Ahemm... Da har jeg oppdaget to ting:
#1 Jeg satte hele tyngden på et par føtter i tillegg til mine egne.
#2 Jeg hadde piggsko på meg innendørs (skamme seg).
Men når det er sagt. Jeg syntes det låt 'fælt' hos Audiofreaks i år. Jeg skal ikke påberope meg evnen til å høre forbi noe som helst, og det er altså demonstrasjonen jeg snakker om. Hva de enkelte komponentene er gode for hver for seg (eller sammen) kan være noe helt annet og mye mer.
Når det gjelder fravær av imponatorbass, som pedal er inne på, er det ikke det det handler om. Imponatorbass har jeg ikke hjemme heller. Snarere var det en topp som stakk av, og en mellomtone som ga 'hodet i ei plastbøtte'-asosiasjoner.
For ordens skyld har jeg også, som så mange andre, hatt gode opplevelser på messedemo med Audiofreaks. Det er heller ingen tvil om at Audiofreaks fører en rekke produkter av skikkelig klasse.
Før jeg tar piggskoene av, forresten:
Det rommet med EAR/ de Paravicini overbeviste ikke akkurat det heller. Der låt det skikkelig klemt og udynamisk (i det minste der jeg satt). Også her produkter med et rykte som ikke henger sammen med min opplevelse.
Altså: Svar er ikke avgitt....
En ting til, forresten. Et anlegg man må bruke tid på å venne seg til kan arte seg på flere måter.
En mulighet er et anlegg som umiddelbart låter litt anonymt, men etter hvert viser kvaliteter. Da er min erfaring at det oftest er en god ting.
En annen mulighet er at det umiddelbart låter uvant, annerledes, fremmed, eller spektakulært på en eller annen måte. Da vil man kanskje kunne lære seg å lytte rundt det som gjerne er avvik fra nøyrtal gjengivelse uten at det noen gang vil bli helt riktig.
If it sounds to good to be true, it probably is.