Hi-Fi Messen - Horten, 5-6 Oktober 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.066
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vi som kommer på messer har veldig store forventninger,
    Det er vel kanskje noe av det dummeste, man kan ha.
    Alle vet etter mange år på messer, at det å "få det til" er ganske så vanskeligt/umuligt. Noen er heldigere med rom enn
    andre.
    Har aldrig betraktet messer som annet enn appetitvekker/appetizer, når lysten til noen nytt banket en i hodet.
    Husker kompissen siklet på JBL i mange år..... Laaaangt fra go´lyd på messe etter messe.
    Hørte aldrig en M2 låte bra på noen messe.
    Likevel ennte han opp med 4367 etterhvert, og er ganske så fornøyd ;)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Noen er heldigere med rom enn andre.
    ..og noen har litt teft.

Dette med å klage på rom har vært en gjenganger....men jeg satt og lyttet på et anlegg i fjor fra en gjeng amatører som ikke hadde noe å selge. Satt i samme rom i år med et annet kommersielt datanisse anlegg. Himmel til helvete.

Nå har disse samme rommene vært besudlet i over 20 år av nesten samme gjeng, skulle tro man snappet noe opp underveis?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.066
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    ..og noen har litt teft.

Dette med å klage på rom har vært en gjenganger....men jeg satt og lyttet på et anlegg i fjor fra en gjeng amatører som ikke hadde noe å selge. Satt i samme rom i år med et annet kommersielt datanisse anlegg. Himmel til helvete.

Nå har disse samme rommene vært besudlet i over 20 år av nesten samme gjeng, skulle tro man snappet noe opp underveis?
    Klart.... vi er enige om, at noen bryr seg for litt mht. å prøve å få det best mulige ut av rommet, de har fått tilldelt.
    Heller ikke det er noe nytt. Derfor jeg sa, at jeg aldrig tar en messe som annet enn appetittvekker ;)

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.134
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Klart.... vi er enige om, at noen bryr seg for litt mht. å prøve å få det best mulige ut av rommet, de har fått tilldelt.
    Heller ikke det er noe nytt. Derfor jeg sa, at jeg aldrig tar en messe som annet enn appetittvekker ;)
    «Appetizer for economic destruction» som det heter. Ja, det er kanskje det det er :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    ..og noen har litt teft.

Huff, Kii var ikke heldig med lyden.

Vedlegg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.997
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv om det langt mellom hakesleppene er det også rart at et lite knippe utstillere later å få det ganske greit til år etter år. Skal ikke nevne noen, så jeg ikke blir mistenkt for å fiske etter rabatter og goodwill. 🤭

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Tror det er best å holde seg hjemme, og messe i eget tempel . Får nøye seg med å høre på allt ''gnålet'' :) Det er mange år siden jeg var på noen lydmesse. Husket godt at Per Abrahamsen sa at han ikke brydde seg om noe akkustiske tiltak. Da tar jeg meg heller en øl på byen;)

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    134
    De messene jeg har vært på som André/Lars har vært utstiller på, syns jeg alltid de har en moro faktor. Trøkk punch, lett å få fot i deres rom. Man "kjeder" seg ikke på deres demper. Å André er jo så kunnskapsrik å. Så regner med det var det samme i år ja. Alltid det rommes deres man gleder seg til å høre. Å det Perlisten oppsettet med jbl/arcam elektronikk funket nok meget bra ja. Skulle gjerne hatt Perlisten selv.

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.698
    Sted
    Sætre
    En ting er helt sikkert. Messefolket vil alltid klage over musikken. Likevel er det en påfallende passivitet når man ved ulike demoer blir oppfordret til å foreslå musikk eller stille spørsmål.
    Jeg var flere steder som jeg fikk nettbrettet overrakt i fanget uten en gang å be om det. Bare å kjøre på med Keith Richards, Nick Cave, Dead Can Dance og hva man lyster. Ingen grunn til å klage da. 😊

Utbytte mht lyd var litt så som så for min del, men noen lyspunkt var det jo.
    Jeg er stort sett enig med det Rudi sier over her#111. https://www.hifisentralen.no/forume...n-horten-5-6-oktober-2024.108739/post-4080964
    Vil plusse på Endpoint m Horns, Canor og Lampizator.
    Blumenhofer /Atoll spilte anstendig til vettuge priser.
    Krix, Coda, Metronome (?) mm spilte også fint, men små høyttalere har sin begrensning og prisnivået på elektronikken stod ikke i samsvar med de rimelige høyttalerne. Men det finnes ingen lov mot slikt.

Alle utstillere må ta til takke med de rommene man har fått til disposisjon.
    Sånn er det bare. Mht akustikk er det vanskelig å trylle på den lille tida de har til rådighet.
    De som hadde anstrengt seg mest mht akustikktiltak var Andervik /Persson's Response + Mola Mola. - Og de fikk betalt for det.
    Det var noen rom jeg ikke var innom eller hadde dårlig plassering pga mye folk/trange rom, så det er ikke alt jeg kan mene noe om.

Dessverre virker det som at messa har krympa en del fra tidligere. For å holde interessen oppe tror jeg man er nødt til å vise noen flere "tunge" oppsett som gjør opplevelsen mer spesiell. I lengden gidder ikke folk å reise lange veier for å høre ting som er mindre spennende enn hva mange har hjemme.
    Vi som har denne interessen, har også (heldigvis) fått Oslo HiFi Show i Asker, men det hadde vært fint om vi kan fortsette å få tilbud om en hifiopplevelse her i landet, både høst og vår.

For meg var det verdt turen. Traff mange hyggelige folk jeg kjenner, og hadde supert turfølge og selskap på den Indiske. Ble med et par skiver hjem også, så jeg er fornøyd. 🙂
    Takk for praten, både utstillere og kjentfolk.

Et lite tilfeldig "bildedryss" :

Vis vedlegget 1063044

Vis vedlegget 1063043

Vis vedlegget 1063060

Vis vedlegget 1063065

Vis vedlegget 1063077

Vis vedlegget 1063083

Vis vedlegget 1063087

Vis vedlegget 1063084

Vis vedlegget 1063085

Vis vedlegget 1063086

Vis vedlegget 1063068
    Var mye knitring fra Yamaha spilleren, selgeren klagde på at det var høy luftfuktighet i rommet 😅 selges ikke disse spillerne med lokk ? 🤯

karmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.424
    Det beste med hele messen var minuttene jeg fikk med noen av generalene her inne i lobbyen, folkene bak tastaturet er stortsett alltid hyggelige vesner🙂
    Ellers synes jeg Horten messen er et veldig fint tiltak, god lyd eller ikke.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Gode poenger dette!
    Jeg likte godt både lyden dere fikk til, -og musikken, der jeg noterte at en av deres representanter fra nord(Som jeg lurer på kanskje var den Alpha såkalt male, eller var det Male såkalt Alpha(?) ) villig leverte ut et nettbrett til oss utakknemlige. Nice, det kan man like😊 Sånn bortsett av at han som fikk brettet satt på no` 14-tiss musikk da😁
    Han ble utvist til slutt😅
    Neida!
    For oss som holder stand noen timer i en sånn setting, er det ingen tvil om at folk har svært variert musikksmak.
    Det er jo kjempeflott, for da snapper en opp godbiter her og der, men er enig i at det er ikke alle "favoritt spor" som finner veien til oppsettene hjemme.
    Veldig hyggelig å se at det er endel yngre folk som lurer seg ut på messe også.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.193
    Torget vurderinger
    6
    Største utfordringen med messer er å skape god lyd for mange plasser. Stående bølger gjør det egentlig umulig. Det betyr at man må teste flere plasser før man bedømmer lyden.
    Man må prøve å justere seg bort ifra de værste problemene i rommet. Da kan det bli litt merkelige plasseringer. Men kan fungerer helt ok. Som regel så ser man fort med tanke på lengde, bredde og høyde hvor toppen og bunden er. Så får man rusle rundt å prate litt (utenforsående kan undres om mannen er gal) men det fungerer bedre enn å ikke gjøre det:)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.109
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Tror det er best å holde seg hjemme, og messe i eget tempel . Får nøye seg med å høre på allt ''gnålet'' :) Det er mange år siden jeg var på noen lydmesse. Husket godt at Per Abrahamsen sa at han ikke brydde seg om noe akkustiske tiltak. Da tar jeg meg heller en øl på byen;)
    Messe er da mye mer. Se og prate f.eks.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.738
    Torget vurderinger
    23
    Messe handler om ALT annet enn utstyr 🥳🍾🥳 Alle disse dingsene er bare skalkeskjulet for den årvisse happeningen som samler en masse folk med samme diagnose(r). Vi skal være takknemlige for at leverandører og butikkene tar denne jobben! Og sytingen over dårlig lyd, døll musikk etc. er en jævla uting altså. De fleste av dere har jo ræva musikk OG ditto lyd hjemme uansett 😆

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    885
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk til Terje og Jørgen for at dere fortsatt klarer å samle oss hifinerder, skape god stemning og ikke minst at dere fortsetter å vise oss drømmene som mange av oss streber etter 😍

Takk til Terje som har demonstrert at dynamikk fortsatt eksisterer - noe av det råeste jeg har hørt er når du setter i gang med god musikk på spolebånd, gåsehud faktoren er stor!

Og til Jørgen som alltid velvillig viser frem tung hifi som fortsatt står i drømmeboka mi :) En nydelig helg takket være dere to, stå på videre - jeg kommer neste år
    også 🤩

Og ikke minst til dere andre utstillere som er med på å lage en gøyal helg for oss - tusen takk!

Edit: Og tusen takk til DIY gutta som er selvoppofrende og viser frem alt det kreative som foregår rundt oss - mye av det de får til får frem gliset hos meg, i år også - takk 🤩 Det jeg hørte på søndagen var meget homogent og lettpustet når jeg satt i sweet sport - veldig kult!!!

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk til Terje og Jørgen for at dere fortsatt klarer å samle oss hifinerder, skape god stemning og ikke minst at dere fortsetter å vise oss drømmene som mange av oss streber etter 😍

Takk til Terje som har demonstrert at dynamikk fortsatt eksisterer - noe av det råeste jeg har hørt er når du setter i gang med god musikk på spolebånd, gåsehud faktoren er stor!

Og til Jørgen som alltid velvillig viser frem tung hifi som fortsatt står i drømmeboka mi :) En nydelig helg takket være dere to, stå på videre - jeg kommer neste år
    også 🤩

Og ikke minst til dere andre utstillere som er med på å lage en gøyal helg for oss - tusen takk!

Edit: Og tusen takk til DIY gutta som er selvoppofrende og viser frem alt det kreative som foregår rundt oss - mye av det de får til får frem gliset hos meg, i år også - takk 🤩 Det jeg hørte på søndagen var meget homogent og lettpustet når jeg satt i sweet sport - veldig kult!!!
    Takk for det, var en ganske stor jobb på veldig kort varsel.
    Vi hadde bare litt over en uke på oss med meg og Roald som sto for jobben.
    Men var det morro, så absolutt.
    Var sliten når vi dro hjem på Søndag.
    Takk til @The Shy også som var løpegutten til byggevarehus for førsterefleksjon. Han ville jo ikke ha jobb med det i år. Men det han hjalp til med sier mer en ord. Takk for det.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.985
    Sted
    Langesund
    Takk for det, var en ganske stor jobb på veldig kort varsel.
    Vi hadde bare litt over en uke på oss med meg og Roald som sto for jobben.
    Men var det morro, så absolutt.
    Var sliten når vi dro hjem på Søndag.
    Takk til @The Shy også som var løpegutten til byggevarehus for førsterefleksjon. Han ville jo ikke ha jobb med det i år. Men det han hjalp til med sier mer en ord. Takk for det.
    Bare hyggelig å bidra litt. Synd jeg ikke fikk høre den siste finpussen på diskohøyttaleren.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    885
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Synes det var veldig fint å se det Audio Agenten hadde tatt med seg 🤩 Altså, for en sjukt finish for det første! Og i det store rommet valgte de å spille på det minste skifterhøyttalerne 270AMT - det var dette som var messas største øyeblikk for min del! Stor og detaljert lyd, med helt naturstridig bass - veldig imponerende lyd fra den kanten.Her har jeg fått noe å tenke på! Veldig gøy å høre på de, og de har jo en finish av en annen verden med sitt tyske skifer utseende - dette traff no meg best i løpet av hele messa 😍

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn