Men hva med i det aktuelle rommet? Man slipper til dagen før, og skal rydde rommet (i de fleste tilfeller), man skal bære inn utstyret (som regel er heisen ute av drift, om det over hodet er heis til det aktuelle rommet, pakke det opp, stille det opp en første gang, lage en anstendig utstilling osv. Denne delen av jobben tar for de aller fleste halve dagen, eller mer. Man står så igjen med noen timer til å plassere høyttalere, gjøre forsøk på å få akustikken på plass, prøve med annen elektronikk, eventuelt andre høyttalere osv.
Man er også nødt til å gjøre en del valg på forhånd, man har tross alt ikke mulighet til å ta med seg ubegrensede mengder utstyr ganske enkelt grunnet plass i bil osv. Man må ta en beslutning på hvilken elektronikk, hvilke høyttalere osv man skal satse på. Funker det ikke i det aktuelle rommet har man ikke mye rom for å eksperimentere seg frem til et resultat.
Så har du de som forsøker å spille på mer enn ett oppsett, tenk hvilke utfordringer de står ovenfor.
Så er det jo gjerne slik at ikke alle som selger utstyr også er gode på å få det til å fungere i et tilfeldig rom.
Man får selvsagt heller ikke velge rom fritt og det er svært begrenset hva man både rekker og har tillatelse til å gjøre med det aktuelle rommet.
Med tanke på hva enkelte har fått til med dyrt utstyr, mange års testing, bytting av komponenter osv, og til og med en del akustikkremedier i eget rom på hjemmebane så synes jeg det mange får til i messesammenheng er nær imponerende.