Snickers-is
Bransjeaktør
Lykke til videre Bjørn, en forandring trenger heldig vis ikke alltid å være til det dårligere i det lange løp.
Men selger du foto, så er mye gjort om du fører Canon og Nikon + litt av de andre "usual suspects". Du har sikkert også proffe importører i ryggen (uten at jeg vet noe om hvordan de opptrer).Det er sikkert nok potensielle kunder av (tyngre) HiFi som har så mange teknologi- og merkepreferanser at en sjappe/kjede/whatever som ikke fører ønsket type er uinteressant. Så lenge det finnes 2356235 produsenter av HiFi vil aldri noen kunne gjøre alle til lags, uansett hvor proffe de er og hvor agressivt de priser osv.Snickers-is skrev:Jeg blir smått uvel av det jeg skal til å si nå, men det har seg slik at som fotointeressert har jeg sett nevnte tendens. De som klarer å stikke seg ut som interessante i den sammenhengen er ikke de små butikkene, men Japan Photo som på utmerket vis klarer å være prismessig konkurransedyktige og som samtidig har temmelig bra kompetansenivå, finnes mange steder, har ufattelig mye i butikkhyllene, tilbyr nett og butikksalg side om side og er svært seriøse med reklamasjoner osv.
fjellvåk skrev:Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
Desto mer prblematisk at det er så mange ulike aktører som konkurrerer om det knøttlille markdet som er.fjellvåk skrev:Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
Tja. Flesteparten av alle bilder tas med mobilen, det samme gjelder etter hvert mesteparten av musikklytting. Alle hører på musikk, alle fotograferer. Relativt få er opptatt av fotografi, relativt få er opptatt av HiFi.fjellvåk skrev:Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
Er ikke så sikker på det; f.eks. hjemme hos mine foreldre er det 2 digitale kamera, ingen CD spiller, hos min bror er det 2 digitale, 2 speilrefleks kamera og 1 CD spiller...osv..De leverer inn brikker for fremkalling av bilder i tillegg til pc, de kjøper aldri musikk (eller laster ned...), kun musikk på radio. Jeg kunne fortsatt med hele nabolaget...erato skrev:Tja. Flesteparten av alle bilder tas med mobilen, det samme gjelder etter hvert mesteparten av musikklytting. Alle hører på musikk, alle fotograferer. Relativt få er opptatt av fotografi, relativt få er opptatt av HiFi.fjellvåk skrev:Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
Enig her flinkgutt. Når en tenker på at de aller fleste nordmenn kjøper hifi o.l. hos Elkjøp og co., samt litt hos Soundgarden og Klubben, så blir det ofte nesten tragikomisk hvor mye vi her på HFS klarer å sutre og klage over de uavhengige forhandlerne som fortsatt klorer seg fast. Joda, vet det fortsatt er mange aktører i Norge i forhold til folketall, men de kan vel forsvinne veldig fort hvis ingen handler hos dem. Nord for Trondheim finnes det vel knapt noen uavh. hifi-butikk lenger, så veldig synd det ikke er mulig å drive en i Tromsø.f skrev:Det er vel også derfor det er så jæ... provoserende at enkelte "mobber" forhandlere her inne på HFS.
Jeg synes også det er synd om ting skulle utvikle seg slik at en til slutt kun sitter igjen med Hifiklubben, Soundgarden og lignende. Når det er sagt tror jeg faktisk flere hififorhandlere i så fall er litt selvforskyldt i dette. Jeg har de seneste månedene drevet og vurdert forskjellige løsninger m.h.t. endringer i mitt anlegg. I den forbindelse har jeg henvendt meg pr. e-mail til flere forhandlere her hjemme, som faktisk har funnet det for godt ikke å svare. Slikt kan det jo ikke bli noe salg av, hverken der og da og trolig heller ikke senere. La meg for ordens skyld presisere at det dreide seg om helt vanlige forespørsler på produkter, ikke henvendelser av typen med urealistiske forventninger om store prisavslag.torem skrev:Enig her flinkgutt. Når en tenker på at de aller fleste nordmenn kjøper hifi o.l. hos Elkjøp og co., samt litt hos Soundgarden og Klubben, så blir det ofte nesten tragikomisk hvor mye vi her på HFS klarer å sutre og klage over de uavhengige forhandlerne som fortsatt klorer seg fast. Joda, vet det fortsatt er mange aktører i Norge i forhold til folketall, men de kan vel forsvinne veldig fort hvis ingen handler hos dem. Nord for Trondheim finnes det vel knapt noen uavh. hifi-butikk lenger, så veldig synd det ikke er mulig å drive en i Tromsø.f skrev:Det er vel også derfor det er så jæ... provoserende at enkelte "mobber" forhandlere her inne på HFS.
I Norge er det jo ikke toll på elektronikk så det er ingen grunn til at kostbar elektronikk skal være betraktelig dyrere her.RoDa skrev:Går ikke an å leve av og selge Hi-Fi, sier buttikkeieren.
Å så dumt at det ikke går an, sier de potensielle kundene.
Hva om de potensielle kundene kjøper noe istedet for å sutre?
Jeg prøver også å støtte norske forhandlere og synes det er viktig. Enkelte forhandlere har svært god service.cybervision_ skrev:Men RoDas poeng er også viktig, vi kan ikke klage på få butikker og så kjøpe alt på nett. Jeg har med alle mine nåværende komponenter støttet forhandlere direkte og synes det er viktig, men har ikke alltid gjort det.
Ellers har jeg også opplevd at det ikke alltid er den store selgerlysten i mange av pusherne. Har flere ganger sendt mail angående et merke de har agentur på:
"Lurte på om du hadde produkt X på lager, eventuelt når det blir tilgjengelig."
"Vi har ikke produktet inne, kanskje det kommer inn etterhvert. Takk for henvendelsen."
Ja, faktisk da hadde ikke trynefaktoren spillt noen rolle ;DSnickers-is skrev:Rent prinsipielt, ville det vært en dårligere eller bedre verden om hifi var priset lavest mulig uten prutningsmonn?
Bedre. Vil jeg prute, forhandle og lignende kjøper jeg heller persiske tepper.Snickers-is skrev:Rent prinsipielt, ville det vært en dårligere eller bedre verden om hifi var priset lavest mulig uten prutningsmonn?
Hver mann sine prioriteringer, for meg har garanti liten verdi. Jeg kjøper ikke ekstremt dyre saker, og ingen ting av det jeg har kjøpt har sviktet meg så langt. Det er lett å finne ut hva noe kan fås hjem for fra utlandet, og er det mye billigere, så gjør jeg heller det. Jeg aner ikke hva innprisen til forhandlere er, det er forsåvidt ganske uinteressant, det som er interessant for meg de gangene jeg bryr meg om prisen er hva det koster meg gjennom alternative kanaler, ikke hvor mye norsk forhandler tjener på å selge meg sakene.Snickers-is skrev:Det står jo i grell kontrast til Anonyms behov for å "få mer enn gratis frakt"...
100% enig. Har aldri hørt på noe hos en lokal forhandler for å kjøpe det på nett.nb skrev:Men jeg støtter absolutt RoDa, bruker man ekspertisen og tiden til en lokal forhandler, er det skikkelig frekt å handle på nett eller andre steder etterpå for å spare noen lapper.Snickers-is skrev:Rent prinsipielt, ville det vært en dårligere eller bedre verden om hifi var priset lavest mulig uten prutningsmonn?
Mener du at en ikke skal prute på dyre produkter?Snickers-is skrev:Det står jo i grell kontrast til Anonyms behov for å "få mer enn gratis frakt"...