kun finnes blant 3 medlemmer som er lite aktive på sentralen så vil det være greit å kunne sende en "upm" til f.eks "Sony Walkman" som så går til de 3.

Dette er ikke et overdevet gjennomtenkt forslag.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir spennende.
    Takk for innsatsen høvding :)

P

Parelius

Gjest
    Når vi får blogger, kan vi da kutte ut alle disse «vennetrådene» og «mitt anlegg trådene». De er - forumsmessig betraktet - en dødare.

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det gjort noe om den kunne være dobbelt så "brei" f.eks? det er jo bra plass (ser det ut som i min browser iaff..) ? Skjønner at det ville vært idiotisk med 1024x768 8) . men 175x175, 175x100 eller noe lign. ? (?)

Høvdingen skrev:
    pstraums skrev:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.994
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høvdingen skrev:
    pstraums skrev:
    Å, JB 150 pix bred ville gjort seg. ;D

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Ja søren meg ! da hadde du fått med skuldern på dama di oxo :) jeg stemmer FOR! 8)

Valentino skrev:
    Høvdingen skrev:
    pstraums skrev:
    Å, JB 150 pix bred ville gjort seg. ;D

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Søkefunksjon av pm'er er ikke dumt. Det skal jeg se nærmere på. Når det gjelder register over hva ulike personer har av utstyr så tror jeg ikke vedlikehold er realistisk, men Profil-sidene blir av helt annen type, og der vil det være mulig å holde brukerne oppdatert om seg selv.

De andre forslagene som kommer frem er vel mer "tweaks" som vi kan se på når sidene er ferdig.

Jeg er fortsatt interessert i ønsker om tjenester og muligheter som brukerne kan ha behov for.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Andre har ønsket seg muligheten til å "avabonnere" på en tråd som man har postet i tidligere, slik at nye innlegg i tråden ikke lenger varsles som "nye svar på dine innlegg". Det ville bedret signal/støy-forholdet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje også en mulighet til å gjemme tråder man finner helt uinteressante, slik at disse ikke debumper andre og mer interessante tråder?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Andre har ønsket seg muligheten til å "avabonnere" på en tråd som man har postet i tidligere, slik at nye innlegg i tråden ikke lenger varsles som "nye svar på dine innlegg". Det ville bedret signal/støy-forholdet.
    Abonneringssystemet på det nye forumet er mye, mye bedre enn dagens løsning. Under din Profil har du en egen fane hvor du får opp oversikt over tråder du abbonerer på, samt muligheten til å krysse bort de du ikke ønsker lenger + en del andre muligheter.
    Kanskje også en mulighet til å gjemme tråder man finner helt uinteressante, slik at disse ikke debumper andre og mer interessante tråder?
    Muligheten til å gjemme tråder vet jeg ikke om er mulig, men du vil få muligheten til å ignorere egenvalgte brukere som du ikke "liker".

Det som blir nokså nytt i det nye forumet er at du velger hva ditt innlegg omhandler. Hvis du f.eks. legger ut et innlegg i Hifi Generelt så vil du måtte velge om ditt innlegg dreier seg om rør, forsterkere, tweaks m.m. Ved siden av overskriften i tråden vil det i parantes stå hvilken type kategori innlegget omhandler, og du vil nederst i hver avdeling (f.eks. Hifi Generelt) ha muligheten til å velge og kunne se kun innlegg som f.eks. omhandler Rør. Vi trenger ikke da å dele inn forumet i 200 kategorier, og vi får da en oppdeling innad i oppdelingen. Mulig dette ble litt rotetet forklaring, men det er så mange fordeler i det nye forumet at jeg tror de fleste ønsker vil bli innfridd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fjerne Off-topic (og You Tube) hjørnet fra "Siste fra vårt forum".
    Jeg savner også bedre søkefunksjon.
    Ellers er det mye som ser bra ut av det nye.
    Jeg ønsker ikke mer oppdeling av ulike forsterker typer. Synes vi har mange nok hjørner. Kan ikke fordra den ekstremt oppdelte foruminndelingen som f.eks avforum har.

L

larkus

Gjest
    Høvdingen skrev:
    el_mariachi skrev:

Dette kan justeres, og det må vi ta når den tid kommer. vBulletin liker thumbs som må trykkes på, og det fungerer egentlig bra i den siste versjonen.
    Bildetråder uten store flotte bilder på rekke og rad er et voldsomt tilbakeskritt!

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Det vil ikke bli noen større oppdeling, men det vil stå ved siden av overskriften hva innlegget handler om. Det er faktisk veldig smart.

Billdedtråder vil inneholde store bilder slik som før. Det vil ikke bli noen tilbakeskritt her i gården. Jeg sa kun at vBulletin er glad i Thumbs, men det betyr ikke at vi trenger å ha det slik.

R

RoDa

Gjest
    Parelius skrev:
    Når vi får blogger, kan vi da kutte ut alle disse «vennetrådene» og «mitt anlegg trådene». De er - forumsmessig betraktet - en dødare.
    Andre synes dette er hva som holder forumet flytende...

Hver sin ræv

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    2
    Fjerne vennetråder og mitt anleggtråder. ::)

Skal det være bare krangle og kveruleringstråder igjen da ?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Fjerne vennetråder og mitt anleggtråder. ::)

Skal det være bare krangle og kveruleringstråder igjen da ?
    Vi får egne blogger, gutter, blogger. Det er omtrent slik disse "mitt anlegg" og DIY bildetrådene brukes i dag, så jeg regner med at det blir minst like bra som nå, og kanskje en del nye muligheter i tillegg. Og "Vennetrådene" kan da vel fungere omtrent som i dag? Har ikke hørt noe som skulle tilsi noe annet, eller?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Dette med blogger vil komme i tillegg til vennetråder og billedtråder. Det er fullt mulig i det nye forumet og poste et innlegg på forumet, som også kommer over i deres egne blogg. Dette vil bli tydeligere når dere ser det.

Hele tanken med de nye sidene er bedre tilgang og mye større oversikt slik at ikke interessante ting drukner bort i mengden.

Det blir blant annet en link til en side som viser nyheter fra forumet, blogger, artikler, tester, galleri osv. Du får dermed oversikt over alt som har skjedd siden sist pålogging på en og samme side.

L

larkus

Gjest
    Jeg får inderlig håpe at ikke "Kabelhjørnet" blir lagt ned ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Det som blir nokså nytt i det nye forumet er at du velger hva ditt innlegg omhandler. Hvis du f.eks. legger ut et innlegg i Hifi Generelt så vil du måtte velge om ditt innlegg dreier seg om rør, forsterkere, tweaks m.m. Ved siden av overskriften i tråden vil det i parantes stå hvilken type kategori innlegget omhandler, og du vil nederst i hver avdeling (f.eks. Hifi Generelt) ha muligheten til å velge og kunne se kun innlegg som f.eks. omhandler Rør. Vi trenger ikke da å dele inn forumet i 200 kategorier, og vi får da en oppdeling innad i oppdelingen. Mulig dette ble litt rotetet forklaring, men det er så mange fordeler i det nye forumet at jeg tror de fleste ønsker vil bli innfridd.
    Dette er en god ide. Spesielt hvis det er mulig å bruke slike flagg for å sortere tråder, eller søke i dem. Kanskje noen kategorier på OT også? F.eks. en for tråder som ikke egner seg for barn og konservative?

N

nb

Gjest
    Høres lovende ut så langt, særlig om du/motoren får til en noe bedre søkefunksjon er det veldig fint. Den i dag er ikke helt i vater.

Finnes det støtte for noen "automatisk resize" av bilder, særlig at bilder kun kan ha et maks antall horisontale pixler, det er noen bilder som blir lagt ut nå som er veldig brede og det ødelegger litt lesbarheten for enkelte tråder med mindre man har skjerm med 1920-oppløsning eller så.

Store bilder er fint, for store bilder er ikke alltid fint;)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Savner litt en egen plass for å legge ting man ønsker å bytte bort av utstyr, ting som kanskje kan ligge lenge i en tråd uten å forsvinne i mengden av ting som er mer konkrete mht til hva man ønsker å ha for det, kan være alt fra at man ønsker å bytte et par ht i annen finish eller annen elektronikk for den del.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Høvdingen skrev:
    Dette er en god ide. Spesielt hvis det er mulig å bruke slike flagg for å sortere tråder, eller søke i dem. Kanskje noen kategorier på OT også? F.eks. en for tråder som ikke egner seg for barn og konservative?
    Det eneste som er synd er at dette ikke vil få tilbakevirkende kraft, slik at ingen innlegg frem til lanseringsdato av HFS3 vil bli kategorisert på denne måten. Jeg har iallefall ikke tenkt å gå gjennom 31.000 tråder for å markere hva de innholder. ;D

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.180
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Høres lovende ut så langt, særlig om du/motoren får til en noe bedre søkefunksjon er det veldig fint. Den i dag er ikke helt i vater.

Finnes det støtte for noen "automatisk resize" av bilder, særlig at bilder kun kan ha et maks antall horisontale pixler, det er noen bilder som blir lagt ut nå som er veldig brede og det ødelegger litt lesbarheten for enkelte tråder med mindre man har skjerm med 1920-oppløsning eller så.

Store bilder er fint, for store bilder er ikke alltid fint;)
    Den nye søkemotoren er mye bedre, og i tillegg vil det bli mulighet for å bruke Google (noe ala slik det er på AVforum).

Det vil også bli automatisk resize av bilder som er linket fra andre sider.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har jo kauket en del om Vanilla, tenkte jeg skulle vise et par funksjoner som jeg tror hadde gjort seg bra på HFS. Godt mulig dette lar seg gjøre vBulletin.

Tenker særlig på de diskusjoner og kommentarer som har vært i det siste.
    Noen spammer, andre kommer bare med dritt, noen vil trekke seg, andre ber om at noen blir og så videre.
    Jeg er flittig bruker av altmuligforumet YayHooray (omtalt som verdens mest ubrukelige nettsted).
    Her er det mulig å legge enkelte brukere som "Enemy", på HFSsk "idiot" eller "betonghode".

1 - Tråd startet av en idiot.
    2 - Antall tråder startet av en idiot på den siden.

3 - Her har jeg trykket på den stripete linjen og vi får se hvem idioten er. Tuco, gitt.
    Tuco predikerte veldig for diy PC-er i alt som hadde med MAC å gjøre. Ikke ulikt en viss svenske som predikerte 100-kroners cd-spillere.
    4 - Tråder startet av gode folk er merket med grønt.

Ute av syne ute av sinn!

Tilslutt er det bare feelgood og gode ting igjen :-*

Ved en viss ratio mellom Friends og Enemies får ikke personen lov til å poste lengre, kun lese.
    Mine Enemies får ikke lov å poste i mine tråder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn