Hi-Fi Huset i Tromsø

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.388
    Antall liker
    16.617
    Sted
    Østfold
    Lykke til videre Bjørn, en forandring trenger heldig vis ikke alltid å være til det dårligere i det lange løp.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Det finnes et liv, til og med et meget godt et, etter å ha gått "dunken" med HIFI. Lykke til med fremtiden, Bjørn!

    Hilsen en som snakker av erfaring.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Bedre lykke neste gang!

    Det er en fa.. så tøff bransje du/dere er innvolvert i.

    Det er ikke alle som kan hjernevaske befolkningen med reklame i postkasser, og TV i beste sendetid :'(
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Trist at vi mister så mange frittstående butikker i Norge. Snart er det bare et par-3 kjeder igjen. Butikker som denne vil bli savnet
    Lykke til videre Bjørn
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Takk for både sympati og forståelse.

    Det har vært hardt arbeid og en tålmodighetsprøve av de få siden oppstarten. Og rik har ingen blitt. Jeg hadde selvsagt en visjon om å gjøre dette til noe større enn jeg klarte å få til, men til det trengs det kapital, og ikke minst betalende kunder. Som sosialt tilbud var butikken helt suverent for mange, og litt kaffeservering har det jo vært. Nye venner har man også fått, og det er jo positivt bare det!

    En annen ting jeg har satt pris på er at man har fått blitt kjent med flere innen bransjen, som også leverer svært gode produkter. Men det er synd at det er noen dominerende kjeder som sitter på mesteparten av markedet, og som vi nok får se mer av: nettbutikker som er i ferd med å bli så omnipotente at jeg frykter for at fotobransjen bare er begynnelsen på hva slags marked vi vil få i fremtiden. Og jeg vet jo selv at man går dit man finner det beste tilbudet. Derfor må man sitte inne på egne agenturer. Men parallell-import kan jo likevel forekomme. Dette er riktignok bare noen tanker jeg har gjort meg, men det slår meg hvor mye som har endret seg bare de 10 siste årene.


    Mvh. Bjørn
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.388
    Antall liker
    16.617
    Sted
    Østfold
    Jeg blir smått uvel av det jeg skal til å si nå, men det har seg slik at som fotointeressert har jeg sett nevnte tendens. De som klarer å stikke seg ut som interessante i den sammenhengen er ikke de små butikkene, men Japan Photo som på utmerket vis klarer å være prismessig konkurransedyktige og som samtidig har temmelig bra kompetansenivå, finnes mange steder, har ufattelig mye i butikkhyllene, tilbyr nett og butikksalg side om side og er svært seriøse med reklamasjoner osv. Det er jo en gang slik at for å kunne konkurrere med dette må man faktisk drive en kjede. Jeg føler ikke at hifibransjen har noe motstykke ennå, men hifiklubben og soundgarden er tross alt nærmest. For oss "ultraentusiaster" virker de kanskje ikke så forbrukerorienterte men for menigmann er de ganske godt tilpasset. Det som mangler om man skal sammenlikne med Japan Photo er kompetansen, breddeutvalget og servicen. Det gjør at Japan Photo fremstår som en proffshop som knapt har Elkjøp som konkurrent, mens de to andre nevnte kjedene har Elkjøp som sin største konkurrent.

    Skulle jeg ønske meg en butikk som kunne presentere mine produkter skulle det vært en kjede som satset på romslige lokaler der det finnes folk, relativt agressiv prising, omfattende, seriøs og målrettet markedsføring, høy fagkompetanse fra folk med beina på bakken, veldig stor bredde i utvalget og mye varer på lager, offensivt servicenivå osv, kort sagt, veldig mye av det samme om nevnte fotokjede.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    En ting skal du ha Bjørn, etter å ha gått gjennom tråden din; Jeg har aldri sett maken til utførlig presentasjon av produkter, uten klipp og lim fra alskens nettsider! Honnør, for en tålmodighet og entusiasme!

    Synd det ble slik da, var i tilsvarende situasjon i 1996/7 med en butikk i Porsgrunn som solgte utstyr for HifiHuset og Akustikk som den gang holdt til under samme tak på Jar. Nå var jeg ansatt så det var ikke min lommebok det gikk utover og salget var ikke så galt, men det var gjort noen disposisjoner i forkant som egentlig gjorde at vi kjørte med punktert hjul hele tiden desverre.

    Lykke til videre!
     
    N

    nb

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg blir smått uvel av det jeg skal til å si nå, men det har seg slik at som fotointeressert har jeg sett nevnte tendens. De som klarer å stikke seg ut som interessante i den sammenhengen er ikke de små butikkene, men Japan Photo som på utmerket vis klarer å være prismessig konkurransedyktige og som samtidig har temmelig bra kompetansenivå, finnes mange steder, har ufattelig mye i butikkhyllene, tilbyr nett og butikksalg side om side og er svært seriøse med reklamasjoner osv.
    Men selger du foto, så er mye gjort om du fører Canon og Nikon + litt av de andre "usual suspects". Du har sikkert også proffe importører i ryggen (uten at jeg vet noe om hvordan de opptrer).Det er sikkert nok potensielle kunder av (tyngre) HiFi som har så mange teknologi- og merkepreferanser at en sjappe/kjede/whatever som ikke fører ønsket type er uinteressant. Så lenge det finnes 2356235 produsenter av HiFi vil aldri noen kunne gjøre alle til lags, uansett hvor proffe de er og hvor agressivt de priser osv.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Riktigere er vel å si at det finnes "2356235" ompakningsartister innen hifi?

    Og at dette er hovedproblemet i dag?

    Før var det unike produsenter med unike løsninger, i dag skal du lete lenge etter slike. De finnes, men verdsettes gjerne ikke like høyt som produsentene som er dyktige på markedsføringen.
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.200
    Antall liker
    318
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    fjellvåk skrev:
    Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.

    Helt enig
     
    N

    nb

    Gjest
    fjellvåk skrev:
    Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
    Desto mer prblematisk at det er så mange ulike aktører som konkurrerer om det knøttlille markdet som er.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.818
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    fjellvåk skrev:
    Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
    Tja. Flesteparten av alle bilder tas med mobilen, det samme gjelder etter hvert mesteparten av musikklytting. Alle hører på musikk, alle fotograferer. Relativt få er opptatt av fotografi, relativt få er opptatt av HiFi.
     
    F

    fjellvåk

    Gjest
    erato skrev:
    fjellvåk skrev:
    Å sammenligne foto og hifi er ikke relevant i det hele tatt. Tar bilder gjør alle; mor, far, bestemor, søster og bror, hifi er det nesten ingen som driver med, relativt sett.
    Tja. Flesteparten av alle bilder tas med mobilen, det samme gjelder etter hvert mesteparten av musikklytting. Alle hører på musikk, alle fotograferer. Relativt få er opptatt av fotografi, relativt få er opptatt av HiFi.
    Er ikke så sikker på det; f.eks. hjemme hos mine foreldre er det 2 digitale kamera, ingen CD spiller, hos min bror er det 2 digitale, 2 speilrefleks kamera og 1 CD spiller...osv..De leverer inn brikker for fremkalling av bilder i tillegg til pc, de kjøper aldri musikk (eller laster ned...), kun musikk på radio. Jeg kunne fortsatt med hele nabolaget...
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Slik som fotomarkedet, så konsumeres musikk stadig mer annerledes enn tidligere. Det er klart, at med konto på steder som Spotify, så er mitt behov for å kjøpe en masse plater noe redusert. Men det kan jo selvfølgelig ha med at kjøpekraften min har vært svekket i det siste.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.388
    Antall liker
    16.617
    Sted
    Østfold
    Så lenge vi snakker om produkter som i den ene enden selges til "alle og en hver" på nettet og til "entusiastene" i "entusiastbutikker" så er likhetene IMO tilstrekkelige.

    Det at man kan tilby Canon, Nikon, Sony, Pentax, Panasonic, Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss og dermed være temmelig godt dekket er selvsagt korrekt, men det er temmelig mye tilbehør man skal kunne tilby om man skal være en komplett tilbyder. Innen hifi må man tilby temmelig mange merker for å kunne være aktuell leverandør for de fleste, men man behøver ikke dekke like mange produktgrupper. Dekningsgraden på dyre ting er temmelig astronomisk ift konsumentvarer, så det burde ikke være noen umulighet å få til en forretningsmodell som likner:

    HFK har DG på 37% (2009)
    SG har DG på 34% (2009)
    Elkjøp har DG på 21% (2009)

    BTW Bjørn, det er 2008-regnskapet du mener? Innleveringsfristen for 2009-regnskapet er jo månedsskiftet aug/sept i år, så om offentlige myndigheter hadde tvangsoppløst alle bedrifter som ikke har levert 2009-regnskapet ville 90% av det norske næringslivet vært historie.
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det stemmer det Snickers: revisor har godkjent alt i 2008, det har ikke blitt innsendt pga. krøll med regnskapsfører. Beskjeden om å få dette innsendt kom ikke tidsnok i klartekst slik at det har blitt slik det har blitt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.443
    Antall liker
    2.990
    Med forbehold om at jeg ikke kjenner fakta: Hvis jeg hadde drevet en virksomhet hvor jeg hadde mitt arbeide og hentet mitt levebrød fra, hadde aldri jeg tillatt at "små detaljer" som at noe krøll med en regnskapsfører skulle være utslagsgivende for at jeg hadde en arbeidsplass og et levebrød å gå til i morgen.
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    For de som måtte tro noe annet: dette har det ikke vært mulig å leve av. Til det har ikke omsetningen vært mye å skryte av.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Som sagt tidligere, en fa...s så tøff bransje :eek:

    De fleste i bransjen, unntatt hjernevaskerne som Elkjøp, lefdal og Expert er vel individulister, som setter interessen foran pengene!

    Det er vel også derfor det er så jæ... provoserende at enkelte "mobber" forhandlere her inne på HFS.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.958
    Antall liker
    782
    f skrev:
    Det er vel også derfor det er så jæ... provoserende at enkelte "mobber" forhandlere her inne på HFS.
    Enig her flinkgutt. Når en tenker på at de aller fleste nordmenn kjøper hifi o.l. hos Elkjøp og co., samt litt hos Soundgarden og Klubben, så blir det ofte nesten tragikomisk hvor mye vi her på HFS klarer å sutre og klage over de uavhengige forhandlerne som fortsatt klorer seg fast. Joda, vet det fortsatt er mange aktører i Norge i forhold til folketall, men de kan vel forsvinne veldig fort hvis ingen handler hos dem. Nord for Trondheim finnes det vel knapt noen uavh. hifi-butikk lenger, så veldig synd det ikke er mulig å drive en i Tromsø.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    1.153
    Torget vurderinger
    10
    torem skrev:
    f skrev:
    Det er vel også derfor det er så jæ... provoserende at enkelte "mobber" forhandlere her inne på HFS.
    Enig her flinkgutt. Når en tenker på at de aller fleste nordmenn kjøper hifi o.l. hos Elkjøp og co., samt litt hos Soundgarden og Klubben, så blir det ofte nesten tragikomisk hvor mye vi her på HFS klarer å sutre og klage over de uavhengige forhandlerne som fortsatt klorer seg fast. Joda, vet det fortsatt er mange aktører i Norge i forhold til folketall, men de kan vel forsvinne veldig fort hvis ingen handler hos dem. Nord for Trondheim finnes det vel knapt noen uavh. hifi-butikk lenger, så veldig synd det ikke er mulig å drive en i Tromsø.
    Jeg synes også det er synd om ting skulle utvikle seg slik at en til slutt kun sitter igjen med Hifiklubben, Soundgarden og lignende. Når det er sagt tror jeg faktisk flere hififorhandlere i så fall er litt selvforskyldt i dette. Jeg har de seneste månedene drevet og vurdert forskjellige løsninger m.h.t. endringer i mitt anlegg. I den forbindelse har jeg henvendt meg pr. e-mail til flere forhandlere her hjemme, som faktisk har funnet det for godt ikke å svare. Slikt kan det jo ikke bli noe salg av, hverken der og da og trolig heller ikke senere. La meg for ordens skyld presisere at det dreide seg om helt vanlige forespørsler på produkter, ikke henvendelser av typen med urealistiske forventninger om store prisavslag.

    Denne opplevde mangel på interesse står i grell kontrast til responsen fra et par danske forhandlere, samtidig. Fikk nesten inntrykk av at de drev butikken nærmest døgnet rundt, ut fra svar på mail i sene kveldstimer. Nå er vel ikke dette noe særdansk, har opplevd det samme også her hjemme tidligere, men altså ikke nå.

    La meg også føye til at min opplevelse ikke har noe med Hifi-huset i Tromsø å gjøre.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.217
    Antall liker
    15.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Går ikke an å leve av og selge Hi-Fi, sier buttikkeieren.
    Å så dumt at det ikke går an, sier de potensielle kundene.
    Hva om de potensielle kundene kjøper noe istedet for å sutre? :D

    Det er om å gjøre og kjøpe billigst mulig, om det så betyr å benytte den lokale sjappa til lytting og rådgiving og deretter kjøpe billigst mulig på nett, brukt eller fra utlandet er det mange som gir faen i.

    Jeg skal ut å søke råd om en farge til muren i stua, den skal passe sammen med fargen på veggene/tak/gulv.
    Der jeg får best råd/hjelp kjøper jeg også malingen.
    Men det er mulig jeg er gammeldags...... ::)

    R
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Går ikke an å leve av og selge Hi-Fi, sier buttikkeieren.
    Å så dumt at det ikke går an, sier de potensielle kundene.
    Hva om de potensielle kundene kjøper noe istedet for å sutre? :D
    I Norge er det jo ikke toll på elektronikk så det er ingen grunn til at kostbar elektronikk skal være betraktelig dyrere her.

    Sist jeg kjøpte et nytt relativt kostbart hifi produkt leste jeg x antall tester av produktet først og der står det oppgitt veiledende pris i $. Produktet blir solgt i Norge med en kurs på 9x. Så sendte jeg en vennlig forespørsel pr mail til forhandler om å få et "godt tilbud" og etter et par dager får jeg tilbud om fri frakt. Det er ikke sånn en skaffer seg kunder.

    Samme var det med bilkjøp, hadde bestemt meg for å kjøpe en ny Citroen C1 og booket tid for prøvekjøring på nett, når jeg dukket opp til avtalt tid var ikke bilen inne. Istedenfor endte jeg med en brukt Yaris fra Toyota forhandleren. Service og det at kunden føler seg velkommen er essensielt når en skal selge et dyrt produkt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Viktig poeng, Anonym, får man noe rimelig så går man heller litt lengre. Skal man kjøpe et par høyttalere til 35 laken og ser at man selv kan importere dem for 16, da skal den kaffen være god.

    Men RoDas poeng er også viktig, vi kan ikke klage på få butikker og så kjøpe alt på nett. Jeg har med alle mine nåværende komponenter støttet forhandlere direkte og synes det er viktig, men har ikke alltid gjort det.

    Ellers har jeg også opplevd at det ikke alltid er den store selgerlysten i mange av pusherne. Har flere ganger sendt mail angående et merke de har agentur på:

    "Lurte på om du hadde produkt X på lager, eventuelt når det blir tilgjengelig."

    "Vi har ikke produktet inne, kanskje det kommer inn etterhvert. Takk for henvendelsen."
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    Men RoDas poeng er også viktig, vi kan ikke klage på få butikker og så kjøpe alt på nett. Jeg har med alle mine nåværende komponenter støttet forhandlere direkte og synes det er viktig, men har ikke alltid gjort det.

    Ellers har jeg også opplevd at det ikke alltid er den store selgerlysten i mange av pusherne. Har flere ganger sendt mail angående et merke de har agentur på:

    "Lurte på om du hadde produkt X på lager, eventuelt når det blir tilgjengelig."

    "Vi har ikke produktet inne, kanskje det kommer inn etterhvert. Takk for henvendelsen."
    Jeg prøver også å støtte norske forhandlere og synes det er viktig. Enkelte forhandlere har svært god service.

    Den der har jeg også opplevd og tolker det dithen at de ønsker ikke meg som kunde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.388
    Antall liker
    16.617
    Sted
    Østfold
    USD x 9 er vel ikke noe å bli skremt av? I USA er jo prisene oppgitt uten MVA.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    USD x 9 er en fin kurs med tanke på moms og norsk garanti, klager ikke på kursen.
    Men fri frakt er kjedelig, det er noe en får med på kjøpet omtrent uansett, hvitevarer, møbler, hifi+++
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.388
    Antall liker
    16.617
    Sted
    Østfold
    Rent prinsipielt, ville det vært en dårligere eller bedre verden om hifi var priset lavest mulig uten prutningsmonn?
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Rent prinsipielt, ville det vært en dårligere eller bedre verden om hifi var priset lavest mulig uten prutningsmonn?
    Ja, faktisk da hadde ikke trynefaktoren spillt noen rolle ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Rent prinsipielt, ville det vært en dårligere eller bedre verden om hifi var priset lavest mulig uten prutningsmonn?
    Bedre. Vil jeg prute, forhandle og lignende kjøper jeg heller persiske tepper.

    Jeg synest det er en uting når det virker som prisen i stor grad er avhengig av hvem kunden er, om momsen forfaller snart eller selgerens dagsform. I disse tider vet de fleste sånn ca hva den "internasjonale" prisen på en vare er - det gir et greit utgangspunkt, så kan man slenge på en del for frakt, garanti, service, nærhet/trygghet og lignende. Jeg skjønner godt at verdien av garanti ikke er allverden for mange, det er jo ikke slik at ting pleier å gå i stykker, og det lønner seg nok å være selvassurandør for de fleste.

    Men jeg støtter absolutt RoDa, bruker man ekspertisen og tiden til en lokal forhandler, er det skikkelig frekt å handle på nett eller andre steder etterpå for å spare noen lapper.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.388
    Antall liker
    16.617
    Sted
    Østfold
    Det står jo i grell kontrast til Anonyms behov for å "få mer enn gratis frakt"...
     
    N

    nb

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Det står jo i grell kontrast til Anonyms behov for å "få mer enn gratis frakt"...
    Hver mann sine prioriteringer, for meg har garanti liten verdi. Jeg kjøper ikke ekstremt dyre saker, og ingen ting av det jeg har kjøpt har sviktet meg så langt. Det er lett å finne ut hva noe kan fås hjem for fra utlandet, og er det mye billigere, så gjør jeg heller det. Jeg aner ikke hva innprisen til forhandlere er, det er forsåvidt ganske uinteressant, det som er interessant for meg de gangene jeg bryr meg om prisen er hva det koster meg gjennom alternative kanaler, ikke hvor mye norsk forhandler tjener på å selge meg sakene.

    Det kan dog se ut som enkelte er mest opptatt av hvor mye rabatt de får. Halvparten av det dobbelte er tilbake til utgangspunktet.

    Ekstrem prisdifferensiering er gunstig for forhandler, ugunstig for kundene.
     

    pmaudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.06.2007
    Innlegg
    622
    Antall liker
    351
    Nå er jeg sannelig tent på å legge inn et innlegg på sentralen - det første noensinne.
    Temaet her er i grunnen ganske interessant og her er det er flere fasetter. Kanskje er det ok at en importør / selger forklarer litt om hvordan dette fungerer i praksis.

    1: Høy pris i Norge i forhold til opphavslandet, f.eks USA

    - I USA er det ofte ikke moms ( varierer fra stat til stat )
    - Produsenten selger "derover" rett fra produksjonslager over nettsiden eller ofte kun gjennom ett (1) forhandlerledd. ( Kan gjelde alle land )

    Hva så med utsalgsprisen i Norge::
    Frakt og importkostnader må legges til ( ikke nødvendigvis TOLL ). Er det en "liten" og lite kapitalsterk importør som ikke kan ta inn større sendinger for lager vil fraktkostnadene være ekstra belastende for utsalgsprisen.

    En importør som ønsker å være en DISTRIBUTØR for å kunne selge varene gjennom forhandler får 1 eller 2 omsetningsledd i tillegg i forhold til situasjonen i USA. Dette gjør et voldsomt utslag på prisen i Norge sammenlignet med prisen i USA.
    Så kommer 25% moms i tillegg.
    Altså, hvis ikke produsenten/leverandøren gir en ekstremt god eksportpris til importøren i Norge vil prisdifferansen mellom Norge og USA meget stor.

    Kronekursen meget delaktig i påvirkningen av prisene i Norge.

    Og så er det en del produsenter som selger direkte til privatkunder i utlandet til vanlig eksportpris, til samme pris som de gir sine importører. Dermed blir det jo ganske galt og skjeft det hele. Men disse produsentene mister jo importørene sine etter hvert og sitter til slutt igjen som rene nettselgere.

    Dette er hvordan jeg ser på denne situasjonen og jeg mener den er ganske reell.

    Dette er frustrerende både for oss importører og for kjøperne/brukerne der ute.

    Håper dette innlegget kan være belysende for denne prisproblematikken.

    I et nytt innlegg kommer jeg inn på utsalgspriser og rabatter.

    mvh
    Paul Mortensen
    PM Audio
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Snickers-is skrev:
    Rent prinsipielt, ville det vært en dårligere eller bedre verden om hifi var priset lavest mulig uten prutningsmonn?
    Men jeg støtter absolutt RoDa, bruker man ekspertisen og tiden til en lokal forhandler, er det skikkelig frekt å handle på nett eller andre steder etterpå for å spare noen lapper.
    100% enig. Har aldri hørt på noe hos en lokal forhandler for å kjøpe det på nett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Snickers-is skrev:
    Det står jo i grell kontrast til Anonyms behov for å "få mer enn gratis frakt"...
    Mener du at en ikke skal prute på dyre produkter?

    red. Har kjøpt flere brukte produkter i år som høyttalere og fulldempet sykkel og ved privatkjøp til en pris jeg føler er grei har jeg ikke følt noe behov for å prute og har heller ikke gjort det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn