Hi-Fi Messen - Horten, 5-6 Oktober 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Var mye knitring fra Yamaha spilleren, selgeren klagde på at det var høy luftfuktighet i rommet 😅 selges ikke disse spillerne med lokk ? 🤯
    Jeg har ingenting med Yamaha eller noe annet å gjøre, men jeg har tanker om det du sier.
    Knitring kan komme fra statisk elektrisitet. Jeg tror knitring vi hørte kom fra selve plata som ble spilt, ikke fordi den var "ladet".
    Det pleier å høre annerledes ut.
    Jeg hørte hva som ble sagt av utstiller, så det er vel det man skal forholde seg til.

Nå er vel dessuten statisk elektrisitet noe som er forbundet med tørr luft. Ikke fuktig.
    Lokk hjelper mot støv. Ikke statisk elektrisitet. Rom med vegg til vegg-tepper av syntetisk materiale, er lite gunstig for platespilleren, da friksjon mot teppet bidrar til s.e. Hotellet har jo slike tepper.

Er lokket også statisk, kan det i verste fall skje at nåla hopper ut av sporet hvis armen påvirkes av dette. Folk som har holdt på med vinyl ei stund spiller ikke plater med lokket på.
    Dette er bare hva JEG tenker om saken.
    En liten filleting, og egentlig ikke noe som forringet messa for min del.
    Mvh.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser at det ikke er noen beskrivelse av hva det ble spilt på i DIY rommet, her kommer litt om "skoeske" (det hvite) oppsettet.
    For årets oppsett tok jeg en litt annen vri: Er det mulig å få lyd for 5000,- og hva slags lyd blir det i såfall ?
    Som alle budsjetter, så røk også dette. Men bare med 1000,-, så sluttsummen ble 6000. Da uten dac og streamer.
    Bass / mellomtone er Tang Band W4-654, diskanten 28-847SD. Begge nå utgått, ble kjøpt på salg hos Eltek da de kuttet ut Tang Band. Tror de er delt i 2,5 kHz området. Kassene regner jeg ikke noe for, er kapprester fra andre bygg
    Bassene er noen gamle "Acusto pro" 12" også fra Eltek (?). Hentet fra skrothaugen etter noe bil greier.
    Her kjøpte jeg 1 stk 19mm mdfplate, og målene på kassene går opp i 40 cm. En standard plate er 244x122, så da ble det lite kapp til overs.
    Forsterkeren, Sun micro Systems SCSI kabinettet (gratis), er 2 x Kina 3255 moduler med hvert sitt power. 36 volt til skoeskene og 48 volt til bassene.
    Til sist er det en Minidsp 2x4 (ikke hd) kjøpt brukt for 500,- på Finn.
    Satt det opp hjemme, kjørte et sweip med REW, eq'et litt i bassen og bittelitt i diskanten. Kjørte et sweip til og lot det være med det.

Dette er helt klart gøyttalere. Ikke høyttalere.
    Hva en syns om lyden får være opp til hver enkelt.
    For å sitere Nelson Pass: "After all, it is entertainment, not dialysis".

Det finnes etterhvert mange varianter på skoesker.
    Vi fikk spilt litt på de nye coaxene til Seas, de var stort sett bedre på alt. Men de koster 13' for 2, så i dette budsjettet passet de ikke inn.
    Men nå er nok skoeskekonseptet oppbrukt. Blir det noe DIY til neste år, så må en finne på noe annet.

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.698
    Sted
    Sætre
    Jeg har ingenting med Yamaha eller noe annet å gjøre, men jeg har tanker om det du sier.
    Knitring kan komme fra statisk elektrisitet. Jeg tror knitring vi hørte kom fra selve plata som ble spilt, ikke fordi den var "ladet".
    Det pleier å høre annerledes ut.
    Jeg hørte hva som ble sagt av utstiller, så det er vel det man skal forholde seg til.

Nå er vel dessuten statisk elektrisitet noe som er forbundet med tørr luft. Ikke fuktig.
    Lokk hjelper mot støv. Ikke statisk elektrisitet. Rom med vegg til vegg-tepper av syntetisk materiale, er lite gunstig for platespilleren, da friksjon mot teppet bidrar til s.e. Hotellet har jo slike tepper.

Er lokket også statisk, kan det i verste fall skje at nåla hopper ut av sporet hvis armen påvirkes av dette. Folk som har holdt på med vinyl ei stund spiller ikke plater med lokket på.
    Dette er bare hva JEG tenker om saken.
    En liten filleting, og egentlig ikke noe som forringet messa for min del.
    Mvh.
    Der tar du feil. Lokk hjelper mot statisk elektrisistet. De fleste seriøse produsenter har antistatiske lokk

ref fra produsenten av min platespiller
    Dust cover with anti-static treatment is included.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.205
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Der tar du feil. Lokk hjelper mot statisk elektrisistet. De fleste seriøse produsenter har antistatiske lokk

ref fra produsenten av min platespiller
    Dust cover with anti-static treatment is included.
    Takk for info.
    Gidder ikke ta den diskusjonen her i en messetråd. Lurer dog litt på hva som regnes som seriøse produsenter av platespillere.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er den useriøs? Om den gir musikkglede til de som kjøper den, så er det vel ikke noe useriøst med den? Er det pga at det er Ikea som selger? Ikke dyr nok? Hva er useriøst??
    Da tar jeg feil altså. Da kan ikea regnes som seriøs produsent av platespillere. Da har jeg lært noe nytt i dag også 👍

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Da tar jeg feil altså. Da kan ikea regnes som seriøs produsent av platespillere. Da har jeg lært noe nytt i dag også 👍
    Her spørs det vel hva ståstedet er.
    Tror de fleste/mange av oss tenker som deg, men jeg tror sikkert at mange av de som kjøper platespiller på IKEA kan bli fornøyde.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Her spørs det vel hva ståstedet er.
    Tror de fleste/mange av oss tenker som deg, men jeg tror sikkert at mange av de som kjøper platespiller på IKEA kan bli fornøyde.
    Nå er det folket i hfs jeg skriver til da.
    Hadde det vært Norges Døveforbund så hadde jeg ikke brydd meg.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.909
    Torget vurderinger
    16
    IKEA er dønn seriøse. De produserer en rimelig funksjonerende spiller som de selger med profitt. Den er selvfølgelig ikke ment for audiofile, men IKEA lager ingenting de ikke tror de kan tjene penger på, så spilleren har definitivt et marked.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.738
    Torget vurderinger
    23
    Dersom en slik rimelig spiller kan bidra til å rekruttere nye vinylentusiaster ser jeg ikke noe galt i en slik rimelig enkel spiller. Tvert imot, det er et sundt alternativ til alle overprisede s.k. "innstegsmodeller" som mange produsenter oversvømmer markedet med for tiden. Det ligger vel uansett automatisk i kortene at når en kjøper et IKEA produkt så er det nok ikke SOTA - ei heller noe som man har veldig store forventninger til hva levetid osv. angår.

FWIIW; jeg er ikke sponset av IKEA :ROFLMAO: - er heller ingen fan av deres filosofi eller produkter generelt men enkelte ting har sin misjon.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.530
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ser at det ikke er noen beskrivelse av hva det ble spilt på i DIY rommet, her kommer litt om "skoeske" (det hvite) oppsettet.
    For årets oppsett tok jeg en litt annen vri: Er det mulig å få lyd for 5000,- og hva slags lyd blir det i såfall ?
    Som alle budsjetter, så røk også dette. Men bare med 1000,-, så sluttsummen ble 6000. Da uten dac og streamer.
    Skoeskene er Tang Band W4-654, diskanten 28-847SD. Begge nå utgått, ble kjøpt på salg hos Eltek da de kuttet ut Tang Band. Tror de er delt i 2,5 kHz området. Kassene regner jeg ikke noe for, er kapprester fra andre bygg
    Bassene er noen gamle "Acusto pro" 12" også fra Eltek (?). Hentet fra skrothaugen etter noe bil greier.
    Her kjøpte jeg 1 stk 19mm mdfplate, og målene på kassene går opp i 40 cm. En standard plate er 244x122, så da ble det lite kapp til overs.
    Forsterkeren, Sun micro Systems SCSI kabinettet (gratis), er 2 x Kina 3255 moduler med hvert sitt power. 36 volt til skoeskene og 48 volt til bassene.
    Til sist er det en Minidsp 2x4 (ikke hd) kjøpt brukt for 500,- på Finn.
    Satt det opp hjemme, kjørte et sweip med REW, eq'et litt i bassen og bittelitt i diskanten. Kjørte et sweip til og lot det være med det.

Dette er helt klart gøyttalere. Ikke høyttalere.
    Hva en syns om lyden får være opp til hver enkelt.
    For å sitere Nelson Pass: "After all, it is entertainment, not dialysis".

Det finnes etterhvert mange varianter på skoesker.
    Vi fikk spilt litt på de nye coaxene til Seas, de var stort sett bedre på alt. Men de koster 13' for 2, så i dette budsjettet passet de ikke inn.
    Men nå er nok skoeskekonseptet oppbrukt. Blir det noe DIY til neste år, så må en finne på noe annet.
    Folk fikk jo mulighet til å gjette hva dette kostet.
    Nærmeste var 4000,- fra.
    Lengst fra var vell ca 30 000,-
    De spilte jo helt fantastisk.
    Tror ikke det er ett eneste oppsett som er i nærheten til 30 frognertiere.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.807
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Er det kalkulert med
    Utvikling
    Brukte arbeidstimer....
    Support
    Verktøy for jobben
    Ja og alt det andre vanlige dødelige må forholde seg til for å få lyd ut?
    Forskjell på hobby og mandag hele året. Slik tenker du vel ikke når du utøver din kokkekunst hjemme ?
    Når jeg baker brød tenker jeg ikke på hva jeg kunne tjent ved å arbeide overtid i samme tidsrom.
    (Løgn forresten, har ikke bakt på 20 år). :)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Rart hvor forskjellig vi opplever lyd. En samlet gruppe lurte på om noe var galt med dem når jeg satt der.
    Det samme opplevde jeg (satt med inntrykket at noe var veldig galt), er nok ikke høyttalere som er problemet men heller noe manglende tilpasning/tiltak for å få best mulig lyd i rommet.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Utvikling kan vi si var en snau time for REW og oppsett av minidsp'en.
    Arbeidstimer, tja, 20 timer totalt (?)
    Verktøy er Umik mikrofon, en pc, dykksag til platekutting, overfres til fresing av huller osv. Samt 1 loddebolt.
    Skal en anskaffe alt dette for å bygge et sett med høyttalere, så blir det jo en kostnad.
    Men pc, sag, fres og loddebolt brukes til mange forskjellige prosjekter, ikke bare hifi.
    Så verktøy setter jeg på felleskonto'n.
    Arbeidstimene settes på hobby / hygge kontoen.
    Noen jeg kjenner bruker dagene med å se på kåte, dansende og syngende folk som bor på gamle gårder. Da er jeg heller i snekkerboden...

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Forskjell på hobby og mandag hele året. Slik tenker du vel ikke når du utøver din kokkekunst hjemme ?
    Når jeg baker brød tenker jeg ikke på hva jeg kunne tjent ved å arbeide overtid i samme tidsrom.
    (Løgn forresten, har ikke bakt på 20 år). :)
    Jeg tar 125,- brødet ved utsalg.
    65.- for pizzabunner. Så vet alle det.

Facebook

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    882
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Der tar du feil. Lokk hjelper mot statisk elektrisistet.
    Ehhhhhh.....nei de gjør ei. Med mindre de er, som du nevner, behandlet. Behandlingen avtar med årene. Det varer altså ikke evig. Var i samme diskusjonen for 35 år siden og måtte prøve ut teoriene. Statisk elektrisitet oppstod i vesentlig større grad med lokket nede under avspilling. Synteter og panelovner i heimen bidrar til økt statisk elektrisitet og da særlig når luftfuktigheten inne er lav.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Utvikling osv…
    Allikevel ynder enkelte til stadighet å sammenlikne netto materialkost - ofte ispedd med greier man også tilfeldigvis hadde liggende å slenge, med pris på et ferdig produkt levert over disk.

Misforstå meg rett. Jeg klarer ikke helt å forstå prisene på en del høyttalere (og enkelte andre Hi-Fi relaterte produkter), men allikevel…

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.698
    Sted
    Sætre
    Ehhhhhh.....nei de gjør ei. Med mindre de er, som du nevner, behandlet. Behandlingen avtar med årene. Det varer altså ikke evig. Var i samme diskusjonen for 35 år siden og måtte prøve ut teoriene. Statisk elektrisitet oppstod i vesentlig større grad med lokket nede under avspilling. Synteter og panelovner i heimen bidrar til økt statisk elektrisitet og da særlig når luftfuktigheten inne er lav.
    De fleste lokk er behandlet . Da må du fortelle at produsentene tar feil , hør hva de mener om påstanden din 😅 jeg har omtrent aldri opplevd problemer med lokk nede .

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    420
    Folk fikk jo mulighet til å gjette hva dette kostet.
    Nærmeste var 4000,- fra.
    Lengst fra var vell ca 30 000,-
    De spilte jo helt fantastisk.
    Tror ikke det er ett eneste oppsett som er i nærheten til 30 frognertiere.
    Jeg tippa 12, tenkte sub elementene var dyrere…🤣
    Ellers er jeg helt enig! Hørte flere oppsett som hadde enkelte kvaliteter men som ikke nådde dette lille oppsettet til knærne.. til verdien av en god kveld på byen….! (….. noe jeg forøvrig ikke ser verdien av…🤣)

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.067
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    De fleste lokk er behandlet . Da må du fortelle at produsentene tar feil , hør hva de mener om påstanden din 😅 jeg har omtrent aldri opplevd problemer med lokk nede .
    Første (nye) platespilleren jeg kjøpte var en av de første Rega Planet med Lustre GST-1 arm og Pickering XV-15/1200E.
    1 gram nåletrykk. Ikke hvergang men hver eneste gang jeg lukket lokket, hoppet armen opp og satt fast unner lokket.
    Kanskje unødig info, men lokket blev fjernet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det kalkulert med
    Utvikling
    Brukte arbeidstimer....
    Support
    Verktøy for jobben
    Ja og alt det andre vanlige dødelige må forholde seg til for å få lyd ut?
    Kaller meg selv vanlig dødelig.
    Mann kan ikke kalkulere arbeidstimer i en hobby.
    Fy fanden hvor dyr den rypa elgen rådyret eller hjorten blir. Hvis mann skal tenke slik men jakt.
    Eller fisking.
    Mye billigere å kjøpe kjøtt/fisk i butikken.
    Du liker jo å fiske.
    Så det blir helt feil å tenke slik i en hobby.
    Vi som ikke har 10 tomler og en montert midt i hånda, har noen fordeler.
    Vi som driver med selvbygg forstår også att det i butikken koster mer.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kaller meg selv vanlig dødelig.
    Mann kan ikke kalkulere arbeidstimer i en hobby.
    Fy fanden hvor dyr den rypa elgen rådyret eller hjorten blir. Hvis mann skal tenke slik men jakt.
    Eller fisking.
    Mye billigere å kjøpe kjøtt/fisk i butikken.
    Du liker jo å fiske.
    Så det blir helt feil å tenke slik i en hobby.
    Vi som ikke har 10 tomler og en montert midt i hånda, har noen fordeler.
    Vi som driver med selvbygg forstår også att det i butikken koster mer.
    Jeg er ikke uenig i akkurat det du nevner her.
    Det jeg lurer på er hvor sammenligningsgrunnlaget for uttalelsen din kommer fra, når du selv sier!

"De spilte jo helt fantastisk.
    Tror ikke det er ett eneste oppsett som er i nærheten til 30 frognertiere"

Jeg eier ikke verktøy!
    Jeg har 10 tommeltotter.
    Jeg aner ikke hvordan jeg bygger en høyttaler.
    Ikke har jeg noe sted å gjøre det heller.
    Og tid til det har jeg heller ikke.

Jeg må kjøpe mitt utstyr ferdig laget, eller tillaget!
    Noen må bruke tid på å lage det, og ofte så tar det litt tid.
    Frem til nå så har jeg faktisk måtte betale for arbeidstimer brukt, i tillegg til råvarene.

Så da kommer oppfølgingsspørsmålet!
    Om jeg lar en av diy gutta her på berget smi den nye hellige gral til sutrekroken/loftet, og flesker til med det grommeste i drivere, og materialer så betaler jeg kun for råvarene?
    Siden det blir et hobbyprosjekt?
    Selvfølgelig ikke, tenker jeg!

Jeg er ikke ute etter en hanekamp😊eller sverte noen.
    Jeg syntes dere gjør en fantastisk jobb, ikke misforstå!
    Dere er kunnskapsrike, og morsomme å pludre med.
    Men jeg syntes det er viktig at vi sammeligner på et nogenlunde likt grunnlag.

Om jeg hadde et brennende ønske om å kjøpe alt som sto på loftet i 3.etg.
    Hva ville du solgt det for?
    Du skjønner hvor jeg vil.
    Peace and love brothers🥰

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tippa 12, tenkte sub elementene var dyrere…🤣
    Ellers er jeg helt enig! Hørte flere oppsett som hadde enkelte kvaliteter men som ikke nådde dette lille oppsettet til knærne.. til verdien av en god kveld på byen….! (….. noe jeg forøvrig ikke ser verdien av…🤣)
    Elementene+ filtrene var i sin tid 1250,- pr skoeske
    Subbene var rundt 750 + 250 til kasse pr stk.
    Minidsp'en var 500.
    Forsterkerne m/power var 1000.
    Totalt blir det 6000.

Sjekket nå for moro skyld litt dagens priser.
    Tang bandene i dagens versjoner koster omlag 1000 pr stk. Legg så til 500 for filteret, så er en på 2500 pr stk, eller 5000 for begge skoeskene.
    Ved å lete litt på finn og her, så bør en klare å finne passende 10 eller 12" for omlag 1000 pr stk.
    Eller 2500 for begge med kasser.
    Forsterkerne har blitt litt dyrere pga slutt på 350,- grensen, jeg tipper 1500,- for forsterkerne og psu'ene.
    Minidsp'en bør en fortsatt kunne få for 500.
    Det skulle bli 9500,- for alt, la oss runde av til 10 000,-. Da er det nye elementer i skoeskene.
    Tang bandene er vriene å få tak i brukt, men 10-12" ser ut til å være relativt enkelt.
    Den største aha opplevelsen for meg har vært forsterkeren. At noen moduler til 500,- med psu i det hele tatt skulle kunne yte noe i nærheten av lyd, det hadde jeg ikke sett for meg.
    YMMV, my 0.02 osv...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn